Aan de EV rijders ...
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
Onze 11kW lader hangt binnen maar de auto staat altijd buiten. Bij onze Hormann poort lukte het niet om de kabel er onder te plaatsen, en onze kabel is wel te dik en de poort gaat niet volledig dicht.
Maar naast de poort hadden we wel nog wat plaats dus de kabel loopt langs de rubberen strip aan de zijkant naar buiten.
Maar naast de poort hadden we wel nog wat plaats dus de kabel loopt langs de rubberen strip aan de zijkant naar buiten.
- spacekiek
- Elite Poster
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Waarom zou je dat doen ? Die dingen zijn gemaakt om buiten te hangen ...Tomby schreef:Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit om die binnen de garage (vlak aan de poort) te hangen, terwijl de auto wel altijd buiten staat.
Ik heb zelfs onder mijn oprit een kabel getrokken en zo'n box op een paal laten installeren. Dan staat deze veel dichter bij de parkeerplaatsen en ligt er geen kabel in de weg voor m'n garage.
-
- Plus Member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 12 keer
Je weet duidelijk niet hoe het werkt ... op een box die buiten wordt opgehangen zit een manueel of electronisch slot, net als op een publieke laadpaal. Alleen ben je als eigenaar de enige met een pasje.heist_175 schreef:Geen schrik van grapjassen die uw elektriciteit komen pikken?
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Zelf geen ervaring mee, dus ik weet idd niet hoe het werkt.Digicafé schreef:Je weet duidelijk niet hoe het werktheist_175 schreef:Geen schrik van grapjassen die uw elektriciteit komen pikken?
Het is dus niet gewoon "insteken en klaar", maar ook nog een pasje bovenhalen?Alleen ben je als eigenaar de enige met een pasje.
Telkens je wil laden ?
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Zo lastig is dat niet hé, leg dat pasje in je auto. 't Is niet dat je je auto gaat opladen zonder je auto in de buurt.heist_175 schreef:Het is dus niet gewoon "insteken en klaar", maar ook nog een pasje bovenhalen?
Telkens je wil laden ?
- spacekiek
- Elite Poster
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Eigenlijk, nee niet echt .. maar woon dan ook ietwat meer afgelegen.heist_175 schreef:Geen schrik van grapjassen die uw elektriciteit komen pikken?
Kan er een code op zetten of een pasje aan koppelen, maar nog geen fratsen mee voorgehad.
De lolbroek zou dan ook op camera staan
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Hier hangt al jaren een laadpaal buiten onder de carport. Zichtbaar van op straat.heist_175 schreef:Geen schrik van grapjassen die uw elektriciteit komen pikken?
Zelfs een plug and play paal zonder kaartactivatie noch code.
Hoe doe je dat even elektriciteit komen stelen?
Elektriciteit kost een 25 c€/kWh*. Wanneer je daar dus een uur de grapjas gaat uithangen heb je in het beste geval 7 x 25 c€ of 1,75 € buit. Strak plan.
En een vreemde auto op de oprit valt meestal na een aantal uren wel een beetje op. Nu ja, hier toch.
Ketting op de grapjas zijn mobiel. Auto zal iets meer waard zijn dan die paar euro elentriek.
En bij langdurige afwezigheid gaat gewoon softwarematig het "slot" er op.
Nope. Eigen keuze: met laadpas of plug and play. Zie uitleg hiervoor.Het is dus niet gewoon "insteken en klaar", maar ook nog een pasje bovenhalen?
Hier is het de gewoonte dat wie thuiskomt inplugt en wie vertrekt ontkoppelt.
Laden kan dan van op afstand gestart, gestopt, getimed worden en de paal geblokkeerd of gedeblokkeerd.
Een laadpas heeft ook het nadeel dat je alleen met die laadpaal kan laden. En je hebt er maar één (wij toch).
Zonder laadpas kan iedereen die een paswoord heeft toegang krijgen tot de app op zijn pc, smartphone of tablet, van waaruit ook de laadpaal besturen. Handig.
* Voor de lol en alleen voor eigen situatie: spijtig genoeg nog niet voorgehad. Wanneer ze hier ongewenst zouden komen laden zou me dat 25 c€/kWh kosten maar momenteel ook 52 c€/kWh opleveren. Reken uit de netto winst.
Ze zouden me eerder een plezier doen dan me een kl**t aftrekken. Maar niet willen hè.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Mij lijkt het gewoon properder en handiger in de garage, zeker als je de laadkabel er aan laat hangen.
Dat dingen gemaakt zijn om buiten in weer en wind te hangen, wil niet zeggen dat ze ook daar moeten hangen, lijkt me nu.
Dat dingen gemaakt zijn om buiten in weer en wind te hangen, wil niet zeggen dat ze ook daar moeten hangen, lijkt me nu.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Je laadpaal staat het best waar de auto meestal thuis staat.Tomby schreef:Mij lijkt het gewoon properder en handiger in de garage, zeker als je de laadkabel er aan laat hangen.
Dat dingen gemaakt zijn om buiten in weer en wind te hangen, wil niet zeggen dat ze ook daar moeten hangen, lijkt me nu.
Voor de een is dat zijn garage, voor de één zijn oprit en voor de anderen zijn carport.
Weer en wind heeft daar weinig mee te maken. Esthetica is een persoonlijk gegeven.
Ik offer dure binnenruimte liever niet op om er een wagen in te stallen (en dus ook geen wallbox in te installeren) en buiten kijken anderen er tegenaan, zelf dus weinig last van deze vorm van esthetiek.
Een paar huizen verder staat voor hun oprit een dubbele laadpaal met een vormgeving die meer weg heeft van een brievenbus dan van een technisch ding. Wanneer je gevoelig bent voor het oog van anderen of de eigen esthetica is dus veel mogelijk.
De wallbox heeft hier ook een vaste kabel. Uiteraard, ik zie het voordeel niet in om thuis altijd je kabel in en uit de koffer of frunk te halen om te kunnen laden. Al zeker niet bij een plug and play laadpaal.
Maar wanneer een ander daar een ander gevoel bij heeft doet hij op eigen grond dus gewoon waar hun zich daar het beste bij voelen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Heeft iemand al real-world ervaring met het op reis gaan met een EV met dakkoffer, en het effect op verbruik/range ?
Ik blijf maar tobben over de keuze van mijn nieuwe lease-wagen. De keuze zal uiteindelijk afhangen van het feit of we ermee op reis zullen gaan of niet, want we hebben zelf ook een ruime ICE stationwagon. In eerste instantie keek ik daarbij vooral de kofferruimte met het idee van niet teveel in te schieten met wat we nu hebben. En dat is niet evident, want ik rijd nu met een Mercedes E break als firmawagen. Ik kwam daarbij uit op een Mercedes EQB.
Maar nu las ik ook dat je range heel snel achteruit gaat met een volle wagen en al zeker met een dakkoffer. De cijfers die ik daarover lees, verschillen echter enorm, gaande van 25% meerverbruik (dus 20% minder range) tot 100% (of 50% minder range, ofte halvering ). Bovendien lees ik dat je eigenlijk moet rekenen op 50km marge bij het inplannen van je laadstops, zodat bij een probleem bij je stopplaats je nog genoeg range hebt om een alternatief te zoeken.
Op EV Database zie ik een real world range op snelweg voor die EQB van slechts 300km. Dat wil eigenlijk zeggen dat een halvering van die range eigenlijk al een onbegonnen zaak zou worden, want dan moet je eigenlijk al om de 100km een laadstop inplannen . Een 20% lagere range zou nog enigszins acceptabel zijn: 240km range, en dus laadstop inplannen elke 190km, of ongeveer elke 2 uur.
Ik blijf maar tobben over de keuze van mijn nieuwe lease-wagen. De keuze zal uiteindelijk afhangen van het feit of we ermee op reis zullen gaan of niet, want we hebben zelf ook een ruime ICE stationwagon. In eerste instantie keek ik daarbij vooral de kofferruimte met het idee van niet teveel in te schieten met wat we nu hebben. En dat is niet evident, want ik rijd nu met een Mercedes E break als firmawagen. Ik kwam daarbij uit op een Mercedes EQB.
Maar nu las ik ook dat je range heel snel achteruit gaat met een volle wagen en al zeker met een dakkoffer. De cijfers die ik daarover lees, verschillen echter enorm, gaande van 25% meerverbruik (dus 20% minder range) tot 100% (of 50% minder range, ofte halvering ). Bovendien lees ik dat je eigenlijk moet rekenen op 50km marge bij het inplannen van je laadstops, zodat bij een probleem bij je stopplaats je nog genoeg range hebt om een alternatief te zoeken.
Op EV Database zie ik een real world range op snelweg voor die EQB van slechts 300km. Dat wil eigenlijk zeggen dat een halvering van die range eigenlijk al een onbegonnen zaak zou worden, want dan moet je eigenlijk al om de 100km een laadstop inplannen . Een 20% lagere range zou nog enigszins acceptabel zijn: 240km range, en dus laadstop inplannen elke 190km, of ongeveer elke 2 uur.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Op tweakers vind je daar hele topics over.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- spacekiek
- Elite Poster
- Berichten: 1182
- Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Nee nog niet kunnen testen, vraag me af of zo'n MFT Backbox (koffer op trekhaak) niet beter zou zijn?Tomby schreef:Heeft iemand al real-world ervaring met het op reis gaan met een EV met dakkoffer, en het effect op verbruik/range ?
Daar kunnen zelfs ski's in met zo'n inzetstuk.
Zal ook pak stiller zijn, want ik verschoot toch van de herrie van zo'n dakkoffer ... en dat is nochtans een goeie Thule.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Die discussie is hier onlangs nog geweest maar dan over gewone wagens, hoe hoger, hoe hoger ook de weerstand en dus verbruik. Dat geldt dus ook voor EV's en dan hangt het ook nog af van uw eigen rijgedrag (snelheid) en gebruik van airco en zelfs de temperatuur maw veel factoren. Je kan ook proberen minder mee te nemen of ter plaatse eens te wassen. Voor een reis van 3 weken pak ik normaal 11 kg mee, inclusief de rugzak.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Maar dat probleem speelt bij ice niet zozeer want je vindt zowat overal ultra snelle tankstations.
Bij een EV moet je wel met wat meer factoren rekening houden.
En afhankelijk van de capaciteiten van de EV en het specifieke laadstation en de bezettingsgraad op dat laadstation kan de laadsnelheid nogal eens verschillen. Benzine of diesel tanken heeft dat probleem niet.
Check ook eerst of je laadkaart op alle plaatsen op de route aangenomen wordt. Niet alle laadstations accepteren bancontact en kredietkaarten en niet alle laadkaarten zijn universeel.
Je kan er natuurlijk ook voor opteren gewoon dichtbij vakantie te nemen ipv deel te nemen aan de jaarlijkse volksverhuizing, maar dit terzijde.
Bij een EV moet je wel met wat meer factoren rekening houden.
En afhankelijk van de capaciteiten van de EV en het specifieke laadstation en de bezettingsgraad op dat laadstation kan de laadsnelheid nogal eens verschillen. Benzine of diesel tanken heeft dat probleem niet.
Check ook eerst of je laadkaart op alle plaatsen op de route aangenomen wordt. Niet alle laadstations accepteren bancontact en kredietkaarten en niet alle laadkaarten zijn universeel.
Je kan er natuurlijk ook voor opteren gewoon dichtbij vakantie te nemen ipv deel te nemen aan de jaarlijkse volksverhuizing, maar dit terzijde.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Van wat ik ervan begreep is het effect bij een EV een pak groter omdat ze zo efficiënt zijn (i.e. er is minder vast verlies, waardoor elk ander verlies relatief gezien groter wordt). Sowieso rijd ik met een dakkoffer max 110 km/h, en met onze E-klasse viel het verbruik op reis in de paasvakantie nog altijd opvallend laag uit. Was zelfs lager dan ons verbruik hier door de week, maar dat is natuurlijk appelen en peren vergelijken. Geen idee hoeveel het verbruik zou geweest zijn zonder dakkoffer.Dizzy schreef:Die discussie is hier onlangs nog geweest maar dan over gewone wagens, hoe hoger, hoe hoger ook de weerstand en dus verbruik. Dat geldt dus ook voor EV's en dan hangt het ook nog af van uw eigen rijgedrag (snelheid) en gebruik van airco en zelfs de temperatuur maw veel factoren.
Carwow heeft blijkbaar wel een aantal tests gedaan. De resultaten vallen al bij al nog mee voor mijn use case, merk ik : . Met 4 extra volwassenen daalt range slechts 4%. Met een dakkoffer daalt de range 12%. Dus aan de snelheden die ik rijd, denk ik dat mijn range ergens rond de 20% zal zakken, en dus zeker geen 50%. In de zomer met airco en andere verbruikers misschien richting 25%. De EQB is sowieso al geen gestroomlijnde wagen, dus relatief gezien zal de 'schade' die een dakkoffer aanricht ook kleiner zijn dan met een zeer efficiënte/gestroomlijnde wagen, denk ik. Ik denk dat ik de gok ga wagen eigenlijk...
Dat is inderdaad ook nog een factor die een groot vraagteken is. Als ik op Chargemap check, verschiet ik er van hoe weinig snelladers er momenteel bvb in België zijn. Ik kan me inbeelden dat het in de zomer aanschuiven geblazen wordt bij laadstations langs de snelweg.ivob schreef:En afhankelijk van de capaciteiten van de EV en het specifieke laadstation en de bezettingsgraad op dat laadstation kan de laadsnelheid nogal eens verschillen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Het zichtbare effect is bij een EV inderdaad groter.
Om de reden die jij aangeeft en omdat men met kWh werkt en niet in liter.
Wanneer je met een ICE harder rijdt en/of een dakkoffer gebruikt en je zou het meerverbruik in kWh uitdrukken zouden de meeste gebruikers ook even slikken. Bij een ice valt dat minder op. +1 liter heeft een heel ander psychologisch effect dan + 10 kWh.
Ik kom regelmatig langs (echte) snelladers van Fastned en in 99% van de gevallen staat daar nooit iemand te laden. En al helemaal niet dat alle palen bezet zijn. En spijtig genoeg zijn de locaties in België, in tegenstelling tot bv. de UK, ook niet meteen de gezelligste plekjes om een tijdje stil te staan (bv. plompverloren op een soort truckersparking zonder faciliteiten).
Ook rekening mee houden (zeker in Frankrijk) dat veel publieke laadpalen het soms gewoon niet doen. Maar er zit wel beterschap in tov een paar jaar geleden (maar toen had je het rijk meestal nog alleen).
Om de reden die jij aangeeft en omdat men met kWh werkt en niet in liter.
Wanneer je met een ICE harder rijdt en/of een dakkoffer gebruikt en je zou het meerverbruik in kWh uitdrukken zouden de meeste gebruikers ook even slikken. Bij een ice valt dat minder op. +1 liter heeft een heel ander psychologisch effect dan + 10 kWh.
Nu valt dat nog mee. Juist omdat er relatief gezien nog zo weinig EV's op de weg zijn.Dat is inderdaad ook nog een factor die een groot vraagteken is. Als ik op Chargemap check, verschiet ik er van hoe weinig snelladers er momenteel bvb in België zijn. Ik kan me inbeelden dat het in de zomer aanschuiven geblazen wordt bij laadstations langs de snelweg.
Ik kom regelmatig langs (echte) snelladers van Fastned en in 99% van de gevallen staat daar nooit iemand te laden. En al helemaal niet dat alle palen bezet zijn. En spijtig genoeg zijn de locaties in België, in tegenstelling tot bv. de UK, ook niet meteen de gezelligste plekjes om een tijdje stil te staan (bv. plompverloren op een soort truckersparking zonder faciliteiten).
Ook rekening mee houden (zeker in Frankrijk) dat veel publieke laadpalen het soms gewoon niet doen. Maar er zit wel beterschap in tov een paar jaar geleden (maar toen had je het rijk meestal nog alleen).
Laatst gewijzigd door ivob 05 mei 2022, 14:48, in totaal 1 gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
25% is toch aanzienlijk, zeker als range al een dingetje is.
Waarom dan niet de energie steken in minder meenemen (travel light) en een keertje wassen?
Staat er file aan de laadstations dan kan je de dakkoffer gebruiken om in uit te rusten, zolang hij niet te vol zit
Waarom dan niet de energie steken in minder meenemen (travel light) en een keertje wassen?
Staat er file aan de laadstations dan kan je de dakkoffer gebruiken om in uit te rusten, zolang hij niet te vol zit
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Absoluut, maar eens om de 150 a 200km stoppen, is geen probleem. Sowieso reizen we nooit verder dan pakweg 400km, dus we spreken dan nog altijd maar over max 2 stops. Als je 1000km ver wil gaan, wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.Dizzy schreef:25% is toch aanzienlijk, zeker als range al een dingetje is.
Moest er zoveel plaats in vrij zijn, zou je die ook niet moeten meesleuren .Dizzy schreef:Staat er file aan de laadstations dan kan je de dakkoffer gebruiken om in uit te rusten, zolang hij niet te vol zit
Nu, zoals je zegt wordt het wellicht sowieso wat aanpassen. De hele switch naar EV zal sowieso al een aanpassing zijn op meerdere vlakken. En zoals ik schreef hebben we nog altijd een plan B achter de hand met onze ICE stationwagon.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Verstandig van u om niet zo ver/lang te rijden. Er is onderweg ook wel altijd iets te zien/doen. Zo kan je bijvoorbeeld een perfect excuus hebben om alweer te stoppen in de champagnestreek
Een andere optie is de ICE meeslepen als backup
Een andere optie is de ICE meeslepen als backup
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Volgens tweakergebruikers verhoogt een dakkoffer het verbruik met 15% aan een max. snelheid van 100 km/uur (wat iets anders is dan een gemiddelde snelheid van 100 km/uur). Daarboven gaat de range pijlsnel naar beneden.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
We zien wel. Ik ben sowieso wel van plan van eerst eens zelf de test te doen vooraleer we op reis gaan. Kwestie van de trip toch nog redelijk in te schatten.ivob schreef:Volgens tweakergebruikers verhoogt een dakkoffer het verbruik met 15% aan een max. snelheid van 100 km/uur (wat iets anders is dan een gemiddelde snelheid van 100 km/uur). Daarboven gaat de range pijlsnel naar beneden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Heb dat recent eens gelezen als suggestie in een artikel in de pers... (zelfs al stond er bij dat je uiteraard voldoende afstand moet houden)VOiD schreef:Gewoon achter een vrachtwagen gaan hangen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Geen kunst met adaptive cruise control.
Ik neem aan dat iedere Mercedes dat standaard aan boord heeft?
Ik neem aan dat iedere Mercedes dat standaard aan boord heeft?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
3,8l/100km met mijn oud toyota IQ'tje.
lang leve 90 per uur achter cammion hangen, beste vrienden mee geworden op snelwegen. Xp
lang leve 90 per uur achter cammion hangen, beste vrienden mee geworden op snelwegen. Xp
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Afhankelijk of het een benzine- of dieselversie is betreft dit dus een verbruik van 34 tot 38 kWh/100 km.
Bij die rijstijl gebruikt een veel ruimere en zwaardere vier/vijfzitter EV 12 tot 15 kWh/100 km.
Alleen wanneer je dezelfde eenheden gebruikt kan je vergelijken en vallen de verschillen in efficiëntie op.
Bij die rijstijl gebruikt een veel ruimere en zwaardere vier/vijfzitter EV 12 tot 15 kWh/100 km.
Alleen wanneer je dezelfde eenheden gebruikt kan je vergelijken en vallen de verschillen in efficiëntie op.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- Belgissschenaap
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 50 keer
Ivo, is dat een reactie op mijn bericht?
Je moet mij niet overtuigen hoor, heb er (nu) gewoon het budget niet voor.
Maar als ik dan tg moet rijden, houd ik het nu zo efficient mogelijk met wat ik heb.
Probleem is dat die IQ niet gemaakt is voor snelwegen en zijn optimale snelheid rond 70 ligt. Maar dan zou ik mij echt onveilig voelen.
(ging hem over een trip naar hoge benen en enkele keren dat ik op en af moest)
Je moet mij niet overtuigen hoor, heb er (nu) gewoon het budget niet voor.
Maar als ik dan tg moet rijden, houd ik het nu zo efficient mogelijk met wat ik heb.
Probleem is dat die IQ niet gemaakt is voor snelwegen en zijn optimale snelheid rond 70 ligt. Maar dan zou ik mij echt onveilig voelen.
(ging hem over een trip naar hoge benen en enkele keren dat ik op en af moest)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Dat was, in verband met een vorige opmerking van mij, een reactie op de cijfers die je geeft en bedoelt voor iedereen die ze wil lezen.
Overtuigen wil ik niemand. Van niets. Ik geef alleen de cijfers. Wat een ander er wel of niet mee doet is hun zaak.
Wat betreft het budget ben ik het ook met je eens.
Na mijn laatste diesel, die ik begin 2018 in bijna nieuwstaat nog vlug van de hand gedaan, heb koop ik geen eigen auto's meer.
En al zeker geen EV. Voor een vierwieler heb ik geen budget meer over (wat een eigen keuze met eigen gevolgen is).
Met de EV vierwieler waarmee ik nu rij (en die wel mee kan op de snelwegen en in no time veel sneller kan rijden dan wettelijk toegelaten) rij ik op de autosnelweg , als ik er toch moet zijn en de omstandigheden laten het veilig toe, doorgaans ook niet meer dan 90/100 km per uur.
Niet omdat het moet maar omdat het kan, veel efficiënter is en nauwelijks scheelt in tijdsgebruik.
Overtuigen wil ik niemand. Van niets. Ik geef alleen de cijfers. Wat een ander er wel of niet mee doet is hun zaak.
Wat betreft het budget ben ik het ook met je eens.
Na mijn laatste diesel, die ik begin 2018 in bijna nieuwstaat nog vlug van de hand gedaan, heb koop ik geen eigen auto's meer.
En al zeker geen EV. Voor een vierwieler heb ik geen budget meer over (wat een eigen keuze met eigen gevolgen is).
Met de EV vierwieler waarmee ik nu rij (en die wel mee kan op de snelwegen en in no time veel sneller kan rijden dan wettelijk toegelaten) rij ik op de autosnelweg , als ik er toch moet zijn en de omstandigheden laten het veilig toe, doorgaans ook niet meer dan 90/100 km per uur.
Niet omdat het moet maar omdat het kan, veel efficiënter is en nauwelijks scheelt in tijdsgebruik.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Het gaat er natuurlijk niet om hoe moeilijk of gemakkelijk dat is (en de Mercedes heeft idd Adaptive CC).ivob schreef:Geen kunst met adaptive cruise control.
Ik neem aan dat iedere Mercedes dat standaard aan boord heeft?
Het gaat er eerder om hoe onveilig je je voelt in zulke situatie, zeker als er achter jou ook een vrachtwagen rijdt. Ik zie toch liever wat er verderop gebeurt, dan blind te vertrouwen op de (vrachtwagen)chauffeur voor me.
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Helemaal juist, maar: met EV zitten de verliezen mogelijk elders.ivob schreef:Afhankelijk of het een benzine- of dieselversie is betreft dit dus een verbruik van 34 tot 38 kWh/100 km.
Bij die rijstijl gebruikt een veel ruimere en zwaardere vier/vijfzitter EV 12 tot 15 kWh/100 km.
Alleen wanneer je dezelfde eenheden gebruikt kan je vergelijken en vallen de verschillen in efficiëntie op.
Een gascentrale wekt ook geen elektriciteit op aan 100% ...
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ik heb afgelopen week eens volledig ECO geprobeerd te rijden met mijn iX3 EV SUV. Dus auto in ECO stand, pook in B-stand (adaptieve remgeneratie, 1-pedal driving zoveel mogelijk). Op de autostrades heb ik steeds 100-110 gereden (af en toe eens 120 toch). Na een paar ritjes rond de kerktoren, naar een restaurant in de nabije gemeente en 2x Peer <-> Mechelen, kan ik gerust zeggen dat dat een serieuze invloed op verbruik heeft. Mijn gemiddelde verbruik op afgelopen week is 17,8 kWh, wat uitkomt op een geschat rijbereik van 410km op een volle lading. Daarnaast ben ik eigenlijk ook nooit meer dan 5 minuten langer onderweg geweest dan verwacht.
Dus ja .. ik rij vanaf nu altijd in ECO/B stand Ik merk dat ik ook nog meer mijn verbruik zou kunnen laten dalen, maar hiermee ben ik al zeer tevreden. iX3 lijkt toch redelijk efficient te zijn, ook al is het een SUV.
Dus ja .. ik rij vanaf nu altijd in ECO/B stand Ik merk dat ik ook nog meer mijn verbruik zou kunnen laten dalen, maar hiermee ben ik al zeer tevreden. iX3 lijkt toch redelijk efficient te zijn, ook al is het een SUV.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Mee eens.Tomby schreef:
Het gaat er natuurlijk niet om hoe moeilijk of gemakkelijk dat is (en de Mercedes heeft idd Adaptive CC).
Het gaat er eerder om hoe onveilig je je voelt in zulke situatie, zeker als er achter jou ook een vrachtwagen rijdt. Ik zie toch liever wat er verderop gebeurt, dan blind te vertrouwen op de (vrachtwagen)chauffeur voor me.
Iedereen zijn veiligheids/onveiligheidsgevoel is anders.
Een adaptive cruise control heeft bovendien ook nog een functie om de afstand in te stellen. Afhankelijk van de persoonlijke gevoelens en reactietijd.
En ook afhankelijk van de snelheid die je rijdt. Wanneer je er vrijwillig voor kiest om 90/100 te rijden heb je meestal ook geen andere keuze dan uiterst rechts te rijden.
Correct.pfuhu schreef:Helemaal juist, maar: met EV zitten de verliezen mogelijk elders.
De verliezen zitten o.a. in de omvorming van AC naar DC. Afhankelijk van de laadsnelheid, de omvormer in de EV enz. zijn deze groter of kleiner. Bij mij zijn deze, gemeten over meerdere jaren, 15%.
Om de range van de EV te bepalen reken je dus met het verbruik op de boordcomputer, in mijn geval gemiddeld, over meerdere jaren gemeten, 15 kWh/100 km (op de testdag na rijden we de EV altijd in de eco-stand en passen via de stuurflippers de remgeneratie aan naargelang de verkeerssituatie).
Om de kostprijs van de verbruikte energie te bepalen reken je dus wat de kWh-teller van de laadpaal doorgeeft aan de EV. In mijn geval gemiddeld, over meerdere jaren gemeten 17,3 kWh/100 km.
Overigens is de omrekening van de liter benzine/diesel in kWh ook het verbruik van de ice zelf. De liter brandstof is drager van een vermogen van 9-10 kWh. Je wil echter niet weten hoeveel kWh het extra aan energie gekost heeft om uiteindelijk die liter brandstof in de tank van een ice te krijgen. Van bron tot eindgebruiker heeft de uiteindelijke 9-10 kWh fossiele brandstof per liter waarschijnlijk de halve wereld rondgereisd en tallozen bewerkingen, die ieder weer energie kosten, ondergaan.
Bij mijn weten heeft geen enkele eindgebruiker een raffinaderij in zijn tuin (en dan nog is de omzettingsefficiëntie van ruwe olie naar eindproduct geen 100%). Ik ken wel -tig eindgebruikers met een zonnecentrale op hun dak of in hun tuin waar ze rechtstreeks energie naar hun EV kunnen sturen. En de bron is een groot deel van het jaar oneindig. Uiteraard zijn er dan ook omzettingsverliezen van DC/AC/DC maar wanneer de bron oneindig en an sich niet vervuilend is is dat niet zo'n groot probleem dan de productieketen en verliezen die met fossiele brandstoffen gepaard gaan.
En uiteraard gaat dat ook op voor elektriciteit aangemaakt via gas. Dat gas is ook niet uit de ondergrond van de elektriciteitscentrale in de stoomturbine gepompt.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Hoeveel bedroeg je verbruik vroeger (aangezien je aangeeft dat het verschil groot is) ?Sasuke schreef:Dus auto in ECO stand ... Mijn gemiddelde verbruik op afgelopen week is 17,8 kWh
Ook zet Eco wat andere verbruikers lager zoals airco/heating, etc... Op dat vlak verschoot ik van die Carwow video, wat een enorm meerverbruik hij had met heating op max, verwarmd stuur, lichten, etc.. Was meer dan 30% meerverbruik.