Het probleem is dat geen enkele leverancier een duidelijk overzicht geeft, die voorschotten is een zwarte doos. Ik ben akkoord met de voorschotten maar dat ze dan de afrekening iedere maand correct weergeven, en je een buffer ofzo laten opbouwen. Beetje zoals de voorafbetalingen bij de belastingen. Nu is het berekenen van je elektriciteit / gas factuur het meest ondoorzichtige wat er bestaat. Met allerlei parameters etc.marzman schreef:Je mag ook gewoon het oude systeem blijven volgen?
Want dit lijkt me eigenlijk niet zo tof. Ik houd het altijd wel een beetje in de gaten dat ik niet veel te veel betaal, maar spreiding over 12 maanden lijkt me persoonlijk beter.
Afrekening per maand: wanneer komt het er?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
-
- Pro Member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 15 keer
Met mijn vorig contract hield ik dat (toen nog met een analoge meter) zelf bij in een excelsheet. Dat is op zich goed te doen als je weet wat voor contract je hebt en waar je voorschoten van uitgaan (ik zat toen bij Mega en die gaven dat aan). Nu zit ik bij Engie en heb ik een slimme meter, maar ik denk dat het nog steeds wel zelf te maken is, ik heb het alleen niet meer gedaan.
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Het probleem is dat ze het verkeerd t.o.v. de maanden uitzetten.
Bij mij was het gas van 40 EUR per maand september vorig jaar gestegen naar 320 EUR deze maand.
Toch als ik zelf wat reken, moet het gemiddelde zelfs maar aan 150 EUR zitten.
Terwijl ik nu rond de 210 EUR zit.
Dus zoals @Tomsworld zegt een zwarte doos.
Het meeste wat ze proberen is om voor hun zelf zo veel mogelijk te bufferen.
Dat om afbetalingsplannen en zo te vermijden.
De klant kan de pot op en mag dus niets meer beslissen.
Vraag ik een verlaging van het voorschot.
Ah meneer, das max 20%, terwijl ik ervan overtuigd ben dat de helft zelfs genoeg moet zijn.
Dus je kan er gewoon niet tegen in.
Een maandelijkse berekening zou eerder een maandelijkse meteropname en herberekening moeten zijn.
Maar als ze er zelfs in de huidige toestanden niet in slagen, zal dit ook weinig uithalen.
Heb dan enkel over gas.
Voor elektriciteit, als je niet verwarmt daarmee, zou dat misschien wel nog kunnen.
Bij mij was het gas van 40 EUR per maand september vorig jaar gestegen naar 320 EUR deze maand.
Toch als ik zelf wat reken, moet het gemiddelde zelfs maar aan 150 EUR zitten.
Terwijl ik nu rond de 210 EUR zit.
Dus zoals @Tomsworld zegt een zwarte doos.
Het meeste wat ze proberen is om voor hun zelf zo veel mogelijk te bufferen.
Dat om afbetalingsplannen en zo te vermijden.
De klant kan de pot op en mag dus niets meer beslissen.
Vraag ik een verlaging van het voorschot.
Ah meneer, das max 20%, terwijl ik ervan overtuigd ben dat de helft zelfs genoeg moet zijn.
Dus je kan er gewoon niet tegen in.
Een maandelijkse berekening zou eerder een maandelijkse meteropname en herberekening moeten zijn.
Maar als ze er zelfs in de huidige toestanden niet in slagen, zal dit ook weinig uithalen.
Heb dan enkel over gas.
Voor elektriciteit, als je niet verwarmt daarmee, zou dat misschien wel nog kunnen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Ik deel je mening grotendeels want :
- Ik had vorig jaar opstart vloerverwarming = veel verbruikt.
- Andere manier van werken post corona.
Ik laat het nu express staan op wat het staat want Luminus wil me enkel laten veranderen maar enkel x2 of x3 en ik weet dat ik een stuk minder ga verbruiken. Tsja als zij mij niet vertrouwen in het in te stellen bedrag waarom moet ik hen dan pre financieren. Ok ik heb een buffer voorzien en maakt niet uit dat ik terug trek of bij moet betalen maar soit het is te gek voor woorden.
- Ik had vorig jaar opstart vloerverwarming = veel verbruikt.
- Andere manier van werken post corona.
Ik laat het nu express staan op wat het staat want Luminus wil me enkel laten veranderen maar enkel x2 of x3 en ik weet dat ik een stuk minder ga verbruiken. Tsja als zij mij niet vertrouwen in het in te stellen bedrag waarom moet ik hen dan pre financieren. Ok ik heb een buffer voorzien en maakt niet uit dat ik terug trek of bij moet betalen maar soit het is te gek voor woorden.
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Das nu gelukkig wel geen leverancier die rap failliet zou kunnen gaan, evenals Total Energies in mijn geval.
Maar toch blijven wij bank spelen voor hun.
Nog straffer, ik krijg de melding van tarief-wijziging.
Bedoel daarmee, Total heeft nog maar 1 tarief voor Gas.
Terwijl ik het tarief TIP heb, met nog een serieuze korting.
Wat mij voordeliger uitkomt dan het nieuwe tarief.
Dit loopt tot september. Dus totale contractbreuk.
Ik ben destijds bij Essent toen over lijken gegaan voor iets gelijkaardigs.
Ging over een bedrag van 700 EUR.
Heeft 2 jaren geduurd, maar uiteindelijk heeft Essent aan het kortste getrokken
Hopelijk wordt dit er weer niet zo ene
@cadsite: bij Total niet, ze blokkeren de onderste grens.
Enkel na veel gezaag, lukt 20%
Maar toch blijven wij bank spelen voor hun.
Nog straffer, ik krijg de melding van tarief-wijziging.
Bedoel daarmee, Total heeft nog maar 1 tarief voor Gas.
Terwijl ik het tarief TIP heb, met nog een serieuze korting.
Wat mij voordeliger uitkomt dan het nieuwe tarief.
Dit loopt tot september. Dus totale contractbreuk.
Ik ben destijds bij Essent toen over lijken gegaan voor iets gelijkaardigs.
Ging over een bedrag van 700 EUR.
Heeft 2 jaren geduurd, maar uiteindelijk heeft Essent aan het kortste getrokken
Hopelijk wordt dit er weer niet zo ene
@cadsite: bij Total niet, ze blokkeren de onderste grens.
Enkel na veel gezaag, lukt 20%
-
- Elite Poster
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Hier niet mijn onderste grens staat veel hoger dan het bedrag waar ik nu op sta, ik laat het nu staan maar er zijn redenen waarom ik lager zou willen / kunnen. Ik heb een contract met een promo met veel gratis kWh & korting. Die worden nu niet verrekend, ik heb veel meer teruglevering, houden ze ook geen rekening mee. Maar soit ik ben benieuwd in juli is mijn jaarlijkse afrekening. En in oktober is het einde contract dus de promo's. Tegen dan eens rondkijken wie de volgende zal worden.cadsite schreef:Dat lukt bij luminus wel goed.
Je kan je voorschot volledig zelf kiezen.
Ik heb het vorige maand van €170 naar €90 verlaagd.
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Inderdaad, bij Luminus houden ze geen rekening met teruglevering.
Hier 1500 EUR betalen en 1280 EUR terugkrijgen.
Daar was mijn contract om en ben ik aan het kijken voor een andere.
Hier 1500 EUR betalen en 1280 EUR terugkrijgen.
Daar was mijn contract om en ben ik aan het kijken voor een andere.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Geen enkele leverancier lijkt me minstens een beetje overdreven.Tomsworld schreef: Het probleem is dat geen enkele leverancier een duidelijk overzicht geeft, die voorschotten is een zwarte doos. Ik ben akkoord met de voorschotten maar dat ze dan de afrekening iedere maand correct weergeven, en je een buffer ofzo laten opbouwen. Beetje zoals de voorafbetalingen bij de belastingen. Nu is het berekenen van je elektriciteit / gas factuur het meest ondoorzichtige wat er bestaat. Met allerlei parameters etc.
Mijn eigen leverancier geeft glasheldere facturen. Dat is er dus al minstens eentje.
Je kan er ook zonder probleem de voorschotten, op vraag, op nul laten zetten.
Ik heb zelfdicipline genoeg om op de eigen rekening eventueel voldoende buffer op te bouwen en niet op de bankrekening van de leverancier. Gaat de leverancier onverhoeds failliet staan de "voorschotten" tenminste nog op eigen rekening en moet ik als achtergestelde schuldeiser niet, zonder veel kans op succes, zelf achteraan. Altijd beter dat iemand geld van jou moet dan omgekeerd.
Belastingen trouwens idem. Ik krijg liever een tijdelijke gratis lening van de overheid dan omgekeerd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Premium Member
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 18 keer
Lukt dit echt?ivob schreef: Je kan er ook zonder probleem de voorschotten, op vraag, op nul laten zetten.
Ik weet nog dat ik mijn huisbaas vroeger per jaar betaalde (5% korting) en wanneer het overging naar een vastgoedkantoor het niet meer mogelijk was bijvoorbeeld. Veel "buiten de lijntjes kleuren" is moeilijker en moeilijker.
Volledig met je eens met de rest trouwens.
Dus volgens u is het een goede zaak dat de overheid een wet maakt, vaststelt dat men de wet niet toepast en vervolgens aangeeft dat men er als overheid zelfs niet op gaat reagerenivob schreef:Voor de meerderheid van de volwassen bevolking volstaat het hun eigen rekeningen te beheren. Ze hebben daar het vingertje van de overheid niet voor nodig.pfuhu schreef:Maar ze doen er zelf niets aan. Wij moeten hun werk maar doen en klagen ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
Engie heeft een app waar je dagelijks je verbruik kan zien. Maar ook direct wat je verbruik werkelijk kost volgens het contract dat je hebt. Ze houden in hun app ook rekening met de promo van het contract. Wel handig om in deze energie crisis op te volgen hoe het werkelijk verbruik staat tegenover je voorschotten.marzman schreef: Nu zit ik bij Engie en heb ik een slimme meter, maar ik denk dat het nog steeds wel zelf te maken is, ik heb het alleen niet meer gedaan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Zoals ik schreef, toch bij mijn leverancier en op eenvoudige vraag via mail door mij aan mijn leverancier.bollegijs schreef: Lukt dit echt?
Ik weet nog dat ik mijn huisbaas vroeger per jaar betaalde (5% korting) en wanneer het overging naar een vastgoedkantoor het niet meer mogelijk was bijvoorbeeld. Veel "buiten de lijntjes kleuren" is moeilijker en moeilijker.
Volledig met je eens met de rest trouwens.
Vond dat ik na twee voorschotbetalingen genoeg had voorafbetaald voor de rest van het jaar en daarna via eenvoudige mail de voorschotten voor de rest van het jaar op nul laten zetten.
Voor alle duidelijkheid, ik had het over voorschotten voor de elektriciteitsrekening. Niet voor woninghuur.
Het is ook niet buiten de lijntjes kleuren. Ik betaal wat ik verschuldigd ben. Leveranciers die hogere voorschotten eisen dan wat je op jaarbasis dient te betalen kleuren, in mijn optiek, buiten de lijntjes. Niet omgekeerd. Ik weet als klant die zijn verbruik dagelijks monitort bijna perfect wat mijn eindafrekening zal zijn.
Ik zeg toch nergens dat ik dit een goede zaak vindt?Tom2000 schreef:Dus volgens u is het een goede zaak dat de overheid een wet maakt, vaststelt dat men de wet niet toepast en vervolgens aangeeft dat men er als overheid zelfs niet op gaat reageren
Maar je kan maar beter preventief je eigen rechten proberen te vrijwaren dan te hopen dat de overheid (of wie dan ook) uit sympathie dat voor jou zal doen.
De (Vlaamse) overheid is er nogal voor gekend dat ze haar eigen wetten nog al eens - al dan niet toepast - zoals het hen het beste uitkomt.
Als hun eigen decreten al niet verworpen worden door een hoger rechtsorgaan wegens bric-a-brac toestanden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 774
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 70 keer
Mijn all in prijs is heden met 6 % btw 0,27 cent.Bababa schreef:Je snapt het niet, en je beseft het niet: https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E ... ger_effect
Als ik 100 kWh in november verbruik, en een vast contract heb aan 0.3 c/kWh, betekent dat niet dat de kostprijs voor november 30 euro is.
100 kw verbruik kost mij dan. 27 €.
Dus een zondag rekenen is niet altijd nodig.
Hangt gewoon van uw leverancier af.
Er Is heden wel een klantenstop tot al minstens 31/12/2022.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Geen idee wie "bababa" is maar den deze snapt het maar al te goed.
Toch wat betreft de afrekening van mijn leverancier. Hoe andere leveranciers rekenen zijn mijn zaken niet;
Het ligt nogal voor de hand dat iedereen moet rekenen volgens de voorwaarden van zijn eigen leverancier.
Mijn reactie was dan ook in eerste instantie gericht op de eerdere opmerking "geen enkele leverancier.....".
Zelf maak ik de afrekening ook zoals gemeten tussen twee meteropnames en niet per maand want ik heb geen afrekening per maand en heb er ook geen behoefte aan. Dat laat ik over aan wie daar wel behoefte aan heeft.
De perIodes waar tussen welk kWh tarief en welk BTW tarief geldt zijn ook duidelijk. Ook daarin is geen vergissing mogelijk.
Het capaciteitstarief wordt overigens hoogstwaarschijnlijk ook nog eens uitgesteld tot 2023. Er zal dus geen afrekening gebeuren op basis van het vermogen (kW) maar louter op basis van de afgenomen capaciteit (kWh) + enkele euro vaste kosten (die ook tot op de c€ gepubliceerd zijn.
Toch wat betreft de afrekening van mijn leverancier. Hoe andere leveranciers rekenen zijn mijn zaken niet;
Het ligt nogal voor de hand dat iedereen moet rekenen volgens de voorwaarden van zijn eigen leverancier.
Mijn reactie was dan ook in eerste instantie gericht op de eerdere opmerking "geen enkele leverancier.....".
Zelf maak ik de afrekening ook zoals gemeten tussen twee meteropnames en niet per maand want ik heb geen afrekening per maand en heb er ook geen behoefte aan. Dat laat ik over aan wie daar wel behoefte aan heeft.
De perIodes waar tussen welk kWh tarief en welk BTW tarief geldt zijn ook duidelijk. Ook daarin is geen vergissing mogelijk.
Het capaciteitstarief wordt overigens hoogstwaarschijnlijk ook nog eens uitgesteld tot 2023. Er zal dus geen afrekening gebeuren op basis van het vermogen (kW) maar louter op basis van de afgenomen capaciteit (kWh) + enkele euro vaste kosten (die ook tot op de c€ gepubliceerd zijn.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Dacht dat de VREG een (pro forma) bevraging lopende had tot 31/5.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Bespaar je de moeite: Ik nam deze week tweemaal contact op met de klantendienst van Luminus over de verplichting inzake de maandelijkse facturatie. De klantendienst bleef meedelen dat die verplichting niet wordt toegepast.Tomsworld schreef:Als iemand weet waar Luminus de optie verstopt heeft, ik ben geïnteresseerd.Flippi schreef:Vandaag (23-5-2022) een artikel hierover in HLN: https://www.hln.be/geld/maandelijkse-en ... abd23c07c/
Ik vind er niets over terug in mijn Engie-klantenzone (maar heb wel nog geen digitale meter).
Ik heb dan contact opgenomen met een andere dienst hierover met verwijzing naar artikel 3.2.18, eerste lid, 4°, c) van het Energiebesluit. Die dienst deelde vervolgens mee "ik zal hierover even onze Legal Afdeling contacteren voor advies".
Kleine update (Luminus):
"Ik heb intussen een antwoord ontvangen van onze Legal Afdeling. Zij waren hier al van op de hoogte.
We gaan dit voor u in orde brengen. Momenteel zijn we de nodige implementaties aan het voorbereiden.
We verwachten dat dit vanaf 1 juli 2022 in orde zal zijn!"
"Ik heb intussen een antwoord ontvangen van onze Legal Afdeling. Zij waren hier al van op de hoogte.
We gaan dit voor u in orde brengen. Momenteel zijn we de nodige implementaties aan het voorbereiden.
We verwachten dat dit vanaf 1 juli 2022 in orde zal zijn!"