Met de huidige technologie kan je uiteraard nog geen (betaalbare) panelen kopen die 's nachts voldoende opwekken om zonder eigen opslag (en zonder aan comfort in te boeten) je verbruik te kunnen afdekken. Maar daar werkt men aan.
Met de huidige stand van zaken is het, zeker in deze tijd van het jaar en zelfs onder de huidige weersomstandigheden, geen enkel probleem om met de etmaalproductie van een PV installatie (of voor de moedwillige verstaanders, wat een PV-installatie produceert tussen zonsopgang en zonsondergang) het huishoudelijk verbruik gemeten over diezelfde 24 uur te coveren.
Je panelen dienen daarvoor geen 24 op 24 uur te produceren. Tussen zonsopgang en zonsondergang produceren ze immers meer dan voldoende. Wens je in deze periode niets van het net af te nemen zal je in eigen opslag moeten voorzien. Hoe groot die opslag dan is hangt af van je uitgangspunten en zeker van de hoeveelheid nachtverbruik.
Hoe lager het verbruik, hoe gemakkelijker en goedkoper je die doelstelling kan bereiken.
PV-productie is inderdaad heel variabel. Je moet dus over voldoende eigen data beschikken om te kunnen inschatten wat voor de individuele situatie de beste verhouding is tussen productie en verbruik en eventueel opslag.
Je kent mijn eerdere cijfers. Momenteel is is de ogenblikkelijke (real time) productie al gestegen tot een factor 10 van het verbruik waarbij, gemeten sinds middernacht, de productie al iets meer dan het dubbele is dan het huishoudelijk verbruik gemeten tijdens dezelfde tijdspanne. Maar met eigen opslag (berekend in verhouding tot je verbruik) kan je een groot deel van het jaar, ook bij slecht weer, de variabele PV-productie omzetten naar een aanhoudende beschikbaarheid.
De momenten van overproductie overtreffen in het geheel immers de ogenblikken van tekorten.
In deze periode ben je overigens meestal (afhankelijk van het verbruikersprofiel) alleen na zonsondergang en voor zonsopgang afhankelijk van opslag indien je het net niet wenst te gebruiken.
-----------------------------------------------------------------------
duizend schreef:Hoger vermeld je dat de installatie op een regenachtige dag als vandaag toch genoeg kan opwekken en stockeren om 24 uur te overbruggen.
Dat zal alleen het geval zijn wanneer productie, verbruik en opslag op elkaar zijn afgestemd.
Verbruik is daarbij essentieel. De waarden zullen dus ook voor iedereen verschillen.
En sommigen zullen (wegens veel te hoog verbruik tov productie en/of opslagcapaciteit) dat doel nooit (betaalbaar) kunnen bereiken.
Ik ken bv. consumenten met een 3F 10 kVA batterijomvormer, 30 kWh opslagcapaciteit, dagproductie (rond deze tijd van het jaar) van 100 kWh (15 kWp + 5 kWp) die daarmee in deze periode soms nog netafhankelijk zijn en op jaarbasis maar een 8-tal maanden hoofdzakelijk zonder net kunnen. Ze verbruiken dan ook 40 kWh per dag (verwarmd zwembad en EV).
Aan de andere kan van het spectrum heb je dan weer consumenten met 15 kWh aan opslag, een 1F 5 kVA omvormer en iets meer dan 5 kWp productiecapaciteit die op jaarbasis langer zonder net kunnen. Gewoon omdat hun dagverbruik maar een fractie bedraagt van voorgaande. Het is dus nogal een relatief gegeven.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.