Ik zit in de ontwerpfase van een grondige renovatie en ben aan het bepalen waar ik het DSL koperpaar zou laten termineren.
De technische ruimte ligt wel al vast.
Wat is jullie mening? Het komt eigenlijk neer op het zo kort mogelijk houden van de interne DSL bekabeling.
Op dit moment heb ik geen DSL metingen en weet ik niet waar de kast zich bevindt. Volgens EDPnet tool zijn volgende waarden haalbaar
Max: 98,20 Mbps down/39,40 Mbps up
Min: 60,93 Mbps down/17,41 Mbps up
Normaal: 98,11 Mbps down/38,66 Mbps up
- Ik laat de kabel meteen tot de technische ruimte trekken en daar de modem ook plaatsen.
Dit heeft als gevolg dat het koperpaar 10-20m langer zal zijn als bij optie 2.
- Ik laat de kabel tot aan de kelder trekken en plaats de modem ook in de kelder. Vanuit de modem trek ik dan een netwerkkabel naar de technische ruimte om daar te verbinden op het interne netwerk.
De kelder is echter wel nat (10cm water op de vloer), wat resulteert in een vochtige ruimte.
Er bestaat de optie dat we hem wel droog krijgen en kunnen houden, maar dat is op dit moment nog niet het geval.
Hebben deze extra meters kabel dermate een invloed op beschikbare bandbreedte die ik zal hebben?
Eens fiber er is, zal deze gewoon rechtstreeks naar de technische ruimte gaan. Bij de renovatie worden er ruim voldoende wachtbuizen geplaatst.
Groetjes
Den aap