cadsite schreef:
Ik heb zelf al 11 jaar een 5kWpiek op mijn dak (Z - helling 45°) en woon hier al 19 jaar.
Die gemiddeldes zijn dus niet uit de lucht gegrepen, maar gewoon waardes die ik netjes uit mijn rekenblad en energieid.be haal.
Het probleem is echter voor iedereen gelijk.
In de winter heeft een PV amper opbrengst om het onmiddellijke verbruik te dekken, laat staan dat er dan nog over zou zijn om een accu op te laden.
De momenten dat stroom dus het duurst is, staat de accu daar grotendeels werkloos te wezen.
Op het moment dat stroom quasi gratis is is je accu véél te klein om het opgewekte vermogen op te slaan.
Bewijs me gerust het tegendeel.
Ok. Fair enough. Het zijn gemiddeldes gebaseerd op jouw cijfers. Een thuisbatterij is dus niets voor jou.
Ik haal op basis van mijn dagverbruik (waarvan het comfortverbruik een 60% is van jouw opgegeven verbruikscijfer en indien nodig kan terugschakelen naar 20%) , mijn accupaciteit en mijn productie andere cijfers.
Zoals ik zei, dit jaar (okt 2021 - okt 2022) moet ik nog geen 400 kWh van het net afnemen. En dan ben ik nog maar in de helft van de opgelegde uitvoeringstermijn.
Sinds 10/2 neem ik niets meer af van het net (volgens onze kalender is dit nog altijd winter en niet hoogzomer) en dit zal zo duren tot de volgende meteropname begin oktober van dit jaar.
En dit tegen een afnametarief en injectietarief dat vast is (eigen keuze) dus geen duurder afnametarief in de winter dan in de zomer.
Niet omdat die 400 kWh zelf opwekken niet mogelijk is maar omdat ik momenteel nog maar aan 50% van mijn productievermogen zit van wat nu al technisch mogelijk is.
Ik werk ook volgens het "en/en" principe en niet volgens het "of" principe.
Mijn opslagcapaciteit bedraagt nu, via verschillende opslagmedia een 94 kWh (wat iets anders is dan dat ik ook dagelijks al die capaciteit dien te gebruiken).
Dat brengt mijn productieeenheid zelfs op de piekdag niet op. Ook niet als ik deze verdubbel.
De planning is momenteel om rond 2024 ook uit te breiden met V2H, in 2031 de productiecapaciteit minstens te verdubbelen (finalisering van de laatste schakel van een 20-jarig plan) en indien de tijd rijp is, tot ik volledig off grid ben, van een vast contract over te schakelen naar een dynamisch contract.
Iets ander uitgangspunt dan het jouwe.
Het probleem is dus zeker niet voor iedereen gelijk.
Ik ben geen verkoper dus ik moet mijn installatie niet aan jou verkopen en je dus ook niet van het tegendeel overtuigen.
Iedereen zijn persoonlijke beslissingen en iederen de gevolgen van zijn beslissingen.
En nogmaals, hoe minder mensen mijn planning en instelling volgen hoe beter. Belastingen en taksen worden immers bij voorkeur geheven op wat de massa doet en niet op de uitzonderingen op de regel.
Hoe minder mij geloven en hoe minder hetzelfde doen hoe beter voor mijn gemoedsrust.
De overheid heeft inderdaad keer op keer bewezen een onbetrouwbare partner te zijn. Een reden te meer, voor mij, om zo vlug mogelijk op energietsch vlak (en waar mogelijk) daar niet meer afhankelijk van te zijn.
Anderzijds ben ik de overheid wel dankbaar dat ze steeds het mattheus-effect ten volle is blijven steunen.
De onbetrouwbare partner bleek voor mij juist een stimulans om verder te kijken en te werken en niet bij de pakken te blijven neerzitten.
ps. Je gelooft het of niet maar het stukje "openbare weg" voor mijn stuk grond grenzend aan de doodlopende weg is eveneens mijn eigendom waarvoor de nutsbedrijven mij doorgangsrechten betalen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.