freeware mailserver voor klein netwerk

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
sky

Beste,

Ik heb thuis een klein netwerkje (2pc's zonder domain controller) en ik zou alle mails die binnenkomen graag op beide pc's kunnen bekijken. Mails die binnengekomen zijn en die ik bekeken heb op pc2 zou ik daarna ook nog willen zien op pc1.

ik denk dat ik dus een klein mailserverke nodig heb. Is er iemand die daar ervaring mee heeft, en welk programma zou ik daarvoor kan gebriuiken.

m.v.g. Wouter :-)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Voor mailserverkes klein en groot kan je hier je licht opsteken:

http://tucows.skynet.be/mailserver95_default.html

Persoonlijk gebruik ik de ingebouwde mailserver van Kerio WinRoute Pro 4.2.1, en die doet precies wat jij er van verwacht. Kerio heeft ook een "echte" mailserver, die zeer origineel "Kerio MailServer" heet.
Info op http://www.kerio.nl/kms/ . (trial van 30 dagen)

Niet vergeten dat poort 25 dicht staat bij Skynet, dus je kan niet gemaild worden op je ip-adres (mocht je dat überhaupt willen)!

Edited By Erik meon kerio mail server is geen freeware dus "niet gratis" dat wou ik toch ff vermelden

//Edit: er is wél een trial, dus vermeld ik dat maar even ;-)
Laatst gewijzigd door meon 22 mei 2003, 10:43, in totaal 1 gewijzigd.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm indien je dit dus op een go of plus abo wenst te doen, zoals vanwaar je gepost hebt, dan zal dat niet lukken om te mailen met de buitenwereld. Intern in je netwerk wel natuurlijk.

Anyway een hele lijst met freeware mailservers en tools:
http://www.webattack.com/freeware/serve ... rver.shtml
I love it when a plan comes together!
Sky

Beste,

Dus als ik het goed begrijp kan ik dus niet op één pc een mailserverke draaien die de mails van skynet afhaalt, om die mails dan vanop beide pc te kunnen bekijken m.b.v. outlook, en te reply'en naar de afzender.

Wat is daar de reden van, is dat omdat poort 25 niet open is? :???:

m.v.g. :-)
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Sky,

inderdaad dit kan niet doordat poort 25 closed staat bij Skynet voor alle skynet gebruikers.

Wat is hier de reden van: veel verkeerd geconfigureerde mailservers.
Veel mensen draaiden vroeger een dergelijke mailserver, maar die gebruikte open realying, waardoor het mogelijk was die mailservers te misbruiken om te spammen (wat illegaal is). Indien er immens veel spam verstuurd wordt via mailservers van Skynet, dan kunnen andere Providers Skynet daarvoor op de zwarte lijst zetten. Dit houdt in dat bvb. indien Telenet dit zou doen, niemand van Skynet nog een mail kan sturen naar een Telenet abonnee.
Het is dus een gevolg van mensen die mailservers draaiden, maar eigenlijk niet goed wisten met wat ze bezig waren.

Zie info op de Skynet-site:
Hotnews 1 ivm port 25
Hotnews 2 ivm andere poorten
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

dat moet mogelijk zijn denk ik. Op een bepaalde plaats op de pc staat een archief van outlook (express). Ge kunt dat vinden door bij extra > opties > tabblad onderhoud > knop archiefmap. In die map zitten grote gecomprimeerde archiefbestanden. Als ge de outlook van PC 2 naar de archiefmap van PC 1 laat wijzen, dan ziet ge alle mails op beide pc's en kunt ge rechtstreeks verzenden. Die archiefmap moet dan wel op een of andere manier geshared kunnen worden tussen met PC 2. Hoe ge dat laat sharen dat gaan The Oddity en Meon nu uitleggen (want daar ken ik de *:???:* van)
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

PiR²,

wat je daar zegt lijkt op het eerste zicht theoretisch wel mogelijk.
Je gaat eigenlijk gewoon de emails die eigenlijk op de server staan lezen op client.

Hiervoor moet je dan enkel je dan outlook.pst sharen.. zodat je er een netwerk connectie kan mee maken.
Ik vraag mij alleen af, of indien ge een mail verstuurd, ge dat kunt dwingen dat de verstuurde mail in het outlook.pst file van de server wordt bewaard.

Hmm, vind het wel een goed idee, maar ben niet 100% zeker dat het werkt :)

Nice PiR².
Anyway indien je het wenst te proberen: ik weet niet welke windows je gebruikt, maar in het geval van Win2000/Xp kan je het bestand terugvinden onder: C:\Documents and Settings\Tom\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook
Het enige dat je dan moet doen is je file delen op het netwerk. Hierdoor --> rehtermuisklik > properties > tabblad security, en hier kan je de security permission wijzigen.

In dit geval heb je dus geen lokale mailserver nodig, je gaat outlook op een server laten fungeren als server...
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik wil het wel proberen, enig probleem: ik beschik over een Pentium II win 98 en dat is mijn enige pc, dus geen XP, geen netwerk, ...

Ik weet nu wel niet of zo een archief automatisch in outlook wordt binnegeschoven, of ofda ge nu eerst op importeren moet klikken voor een nieuw archief geopent wordt.

Als het idd zou werken moet ik zeggen : ik ben weer eens fier op mijn eigen 8)
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Wel het enige foutje in uw uitleg PiR² is, is dat het niet het Archiefbestand is, maar wel het outlook.pst bestand.. in archief.pst zitten files die geautoarchiveerd zijn (=functie van Outlook). outlook.pst = current outlook content.

Wel das idd wel moeilijk om te testen zonder tweede pc en dus zonder netwerkje :p. Maar ik denk dat dat hier wel iemand zal doen en u zal laten weten of uw idee een goed idee was.

Wel onder Win98 is dat niet zoveel erger: daar staat het gewoon onder de map: c:\windows\profiles\username en dan iets gelijkaardigs van het path in xp, vanaf de username. Het sharen van het bestand gebeurt gelijkaardig. Gewoon het bestand sharen op het netwerk.

PiR², ik denk wel dat het een goed idee is zenne.. is zeker het proberen waard! Gr8 Job!
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ge weet waarover ik spreek he :roll:
bij mij zit het in C:\WINDOWS\Application Data\Microsoft\Outlook Express btw.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

oddity, de mails in outlook express worden standaard in deze map bewaard maar ik weet niet of je dit pad kunt veranderen, ik vrees er voor. ook de verzonden items enzo worden hierin bewaard
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

mja: kleine opmerking

het path dat ik opgaf en het path dat PiR² opgaf is enig verschillend doordat PiR² waarschijnlijk niet met users op zijn pc werkt.. dan zit dat idd daar, das zo wat de default dir. Maar indien je met verschillende users onder Win98 aanlogged dan komt dat in dat mapke te staan dat ik zei...via profiles map van windows...

tweede opmerking: je kan in outlook volgens mij wel dat pad wijzigen. ge kunt een andere dan de standaard gebruiken.. of dat in Outlook express gaat durf ik niet zeggen.. ik gebruik et te weinig. Onder Outlook full version wel.
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

voor de liefhebbers: ik heb 4 windows-profielen, via gelijk welk profiel kan ik telkens dezelfde mails opvragen in outlook express. In outlook express zelf gebruik ik geen profielen.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Normaal worden je voorkeuren per profiel bijgehouden in de map windows\profiles... ben ik nu zo mis??

Ofwel maakt hij gewoon geen onderscheid voor outlook express kan ook zijn.. strange..

Bueraublad en mijn documenten worden als ik mij niet vergis daar toch opgeslaan.. tja, is al zo lang gelede dat ik nog met win98 gewerkt heb.. ben 2000 zo gewoon :p
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

in outlook 2000 is het C:\WINDOWS\Profiles\Tom\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook\ bij mij, maar ik gebruik dat verder niet.

blijkbaar zijt ge juist : onderscheid tussen express en gewoon.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Bedankt voor alle reply's.

Ik heb ondertussen wat zitten te testen met de Kerio mailserver, en ik kan al mails van mijn skynet account ontvangen op de mailserver en deze dan forwarden naar een intern mailadres, alleen het verzenden naar een uitgaand mailadres is nog niet mogelijk.

Aan dat sharen van de pst file had ik ook al gedacht, maar volgens mij kan je daar maar met 1 pc gelijktijdig aan, indien de de pc 2 de pst file wil lezen, komt outlook volgens mij zeggen dat deze reeds in gebruik is door de andere pc.

thx
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ge zult niet anders kunnen dan verzenden via skynetservers omdat poort 25 dicht staat, tenzij ge weet hoe ge dat moet omzeilen (andere poortnummer kiezen).
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

PiR², kunt dat niet omzeilen zenne.. andere mailservers aanvaarden enkel mail via dat poortnummer als ik niet misben. Dus je moet port 25 gebruiken.. en dat gaat dus niet. Mails versturen zal dus niet lukken...:(
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ja, ik zeg het u, netwerkskes en server opzetten is ook niet mijn sterkste vak, en vermits ik maar 1 pc heb en geen 2e rommelbakske, wil ik het niet riskeren om den deze naar de knoppe te helpen.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Ik zal even zeggen hoe ik het hier doe, met m'n mailservertje:

De mailserver heeft een aantal mailboxen. De mailserver haalt via pop3 (poort 110 uitgaand) de mails op van de mailserver van Skynet, ... wat dan ook.

Voordeel is dat m'n pc niet aan hoeft te blijven staan, en heb geen last van de poort 25-problemen.

Uitgaand ongeveer hetzelfde scenario: ik mail naar de mailserver (lokaal poort 25), en die zet alles in een mailqueue om dat door te sturen naar de relay-server van Skynet.

Waarom deze setup? Omdat dat snel gaat :-)

Als ik een file van 2 MB wil sturen, is dat op 2 seconden weg op een client, en is het de server die een tijdje bezig is met sturen...
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Over PiR²'s alternatief: werkt ook prima, ik gebruik dat om mails te backuppen.

Ik heb een kopie van m'n .pst-bestanden op de server staan hier.

In outlook 98, 2000, 2002 (XP) doe je dan Bestand > Gegevensbestandsbeheer.

Daar krijg je een lijst van de gebruikte .pst-bestanden.
Je kan ook op de knop "Map openen" klikken. Je krijgt dan een bladervenster waar je een andere Outlook.pst kan aanduiden (bijkomend). Dat kan dus op een netwerk-server zijn. Je bladert dan gewoon naar \\servernaam\gedeelde_map\Outlook.pst .
In Outlook komt dan in het tree-venster gewoon een extra mapje bij dat die Outlook.pst voorstelt. Mét dieperliggende mappen en zo. Je kan gewoon mails van je lokale map in de andere slepen en zo, best handig.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

hmm, das natuurlijk wel een mogelijkheid.... ge gebruikt gewoon mailserver van skynet.

Hmm is idd een manier om poort 25 te omzeilen...maare tis wel geen standalone server eh.

It could help Stefke :)
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

The Oddity schreef:Hmm is idd een manier om poort 25 te omzeilen...maare tis wel geen standalone server eh.

Het is in de eerste plaats een standalone server hoor, maar hij kan "retrieve external mail", en die functie gebruik ik dan ook...
Overigens is open relay afzetten in die mailserver gewoon een kwestie van een vinkje aan te zetten. En dan zet je voor de veiligheid nog eens authentication op voor smtp, dus als je dat een beetje tegoei instelt zou dat geen probleem vormen voor Skynet, maar ja... dicht is dicht eh...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

mja wat ik bedoel is dat je er geen mail mee kan verwerken die aan een domein gebonden is, en dat domein aan je server.. .. allez ja, de volledige functie van Skynet-mailserver overnemen. Je bent gebonden aan de skynet server of een andere.. waar je mails op toekomen.. en dan haal je die op...:) snap je wat ik bedoel?

Die open relay is idd maar een vinkje heb, vroeger nog met mailservers gespeeld toen de poort nog open stond :p
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

yep,

uw poort 25 probleem is wel op te lossen, nl door een statisch ip aan te vragen met behulp van vb dyndns.org of eender welk soort dat je wilt die MX-records ondersteund. vraag me niet juist hoe dit werkt, maar ik heb het zo verstaan dat je de mailserver zo insteld op andere poort, je stelt de mx zo in van je dynds dat hij die poort kent en vandaar zend hij hem verder op poort 25.

'k heb het nog nooit geprobeer, maar ik ben het van plan na de examens, eens exchange server installeren en experimenteren...

Greetz
Gimic
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Meon, heeft mij gisteren die tip ook nog gegeven. Blijkbaar zijn de diensten van dynu ondertussen een beetje veranderd en zou dit wel lukken. Ik ben ook van plan dit eventjes te testen na de examens.
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hi,

hoe kan je nu een statisch ip adres aanvragen als uw ip adres dynamisch is in andere woorden na 36 uur bye bye dat ip adres of bestaat er een methode dat uw ip automatisch kan geupdate worden ofzo ?
Registered Linux user #286313
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Gimic zegt het verkeerd: het is een statische DNS-naam op een dynamisch IP-adres. Op je pc draai je dan een service die de DNS-tabel aanpast aan je huidig ip-adres.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Dat zou leuk zijn als userbase.be ook zo'n dienst kon aanbieden. Iemand die weet of dit mogelijk is? En zo ja, zin heeft om zo'n progje te schrijven?

greetz,

Nob
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nob, wat zou je dan willen doen? Een mailserver laten werken via userbase.be? Als je de banden met BGC niet wil verzuren voordat ze bestaan, is dit tacktisch een slechte zet.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

ik denk ook dat dat best niet gebeurt, ik weet ook niet echt wat nob juist bedoeld
bedoelt hij hiermee een dyndns'er of een mailserver of...
maar mailserver best niet :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Wat bedoel je Nob, nu kan ik effe niet volgen?

Een gelijkaardige dienst aanbieden als dynu? ivm mailserver, of ivm static ip?

Of bedoel je mailboxen aanbieden aan members ofzo?
Ik ben echt niet mee wat ge bedoelt.

Wat betreft die mailserver, die draait al zenne, en tis nen goeie zenne, hij scant ook op beestjes en er zit zelf nen spamkiller op, kortom tis een goedje :p

Wat betreft een dyndsn aanbieden.. kweet niet zenne.. is idd beke tegen Skynet/BGC ingaan eh.. zij zien dat nu juist liever niet :p
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Zo'n dienst aanbieden is niet zo moeilijk, je moet enkel (s)shell access hebben en je host moet het toestaan om de DNS-tables aant te passen vanuit die shell. Ik zou dat bvb manueel moeten doen via een webinterface, wegens server geregeld door Plesk Server Administrator...

Maar in principe kan je zoiets voor jezelf al regelen ja... Maar om zoiets publiek te gaan maken? Ik denk dat ge u heel wat op de hals haalt. Er zijn nog prima alternatieven (dynu.com bvb) dus laat die hun werk toch doen?
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Wel we zouden dat technisch gezien wel kunnen maar ik betwijfel ook of dat wel een goed idee is... er zijn idd voldoende goede efficiente alternatieven.. we moeten immers het wiel niet opnieuw uitvinden ;-)

Edited: foutje rechtgezet. sorry folks, we're gonna call it a day.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”