Ecopower heeft de klantenstop verlengd tot het einde van het jaar
.
Ons vast contract voor elektriciteit loopt af, dus mijn huidige leverancier heeft me een (variabel) voorstel gedaan.
Aangezien we PV's hebben, gaat het over een netto-contractwaarde (afname - injectie) van €150-300.
Wat een gigantische verschillen kom je tegen!
- Bolt Go -> vooraf €1500 forfait te betalen, dus "prepaid energie", verder wel héél scherpe prijzen
- Luminus Basic -> injectietarief "dal" is maar 2/3 van het afnametarief "dal" (het gemiddelde bij de eerste 10 in de VREG-lijst is 70%)
- Energie.be -> lijkt me best oké, nog niets gevonden dat "slecht is"
- Engie Easy index -> injectietarief "dal" is zelfs maar 60% van afname
- Eneco Zon & Wind Flex -> afname en injectie met een verschillende index (afname per kwartaal, injectie per maand)
- Bolt Online -> heel hoge vaste vergoeding (€110)
- Engie Direct index -> injectievergoeding piek is 60% van afnameprijs, injectievergoeding dal is zelfs maar 32%
- Luminus Essential -> gebruikt 3 index'en om hun prijs te bepalen, met namen als "endex 12-12-12"
- Trevion Flex -> heel hoge vaste vergoeding
- Mega -> injectie is maar 48% van afname én wie wil nog met zo'n bedrijf in zee gaan (al betwijfel ik of "de anderen" eoveel beter zijn)
- Luminus ComfiFlex -> injectie is maar 62% van afname
- Dats -> geen prijsfiches online (
klik)
- Luminus "vaste" tarieven: hoge, vaste afnameprijs en tegelijk variabele injectieprijs
De meesten lijken wel BELPEX als index te gebruiken, dat vergemakkelijkt het onderling vergelijken enigszins.