Warmtepompboiler, aan/afvoer lucht

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Een vraag waar ikzelf niet uitkom, en niet weet waar ik de oplossing moet gaan zoeken.

Situatie: huis met ongeïsoleerd bijgebouw in 2 delen. 1 deel bestaat uit een modern ingerichte badkamer, geïsoleerd.
Ander deel is de buitenberging, waarin zich een 300L elektrische boiler bevindt, voor de badkamer (douche, bad)

Ik wil deze boiler vervangen door een warmtepompboiler, en heb hiervoor een offerte liggen. De vraag is, wat doe ik met de aan/afzuig van de gebruikte lucht ?
Aan en afvoer vanuit de ruimte waarin deze staat ? Of aan/afvoer van buitenlucht ?
Deze ruimte is niet verwarmd in de winter, maar krijgt een deel restwarmte van de aanpalende badkamer.
Qua kostprijs scheelt dit een redelijk stuk (+/-600€)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Warmtepomp boiler voert koude lucht af maar haalt ook de warme uit de omgevingslucht. Als je de koude lucht gaat afvoeren binnen dezelfde ruimte waar de boiler staat gaat de omgevingstemperatuur dalen en zal boiler er langer over doen om het water op de gewenste temperatuur te krijgen. Of hij gaat onvoldoende kunnen opwarmen waarbij je extra vermogen gaat moeten gebruiken om toch op temperatuur te raken en dat gaat dan weer extra geld kosten. Ik ga mijn huidige Daalderop boiler van 80 Liter op termijn ook laten vervangen door een warmtepomp boiler, aangesloten op de ZP. In uw geval denk ik dat het beter is om de koude lucht naar buiten af te voeren. Mijn zolder wordt bijna een sauna op warme dagen, ik denk dat de afvoer op zolder zal gebeuren. Huidige boiler is 2,5 kW. Warmtepomp boiler tussen 300 en 650W.
Vooor mezelf heb ik wel 1 bedenking gemaakt. Water temperatuur is 55° bij warmtepomp boiler. Deze week heb ik water opgewarmd in een pan tot die temperatuur en dan mijn hand erin ondergedompeld. Om met 55 graden onder een douche te blijven staan is (voor mij) iets té warm, er zal dus wat koud water bij moeten. Wie een bad neemt moet er rekening mee houden dat de badkuip koud is en het water zal afkoelen. Zou best kunnen dat die 55 graden net iets te weinig is om een bad te nemen. Tenzij je gaat bijverwarmen tot 60 of 65 graden.
En nu is het wachten op reacties van al diegenen die mij gaan tegenspreken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Invoer van binnenlucht, afvoer naar buiten. Of, als je kan, je koele berging in. (win-win)

Wat watertermperatuur betreft en om Jack tegen te spreken.

Men gaat ervan uit dat je doucht met om en bij de 40°C dus je hebt bvb 200L à 55°C beschikbaar, wat dan overeenkomt met dik 600L à 40°C. zie afbeelding.

Afbeelding



J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Jack Daniels schreef:Zou best kunnen dat die 55 graden net iets te weinig is om een bad te nemen.
Dat valt in de praktijk wel mee denk ik; de meeste mensen douchen niet met water van veel meer dan 40°; bij de meeste thermostaatkranen moet je een knopje indrukken om warmer dan 38°te kunnen regelen.
Water heeft een hoge warmtecapaciteit, dus zelfs met een gietijzeren badkuip ga je pakweg 100 liter water niet immens veel afkoelen om het gietijzer op te warmen. Met 55° warmwatertemperatuur heb je echt wel genoeg om je bad aangenaam warm te krijgen.
Freek
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Bij een watertemperatuur van 42 °C zal je huid op minder dan een uur reeds schade oplopen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Jack Daniels schreef:Warmtepomp boiler voert koude lucht af maar haalt ook de warme uit de omgevingslucht. Als je de koude lucht gaat afvoeren binnen dezelfde ruimte waar de boiler staat gaat de omgevingstemperatuur dalen en zal boiler er langer over doen om het water op de gewenste temperatuur te krijgen. Of hij gaat onvoldoende kunnen opwarmen waarbij je extra vermogen gaat moeten gebruiken om toch op temperatuur te raken en dat gaat dan weer extra geld kosten. Ik ga mijn huidige Daalderop boiler van 80 Liter op termijn ook laten vervangen door een warmtepomp boiler, aangesloten op de ZP. In uw geval denk ik dat het beter is om de koude lucht naar buiten af te voeren. Mijn zolder wordt bijna een sauna op warme dagen, ik denk dat de afvoer op zolder zal gebeuren. Huidige boiler is 2,5 kW. Warmtepomp boiler tussen 300 en 650W.
Vooor mezelf heb ik wel 1 bedenking gemaakt. Water temperatuur is 55° bij warmtepomp boiler. Deze week heb ik water opgewarmd in een pan tot die temperatuur en dan mijn hand erin ondergedompeld. Om met 55 graden onder een douche te blijven staan is (voor mij) iets té warm, er zal dus wat koud water bij moeten. Wie een bad neemt moet er rekening mee houden dat de badkuip koud is en het water zal afkoelen. Zou best kunnen dat die 55 graden net iets te weinig is om een bad te nemen. Tenzij je gaat bijverwarmen tot 60 of 65 graden.
En nu is het wachten op reacties van al diegenen die mij gaan tegenspreken.
Waarom ga je je afgewerkte koude lucht op zolder blazen en in plaats daarvan niet die warme lucht aanzuigen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mijn zolder is onderverdeeld in 2 ruimtes gescheiden door deurgat. Koude lucht zou ik laten afvoeren in de ruimte waar omvormer en batterij staan van de ZP. Ruimte waar boiler komt te staan is het andere gedeelte. Dus minder warm is beter voor batterij en omvormer. Ruimte waar boiler komt te staan gaat quasi niks aan temperatuur verschil inboeten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Joe de Mannen schreef:Invoer van binnenlucht, afvoer naar buiten. Of, als je kan, je koele berging in. (win-win)

Wat watertermperatuur betreft en om Jack tegen te spreken.

Men gaat ervan uit dat je doucht met om en bij de 40°C dus je hebt bvb 200L à 55°C beschikbaar, wat dan overeenkomt met dik 600L à 40°C. zie afbeelding.

Afbeelding



J.
Die tekening klopt absoluut niet. 200 liter water van 55° bijmengen bij water van 20° (of zelfs eerder 15°) geeft geen 600 liter van 40° ...

Die boiler kan dat wel als je hem non-stop laat bijverwarming...

Mijn wpboiler hangt volledig op buitenlucht. Ik had een niet-geisoleerde zolder van 30m2 ter beschikking, maar heb dat niet gedaan. Ik denk dat op topdagen meer dan 10kWh warmte wegtrekken uit die ruimte een gigantische impact op de temperatuur zal hebben (lees: kouder als de buitenlucht) wat op zich een negatieve impact op rendement heeft.

Mijn wpboiler staat trouwens op 65° ingesteld om voldoende buffercapaciteit te hebben (en enkel te verwarmen als de zo'n schijnt en niet even tussendoor). 58° vind ik de minimumtemperatuur om ook de afwas enzo te kunnen doen ...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Er staat dan ook 'per dag' ik veronderstel dat je dat niet haalt met 1 keer opwarmen per dag.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Dan zou ik eerder de wpboiler in de ruimte van de omvormer en batterij zetten en daar de lucht aanzuigen en de koude lucht ook in afvoeren
Zo zal je de temperatuur het laagst houden
Jack Daniels schreef:Mijn zolder is onderverdeeld in 2 ruimtes gescheiden door deurgat. Koude lucht zou ik laten afvoeren in de ruimte waar omvormer en batterij staan van de ZP. Ruimte waar boiler komt te staan is het andere gedeelte. Dus minder warm is beter voor batterij en omvormer. Ruimte waar boiler komt te staan gaat quasi niks aan temperatuur verschil inboeten.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Bedankt voor de antwoorden !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

bruma schreef:Dan zou ik eerder de wpboiler in de ruimte van de omvormer en batterij zetten en daar de lucht aanzuigen en de koude lucht ook in afvoeren
Zo zal je de temperatuur het laagst houden
Jack Daniels schreef:Mijn zolder is onderverdeeld in 2 ruimtes gescheiden door deurgat. Koude lucht zou ik laten afvoeren in de ruimte waar omvormer en batterij staan van de ZP. Ruimte waar boiler komt te staan is het andere gedeelte. Dus minder warm is beter voor batterij en omvormer. Ruimte waar boiler komt te staan gaat quasi niks aan temperatuur verschil inboeten.
Dan moeten de 2 waterleidingen helemaal doorgetrokken worden naar het andere gedeelte van de zolder (waar batterij en omvormer staan).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Freek
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

pfuhu schreef:58° vind ik de minimumtemperatuur om ook de afwas enzo te kunnen doen ...
Dan zal je hopelijk zeer veel warmteverlies hebben in je leidingen, anders loop je brandwonden op tijdens je afwas
Korter dan 2 minuten blootstellen aan 51ºC geeft een eerstegraads brandwond.

Langer dan 2 minuten blootstellen aan 51ºC geeft een tweedegraads brandwond.

Langer dan 4,2 minuten blootstellen aan 51ºC geeft een derdegraads brandwond.

Korter dan 3 seconden blootstellen aan 60ºC geeft een eerstegraads brandwond.

Langer dan 3 seconden blootstellen aan 60ºC geeft een tweedegraads brandwond.

Langer dan 5 seconden blootstellen aan 60ºC geeft een derdegraads brandwond.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Nog een reden om de huidige boiler te vervangen door WP boiler: de huidige Daalderop (aankoop prijs nu ruim 1400 euro ex BTW maar wel 20 jaar oud denk ik) geeft niet de temperatuur weer van het water in de kuip. Ik weet dat ik rond deze periode ongeveer 3 dagen toekom met warm water (kuip van 80 Liter) maar het blijft altijd gissen of er voldoende warm water is om te douchen. Ik neem aan dat zo een WP boiler wél een indicatie geeft van de watertemperatuur zodat het niet langer giswerk is: wel of niet voldoende warm water.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Hebben jullie dan geen mengkranen waar je warm en koud mee kan mengen tot de gewenste temperatuur ? Of is er alleen een warmwaterkraan is jullie douche ?

Ik probeer de redeneringen te begrijpen mar kom er echt niet uit.

Hier is er recent een nieuwe boiler geplaatst, die warmt 200L water op tot 65-85°C (instelbaar) water van die temperatuur komt alleen uit de kraan als ik alleen warm water neem en niet meng met koud.

Bij een vorige boiler hebben we de test gedaan, boiler afgezet als we weg waren, uiteindelijk haalt dat pas uit als je langer dan 4 dagen weg bent.
Bij elke kortere periode kost het je meer energie om je water terug op te warmen van een lagere temperatuur dan je uitgespaard hebt door die periode niet te verwarmen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Als het water in de boiler volledig is afgekoeld dan gaat die mengkraan ook geen warm water geven hee. Mijn daalderop heeft ongeveer 3 uur nodig om het water op max temperatuur te krijgen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dat zal dan wel van situatie tot situatie verschillen.
Ik heb het zelf ook uitgetest.
De energiezuinigste methode was hier om het water niet verder op te warmen (via een WP) tot 42-45°C) en met een zo kort
mogelijke tijd tussen opwarmen en gebruik. Alleen bij voldoende PV-overschotten warmen wij het SWW op tot max. 50°C. Nooit meer.
Persoonlijk vind ik het onzin (als een ander daar anders over denkt mag hun daar ook naar handelen, geen probleem mee) om SWW (veel) meer op te warmen dan de temperatuur waarop je het gebruikt (en ja ook wij hebben een thermostatische mengkraan in de douche want dat is gewoon standaard zo en bovendien is de comforttemperatuur voor ieder individueel lid van het gezin verschillend).
Dat is gewoon verloren energie en stilstandsverliezen kan je nooit meer recupereren.
Moet er wel bijzeggen dat de afstand boiler/douchekop bij ons minimaal gehouden is dus daar zit weinig verlies op.
En het SWW wordt ook niet verwarmd met een warmtepompboiler maar met een L/W WP waar de buitenunit sowieso buiten staat. En dat verbruikt, afhankelijk van de buitentemperatuur en de temp. van het aangevoerde water, de max. opwarmtemp. van het SWW en het vorige verbruik (restwarmte die er nog in de boiler zit bij volgende run) tussen de 1 en 2 kWh voor 150l.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Freek schreef:
pfuhu schreef:58° vind ik de minimumtemperatuur om ook de afwas enzo te kunnen doen ...
Dan zal je hopelijk zeer veel warmteverlies hebben in je leidingen, anders loop je brandwonden op tijdens je afwas
Stop erin, kraan open op heet (zonder eerst water te moeten laten lopen voor het heet wordt). Ik was idd niet af in water van +50°.

Boiler op 40° kan ook, maar dan mag je de bak pas vullen als het water volledig warm is (en je het koud water eerst liet weglopen)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

pfuhu schreef: Boiler op 40° kan ook, maar dan mag je de bak pas vullen als het water volledig warm is (en je het koud water eerst liet weglopen)
Water gewoon laten weglopen is ook zonde.
Was dan handmatig gewoon af met al het water dat uit de warmwaterkraan komt en vul het desnoods aan met een litertje water van 60-100°C => water aan hoge temperatuur met nul stilstandsverlies).
Of doe gewoon de afwas met een afwasmachine. Meestal zuiniger in water dan een handafwas.

Met je handen in water van 58°C zitten afwassen is alleen uitzonderingen gegeven.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Aanbevolen temperatuur voor de meest performante WPB van Viessmann (die hier staat) is 53°en verwarmen met 'Night only' (géén zonnepanelen en wel nachttarief) of 'Eco Auto' (wel zonnepanelen).
Helemaal te gek wordt het als je een Viessmann zonnepanelen installatie met slimme sturing, thuisbatterij en WPB hebt waardoor enkel overschot van stroomgeneratie wordt aangewend. Die opstelling wordt hier volgende maand vervolledigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Jack Daniels schreef:
bruma schreef:Dan zou ik eerder de wpboiler in de ruimte van de omvormer en batterij zetten en daar de lucht aanzuigen en de koude lucht ook in afvoeren
Zo zal je de temperatuur het laagst houden
Jack Daniels schreef:Mijn zolder is onderverdeeld in 2 ruimtes gescheiden door deurgat. Koude lucht zou ik laten afvoeren in de ruimte waar omvormer en batterij staan van de ZP. Ruimte waar boiler komt te staan is het andere gedeelte. Dus minder warm is beter voor batterij en omvormer. Ruimte waar boiler komt te staan gaat quasi niks aan temperatuur verschil inboeten.
Dan moeten de 2 waterleidingen helemaal doorgetrokken worden naar het andere gedeelte van de zolder (waar batterij en omvormer staan).
Of de luchtkanalen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Luchtkanalen moeten toch aangelegd worden, het maakt dus niet uit waar de lucht wordt uitgeblazen of aangezogen. WP boiler komt op de plaats waar mijn huidige boiler staat. Dat is de makkelijkste oplossing. En daar liggen al 60 jaar de waterleidingen. Daar blijf ik af. Warme lucht aanzuigen op zolder, daar is het altijd warmer dan buiten. Koude lucht richting batterij en omvormer. Desnoods hang ik gordijn in de deuropening.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
simontwp
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 sep 2020, 15:51
Bedankt: 1 keer

Het lijkt mij toch niet zo n goed idee om lucht aan en afvoer in de zolder te doen.
In de zomer lijkt dat ok. Maar in de winter zal de netto daling van temperatuur op zolder zorgen voor meer warmte verlies voor de ruimtes onder de zolder.
Ideaal lijkt een systeem dat een keuze kan maken tussen binnen/buiten.

Ik heb een gelijkaardige situatie als jij denk ik.
Een aantal zolder ruimtes, 1 daarvan voor gasketel en buffervat(500l, zonneboiler en cv haard)
We zullen op een gegeven moment ook een WP aansluiten op dat vat.
Daarnaast nog twee grote ruimtes gescheiden door een muur en (open) deuropening waarbij 1 van die ruimtes gebruikt wordt voor omvormers (batterijen komen daar ook nog)

Warmte van de zolder in buffervat steken in de zomer lijkt alleen nuttig wanneer die te warm is. En dat is op zonnige dagen, waarop de zonneboiler eigenlijk voldoende is. Met uitzondering van het begin en eind van een string zonnige dagen.

Op zich wel doenbaar om een systeem te vinden met schakelbare opties (tussen buiten en binnen af/aanvoer) maar dan is de vraag of dat wel economisch verstandig is.

Is het normale praktijk om lucht aan/afvoer inpandig te doen?
Proximus Bizz Fiber (+boost + fixed ip)
USG Pro
UniFi Switches: 48 POE-500W + 24
UniFi AP HD (3)
media: Nvidia shield, Apple TV, proximus v7 decoders
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Het is een praktijk die veelvuldig wordt toegepast omdat het op korte termijn, de goedkoopste is.
En of volledig inpandig op lange termijn een voordeel kan opleveren of een nadeel hangt af van de specifieke individuele opstelling.
In gebruik is de meest voordelige/efficiënte opstelling overwegend invoer van binnen (mits natuurlijke verse luchtaanvoer in de ruimte mogelijk is) en uitvoer naar buiten. Toch als deze ruimte zich buiten de geïsoleerde en verwarmde schil bevindt.
En, indien mogelijk, plaats je om het even welke boiler zo krot mogelijk bij het tappunt met het grootste debiet (meestal de badkamer).

Off topic @simontwp: begrijp ik uit je voorgaande uitleg goed dat jouw apparatuur ook op een zolder komt met grote temperatuurverschillen, inzonderheid dat de temperatuur er in de zomer oploopt?
In dat geval is het geen goed idee op zo'n plaats omvormers te plaatsen noch batterijen.
Hoge temperaturen zijn nadelig voor de levensduur van omvormers en het rendement van batterijen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Eén bedenking die ik me gemaakt heb toen ik ervoor koos om volledig met buitenlucht te werken: mijn boiler staat in een geisoleerd kot van 2m² op een ongeïsoleerde zolder. Ik kon perfect lucht gebruiken van de ongeïsoleerde zolder (mits 2 kanalen uit mijn geïsoleerd kot naar de ongeïsoleerde ruimte te brengen.

Stel dat je boiler zich bevindt in een ongeisoleerde ruimte: in de winter daar nog extra energie gaan wegtrekken: mogelijk/waarschijnlijk gaat de temperatuur in die ruimte onder het vriespunt --> opletten dat je leidingen niet toevriezen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Uit dezelfde ruimte lijkt me sowieso geen goed idee, maar ik denk bvb aan afvoer naar een koele berging, net omdat je daar koelte wilt.
Aanvoer van ergens waar het warm wordt maar waar je niet de warmte van je huisverwarming gaat opsoeperen, dat lijkt me ook evident.

Buitenlucht aanzuigen, warmte eruit en de overschot de koele berging in, lijkt mij het op eerste zicht nog niet zo'n slecht idee.
Uiteraard, zoals meestal, niet gehinderd door kennis van zaken, geen idee hoe koud de afvoerlucht is, maar als ik zie dat er warmtepompboilers adverteren dat ze nog werken bij aanvoertemperaturen onder nul, dan vliegen de ijspegels er langs de andere kant toch gewoon uit, dat kan niet anders.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Uiteraard werkt een warmtepomp(boiler) nog bij temperaturen onder nul.
0°C is dan ook niet gelijk aan absolute nulpunt. Daarboven zit er nog altijd energie in de lucht.
Een WP werkt dan ook niet louter op de lucht maar gebruikt een ander medium om de energie uit de bron te halen, nl. een warmtewisselaar waardoor een koelvloeistof stroomt en door de energie uit de lucht opgewarmd via de wisselaar omgezet naar gasvorm waarna een compressor het gas samendrukt en daardoor ontstaan de hogere temperaturen.
Deze hogere temperaturen worden vervolgens afgegeven naar het opslagmedium, in dit geval SWW.
Daardoor koelt de koelvloeistof terug af en wordt de afgekoelde lucht terug afgevoerd.
In het kort: door de opeenvolging van energie gehaald uit lucht (of een ander medium) te verdampen en terug te condenseren heb je minder elektriciteit nodig dan bij een weerstandsverwarming die rechtstreeks werkt.
Is gewoon het omgekeerde principe dat al jaren in iedere koelkast wordt toegepast.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik ben helemaal mee dat je uit lucht onder vriespunt nog warmte kan onttrekken, maar wat wordt dan de uitgaande temperatuur ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Dat is de rest"warmte" die na de condensatie/drukverlaging van de reeds hogere temperatuur eerder bekomen door verdamping/drukverhoging van het koudemiddel in de warmtewisselaar wordt afgevoerd.
Het is dus niet de energie uit de lucht die opgenomen wordt in het water van het SWW en waar vervolgens nog koudere resterende lucht wordt afgevoerd maar lucht die door een warmtewisselaar er voor zorgt dat een koelvloeistof (en de extra toegevoegde energie bovenop de toegevoegde elektriciteit ontstaat door samendrukking van de koelvloeistof welke steeds vorstvrij is, niet rechtstreeks door de aangezogen lucht) overgaat in gasvorm en vervolgens condenseert de koelvloeistof (die een veel hogere temperatuur had dan de aangezogen lucht, ook al was dat vrieslucht) terug tot vloeistofvorm en voert die koude (rest van een hogere temperatuur) terug af.

De "koude" lucht die je na de derde cyclus dus uit de warmtepomp voelt stromen is niet de resterende (koude) lucht die werd aangezogen maar een gevolg van het onder druk staande opgewarmd koudemiddel dat na afgifte van zijn warmte aan het SWW nog onder te hoge druk staat en te warm is om een nieuwe cyclus te beginnen (indien warmer dan de aangevoerde lucht geen overdracht) en dus via een expansieventiel snel zijn druk laat zakken en bijgevolg kouder wordt.
Het koelmiddel moet dus eerst samengedrukt worden om warmte te genereren (ingaande flow) en vervolgens terug genoeg afkoelen (uitgaande flow) om de cyclus te kunnen herhalen.

Samengevat is een warmtepomp niet meer dan via een tussenmedium (in dit geval koelmiddel) eerst de druk opvoeren (= verhitten, denk daarbij aan je vinger tegen een fietspomp houden waar je lucht onder druk brengt en warm aanvoelt) en vervolgens, na afgifte deze warmte aan het doel (in dit geval SWW), snel terug druk verliezen (= afkoelen, denk daarbij aan een spuitbus waar je druk lost waarbij de houder sterk afkoelt) om de cyclus van vooraf aan te kunnen herbeginnen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Mijn WPboiler werkt met een Delta T van ongeveer 10° (verschil aanzuig en uitblaas).

Dit betekent dat die quasi altijd wel wat condenseert.

Zodra de aangezogen lucht te koud wordt, wordt de temperatuur van de uitgeblazen lucht natuurlijk negatief. Er vliegen geen ijspegels uit. Het vocht condenseert en vriest aan op de verdamper. Na ongeveer 1 à 2u ( afhankelijk of ie veel condenseert of niet) doet de boiler een ontdooicyclus en loopt het ontdooide condensvocht weg. Als dat condensvocht passeert door een leiding in een ruimte waar het vriest, vriest dat natuurlijk weer terug aan en verstopt de condensafvoer ...
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb een WP boiler staan in dezelfde ruimte als waar de 3 omvormers en de 3 thuisbatterijen van mijn zonnepanelen hangen.
Dat is ideaal : het verlies van een omvormer zit hem vooral in warmte bij omvormen, bij een batterij in warmte bij het opslaan. Mijn boiler pikt die warmte op om zichzelf te verwarmen en zijn output in dezelfde ruimte zorgt er voor dat het daar relatief koel blijft.
En die ruimte is volledig afgesloten tov. de andere woonruimtes, maar vlak onder de badkamer en naast de keuken : de afnemers dus ...

:-D
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Digicafé schreef:Ik heb een WP boiler staan in dezelfde ruimte als waar de 3 omvormers en de 3 thuisbatterijen van mijn zonnepanelen hangen.
Dat is ideaal : het verlies van een omvormer zit hem vooral in warmte bij omvormen, bij een batterij in warmte bij het opslaan. Mijn boiler pikt die warmte op om zichzelf te verwarmen en zijn output in dezelfde ruimte zorgt er voor dat het daar relatief koel blijft.
En die ruimte is volledig afgesloten tov. de andere woonruimtes, maar vlak onder de badkamer en naast de keuken : de afnemers dus ...

:-D
Prima van lente tot herfst
Risico in de winter
In de winter worden omvormers quasi niet warm
Batterij noch minder want die staat er quasi werkloos bij maar die kan niet tegen de kou
En de WP boiler koelt het lokaal meer en meer af gezien er geen warmtebron meer is

En is er dan toch een mooie zonnige winterdag en ben je bij je batterij dan zal je ze wel horen schreeuwen van de kou en het feit dat ze moet werken
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

bruma schreef:In de winter worden omvormers quasi niet warm
Batterij noch minder want die staat er quasi werkloos bij maar die kan niet tegen de kou
En de WP boiler koelt het lokaal meer en meer af gezien er geen warmtebron meer is

En is er dan toch een mooie zonnige winterdag en ben je bij je batterij dan zal je ze wel horen schreeuwen van de kou en het feit dat ze moet werken
Klopt niet helemaal want de warmtepomp-boiler heeft al een hele poos gewerkt - en prima - in die ruimte vooraleer de zonnepanelen en omvormers en batterijen er waren... Ik ben er dus gerust op.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”