Laadstation - tips?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

ik kom eens horen wat jullie ervaringen zijn met laadpalen voor personenauto's voor thuis incl. smart gedeelte (samenwerking zonnepanelen).

Ik hoor goede commentaren van Wallbox. Ervaringen?
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 35 keer
Te Koop forum

Hier pas een zappi v2 laten installeren. Nog niet veel ervaring mee ondertussen maar ziet er toch geavanceerd uit. Werd aangeraden op tweakers.net. Deze heeft zowat alle opties: uitgerust met interne aardlekbeveiliger, ondersteunt dynamic load balancing, is klaar voor capaciteitstarief, meerdere oplaadmogelijkheden icm zonnepanelen, … Nog geen zonnepanelen hier maar die komen er nog.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

zelf gegaan voor de Easee home (zelfde met pro maar max 3 laadpalen thuis.. dus no issue..).
Ingebouwde aardlekschakelaar, Cloud api, rfid badges, kunt eflux backend doen moest je kunnen willen badgen voor het werk etc...
Er is ook een P1 addon voor digitale meters om dynamisch laden te regelen

Gegaan wegens de functies, maar ook de design en grote... De mobile app is ook mooi en bruikbaar... :)
Bart
Starter
Starter

Hier thuis komt er een Smappee EV Wall op een (nog te kiezen) laadpaal. Omdat Smappee uitstekend samen werkt met zonnepanelen bv enkel laden wanneer er op een moment een stroomoverschot is.

De Powerdale nexxtender stond ook nog op mijn shortlist, maar dat is het niet geworden vanwege niet smart genoeg.

De laadpaal op zich zou (idealiter) een vaste kabel moeten kunnen wegbergen bij voorkeur achter een cover (of iets kastachtig), de huidige aanbieders van laadpalen hebben enkel een beugel of haak ter beschikking om de kabel aan op te hangen. Ik heb niks gevonden wat 100% mijn goesting is, maar de laadpaal van Ladeeda.eu komt dicht in de buurt.
springfield
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Bart schreef:Hier thuis komt er een Smappee EV Wall op een (nog te kiezen) laadpaal. Omdat Smappee uitstekend samen werkt met zonnepanelen bv enkel laden wanneer er op een moment een stroomoverschot is.

De Powerdale nexxtender stond ook nog op mijn shortlist, maar dat is het niet geworden vanwege niet smart genoeg.

De laadpaal op zich zou (idealiter) een vaste kabel moeten kunnen wegbergen bij voorkeur achter een cover (of iets kastachtig), de huidige aanbieders van laadpalen hebben enkel een beugel of haak ter beschikking om de kabel aan op te hangen. Ik heb niks gevonden wat 100% mijn goesting is, maar de laadpaal van Ladeeda.eu komt dicht in de buurt.
3 fase of 1 fase smappee? Want in tegenstelling tot de zappi kan een smappee niet omschakelen van 3f naar 1f. Als je dus alleen wil laden op de overschot van zonne-energie moet je toch ook al genoeg opbrengst hebben of je gaat nog uit het net trekken.
Bart
Starter
Starter

1 fase. Is in mijn situatie genoeg. Voorlopig toch voor de komende 3 jaar.

Ik heb eergisteren een demo gezien van de smappee ev wall waarbij je kan instellen dat wanneer er een bepaald overschot is hij daarvan een stuk (vast of variabel) gebruikt om je EV bij te laden. Gaat hij onder die treshhold, dan stopt het bijladen. En afhankelijk van welke type airco/warmtepomp je hebt, kan je die ook betrekken bij overschotten.

Heb ook jarenlang een Smappee energy home monitor gehad, tot die recentelijk defect is gegaan, was een zeer inzichtelijk en handig toestel. De smappee ev wall neemt quasi alle functies over, en doet zelfs meer.

Waarschijnlijk gaan er ook andere EV laders zijn die hetzelfde doen, maar op zeker ogenblik moet je een keuze maken.
springfield
Pro Member
Pro Member

Bart schreef:1 fase. Is in mijn situatie genoeg. Voorlopig toch voor de komende 3 jaar.

Ik heb eergisteren een demo gezien van de smappee ev wall waarbij je kan instellen dat wanneer er een bepaald overschot is hij daarvan een stuk (vast of variabel) gebruikt om je EV bij te laden. Gaat hij onder die treshhold, dan stopt het bijladen. En afhankelijk van welke type airco/warmtepomp je hebt, kan je die ook betrekken bij overschotten.

Heb ook jarenlang een Smappee energy home monitor gehad, tot die recentelijk defect is gegaan, was een zeer inzichtelijk en handig toestel. De smappee ev wall neemt quasi alle functies over, en doet zelfs meer.

Waarschijnlijk gaan er ook andere EV laders zijn die hetzelfde doen, maar op zeker ogenblik moet je een keuze maken.
Ik heb zelf de 3f. 1f is inderdaad eigenlijk genoeg. Maar ik zie nu op de smappee website dat ze dan aanraden om de fase los te koppelen om toch het maximale uit je overschot wil halen: https://support.smappee.com/hc/en-gb/ar ... olar-only-
Dan ga ik dat toch maar eens proberen want mijn PV installatie heeft nu alleen op heel zonnige dagen genoeg opbrengst om enkel te laden op zonne-energie.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Houdt er wel rekening mee dat zowel Zappi als Tesla aanraden om 50% groene stroom te zetten, zodat het laden niet constant stopt als er wolk over de panelen komt. Nefast voor de Zappi als voor de autobatterij.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Bart
Starter
Starter

Block schreef:Houdt er wel rekening mee dat zowel Zappi als Tesla aanraden om 50% groene stroom te zetten, zodat het laden niet constant stopt als er wolk over de panelen komt. Nefast voor de Zappi als voor de autobatterij.
Klopt, dat zei mijn installateur ook. Je wilt niet dat er constant aan/uit geschakeld wordt, dat is niet goed voor relais, batterijen, ed.

Zoals je aangeeft, je kan dat oplossen door op bewolkte dagen maar een (kleiner en vast) deel naar je EV te laten gaan. Die Smappee herkent ook op één of andere manier van die afwisselend zon/wolk dagen en past dan naargelang het weer zijn laadprofiel aan. Ik heb nu nog een PHEV, en heb nog een klassieke terugdraaiende teller dus op zich speelt dat nog niet als extra uitdaging. Maar vanaf het moment dat ik een digitale teller heb en full EV, dan moet ik opnieuw de oefening doen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wanneer er een wolk over de panelen komt zal de productie doorgaans niet naar nul zakken maar dalen en zal de laadpaal het vermogen terugschroeven (en zichzelf niet uitschakelen). Bij een 1F systeem is dat doorgaans sowieso geen probleem omdat het dan niet onder de limiet van 6A minimaal vermogen zal zakken. Indien 3F heb je inderdaad een laadpaal nodig die automatisch kan schakelen (door middel van een relais) tussen 3F en 1F. Maar er zijn maar weinig PV-installaties die geruime tijd 18A (4,1 kW) overproductie genereren. Wanneer je laden hoofdzakelijk of zoveel mogelijk op zonne-stroom wil laten draaien ben je met een doorsnee PV-installatie en bij Belgisch weer doorgaans dus meer met een 1F dan een 3F installatie.
Het gaat trager vooruit maar je kan wel meer PV-stroom in bovental recupereren.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
springfield
Pro Member
Pro Member

Bij de smappee kan je geen % meegeven. Enkel kiezen voor enkel overschot of icm een schema waarbij je dag van de week, tijdstip wanneer het laden klaar moet zijn en het minimum bereik dat je wil meegeeft.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

ivob schreef:Wanneer je laden hoofdzakelijk of zoveel mogelijk op zonne-stroom wil laten draaien ben je met een doorsnee PV-installatie en bij Belgisch weer doorgaans dus meer met een 1F dan een 3F installatie.
Beetje off topic maar je haalt iets interessants aan. Wordt bij een digitale meter injectie/afname per fase bekeken? Dat zou nl. de zelfconsumptie nog een stuk complexer kunnen maken.
springfield
Pro Member
Pro Member

SpecialK schreef:
ivob schreef:Wanneer je laden hoofdzakelijk of zoveel mogelijk op zonne-stroom wil laten draaien ben je met een doorsnee PV-installatie en bij Belgisch weer doorgaans dus meer met een 1F dan een 3F installatie.
Beetje off topic maar je haalt iets interessants aan. Wordt bij een digitale meter injectie/afname per fase bekeken? Dat zou nl. de zelfconsumptie nog een stuk complexer kunnen maken.
Op dit moment worden de fasen opgeteld. Kan natuurlijk altijd veranderen in de toekomst.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef:
Neen dat doet de DM (nog) niet, maar daar gaat in se mijn tussenkomst niet over maar wel degelijk over de samenwerking van PV en een laadpaal.
De meeste EV's (om niet te schrijven alle) hebben om te blijven laden een minimumvermogen van 1,4 kW nodig (een stroomsterkte van minimaal 6A bij een spanning van 230 V).
Bij het laden aan 1F is dat dus wel degelijk 1,4 kW die de PV-installatie in bovental (continue bovenop de andere huishoudelijke verbruikers) moet leveren.
Bij het laden aan 3F is dat dus al een vermogen van 4.1 kW (3 x 6A) in bovental.
Het ligt dus nogal voor de hand dat je bij een doorsnee huishoudelijke PV-installatie veel langer een minimum bovental van 1.4 kW dan van 4.1 kW kan aanhouden voor de EV het laden stopt.
Er zijn nog niet veel laadpalen die automatisch (standaard) tussen 3F en 1F kunnen schakelen (en het laden dus stoppen wanneer er in 3F modus minder dan 4.1 kW wordt aangeboden) maar veel laadpalen kan je zowel 1F als 3F aansluiten.
Uiteraard alleen een punt waar je rekening mee moet houden wanneer je zoveel mogelijk zonnestroom wenst te laden (via het net maakt het niet uit). Ook niet wanneer je een heel grote PV-installatie hebt die een (groot) deel van het jaar, bovenop het huishoudelijk verbruik, + 4.1 kW kan genereren.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Stel dat men in de toekomst V2H activeert, moet je laadpaal daarop voorzien zijn?
Stel dat je pv panelen hebt met een standaard niet-hybride omvormer.
Waarop moet je dan letten als je nu een laadpaal plaatst.

@ivob
Hoe zit dat dan met die overproductie als je een 1F PV installatie hebt en een 3F aansluiting met een 3F laadpaal?
springfield
Pro Member
Pro Member

sky schreef:Hoe zit dat dan met die overproductie als je een 1F PV installatie hebt en een 3F aansluiting met een 3F laadpaal?
Er wordt gekeken naar het totaal zoals eerder aangegeven en niet per fase. Als je dus X overproductie hebt zal de laadpaal op elke fase X/3 laden.

Ik heb mijn Smappee veranderd naar 1f en inderdaad als er niet genoeg overproductie is stopt de laadpaal niet met laden maar blijft het laden aan een heel klein vermogen (Smappee gaf 2W aan). Dus het laden zal niet constant aan en uit gaan.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

springfield schreef:
sky schreef:Hoe zit dat dan met die overproductie als je een 1F PV installatie hebt en een 3F aansluiting met een 3F laadpaal?
Er wordt gekeken naar het totaal zoals eerder aangegeven en niet per fase. Als je dus X overproductie hebt zal de laadpaal op elke fase X/3 laden.

Ik heb mijn Smappee veranderd naar 1f en inderdaad als er niet genoeg overproductie is stopt de laadpaal niet met laden maar blijft het laden aan een heel klein vermogen (Smappee gaf 2W aan). Dus het laden zal niet constant aan en uit gaan.
Dat delen door 3 had ik niet begrepen, maar lijkt inderdaad logisch.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sky schreef:Stel dat men in de toekomst V2H activeert, moet je laadpaal daarop voorzien zijn?
Ja, dan heb je een bi-directionele laadpaal nodig.
Kostprijs momenteel rond de 4.000 €.
Maar nu nog niet echt nuttig gezien alleen EV's met een ChadeMo omvormer daar al gebruik van kunnen maken doch CCS de EU standaard wordt en ChadeMo over enkele jaren hier in EV's waarschijnlijk niet meer toegepast zal worden.
De nieuwe EV's van de VAG groep zijn standaard nu al uitgerust om V2X ingezet te worden (en de Hyundai groep ook al beperken deze zich in de praktijk nog tot V2L) al vraagt dat een software update van de EV.
Maar ook dan heb je nog een bi-directionel omvormer nodig om de energie uit de EV-accu richting je huis te krijgen. De VAG groep zet ook in op DC/DC laden ook thuis dus dat wordt, als je het privé moet financieren, best nog even de kat uit de boom kijken. Ik verwacht rond 2024 meer duidelijkheid.
Zit je in de Victron omgeving dan kan je al een Victron laadpaal aankopen die geïntegreerd wordt in de Victron omvormer richting thuisaccu. Al werkt deze standaard ook nog maar in één richting. Voordeel is dat het open source is waar men, met de nodige kennis van zaken, één en ander zelf kan configureren.
Stel dat je pv panelen hebt met een standaard niet-hybride omvormer.
Waarop moet je dan letten als je nu een laadpaal plaatst.
Niets.
Ik gebruik al jaren een 1F aangesloten (maar 3F) laadpaal met een niet hybride 1F omvormer.
Hoe zit dat dan met die overproductie als je een 1F PV installatie hebt en een 3F aansluiting met een 3F laadpaal?
Heb je dan een 3F thuisinstallatie? Zoniet heeft het weinig zin de laadpaal 3F aan te sluiten op een 1F PV installatie.
Zo ja, werd het eerder al beantwoord.
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Thx.
Ja klopt, hebben 3F.
Een bidirectionele laadpaal zal dus nog niet voor morgen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”