@CCatalyst: Je bedoelt de kosten bij de gemeenschap leggen en de winsten bij de privéaandeelhouders?
Vraag eens aan de eindconsumenten die louter van het net (dus grotendeels via die spotgoedkope nucleaire stroom) hun energie afnemen hoe groot hun ROI dit jaar al was.
Electrabel weet het ook al: torenhoge prijzen voor de eindgebruikers en de netto winsten naar Engie-Frankrijk.
Bij mijn weten is geen enkele Belgische nucleaire centrale in handen van een Belgische overheid laat staan een coöperatieve
gevormd door een vereniging van particulieren.
Liever een kleine winst in eigen zak dan een megawinst in de zak van een ander (die eerst nog het geld uit je andere zak komt halen om die winst te genereren).
Ik moet stilaaan nog beginnen geloven dat er een grond van waarheid schuilt in de boutade dat Belgen graag betalen aan een ander.
Dan ga je er voor de gemakkelijkheid maar even vanuit dat iedereen zijn eigen energie op ruim voldoende manier kan opwekken? Dit gaat misschien op in jouw geval (goed voor jou!), maar zou ik zeker niet als de standaard bekijken. Dus sowieso hang je af van politieke besluitvorming. Zelfs met HE (groene stroomcertificaten, terugdraaiende teller, prosumententarief, turteltaks, ...) We leven nu eenmaal in een maatschappij, waar we in een maatschappij naar oplossingen moeten zoeken. Als de politiek morgen beslist dat uw coöperatieve in de winter 100% moet afstaan om de industrie in gang te houden, sta je daar ook...
Ik ga nergens gemakkelijkheidshalve van uit. Ik zei al dat het een noodplan was onder druk van de gegeven omstandigheden.
Ik ontzeg je ook helemaal niet het recht om in groep en als maatschappij naar oplossingen te zoeken en ze uit te voeren.
Maar doe het dan. Zelf geloof ik er niet meer in. Dus neem ikzelf maatregelen. Wanneer jullie zo'n invloedrijke groep zijn die daadwerkelijk de maatschappij in beweging kan zetten zal het op eentje minder ook niet steken.
Ik heb al meermaals gevraagd hoe je dat, gezien de huidige politieke situatie, individueel en als groep gaat doen. Nog altijd geen antwoord op gekregen.
Ik heb inderdaad mijn keuze gemaakt. En als het misloopt zijn de gevolgen alleen voor mij. Maar ik heb tenminste dan gehandeld naar best vermogen.
Indien jullie de steen wel aan het rollen krijgen, alle respect. Ik zal jullie niets in de weg leggen. Ook nooit gedaan.
Wanneer een boot zinkt kan je blijven hozen en hopen dat de kapitein het wel beter weet en tijdig het tij zal keren.
Je kan dat doen tot je mee tenonder gaat of als het water aan je knieën staat toch maar proberen van wat wrakhout nog een vlot te maken. Dan ben je nog niet gered en is er nog veel werk voor de boeg maar je bent toch al niet mee tenonder gegaan.
Dus iets meer kans om het langer vol te houden dan diegenen die in het water liggen te spartelen en zeker voor wie zingend "het had zo mooi kunnen zijn" mee de dieperik inging.
Wanneer de politiek beslist dat de coöperatieve 100% in de winter moet afstaan zijn we inderdaad weer een statie verder.
Maar HE blijkt, toch volgens sommigen, niet te werken in de winter dus daar is niemand dan veel mee. En dan schakel ik toch gewoon over op off grid. Niet ideaal in die omstandigheden maar beter dat dan een torenhoge factuur (voor wie het dan nog kan betalen) om aan een beetje gemeenschappelijke energie te geraken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.