Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Inderdaad, op de Russische TV word meer en meer het woord 'oorlog' gebruikt.
Iets met een nieuw koraalrif. :-)
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Digicafé schreef: Dat zal hij wel zo niet gezegd hebben ; eerder "speciale militaire operatie' en géén oorlog. Of hij was zijn baan en zijn vrijheid meteen kwijt.

Of begint men het op te geven in Rusland om die illusie in stand te houden ?
Sinds het tot zinken brengen van de Moskva is het okee om over oorlog te praten. Want nu zijn de Russen "in gevaar" - ze worden door de nazi's aangevallen :roll:

En op tv wordt er door de presentatoren voluit op de vijand gescholden. Zegt iets over de cultuur daar. Kan me niet voorstellen dat pakweg De Vilder na beelden van alweer dode burgers zou roepen "die smeerlap van een Poetin, klop hem dood en spoel hem door het riool".
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Kan ik me niet voorstellen, maar klinkt wel aanlokkelijk ! Zou een verademing zijn ... :evil:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Hoe, die boot is toch door een storm gezonken na een brandje?

Het riedeltje over de bevrijding van de bloedbroeders is daarmee ook naar de prullenmand verwezen.

Hier is het ergste dat je hoort: dat is geen kattenpis :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Hoe, die boot is toch door een storm gezonken na een brandje?
De verklaringen van de Russen staan vol met tegenstrijdigheden... en toch blijft de bevolking het als zoete pap slikken. Ik denk dat we ons dit niet kunnen inbeelden omdat we over objectieve informatie beschikken (al is dat zelfs geen garantie, kijk maar naar de Corono, 5G, klimaat, ... discussies).

Maar zelfs als men morgen in Rusland perfect weet wat hun dictator in Oekraine aan het doen is... zou het iets veranderen ?
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

DarkV schreef:
Dizzy schreef:Hoe, die boot is toch door een storm gezonken na een brandje?
De verklaringen van de Russen staan vol met tegenstrijdigheden... en toch blijft de bevolking het als zoete pap slikken. Ik denk dat we ons dit niet kunnen inbeelden omdat we over objectieve informatie beschikken (al is dat zelfs geen garantie, kijk maar naar de Corono, 5G, klimaat, ... discussies).

Maar zelfs als men morgen in Rusland perfect weet wat hun dictator in Oekraine aan het doen is... zou het iets veranderen ?
Dat zou ervoor kunnen zorgen dat men op termijn vanuit de bevolking niet langer bereid is de gevolgen ervan te ondergaan. Maar inderdaad dat zal tijd vergen en eensgezindheid van het Westen. En vooral dat laatste zal het zwakke punt worden naarmate de tijd vordert.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

DarkV schreef:Maar zelfs als men morgen in Rusland perfect weet wat hun dictator in Oekraine aan het doen is... zou het iets veranderen ?
Denk het wel hoor, niet vergeten dat veel mensen familie hebben in Oekraine.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb die houding al eens verklaard. Veel mensen beseffen meer dan goed dat het een hoop l*lkoek is maar wat brengt het hen op om ertegen te protesteren? Schouderophalen is een reflex geworden die er diep in zit.

Mensen betogen niet zomaar en zeker niet als ze zich niet betrokken voelen. Als de lijkenzakken toenemen en dus het aantal weduwen, ouderlozen enz... dan kan er groter protest komen. Ook de onvrede over prijzen en tekorten kan leiden tot protest. Door het harde optreden tegen betogingen en de zware straffen is protesteren echter niet zo populair. Als je echt vervelend wordt krijg je een schijnproces in het beste geval en een ticket naar Siberië en anders bevalt uw eten u slecht of verdwijn je plots van/in de aardbodem. Men gaat eerder vluchten naar het buitenland, iets wat velen al gedaan hebben. Si tous les dégoutés sont partis, il reste seulement que les dégoutants.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Tis trouwens niet voor niets dat de Russen weinig zin hebben om hun doden terug naar Rusland te brengen.
Benieuwd of die trein vol lijken daar nog steeds staat.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Als de lijkenzakken toenemen en dus het aantal weduwen, ouderlozen enz... dan kan er groter protest komen.
Wat maken 20 a 30.000 lijkenzakken op een bevolking van 145 miljoen ?

Langs de andere kant... waarom is er nu zo'n gedoe over max. 500 matrozen waar er ondertussen al 20.000 andere militairen overleden zijn ?
Dizzy schreef:Ook de onvrede over prijzen en tekorten kan leiden tot protest. Door het harde optreden tegen betogingen en de zware straffen is protesteren echter niet zo populair.
Je geeft zelf het antwoord... Russen hebben geen betogings "cultuur" zoals wij... ik zie ze daar niet met stenen naar de politie gooien voor het minste.
Dizzy schreef:Men gaat eerder vluchten naar het buitenland, iets wat velen al gedaan hebben. Si tous les dégoutés sont partis, il reste seulement que les dégoutants.
Tja, en die groep is dan nog kwaad op het Westen omdat we hun luxe leventje onder druk zetten... daar moet je het dus ook niet van hebben.

Nee, m'n conclusie is wel duidelijk dat Poetin nooit zal stoppen vanwege de druk van z'n eigen bevolking. Een paleiscoup is het enige waar ik (een super, super, super kleine) kans voor zie wanneer het leger verder zou falen en Poetin massaal leidinggevende laat arresteren.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

En intussen zijn al die dode soldaten (20 K inmiddels) zogezegd vermist. En worden de moeders in onzekerheid gehouden. Alleen moeten we niet vergeten dat - buiten die 20 000 buitenlandse huurlingen - het bijna uitsluitend gaat om soldaten uit verre uithoeken van het land. Als in die stadjes protest komt, sijpelt dat nooit door naar St Petersburg of Moskou.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

phil48 schreef:En intussen zijn al die dode soldaten (20 K inmiddels) zogezegd vermist. En worden de moeders in onzekerheid gehouden. Alleen moeten we niet vergeten dat - buiten die 20 000 buitenlandse huurlingen - het bijna uitsluitend gaat om soldaten uit verre uithoeken van het land. Als in die stadjes protest komt, sijpelt dat nooit door naar St Petersburg of Moskou.
Het zijn niet enkel maar dienstplichtigen uit verre uithoeken meer die momenteel in Oekraïne zitten, maar ook elite-eenheden. En daar zitten ook al veel gesneuvelden bij.
phil48 schreef:En op tv wordt er door de presentatoren voluit op de vijand gescholden. Zegt iets over de cultuur daar. Kan me niet voorstellen dat pakweg De Vilder na beelden van alweer dode burgers zou roepen "die smeerlap van een Poetin, klop hem dood en spoel hem door het riool".
Inderdaad, op twitter kan je @JuliaDavisNews volgen. Amerikaanse journaliste die de russische zenders volgt en vertaald.
Volgens sommige fragmenten zouden zij al volop in WOIII zitten tegen de NAVO. Of dat er al langer deze censuur had moeten zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:Wat maken 20 a 30.000 lijkenzakken op een bevolking van 145 miljoen ?

Langs de andere kant... waarom is er nu zo'n gedoe over max. 500 matrozen waar er ondertussen al 20.000 andere militairen overleden zijn ?
Je moet dat cijfer dan ook vermenigvuldigen want die soldaten hadden ook vriendin, kinderen, ouders, familie,...

Bovendien is dat een erg hoog cijfer vergeleken bij andere conflicten die veel langer duurden. De prijs is dus ernstig voor de bevolking.

Een ander punt is de symboliek. Als je jezelf graag verkoopt als de grote natie en spreekt over bevrijding via een speciale operatie dan passen tienduizenden jonge levens die onnodig beëindigd werden dat minstens tegen. Dat is ook de reden waarom men de cijfers zo angstvallig wil vermelden. Als het niemand kon schelen, kon men er ook opener over zijn, NOT dus.

Na edit: ze gaan de info nog verder beperken: https://www.hln.be/buitenland/rusland-w ... ~a8eb6ce8/
Duidelijk dat de cijfers niet naar hun zin zijn en de kritiek wel degelijk gevreesd wordt.
DarkV schreef:Je geeft zelf het antwoord... Russen hebben geen betogings "cultuur" zoals wij... ik zie ze daar niet met stenen naar de politie gooien voor het minste.
Hahaha, betogingscultuur is wel iets anders als ongestraft de boel kort en klein slaan, iets waar we hier inderdaad beter in zijn. Ondanks het enorme verschil in gevaar dat men loopt zijn er wel degelijk betogingen in Rusland. Je kan je dan ook de vraag stellen wie eigenlijk de betogingscultuur heeft.

Hier heeft ene Snowden eens ECHT tegen de kar van de overheid gereden, hij heeft het geweten.
DarkV schreef:Tja, en die groep is dan nog kwaad op het Westen omdat we hun luxe leventje onder druk zetten... daar moet je het dus ook niet van hebben.

Nee, m'n conclusie is wel duidelijk dat Poetin nooit zal stoppen vanwege de druk van z'n eigen bevolking. Een paleiscoup is het enige waar ik (een super, super, super kleine) kans voor zie wanneer het leger verder zou falen en Poetin massaal leidinggevende laat arresteren.
Bwah, zo kwaad dat ze ernaartoe trekken :lol:
Die groep blijft wel invloed hebben op de achtergeblevenen thuis. Het is bovendien een braindrain.

Een paleiscoup is ook gemakkelijker als je een basis van ongenoegen hebt bij de bevolking. De bevolking kan daarom net de aanzet zijn om een coup te proberen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Zonder toedoen van het westen loopt daar af en toe iets helemaal anders dan gepland ook. Gorbachov bijvoorbeeld bleek een idealist en ontembare wereldverbeteraar te zijn. Iemand die zich eerlijk afvroeg waarom de mensen in het westen een beter leven hadden...
Maar geen 20 jaar later koos Jeltsin de verkeerde man als opvolger! :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

wied schreef:Zonder toedoen van het westen loopt daar af en toe iets helemaal anders dan gepland ook. Gorbachov bijvoorbeeld bleek een idealist en ontembare wereldverbeteraar te zijn. Iemand die zich eerlijk afvroeg waarom de mensen in het westen een beter leven hadden...
Maar geen 20 jaar later koos Jeltsin de verkeerde man als opvolger! :-(
Nu dat je het toch over Gorbachov hebt, ik vraag me af wat hij over die oorlog en Poetin denkt want hij laat zich niks meer van zich horen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Enkele jaren geleden was een britse journalist (BBC?) bij hem op bezoek, maar Gorbachov's toon was helemaal niet vleiend meer tov het westen. Hij was een verbitterde, zieke man van haast 90 jaar oud toen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Zowel zijn moeder als zijn vrouw waren Oekraïens.
Anderzijds was hij ook niet gelukkig met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.
Ik vermoed dat het hem steekt dat voormalige bondgenoten voor het Westen kozen.
Hij heeft in het verleden kritiek geuit op Poetin vanwege het gebrek aan democratie, maar ook op het Westen en de uitbreiding van de Navo.
Los daarvan is hij niet echt populair in Rusland, ze mogen dan misschien het communisme verworven hebben, heimwee naar de tijd dat ze 1 van de 2 grootmachten waren is er wel.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

In Litouwen zijn er ook zware accidenten geweest onder zijn bewind toen ze onafhankelijk wouden gaan dacht ik
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

bedoel je 'communisme VERWORPEN hebben' misschien ? :P :oops:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Dat veel Russen de propaganda geloven zal wel kloppen maar er zijn er ook genoeg die maar al te best weten dat het verzinsels zijn. Uiteraard is het gemakkelijker om gewoon te geloven wat het meest praktisch uitkomt.
In tegenstelling tot sommigen die kiezen om fake news te geloven hier, hebben wel niet alle Russen toegang tot het echte nieuws.
Het is dus kiezen tussen de propaganda geloven en ze niet geloven, maar dan niet goed weten wat er echt aan het gebeuren is.
Ongetwijfeld hebben velen een vermoeden, maar hoe het nu écht zit weten ze niet.

Binnenlands politiek gespin interesseert mij niet in dit topic.
DarkV schreef:Langs de andere kant... waarom is er nu zo'n gedoe over max. 500 matrozen waar er ondertussen al 20.000 andere militairen overleden zijn ?
Die 20.000 zijn makkelijker te camoufleren dan die 500.
Dat is één bootje waarop er zoveel zaten, die 20.000 waren overal "op oefening", dus men kan de familie nog wel een tijdje wijsmaken dat ze nog leven, of vermist zijn.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef:
Dizzy schreef:Dat veel Russen de propaganda geloven zal wel kloppen maar er zijn er ook genoeg die maar al te best weten dat het verzinsels zijn. Uiteraard is het gemakkelijker om gewoon te geloven wat het meest praktisch uitkomt.
In tegenstelling tot sommigen die kiezen om fake news te geloven hier, hebben wel niet alle Russen toegang tot het echte nieuws.
Het is dus kiezen tussen de propaganda geloven en ze niet geloven, maar dan niet goed weten wat er echt aan het gebeuren is.
Ongetwijfeld hebben velen een vermoeden, maar hoe het nu écht zit weten ze niet.
BBC heeft toch net terug hun lange golf radio geactiveerd?
En via Tiktok en andere komt er nog wel nieuws door.

Mogelijks is het wat lastiger dan in het Vrije Westen, maar keuze is er wel.

Net zoals we in Het Westen ook zien dat wappies en flappies liever dansleerkrachten of veroordeelde criminele geloven via obscure platformen, zullen er ook massa's Russen zijn die liever fantasiekes geloven dan de moeite te doen om "serieuze" bronnen te raadplegen die hun ingebakken wereldbeeld in vraag stelt.
Kijk alleen al naar BE en FR: de partijen met Poetin-lovers halen giga-scores. Dus net als in Rusland zijn er ook hier wacko's die liever Poetin geloven.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Vreemd, blijkbaar zijn de laatste Oekraïense soldaten in Mariupol plots niet meer belangrijk. Beseffen de Russen plots dat de tunnelcomplexen te moeilijk te veroveren zijn? Mogelijk zit het er vol boobytraps en de Oekraïners kennen het complex natuurlijk als hun broekzak. Afgesneden van de buitenwereld en dus bevoorrading proberen ze dus nu de achterblijvers uit te hongeren.
De belofte van de Russen dat de soldaten bij overgave behoorlijk behandeld zouden worden wordt blijkbaar niet geloofd (je zou voor minder).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Kijk alleen al naar BE en FR: de partijen met Poetin-lovers halen giga-scores.
Het grappige is wel dat Poetin net die partijen wil uitroeien/denazificeren :lol:
on4bam schreef:De belofte van de Russen dat de soldaten bij overgave behoorlijk behandeld zouden worden wordt blijkbaar niet geloofd (je zou voor minder).
Misschien dat ze in het beste geval wel in leven zouden blijven... maar ergens ver weg in Siberie worden gestoken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Putin wil die partijen helemaal niet aanpakken, integendeel, het zijn zijn medestanders en ondergravers van ons systeem. Dat is de reden waarom hij er veel geld in steekt. Het heeft hem ook al geen windeieren gelegd, de POTUS, brexit en de ondergraving van de NATO. Die methode werkt beter en goedkoper dan zijn speciale operatie.

Ze worden vrijgelaten... vanop 3.500m, als ze niet blijken te kunnen vliegen zijn het dan toch geen nazi's :oops:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef: BBC heeft toch net terug hun lange golf radio geactiveerd?
Ik kan de tijd niet herinneren dat ik nog eens de lange golf gebruikt heb.
Doet mij echt aan vooroorlogse toestanden denken.
heist_175 schreef:Kijk alleen al naar BE en FR: de partijen met Poetin-lovers halen giga-scores. Dus net als in Rusland zijn er ook hier wacko's die liever Poetin geloven.
De Poetin lovers zitten over meer partijen dan je zou denken verspreid.
Mieke Vogels (Groen) liet zich de laatste dagen ook met anti-NAVO pleidooien opmerken, en herhaalt het riedeltje dat Oekraïne "moest" bij de NAVO komen, en dat dat de bron van alle problemen is.
De NAVO moest uit België volgens haar... (betalend artikel: https://www.demorgen.be/nieuws/mieke-vo ... ~b8c62254/)
Het sluwe van dergelijke tactiek is natuurlijk dat Groen dat door een uitgerangeerde politica laat zeggen.
Komt er kritiek, kunnen ze zich altijd verschuilen achter het verhaal dat dat haar persoonlijk standpunt is.

Maar in se is het probleem hier, dat je je stem niet kunt verdelen.
Je kunt niet zeggen : "ik stem VB of PVDA, maar niet voor dat stuk dat sympathiseert met Poetin".
Ik ben wel blij dat ik voor Europa op N-VA gestemd heb, Theo Francken is klaar en duidelijk anti-Poetin, en plaatst daar geen nuanceringen bij, wat ik bijvoorbeeld bij PVDA wel zie, die dan met een excuus over de oligarchen verhullen dat ze pro Poetin zijn.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

boulder schreef: Ik ben wel blij dat ik voor Europa op N-VA gestemd heb, Theo Francken is klaar en duidelijk anti-Poetin, en plaatst daar geen nuanceringen bij, wat ik bijvoorbeeld bij PVDA wel zie, die dan met een excuus over de oligarchen verhullen dat ze pro Poetin zijn.
Wat is het standpunt van de Europese Liberalen hierin(alhoewel ik hier ook geen twijfels aan heb)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@Vogels
Zou dat standpunt gedeeld worden binnen de huidige partij? En is het gezwets van Vogels (DeMorgen/paywall, ik kon dat niet lezen) uit liefde voor Poetin of uit "pacifisme"? Want de groene of linkerkant is nogal wollig op dat thema: kumbuja rond het kampvuur en world peace is er zo :).
Ik volg niemand op Twitter en overweeg dat evenmin te doen. Maar een oud boegbeeld is nogal "ver van de realiteit", niet?

Bij FN (FR) en VB/PVDA (BE) zijn het actieve politici die enkele weken geleden nog hun liefde voor Poetin bezongen (oa met 1,2miljoen flyers in het geval van Marine Le Pen).
Zijn er nog andere partijen die graag het bed met die wacko delen?

Theo Francken draait zijn kar dan weer op zijn geliefde thema:
vluchtelingen uit Poetin's oorlog in Syrië zijn profiteurs
vluchtelingen uit Poetin's oorlog in Oekraïne moeten geholpen worden
Paljas.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:@Vogels
Zou dat standpunt gedeeld worden binnen de huidige partij?
Dat is nu juist de truuk, natuurlijk.
Van zodra er kritiek komt is er de drogreden dat de partij er niet achterstaat.
Maar het laat hen wel toe Poetin vriendjes langs links zoet te houden.
heist_175 schreef:uit liefde voor Poetin of uit "pacifisme"? Want de groene of linkerkant is nogal wollig op dat thema: kumbuja rond het kampvuur en world peace is er zo :).
Ik vind dat hetzelfde, het is dezelfde retoriek die hier door PVDA'ers gebruikt wordt om ervoor te pleiten niets te doen.
En ook de leugen dat Oekraïne MOEST bij de NAVO komen herhaalt zij, en ze geeft af op "de haviken" van de NAVO.
heist_175 schreef:Bij FN (FR) en VB/PVDA (BE) zijn het actieve politici die enkele weken geleden nog hun liefde voor Poetin bezongen (oa met 1,2miljoen flyers in het geval van Marine Le Pen).
Zijn er nog andere partijen die graag het bed met die wacko delen?
PVDA is daar toch zeer dubieus in?
Ook zij herhalen constant het verhaaltje dat Oekraïne "MOEST" bij de NAVO komen als oorzaak voor de oorlog.
Of we moeten het "langs alle kanten" bekijken.
heist_175 schreef:Theo Francken draait zijn kar dan weer op zijn geliefde thema:
vluchtelingen uit Poetin's oorlog in Syrië zijn profiteurs
vluchtelingen uit Poetin's oorlog in Oekraïne moeten geholpen worden
Paljas.
Theo Francken is altijd al pro-NAVO geweest.
En ook je simplistische vergelijking klopt niet.
Ik denk dat er wel voorzichtigheid nodig was bij Syrië vluchtelingen, omdat daar ook IS'ers tussen zaten, en het past wel degelijk in de optiek dat vluchtelingen in de buurt van het gebied waaruit ze vluchten moeten opgevangen worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:Theo Francken draait zijn kar dan weer op zijn geliefde thema:
vluchtelingen uit Poetin's oorlog in Syrië zijn profiteurs
vluchtelingen uit Poetin's oorlog in Oekraïne moeten geholpen worden
Paljas.
Inderdaad een paljas, die durft nog commentaar geven op beleid terwijl hijzelf als verantwoordelijke destijds de mensenhandel in zijn kabinet liet verdienen :nono:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef:
heist_175 schreef:Theo Francken draait zijn kar dan weer op zijn geliefde thema:
vluchtelingen uit Poetin's oorlog in Syrië zijn profiteurs
vluchtelingen uit Poetin's oorlog in Oekraïne moeten geholpen worden
Paljas.
het past wel degelijk in de optiek dat vluchtelingen in de buurt van het gebied waaruit ze vluchten moeten opgevangen worden.
"in de regio"
Syrie ligt op 3000-3500km van Antwerpen,
Donbass ligt op 2600km van Antwerpen,
Lviv ligt op 1600km van Antwerpen
(afstanden in vogelvlucht)

Is "in de regio" dan maximaal 3000km ofzo :)?

Sinds de week voor de paasvakantie zitter er trouwens 2 Oekraïnse leerlingen bij mijn dochter in de klas.
Communicatie verloopt met gebaren, in koeterwaals Engels met de juf en met een vertaalapp op een Oneplus One die ik gedoneerd heb (met kennis opgedaan in de laatste 15 jaar, oa hier op UB, op Tweakers en XDA).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

heist_175 schreef:Sinds de week voor de paasvakantie zitter er trouwens 2 Oekraïnse leerlingen bij mijn dochter in de klas.
Communicatie verloopt met gebaren, in koeterwaals Engels met de juf en met een vertaalapp op een Oneplus One die ik gedoneerd heb (met kennis opgedaan in de laatste 15 jaar, oa hier op UB, op Tweakers en XDA).
Ze hebben toch al veel geleerd, webstek oa :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Inderdaad een paljas, die durft nog commentaar geven op beleid terwijl hijzelf als verantwoordelijke destijds de mensenhandel in zijn kabinet liet verdienen :nono:
Ik weet dat jullie hem tot op de grond zouden willen gelijk maken, ook als het topic Oekraïne is, maar ik vind hem nog altijd betrouwbaarder dan zijn opvolger.
heist_175 schreef:"in de regio", Syrie ligt op 3000-3500km van Antwerpen,
Syrië ligt in het Midden-Oosten, Oekraïne ligt in Europa.
Ik zie trouwens dat de opvolger van Theo Francken, Sammy Mahdi, precies dezelfde redenering aanhield.
Hetgeen gebruikt wordt om op TF te schieten is dan plots niet bruikbaar voor de Vivaldi regering, zeker?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

boulder schreef:...ook als het topic Oekraïne is, maar ik vind hem nog altijd betrouwbaarder dan zijn opvolger.
Never trust ANY politician :beerchug:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

We kennen dat verhaaltje, het enige wat telt is wat ze uiteindelijk in de feiten doen als er resoluties moeten gestemd worden.
Dan pleiten ze voor "pacifisme" - lees: de Oekraïeners aan hun lot overlaten.
Ze gingen ook betogen "voor de vrede", en om zeker geen wapens te leveren aan Oekraïne.
Als er één partij veel sterker is dan de andere, en je weigert de zwakke te helpen, dan weten we natuurlijk hoe dat afloopt.

Dan komen ze nog eens de NAVO de schuld geven, zelfde als Mieke Vogels doet, en mee excuses zoeken om Poetins gruweldaden te verantwoorden.
Ik zeg het, ik heb Europees N-VA gestemd, en daar ben ik blij om, ik weet dat als er dan op het knopje moet gedrukt worden bij de stemming er achteraf geen webpagina zal verschijnen met alle drogredens om te verantwoorden dat ze uiteindelijk niets gedaan hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik vraag mij af of de mogelijkheid zou bestaan om Mariopol te bevoorraden via een soort duikboot,zoiets die gebruikt word door drugssmokkelaars,de Russen zullen in ieder geval weten dat dicht bij de kust komen risico s inhoud.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ach de ene keer zijn het Oekraïners die fel op ons lijken en de andere keer kunnen we onmogelijk met Walen samenleven :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

2 enorme branden in Rusland momenteel

De grootste chemische fabriek in Rusland en een militair onderzoekscentrum.
https://www.ibtimes.sg/major-fire-erupt ... -out-64158
https://www.mirror.co.uk/news/world-new ... t-26767453


Ook nog blijkbaar 2 Oligarchen dood. Eentje in Spanje, Eentje in Moskou.
https://www.newsweek.com/russian-oligar ... in-1699660

En dat allemaal binnen 24 uur....
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Med schreef:En dat allemaal binnen 24 uur....
Ik heb de laatste 24u al verschillende beelden/foto's gezien van diverse helicopters en fighter jets welke werden neergeschoten door Oekraine, blijkbaar hebben ze een goede dag vandaag :banana:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Ach de ene keer zijn het Oekraïners die fel op ons lijken en de andere keer kunnen we onmogelijk met Walen samenleven :lol:
Als je karikaturen voor realiteit verslijt...
Med schreef:2 enorme branden in Rusland momenteel
De grootste chemische fabriek in Rusland en een militair onderzoekscentrum.
Vreemd, sabotage van binnenuit?
De vliegen die Poetin ging uitspuwen?
Med schreef:Ook nog blijkbaar 2 Oligarchen dood. Eentje in Spanje, Eentje in Moskou.
Het werk van Russische geheime dienst in het buitenland?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”