Proximus heeft onlangs beslist om een aantal oude packs uit te faseren. Mijn moeder had een pack met Internet Start, vaste lijn, TV met TV replay, en betaalde daarvoor 53,99 eur/maand. De decoders zijn (tweedehands) gekocht.
In maart kreeg ze een brief dat dit pack zou verdwijnen en dat ze gemigreerd zou worden naar een nieuw pack "Start", dat vanaf dan 62,99 eur gaat kosten. Er werd echter met geen woord gerept over wat dat pack dan bevatte, maar de callcenter operator wist me te vertellen dat "alles" hetzelfde blijft. Enige "voordeel" was dat er nu een huurdecoder in zit, dus die heb ik dan maar laten opsturen. Ik heb ook expliciet om een productfiche gevraagd, maar die heb ik nooit gekregen. Voor diegenen die "Troisieme" van Jan Jaap van der Wal gezien hebben: dat Telenet-meisje werkt volgens mij nu bij Proximus...
Ondertussen is de eerste factuur binnen en wat blijkt? Het internet is gedowngrade van Start naar Essential, en TV replay is plots een betalende optie geworden waardoor het eigenlijk 65,99 eur is. Dus het is 12 eur opgeslagen én het internetproduct is gedowngrade... De facturatiedienst beweert dat er geen fouten gemaakt zijn en dat dit de correcte prijs is.
Dus let op als je in dezelfde situatie zit!
Afschaffing oude packs - enkele details "vergeten" te vermelden
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
FYI
https://www.proximus.be/nl/id_cr_contra ... tting.html
"Pack Start"
https://www.proximus.be/dam/jcr:f9a5aaa ... ~cache.pdf
Ik weet uiteraard niet welk "pack" (of eventueel geen pack maar een combinatie van aparte abonnementen) uw moeder vroeger had, ik kan evenwel wel bevestigen dat internet start = internet essential (enkel de prijs van dit specifieke product is van 27.5 naar 25 euro/maand teruggebracht vanaf 01/05/22)
https://www.proximus.be/nl/id_cr_contra ... tting.html
"Pack Start"
https://www.proximus.be/dam/jcr:f9a5aaa ... ~cache.pdf
Ik weet uiteraard niet welk "pack" (of eventueel geen pack maar een combinatie van aparte abonnementen) uw moeder vroeger had, ik kan evenwel wel bevestigen dat internet start = internet essential (enkel de prijs van dit specifieke product is van 27.5 naar 25 euro/maand teruggebracht vanaf 01/05/22)
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
Bv
https://www.internetaanbieders.be/proxi ... net-start/
Internet start is voor zover mij bekend altijd aan een contractueel maximum datavolume geweest van.100 GB/maand en max gelimiteerde snelheid van 50 Mbps download
Uiteraard is het mogelijk dat de dsl lijn zelf technisch hogere snelheden aankan (evenals omgekeerd dat technisch slechts een lagere dsl snelheid kan gehaald worden op de betrokken lijn omwille van de karakteristieken ervan bv. lengte, adsl versus vdsl beschikbaar, enz.)
&
inderdaad spijtig genoeg is het bij Proximus sinds geruime tijd niet meer mogelijk decoders aan te komen (en is de huur van een decoder ondertussen reeds enige tijd blijkbaar systematisch in een pack inbegrepen)
https://www.internetaanbieders.be/proxi ... net-start/
Internet start is voor zover mij bekend altijd aan een contractueel maximum datavolume geweest van.100 GB/maand en max gelimiteerde snelheid van 50 Mbps download
Uiteraard is het mogelijk dat de dsl lijn zelf technisch hogere snelheden aankan (evenals omgekeerd dat technisch slechts een lagere dsl snelheid kan gehaald worden op de betrokken lijn omwille van de karakteristieken ervan bv. lengte, adsl versus vdsl beschikbaar, enz.)
&
inderdaad spijtig genoeg is het bij Proximus sinds geruime tijd niet meer mogelijk decoders aan te komen (en is de huur van een decoder ondertussen reeds enige tijd blijkbaar systematisch in een pack inbegrepen)
-
- Plus Member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik had en Internet Start abonnement met TV en Replay +, zonder decoderhuur ik gebruik een tweedehands decoder, nù heet het Internet Essential en kom het 2,5€ goodkoper, de rest blijft onveranderd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Lijkt me toch een inschattingsfout om zo'n beslissingen te nemen zonder iets op papier te hebben... Je weet toch dat men aan de telefoon alles zegt om u af te schepen, de waarde van wat men u daar allemaal vertelt (beter: wijsmaakt) is in de regel nihil tot het op papier staat.SpecialK schreef:Enige "voordeel" was dat er nu een huurdecoder in zit, dus die heb ik dan maar laten opsturen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
In pakketvorm met televisie was dit 150GB. Snelheid durf ik niet meer met zekerheid te zeggen is weer een aantal jaren geleden maar ik dacht dat dit 60Mbit/s was.M_016 schreef: Internet start is voor zover mij bekend altijd aan een contractueel maximum datavolume geweest van.100 GB/maand en max gelimiteerde snelheid van 50 Mbps download
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Het ging niet anders; begin mei werd je sowieso gemigreerd naar het nieuwe pakket of je nu wilde of niet. Als je niet wilde kon je "kostenloos" opzeggen, wat sowieso op eender welk moment kan.CCatalyst schreef:Lijkt me toch een inschattingsfout om zo'n beslissingen te nemen zonder iets op papier te hebben...
Ik ben inderdaad redelijk overtuigd dat het 150GB was, de laatste keer dat ik de snelheid gemeten had haalden we net geen 70 Mbps down.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Lol, staat zelf vermeld in de link die hierboven : https://www.proximus.be/dam/jcr:f9a5aaa ... ~cache.pdf wordt weergegevenSpecialK schreef:
Ik ben inderdaad redelijk overtuigd dat het 150GB was
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik heb even gezocht, maar ik vermoed dat het contractoverzicht nog via de post kwam toen. Dit was ook de combinatie van inet start, tv en telefonie in 2013. Ik kan me de 150GB nog goed herinneren omdat ik van unlimited bij dommel kwam. Ik werkte ook bij Proximus in die periode. Deze pakketten hadden dan de standaard 100GB van start met een extra volume optie van 50GB wat er aan toegevoegd werd.
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
In het hieronder vermeld document (p.38) van het BIPT (momentopname 09/2020) is inderdaad sprake van een "triple play" aanbod internet/telefoon/TV van Proximus "type start" met 150 GB/maand en een contractuele max. snelheid van 60 Mbps
https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... ensten.pdf
https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... ensten.pdf
-
- Plus Member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 1 keer
Daar ben ik niet helemaal zeker van, ik zit hier ook met een vroeger Internet Start en niks is tot nù toe veranderd of gemigreerd, alléén de naam is veranderd. Uw screenshot toont een (momenteel) downloadlimiet van 3 Tb, of is dit al de nieuwe limiet?SpecialK schreef: Het ging niet anders; begin mei werd je sowieso gemigreerd naar het nieuwe pakket of je nu wilde of niet. Als je niet wilde kon je "kostenloos" opzeggen, wat sowieso op eender welk moment kan.
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
@openaf de auteur @SpecialK heeft het over een blijkbaar recent door Proximus geschrapt "oud commerciëel pack"
internet start (buiten pack) zelf is enkel van naam veranderd (essential) en de limiet is apart nog altijd 100 GB/maand (3 TB/maand vermelding = tijdelijk? "foutje/bug " inMyProximus) cfr. de toepasselijke contractfiche
Edit: als een product commerciëel geschrapt wordt dient dit conform de wetgeving/regelgeving minstens 1 maand vooraf op de factuur de worden vermeld, ik begrijp uit bovenstaande dat dit effectief het geval geweest is (en het niet een gewoon commerciëel contact per telefoon met voorstel voor aaanpassing betrof)
internet start (buiten pack) zelf is enkel van naam veranderd (essential) en de limiet is apart nog altijd 100 GB/maand (3 TB/maand vermelding = tijdelijk? "foutje/bug " inMyProximus) cfr. de toepasselijke contractfiche
Edit: als een product commerciëel geschrapt wordt dient dit conform de wetgeving/regelgeving minstens 1 maand vooraf op de factuur de worden vermeld, ik begrijp uit bovenstaande dat dit effectief het geval geweest is (en het niet een gewoon commerciëel contact per telefoon met voorstel voor aaanpassing betrof)
-
- Plus Member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik zit met Internet Essential + TV(geen telefoon) sinds een tiental jaren, een pack dus en kreeg voor de maand mei een faktuur met melding Internet Essential 25€. Dit product is dus niet geschrapt maar gewoon goedkoper. Dat SpecialK een telefoon contact had met de commerciële dienst spreek vanzelf hoe ze duurdere abonnementen proberen te smeren...M_016 schreef:@openaf de auteur @SpecialK heeft het over een blijkbaar recent door Proximus geschrapt "oud commerciëel pack"
internet start (buiten pack) zelf is enkel van naam veranderd (essential) en de limiet is apart nog altijd 100 GB/maand (3 TB/maand vermelding = tijdelijk? "foutje/bug " inMyProximus) cfr. de toepasselijke contractfiche
Edit: als een product commerciëel geschrapt wordt dient dit conform de wetgeving/regelgeving minstens 1 maand vooraf op de factuur de worden vermeld, ik begrijp uit bovenstaande dat dit effectief het geval geweest is (en het niet een gewoon commerciëel contact per telefoon met voorstel voor aaanpassing betrof)
-
- Premium Member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 76 keer
@openaf
teneinde eventuele verdere misverstanden te voorkomen: oude niet meer door proximus gecommercialiseerde packs
https://www.proximus.be/dam/jcr:3041c9f ... ~cache.pdf
&
op dit moment door proximus gecommercialiseerde packs
https://www.proximus.be/nl/id_cr_contra ... tting.html
= u hebt blijkbaar dan nog een oud (voorlopig?) nog niet geschrapt pack (of combinatie van 2 aparte producten internet start/essential en TV) maar due zo wie zo als nieuwe klant niet meer zal kunnen krijgen (of als bestaande klant naar kunnen "migreren")
teneinde eventuele verdere misverstanden te voorkomen: oude niet meer door proximus gecommercialiseerde packs
https://www.proximus.be/dam/jcr:3041c9f ... ~cache.pdf
&
op dit moment door proximus gecommercialiseerde packs
https://www.proximus.be/nl/id_cr_contra ... tting.html
= u hebt blijkbaar dan nog een oud (voorlopig?) nog niet geschrapt pack (of combinatie van 2 aparte producten internet start/essential en TV) maar due zo wie zo als nieuwe klant niet meer zal kunnen krijgen (of als bestaande klant naar kunnen "migreren")
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Voor alle duidelijkheid: de omzetting is gewoon "gebeurd", conform wat er in de brief was vermeld. Ik heb de commerciële dienst gebeld om te vragen wat er nu exact ging veranderen, maar we hebben niets meer veranderd aan het product. Of ik ze nu had gebeld of niet, we zouden sowieso zijn omgezet. Ik heb enkel een decoder laten opsturen omdat je die in het nieuwe pakket sowieso betaalt, of je die nu gebruikt of niet.openaf schreef: Dat SpecialK een telefoon contact had met de commerciële dienst spreek vanzelf hoe ze duurdere abonnementen proberen te smeren...
Waar het mij over ging is dat we vroeger voor 53,99 eur een pakket hadden met 150 GB downloadlimiet (en ik dacht 70 Mbps down maar misschien was het officieel slechts 60 Mbps down) én TV replay, terwijl we nu voor 62,99 zijn teruggevallen op 100 GB en 50 Mbps down, en TV replay kwijt zijn. Okay, we hebben een "gratis" extra decoder maar die hadden we eigenlijk niet nodig.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Scarlet Trio is nog altijd een leuk alternatief. Als ze altijd een stabiele verbinding gehad heeft bij Proximus. Zou ik daar niet al te veel hinder van verwachten.
Laatst gewijzigd door crapiecorn 20 mei 2022, 11:42, in totaal 1 gewijzigd.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Scarlet Trio is inderdaad een leuk alternatief, als je kan leven met volgende beperkingen:
Ik zou graag overstappen op fiber, maar aangezien Scarlet geen commercieel aanbod heeft op fiber, kijk ik de kat nog even uit de boom...
- maximale bandbreedte: 50/4 (afgedwongen)
- datalimiet van 500GB/mnd (voorlopig (?) niet meer afgedwongen, maar kan het niet nagaan want ik kom nooit boven de 500GB / mnd uit)
Ik zou graag overstappen op fiber, maar aangezien Scarlet geen commercieel aanbod heeft op fiber, kijk ik de kat nog even uit de boom...
Computer(k)nul
-
- Plus Member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik had het misschien in het begin wat verkeerd begrepen, ben franstalig, maar ik vindt het toch schandalig dat een zogezegd goedkoper abonnement (zonder Replay???) feitelijk 9€ duurder wordt zonder enig upgrade.SpecialK schreef:Voor alle duidelijkheid: de omzetting is gewoon "gebeurd", conform wat er in de brief was vermeld. Ik heb de commerciële dienst gebeld om te vragen wat er nu exact ging veranderen, maar we hebben niets meer veranderd aan het product. Of ik ze nu had gebeld of niet, we zouden sowieso zijn omgezet. Ik heb enkel een decoder laten opsturen omdat je die in het nieuwe pakket sowieso betaalt, of je die nu gebruikt of niet.openaf schreef: Dat SpecialK een telefoon contact had met de commerciële dienst spreek vanzelf hoe ze duurdere abonnementen proberen te smeren...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Ja, ik ook. Vandaar mijn postopenaf schreef:maar ik vindt het toch schandalig dat een zogezegd goedkoper abonnement (zonder Replay???) feitelijk 9€ duurder wordt zonder enig upgrade.