Eigenaar op vakantie: Tesla hangt al twee maanden aan openbare laadpaal in Amsterdam
- Matt555
- Pro Member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Thailand
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 10 keer
https://www.hln.be/drive/eigenaar-op-va ... ~a12b24a3/
Eigenaar op vakantie: Tesla hangt al twee maanden aan openbare laadpaal in Amsterdam
De Tesla van een inwoner van Amsterdam hangt al twee maanden aan dezelfde openbare laadpaal, tot grote ergernis van de omwonenden. De gemeente grijpt echter niet in. “We hebben in Amsterdam een groot netwerk van laadpalen”, klinkt het in een reactie. Ook in ons land is de parkeertijd van elektrische of hybride voertuigen niet beperkt tot de tijd van het opladen. Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil daar wel verandering in brengen.
Erik Kouwenhoven 30-05-22, 09:57 Laatste update: 10:12 Bron: AD.nl
Daniëlle Smit woont in de buurt van de laadpaal waar al twee maanden een Tesla aanhangt. De Nederlandse diende een klacht in bij de gemeente en doet haar verhaal tegenover NH Nieuws. Van de gemeente kreeg Smit te horen dat de eigenaar op vakantie is. De stekker uit de Tesla halen en hem verplaatsen was kennelijk te veel moeite. “Ik vind dit echt een bizarre vertoning”, aldus Smit. “Als je hier op de stoep parkeert, krijg je een boete van 150 euro, maar je mag je wel een laadpaal toe-eigenen.”
Geen regels
In de betrokken straat mag je gratis parkeren en daarin schuilt misschien ook wel het probleem, want in de betaalde parkeerzones in Amsterdam moet je ook bij een laadpaal gewoon betalen. De gemeente Amsterdam heeft geen regels om het ‘laadpaalkleven’ tegen te gaan, waardoor in deze kwestie ook geen actie wordt ondernomen tegen de Tesla.
De gemeente ziet overigens ook geen probleem in het langdurig stilstaan bij een laadpaal. “We hebben in Amsterdam een groot netwerk van laadpalen”, luidt het antwoord van een woordvoerder van de gemeente. Wel zegt de gemeente contact op te nemen met de eigenaar zodra hij weer terug is van vakantie.
Hoe zit dat in België?
Ook in ons land kunnen elektrische of hybride auto’s voorlopig nog onbeperkt parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen. Deze bestuurders begaan geen overtreding , tenzij er een apart onderbord is dat aangeeft dat je er enkel mag parkeren terwijl je effectief laadt (al dan niet met een tijdsbeperking, bv. maximum 3 uur). De politie wijst er evenwel op dat bestuurders die zo’n parking lang bezet houden en ondertussen niet laden weinig solidair zijn met andere E-rijders die hun voertuig wel willen opladen.
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) werkt echter aan een wijziging van het verkeersreglement waardoor de beperking van de parkeertijd binnenkort ook zal gelden voor elektrische auto’s die worden opgeladen. De regering bereidt daarvoor een wijziging van het verkeersreglement voor. Het gevolg is dat een elektrisch voertuig dat aan het opladen is, niet meer zal worden beschouwd als een stilstaand voertuig.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Aha!!!Matt555 schreef:De politie wijst er evenwel op dat bestuurders die zo’n parking lang bezet houden en ondertussen niet laden weinig solidair zijn met andere E-rijders die hun voertuig wel willen opladen.
Nu is 't opgelost.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
De palen zullen dan wellicht niet uitgebaat zijn door de gemeente, zodat het hen niets kan schelen als een paal 2 maand lang geen inkomsten genereert. Hier in de buurt is er ook een snellader aan de oprit van de E40. De 2 parkeerplaatsen zijn de dichtste plaatsen bij de ingang van het supermarktje aan het tankstation, en ik zie daar dus geregeld gewoon ICE auto's geparkeerd staan.Matt555 schreef:De gemeente ziet overigens ook geen probleem in het langdurig stilstaan bij een laadpaal. “We hebben in Amsterdam een groot netwerk van laadpalen”, luidt het antwoord van een woordvoerder van de gemeente.
- Fallschirmjaeger
- Premium Member
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 90 keer
Onlangs las ik dan weer dit artikel, waarbij ge uw wagen binnen de 2u na volledig opgeladen moet verzetten of anders een boete krijgt. Toch het volledig tegenovergestelde, ook in NL trouwens.
https://tweakers.net/nieuws/195462/gere ... dpaal.html
Het zal dus ginds blijkbaar gewoon afhangen van de bekwaamheid van de gemeentes.
https://tweakers.net/nieuws/195462/gere ... dpaal.html
Het zal dus ginds blijkbaar gewoon afhangen van de bekwaamheid van de gemeentes.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Probleem is wellicht ook dat dat niet zo gemakkelijk te handhaven is. Ik dacht dat er hier elders al een draadje over loopt. Ik heb zelf nog geen EV, maar ik dacht dat je bvb ook remote via app de laadsnelheid kan regelen. Wil je dus wat langer parkeren, dan laad je gewoon met opzet wat trager.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Een boete kan wel in NL.
Er zijn ook palen waar je extra betaald als je hem langer bezet houd dan nodig dacht ik. Laden tegen normale tarief, eens vol, als de wagen er na x tijd nog staat 1 Euro per kwartier ofzo. Maar dat is dan precies nog niet van toepassing. Tesla deed het wel al. Gemakkelijke kassa-kassa voor laadpaaluitbaters en palen sneller vrij, win win.
Er zijn ook palen waar je extra betaald als je hem langer bezet houd dan nodig dacht ik. Laden tegen normale tarief, eens vol, als de wagen er na x tijd nog staat 1 Euro per kwartier ofzo. Maar dat is dan precies nog niet van toepassing. Tesla deed het wel al. Gemakkelijke kassa-kassa voor laadpaaluitbaters en palen sneller vrij, win win.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik vind dit wel een heel erg hoog sensatiegehalte hebben. Als dit echt het enige geval is dan denk ik niet dat we daarvoor speciale regelgeving moeten maken. Maar wel die mens vriendelijk vragen om dat niet meer te doen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
En niet iedere EV laadt even snel.
Wanneer je dus nog een "traag" ladende EV hebt (en die zullen als eerste op de 2de hands markt verschijnen) en volledig afhankelijk bent van AC openbare laadpalen zal je - indien er een beperking in laadtijd komt van slechts een paar uur - wel drie keer nadenken voor je een (tweedhands) EV aanschaft.
De bevoegde minister zou zich dus beter eerst toespitsen op de oorzaak van het probleem nl. het nog steeds beperkt aanbod in openbare laadpalen, ipv weer iets te gaan verbieden omdat de overheid in de eerste plaats tekort schiet in haar opdracht.
En men zou dan beter eerst beginnen met het handhaven door een boete te geven aan ICE die gewoon geparkeerd staan aan een laadpaal. Daar gebeurt meestal ook niets mee.
EV's die geparkeerd staan aan een laadpaal zonder geconecteerd te zijn zijn niet aan het laden dus dat is dan, mits aanpassing van de wetgeving, dezelfde overtreding dan een ice geparkeerd aan een laadpaal.
EV's die wel geconecteerd zijn en niet meer laden wegens 100% of onderbroken kan je het best ontmoedigen zoals hiervoor al aangehaald: voldoende hoog stilstandstarief zolang men aan de laadpaal hangt en men niet meer laadt.
Wanneer je dus nog een "traag" ladende EV hebt (en die zullen als eerste op de 2de hands markt verschijnen) en volledig afhankelijk bent van AC openbare laadpalen zal je - indien er een beperking in laadtijd komt van slechts een paar uur - wel drie keer nadenken voor je een (tweedhands) EV aanschaft.
De bevoegde minister zou zich dus beter eerst toespitsen op de oorzaak van het probleem nl. het nog steeds beperkt aanbod in openbare laadpalen, ipv weer iets te gaan verbieden omdat de overheid in de eerste plaats tekort schiet in haar opdracht.
En men zou dan beter eerst beginnen met het handhaven door een boete te geven aan ICE die gewoon geparkeerd staan aan een laadpaal. Daar gebeurt meestal ook niets mee.
EV's die geparkeerd staan aan een laadpaal zonder geconecteerd te zijn zijn niet aan het laden dus dat is dan, mits aanpassing van de wetgeving, dezelfde overtreding dan een ice geparkeerd aan een laadpaal.
EV's die wel geconecteerd zijn en niet meer laden wegens 100% of onderbroken kan je het best ontmoedigen zoals hiervoor al aangehaald: voldoende hoog stilstandstarief zolang men aan de laadpaal hangt en men niet meer laadt.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
In frankrijk zagen we dat zo'n laadpaal een melding gaf: je staat hier al te lang, politie is verwittigd.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Leuke theorie, werkt niet in de praktijk. Mensen zijn egoïstisch.Goztow schreef:Ik vind dit wel een heel erg hoog sensatiegehalte hebben. Als dit echt het enige geval is dan denk ik niet dat we daarvoor speciale regelgeving moeten maken. Maar wel die mens vriendelijk vragen om dat niet meer te doen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Mensen die er geen probleem in zien om zo'n egoïsme te tonen gaan waarschijnlijk ook niet na een vriendelijk verzoek van karakter veranderen. Welkom in de ikke-maatschappij.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Blijkbaar zou in de handleiding van een Tesla staan indien de wagen lange tijd niet gebruikt wordt hij aan de lader moet blijven hangen.De bevoegde minister zou zich dus beter eerst toespitsen op de oorzaak van het probleem
Had thuislader moeten zijn gezien een openbare laadpaal de laadsessie verbreekt eenmaal het laden gestopt is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Ik denk niet dat een rechtzetting in de Tesla handleiding als gevolg gaat hebben dat er in België plots meer openbare laadpalen geplaatst worden.
Een stilstaande auto is trouwens voor niets goed.
Wanneer je deze (langdurig) niet gebruikt leen hem dan gewoon uit.
Een stilstaande auto is trouwens voor niets goed.
Wanneer je deze (langdurig) niet gebruikt leen hem dan gewoon uit.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Veel katten en duiven zullen u tegenspreken mochten ze kunnenivob schreef:Een stilstaande auto is trouwens voor niets goed.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Die hebben alternatieven genoeg.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
T gaat over a'dam waar meer laadpalen staan dan in heel BEivob schreef:Ik denk niet dat een rechtzetting in de Tesla handleiding als gevolg gaat hebben dat er in België plots meer openbare laadpalen geplaatst worden.
Een stilstaande auto is trouwens voor niets goed.
Wanneer je deze (langdurig) niet gebruikt leen hem dan gewoon uit.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Dat weet ik.
Maar het zinnetje van mij waar je op reageerde ging over onze politici (Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo), eveneens een deel van de OP).
Laadkleven is een probleem van gebrek aan handhaving (voor wie daar niet moet zijn) en vooral een gebrek aan voldoende laadpalen. En dat beperkt zich niet (of zal zich niet beperken) tot één stad.
Maar de minister loopt, niet te verbazen, weer achter de feiten aan ipv het voortouw te nemen.
Hij zou er beter voor zorgen dat er overal voldoende laadpalen zijn en daarna het positief laadkleven aanmoedigen ipv gaan te verbieden. Bidirectioneel laden is immers één van de voor de hand liggende oplossingen om de netten te ontlasten en te stabiliseren.
Het mediabericht is daarnaast ook duidelijk sensatiegericht. Moest er een Zoë gestaan hebben had het waarschijnlijk de pers niet eens gehaald.
Maar het zinnetje van mij waar je op reageerde ging over onze politici (Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo), eveneens een deel van de OP).
Laadkleven is een probleem van gebrek aan handhaving (voor wie daar niet moet zijn) en vooral een gebrek aan voldoende laadpalen. En dat beperkt zich niet (of zal zich niet beperken) tot één stad.
Maar de minister loopt, niet te verbazen, weer achter de feiten aan ipv het voortouw te nemen.
Hij zou er beter voor zorgen dat er overal voldoende laadpalen zijn en daarna het positief laadkleven aanmoedigen ipv gaan te verbieden. Bidirectioneel laden is immers één van de voor de hand liggende oplossingen om de netten te ontlasten en te stabiliseren.
Het mediabericht is daarnaast ook duidelijk sensatiegericht. Moest er een Zoë gestaan hebben had het waarschijnlijk de pers niet eens gehaald.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Dat is niet zozeer mijn punt. Mijn punt is dat je geen regelgeving schrijft omdat er eentje iets niet correct doet. Je kan niet voor alles een regelgeving hebben. Als Amsterdam inderdaad zoveel laadpalen heeft, dan zal die ene die eens overdrijft niet het grote probleem zijn. Hoeveel mensen ga je niet raken met boetes die toevallig eens een uur te laat zijn om de laadpaal af te haken?Dizzy schreef:Mensen die er geen probleem in zien om zo'n egoïsme te tonen gaan waarschijnlijk ook niet na een vriendelijk verzoek van karakter veranderen. Welkom in de ikke-maatschappij.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Hoeveel mensen moeten een boete betalen omdat ze nét (toevallig zonder het te beseffen) te hard rijden omdat men met flitspalen/trajectcontroles/snelheidscontroles de verkeersveiligheid probeert te verbeteren?
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Die verbranders hebben idd geen zaken met te parkeren op de herlaadbare plaatsen. Maak eerder een prioriteit van dat strafbaar te maken.
Ze mogen stilaan ongeacht leeftijd ook in aanmerking komen voor O-nummerplaten, gezien ze gemaakt zijn met old-time technologie van de 20ste eeuw wat toch bijna 30 jaar achter ons ligt.
Ze mogen stilaan ongeacht leeftijd ook in aanmerking komen voor O-nummerplaten, gezien ze gemaakt zijn met old-time technologie van de 20ste eeuw wat toch bijna 30 jaar achter ons ligt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Ik was onlangs in Schiphol (en ik zal er alles aan doen om dat de komende tijd te vermijden, maar da's een ander verhaal...) en op hun parking P3 "langparkeren" staan laadpalen. Die parking gebruik je normaal gezien enkel als je langer dan drie dagen weg bent. Volgens deze redenering: wat staan die palen daar dan te doen? Daar hang je dan toch per definitie veel te lang aan?Goztow schreef:Als dit echt het enige geval is dan denk ik niet dat we daarvoor speciale regelgeving moeten maken.
-
- Plus Member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 12 keer
Is al strafbaar, net als parkeren op een gehandicaptenplaats maar wordt in de tegenstelling hiermee niet afgedwongen...CCatalyst schreef:Die verbranders hebben idd geen zaken met te parkeren op de herlaadbare plaatsen. Maak eerder een prioriteit van dat strafbaar te maken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Er zijn hier net in de buurt 2 nieuwe palen gezet. Staan gewoon constant benzines/diesels geparkeerd. Zonder handhaving heeft het geen enkel nut om ze te plaatsen. Ookal is het inderdaad verboden/strafbaar (parkeerovertreding artikel 70).Digicafé schreef:Is al strafbaar, net als parkeren op een gehandicaptenplaats maar wordt in de tegenstelling hiermee niet afgedwongen...CCatalyst schreef:Die verbranders hebben idd geen zaken met te parkeren op de herlaadbare plaatsen. Maak eerder een prioriteit van dat strafbaar te maken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Het is gewoon de realiteit vandaag, mensen hebben gewoon geen respect voor anderen en denken enkel aan zichzelf. Anderen moeten regels volgen, zelf is dat minder nodig. Dan kom je bij handhaving uit want het alternatief (gezond verstand) is totaal afwezig. Dat is uiteraard jammer voor de minderheid die wel nog manieren en fatsoen kennen maar zo werkt het nu eenmaal.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Het zal iets zijn waar inderdaad een oplossing moet voor komen. Je moet rekenen dat de meeste palen in BE 11kW of 22kW zijn. Mijn Renault Zoë kan (al vanaf de eerste versie trouwens) laden aan 22kW, maar zoveel wagens zijn er niet die dit kunnen. Meestal is het 7 of 11kW dat ze kunnen laden is is "hoger" een optie. Of de auto kan 22kW aan, de paal kan 22kW aan, maar ze gebruiken een goedkopere singlephase kabel, waardoor het uren duurt.
Wat mij opvalt is dat er de laatste weken immens veel PHEV's aan de palen hangen. De prijs van benzine gaat dus toch mensen veranderen. Al is de kans groot dat ze nadien terug op benzine gaan rijden als de prijs weer betaalbaarder is...
Wat mij opvalt is dat er de laatste weken immens veel PHEV's aan de palen hangen. De prijs van benzine gaat dus toch mensen veranderen. Al is de kans groot dat ze nadien terug op benzine gaan rijden als de prijs weer betaalbaarder is...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Waarschijnlijk werkgevers die dat beginnen verplichten om zoveel mogelijk elektrisch te laden.krisken schreef:Wat mij opvalt is dat er de laatste weken immens veel PHEV's aan de palen hangen. De prijs van benzine gaat dus toch mensen veranderen. Al is de kans groot dat ze nadien terug op benzine gaan rijden als de prijs weer betaalbaarder is...
En het valt mij inderdaad ook op dat je veel EVs aan palen ziet hangen met (te) dunne kabels. Die gaan nooit hun 11kW halen. Ik denk niet dat er momenteel nog een ander model buiten de Zoe is die 22kW doet?
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Goh bij tesla bvb is het een optie, en ik dacht bij Polestar ook (uit het hoofd). En bij audi is het eveneens een optie.
Iets helemaal anders, maar wel kl*te : in Frankrijk betaal je per minuut om je ev op te laden, niet per kWh zoals hier. Dus met een Zoë van max 45kW snelladen ben je wel gefucked en zal het steeds duurder uitkomen dan in BE. De enige tot hiertoe waar je per kWh kan laden in FR zijn Tesla en Fastned.
Iets helemaal anders, maar wel kl*te : in Frankrijk betaal je per minuut om je ev op te laden, niet per kWh zoals hier. Dus met een Zoë van max 45kW snelladen ben je wel gefucked en zal het steeds duurder uitkomen dan in BE. De enige tot hiertoe waar je per kWh kan laden in FR zijn Tesla en Fastned.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Laat maar komen, dat is tenminste eerlijk voor iedereen
Maar als je gratis wilt laden aan Ionity : zoek de bonnet codes Ionity is er sinds gisteren ook bij
Maar als je gratis wilt laden aan Ionity : zoek de bonnet codes Ionity is er sinds gisteren ook bij
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Jup, zo heb ik het toch onlangs gedaan toen ik afgelopen weekend op een tripje naar Frankrijk was, op een openbare parking was er één laadpaal op 500m van m'n verblijfplaats, ik kwam om 18u30 aan, heb m'n auto meteen aangesloten omdat m'n SoC redelijk laag was, en plots kwam al een 2de hybride wagen toe. Die hybrides toch, met hun 20-30-50km elektrische autonomie... Tijd dat die grap gedaan is want die mensen plakken wel vaker en nog langer aan laadpalen dan volledig elektrische wagens voor zover ik al ervaren heb in m'n rondreizen in Europa.Tomby schreef:Probleem is wellicht ook dat dat niet zo gemakkelijk te handhaven is. Ik dacht dat er hier elders al een draadje over loopt. Ik heb zelf nog geen EV, maar ik dacht dat je bvb ook remote via app de laadsnelheid kan regelen. Wil je dus wat langer parkeren, dan laad je gewoon met opzet wat trager.
Laadsnelheid dus aangepast van 3F 16A naar 8A om simpelweg tegen 8u de volgende ochtend 100% opgeladen te zijn en te kunnen vertrekken, i.p.v. rond 3-4u in de ochtend de wagen te moeten verplaatsen in pijama...
Kosten waren € 0,30 / kWh + € 1 / u tussen 9u en 19u. En € 0,25 / u tussen 19u en 9u.
Heeft me dus 22,5 + 3,375 gekost. omdat ik ongeveer 13,5u was blijven staan, doch aan het laden...
Mocht het overdag geweest zijn zou het me € 13,5 gekost hebben...
Ik denk dus dat het beter is dat men in België ook zo'n tarief hanteert om te vermijden dat mensen overdag blijven plakken, of simpelweg continu zoals die Nederlander... Nu ja, € 13,5 per dag is goedkoop, maar natuurlijk niet als je er nog eens parking moet bij betalen...
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Niet echt. Zoals ik zei : mijn Zoë kan maximaal 45kW binnen trekken op CCS. Ik zal er dus ruim een goed anderhalf uur staan om vol te laden. Een Kia EV6 bvb zal er maximaal 30 minuten staan aangezien deze aan 250kW kan laden op een 800V platform. Waarom zou men mij moeten straffen?
Waar ik wel voorstander van ben is om een fee toe te kennen als mensen op 100% staan en deze de plek bezet houden.
Het feit dat mensen in hun auto kunnen veranderen hoeveel A ze maximaal binnen trekken vind k ook niet echt ok overigens. Zo kan je makkelijk ergens 24u staan want je bent aan het laden. Aan 0.1kW maar das een detail ...
Waar ik wel voorstander van ben is om een fee toe te kennen als mensen op 100% staan en deze de plek bezet houden.
Het feit dat mensen in hun auto kunnen veranderen hoeveel A ze maximaal binnen trekken vind k ook niet echt ok overigens. Zo kan je makkelijk ergens 24u staan want je bent aan het laden. Aan 0.1kW maar das een detail ...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Dat is geen kwestie van straffen. Dat is gewoon betalen voor de tijd dat je ergens staat.krisken schreef:Waarom zou men mij moeten straffen?
Net zoals jij een ander inkomen hebt dan ik. Dat is mij(of jou) niet straffen, maar betalen naar werk.
Als ik een toestel huur betaal ik ook per uur. Idem hier dus.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Zoals ik zei : je zal mij straffen omdat ik een trager ladende auto heb. Dit lijkt me tegen elke vorm van logica eerlijk gezegd? Of moeten we allen rondrijden in auto's die 50+ K kosten?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
En toch is het de logica zelve.krisken schreef:Zoals ik zei : je zal mij straffen omdat ik een trager ladende auto heb. Dit lijkt me tegen elke vorm van logica eerlijk gezegd? Of moeten we allen rondrijden in auto's die 50+ K kosten?
Neen, ik heb geen budget voor een 50+ K auto, ik heb zelfs geen geld voor een EV. Ik wordt dus gestraft dat ik niet op de dichte parkeerplekken kan staan.
Je huurt de laadinfrastructuur voor x-tijd. Terwijl betaal je x-aantal kWh.
De afrekening is dus logisch: x-minuten huur + gekochte stroom.
Dat is net hetzelfde als je een wagen huurt. Je betaalt per dag en per km.
Als je dus veel vrienden hebt kan je je verhuis sneller doen en betaal je minder. Ga je mij nu straffen omdat ik minder vrienden heb?
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Dichte parkeerplekken? Geen idee waar jij laadpalen weet staan, maar de laadpalen staan meestal ergens in een of ander godvergeten hoekje. Als je kijkt naar bvb snelwegparkings (aire de ...) in FR dan zal je de snellaadpalen steeds weten staan op het einde van de parking. Maar goed, daar ga ik zeker niet over klagen. Dat is weer minder kans op ICE'ing ...
Maar misschien moeten we dat principe dan ook eens toepassen op ICE wagens : hoe langer je staat te tanken (dus camions, bussen, ...) hoe meer je gaat betalen aan de pomp. Een prijs per liter + een prijs per seconde dat je er staat.
Maar misschien moeten we dat principe dan ook eens toepassen op ICE wagens : hoe langer je staat te tanken (dus camions, bussen, ...) hoe meer je gaat betalen aan de pomp. Een prijs per liter + een prijs per seconde dat je er staat.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ivm afstand heb ik het over laadpalen aan shopping, supermarkt, ondergrondse,...
Huur bij de naftepomp? Ach ja, waarom niet. Alleen is daar het verschil verwaarloosbaar.
Bij opladen kan dat een factor 2 à 3 schelen en spreken we over uren verschil ipv over seconden.
Huur bij de naftepomp? Ach ja, waarom niet. Alleen is daar het verschil verwaarloosbaar.
Bij opladen kan dat een factor 2 à 3 schelen en spreken we over uren verschil ipv over seconden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Is toch simpel.
Je parkeert je auto en je betaalt parkeertarief.
Je laadt je auto en je betaalt elektriciteitstarief.
Je tankt je auto vol en je betaalt de brandstof.
Dat het parkeertarief op sommige plaatsen nul is, tja dan kan je er gratis blijven staan zolang je wil.
Je parkeert je auto en je betaalt parkeertarief.
Je laadt je auto en je betaalt elektriciteitstarief.
Je tankt je auto vol en je betaalt de brandstof.
Dat het parkeertarief op sommige plaatsen nul is, tja dan kan je er gratis blijven staan zolang je wil.