En ik heb geen auto, dus meer geld over elke maand... ik zal langer eten kunnen kopen, dan die dat alles moet uitgeven aan benzine
Volgens mij is het nog veel simplistiser, als je denkt dat de overheid het probleem zal oplossen.
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Wie ben jij of ik om aan andere mensen gaan op te leggen hoe zij moeten leven?Freec schreef:Anderen hebben die mogelijkheid ook... of kunnen die niet fietsen? Of kunnen die niet verhuizen? of kunnen geen ander werk zoeken?
Voila, daar ben je er weer mee.Freec schreef:Enja, dat vraagt ne drastische levensstijl verandering. Beter te vroeg aan beginnen, dan te laat.
Ik zeg hoe het zou moeten zijn, per slot van rekening betalen we meer dan genoeg aan die pipo's.Freec schreef:Je gaat er van uit, dat de overheid een serieuze aanpak heeft? En dat we daar kunnen op vertrouwen?
Naar verbetering streven is niet dom...Freec schreef:Echt snugger kan ik het niet noemen.
OK, mocht toevallig blijken dat je dicht bij een PFOS vervuiling zit, zal ik zeggen dat het uw schuld is, en dat je dat maar allemaal moest weten.Freec schreef:Je bent als mens zelf verantwoordelijk voor uw beslissingen. Je kiest er zelf voor om ergens te gaan wonen, zodat je niet meer moet rekenen op OV
Een gezond beleid voeren is iets anders dan "redden".Freec schreef:Kies je er toch voor, wordt je nog minder snugger, als je denkt dat de overheid u dan zal redden.
Fantastisch, hoor.Freec schreef:Ik woon net in de stad antwerpen, mobiliteitscore van 9.8/10... ik kan kiezen tussen 3 trams, 4 bussen en vooral mijne fiets.
Alsof iedereen dichtbij direct werk vindt...Freec schreef:Ik ben zo dom niet om 30-40km verder te gaan werken.... ik zoek werk vlakbij.
Antwerpse logica: 't Stad of de buiten.Freec schreef:Van mij mag het OV dikke shit zijn op de buiten, ik kom daar niet.
Inderdaad, volgens mij haalt hij het niveau van veel politici.Ordon schreef:Hmm, staat er toch niet drie keer "IK" in een paar regels.
Of eens naar de Gaza strook, of naar Jemen? Of Congo, of ethiopië?Ordon schreef:Misschien moeten we eens een busrit inleggen naar Oekraïne om de ontberingen van die mensen werkelijk te ervaren.![]()
Dat is pas miserie daar in Oekraïne.
Hier zijn we meer bezig over "luxe problemen."
Vanachter ons klavier...
Ook wie dicht bij zijn huis werkt, zal de gevolgen van de lintbebouwing en 50 jaar gebrek aan ruimtelijke ordening voelen.Dizzy schreef:Deze discussie is een mooi voorbeeld van wat ik bedoelde met de opmerking dat iedereen wel verandering wil maar dat niemand wil veranderen. Het moet altijd van een ander komen en de fout en oplossing is zelden bij henzelf te vinden.
Goed idee om terug on-topic te gaan, er zijn er hier altijd die het over de binnenlandse politiek willen hebben, omdat ze per se elk thema willen misbruiken om campagne te voeren.Ordon schreef:On-topic.
Ik blijf me er wel over verbazen hoe, in België, mensen het narratief van Moskou niet zelfs een strobreed in de weg leggen.
Hoogopgeleide mensen nota bene.
Deze maatschappelijke polarisatie lijkt me vele malen sterker dan wat we meegemaakt/gezien hebben tijdens de SARS-CoV-2 periode.
Dat is/was toch ook een behoorlijk polariserende periode.
De geschiedenis lijkt zich (deels) te herhalen...Hoewel de Koude Oorlog uiteraard niet de oorzaak was van alle ellende in de wereld, was haar invloed verreikend en langdurig. De Koude Oorlog had geleid tot een onverzadigbare vraag naar natuurlijke hulpbronnen, vergrootte de ideologische en politieke onverdraagzaamheid en legde de nadruk op externe gevaren waardoor de binnenlandse politiek verwaarloosd werd. Voorts had de Koude Oorlog een negatief effect op talloze economieën en samenlevingen, wereldwijd. Verkeerd gestelde prioriteiten leidden hierbij tot armoede. De Koude Oorlog heeft ook het milieu aangetast en geleid tot complexe religieuze, raciale en etnische conflicten. Last-but-not-least leidde de Koude Oorlog tot een snelle mondiale verspreiding van (nucleaire) wapens.
En nu spelen ze al jarenlang met vuur aan de Russisch-Oekraïense grens.As the destructive power increased, political leaders worried more and more that they were really playing with fire.
Zeker?Petrikske schreef:Onvoorstelbaar wat ik soms op facebook als reacties lees op berichten over de oorlog in Oekraine, ik waan me soms in Rusland.
Soms ga ik wel eens naar de profielen kijken van de mensen die de onnozelste beweringen durven maken en dan lijken dat toch vaak 'Vlamingen' te zijn.
Elke dag verbaas ik me minder en minder van alle onzin die op m'n pad komt.
Wat voor de ene ideologie is, is voor de ander gewoon een middel? Vraag is dan wat er uiteindelijk gevaarlijk en explosief is. Een ideologie is wel nog herkenbaar terwijl een middel dat veel minder is.Ordon schreef: Ideologie: een gevaarlijk en explosief goedje...
De trollen zitten overal Boulder. En soms veel dichterbij dan we denken.boulder schreef:Veel van die profielen zien er toch bijzonder leeg en fake uit.
Veel Russische trollen, als je het mij vraagt.
Dit heb ik in andere topics hier ook al zien passeren. Maar nu die problemen in de schoenen van de Koude Oorlog schuiven vind ik toch wel vergaand. We hebben nog nooit zo hard onze planeet en haar bewoners zeer gedaan als in de laatste decennia, met als crescendo het heden.De Koude Oorlog heeft ook het milieu aangetast en geleid tot complexe religieuze, raciale en etnische conflicten
Staat er "exclusief"?petrol242 schreef: Maar nu die problemen in de schoenen van de Koude Oorlog schuiven vind ik toch wel vergaand.
En staat zelfs in de eerste zin van het citaat.Hoewel de Koude Oorlog uiteraard niet de oorzaak was van alle ellende in de wereld....
Mooie serie op Canvas: Bariloche.boulder schreef:Daar zullen er ook wel tussen zitten die steun krijgen vanuit Moskou om Poetin hier uit de wind te komen zetten.
Dan heb je ook nog deze die uit ideologische redenen altijd de kant van Moskou kiezen.
De geschiedenis herhaalt zich steeds opnieuw.Ze gaan natuurlijk er niet bijzeggen dat ze pro-Moskou zijn, maar de sympathie druipt er soms wel vanaf.
Nee ik zie vaak volledige profielen hoor, ik denk dan somsboulder schreef:Veel van die profielen zien er toch bijzonder leeg en fake uit.
Klopt, ik heb ook niet gezegd dat ze alleen daar zitten.petrol242 schreef:De trollen zitten overal Boulder. En soms veel dichterbij dan we denken.boulder schreef:Veel van die profielen zien er toch bijzonder leeg en fake uit.
Paraguay was ook zo'n land waar nazi's naartoe vluchtten.timmermc schreef:Mooie serie op Canvas: Bariloche.
Niets valt goed te praten over diegenen die eenzelfde kant kiezen, zelfs niet als ze het doen vanuit ideologische redenen.
Geen greintje sympathie van mij of respect.
Goh, er lopen rare kwieten rond op deze wereldbol.Petrikske schreef:Nee ik zie vaak volledige profielen hoor, ik denk dan soms
dat ze met een Russische getrouwd zijn ofzo.
Zou anders geen reden kunnen bedenken waarom Vlamingen zo pro Poetin kunnen zijn.
Hij moet inderdaad overal hij kan mensen zoeken. En dit gaat niet vlotjes blijkbaar. Blijkbaar zit de schrik er bij een groot deel van de bevolking er in. In het openbaar steunen zij wel de oorlog, maar onderliggend niet. Zie maar het optreden van die russische band, en hetgeen daar gescandeerd werd.Petrikske schreef: Putin zou al op de bodem vh vat aan het schrapen zijn om bereidwillige soldaten te vinden.
Mensen in Rusland weten goed genoeg hoe erg de situatie momenteel is en hebben geen zin om te vechten tegen een broedervolk
en om te eindigen in een treinwagon zonder dat familieleden waarschijnlijk nooit ook maar enige info zullen krijgen.
Qua materiaal zou Rusland ook niet zo veel meer hebben en z'n stock weer aanvullen kan amper door de vele momenteel geldende sancties.
Er zouden blijkbaar ook heel wat Russische troepen zijn (ok officieren) die niet langer willen vechten en die willen gewoon weer naar huis.
Het mag ook wel niet te lang aanslepen. Door de constante bombardementen op de Oekraïnse stellingen en gevechten verliezen zij ongetwijfeld ook dagelijks ervaren soldaten, die vervangen moeten worden door pas opgeleide, onervaren soldaten. Dit gaat op lange termijn ook een invloed krijgen.Petrikske schreef:En ondertussen blijft het wapentuig maar toestromen in Oekraine, en de US zal zeer zeker wel goed modern spul leveren.
Nee des te langer dit blijft aanslepen des te zwakker zal het Russische leger worden.
Dat heet "visie" of mathematischer/planmatiger: "sensitiviteitsanalyse".Freec schreef:Ik zag het al 30j geleden aankomen, dat we met de wagen meer stuk doen, dan het voordelen heeft. En dan bedoel ik op zowel uw eigen financien, het milieu/klimaat, de ruimtelijke ordening, etc
Je moest daar geen waarzegger voor zijn.
Maar ondertussen heeft Zelenski toegegeven dat er tussen de 50 a 100 militairen sneuvelen per dag... dat is geen fijn nieuws natuurlijk. Ik kan me inbeelden dat de Oekrainers een hoger doel (hun vrijheid en land) hebben dan de Russen, maar iedere dag kameraden zien sneuvelen hakt er ook in.Med schreef:Wel heb ik gelezen dat zij ondertussen 700.000 militairen hebben (mix van regulier leger, plaatselijke milities onder militair bevel, grenswachten,...)
Blijkbaar staan er lange rijen van vrachtwagens en binnenschepen om Europa binnen te kunnen... maar sleept de administratie enorm lang aan.heist_175 schreef:Benieuwd of we binnen enkele weken een oplossing zien voor de voedselproblemen
Zelfs zonder administratieve rompslomp betwijfel ik of de andere Europese havens én het netwerk (trein, vrachtwagens) ertussen voldoende robuust is om alles Oekraïne uit te krijgen.DarkV schreef:Blijkbaar staan er lange rijen van vrachtwagens en binnenschepen om Europa binnen te kunnen... maar sleept de administratie enorm lang aan.heist_175 schreef:Benieuwd of we binnen enkele weken een oplossing zien voor de voedselproblemen
Dat mag je als verloren beschouwen voor de "Westerse" wereld.heist_175 schreef:Dan nog het Russische:
- wie gaat hen zaad leveren (productie, levering, betaling, financiering, transportverzekering, ...)
- wie gaat hun stock durven kopen (verzekering transport, betaling, ...)
Het gaat niet (enkel) over de Westerse wereld.DarkV schreef:Dat mag je als verloren beschouwen voor de "Westerse" wereld.heist_175 schreef:Dan nog het Russische:
- wie gaat hen zaad leveren (productie, levering, betaling, financiering, transportverzekering, ...)
- wie gaat hun stock durven kopen (verzekering transport, betaling, ...)
Daar heb je gelijk in. En dit heb ik ook ondertussen ook al uit eerste hand dat dit erin hakt bij de familie. Maar heb de indruk dat dit hen nog vastbeslotener maakt.DarkV schreef:Maar ondertussen heeft Zelenski toegegeven dat er tussen de 50 a 100 militairen sneuvelen per dag... dat is geen fijn nieuws natuurlijk. Ik kan me inbeelden dat de Oekrainers een hoger doel (hun vrijheid en land) hebben dan de Russen, maar iedere dag kameraden zien sneuvelen hakt er ook in.
De Russen gaan momenteel ook volop voor Oost-Oekraine (en bezetten deze regio ook quasi volledig) wat toch andere gevechten blijken te zijn dan elders in Oekraine.
De vraag is dus wie dit eerst gaat opgeven...
M.i. is dat er in de EU een stroming aan het ontstaan is, geleid door Duitsland en Frankrijk, om de sancties tegen Rusland geleidelijk aan te beginnen "relaxen". Toestaan dat de Russen in roebels betaald worden zoals Putin zo graag wilde was al een eerste zet, en de kritiek in de media daarop was heel mild (zoniet onbestaand), dus men lijkt wel weg te raken met het verder sponsoren van de Russische oorlogsmachine (ook al blijft men in theorie pro-Oekraïne).heist_175 schreef: De productie & export van Rusland is nodig voor de ganse wereld, hoe gaat Rusland aan de benodigde zaken raken (van zaden tot boten) om alles geplant (zaad), gevoed (mest) en getransporteerd (verzekering) te krijgen? Ze zijn zowat compleet afgesloten van de bankwereld.
Hoe gaan ze verzekeringspremies op hun vracht of het schip zelf betalen?
Welke verzekeraar wil überhaupt nof iets met Rusland te maken hebben? Idem vrachtschepen etc.