Dat het operationeel beheer door de werkgever kan en zal uitbesteed zijn aan een externe service verlener had ik er inderdaad niet bijgezet, maar dat verandert niets aan het proces. Als altijd alles tot in zo'n detail hier moet aangehaald worden zou a) elk topic bladzijden lang zijn en b) voor velen onnoemelijk saai en technisch worden.
Maar ja dus, zoals jij het uitlegt, zo werkt het ...
Nieuwe lease: elektrische familiewagen
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Maar dat zijn dan 10A laders, die in een stopcontact moeten?
Dat zijn geen "laadpalen" hé, dat klinkt meer als een "noodoplossing" voor als je op reis bent.
Hoe gebeurt de afrekening als je een eigen (eigendom van de bestuurder, niet huren, leasing optie, ...) laadpaal hebt?
Dat zijn geen "laadpalen" hé, dat klinkt meer als een "noodoplossing" voor als je op reis bent.
Hoe gebeurt de afrekening als je een eigen (eigendom van de bestuurder, niet huren, leasing optie, ...) laadpaal hebt?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Niet noodzakelijk, ik heb zelf een 7,4 en 11kW laadkabel, geen laadpaal. Als je zelf al een eigen laadpaal hebt maar de auto is van het bedrijf, dan vermoed ik dat je die laadpaal toch zal moeten aansluiten op een service center opdat er doorfacturatie kan gebeuren. Anders zie ik niet goed in hoe je je verbruik gaat aantonen.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
En hoe sluit je die dan aan?SpecialK schreef:Niet noodzakelijk, ik heb zelf een 7,4 en 11kW laadkabel, geen laadpaal.
Een stopcontact geeft toch nooit 30A (7kW) of 50A (11kW)?
Ik meen begrepen te hebben dat ze bij ons met een telmodule in de auto gaan werken, die het laden van de auto doorgeeft aan de leasemaatschappij, die het op hun beurt doorgeeft aan mijn werkgever die het dan doorgeeft aan het sociaal secretariaat.Als je zelf al een eigen laadpaal hebt maar de auto is van het bedrijf, dan vermoed ik dat je die laadpaal toch zal moeten aansluiten op een service center opdat er doorfacturatie kan gebeuren. Anders zie ik niet goed in hoe je je verbruik gaat aantonen.
Maar geen van mijn directe collega's heeft een EV. Het verbod op pure brandstofwagens dateert nog maar van 2021/Q1. En de bestelde hybrides zijn voorlopig het besteltraject nog niet ontgroeid .
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Thuis heb ik monofase, daar gebruik ik het 7,4kW kabel. Ik heb mijn elektriciteitskast wat aangepast en een 32A CEE stopcontact geïnstalleerd.
De 11kW kabel gebruik ik op verplaatsing, op een 3-fasig 16A stopcontact.
De 11kW kabel gebruik ik op verplaatsing, op een 3-fasig 16A stopcontact.
-
- Pro Member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 23 keer
Mijn hybride heeft voor thuis een lader die je ih stopcontact kan steken en die lader geeft zelf het verbruik door.. Alle maanden komt er een afrekening en wordt het verbruik aan standaardtarief betaald. Hoe ze dat gaan oplossen zodra het #capaciteitstarief er is weet ik ook niet maar dat pakken we aan als het zover is.. Ik kan me dus voorstellen dat die laadpalen voor thuis ook dergelijke data kunnen doorsturen.. Sowieso moet dat via een kaart gaan want anders zou iedereen zo maar kunnen inpluggen en laden.. Dat kijk het me ook nietheist_175 schreef:En hoe sluit je die dan aan?SpecialK schreef:Niet noodzakelijk, ik heb zelf een 7,4 en 11kW laadkabel, geen laadpaal.
Een stopcontact geeft toch nooit 30A (7kW) of 50A (11kW)?
Ik meen begrepen te hebben dat ze bij ons met een telmodule in de auto gaan werken, die het laden van de auto doorgeeft aan de leasemaatschappij, die het op hun beurt doorgeeft aan mijn werkgever die het dan doorgeeft aan het sociaal secretariaat.Als je zelf al een eigen laadpaal hebt maar de auto is van het bedrijf, dan vermoed ik dat je die laadpaal toch zal moeten aansluiten op een service center opdat er doorfacturatie kan gebeuren. Anders zie ik niet goed in hoe je je verbruik gaat aantonen.
Maar geen van mijn directe collega's heeft een EV. Het verbod op pure brandstofwagens dateert nog maar van 2021/Q1. En de bestelde hybrides zijn voorlopig het besteltraject nog niet ontgroeid .
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Bij ons is het ook de laadinfrastructuur die het verbruik doorgeeft en dan terugbetaald wordt. Bij een PHEV krijgen we een Smart Cable waar je telefoon mee verbindt (hoe? dunno) en die dan via een app het verbruik doorgeeft. Bij een EV wordt een wallbox op kosten van 't werk geinstalleerd. Er is daarbij ook sprake van een 'datakabel' om het verbruik door te geven, dus blijkbaar werkt die dan niet via de app op je telefoon. Ook zou die kunnen load balancen, zodat hij niet/trager laadt als je andere grote verbruikers hebt, maar geen idee hoe dat dan werkt.
Ik ben op 't werk wat aan het rondvragen, maar merk toch ook dat er nog heel veel onduidelijkheid is, terwijl we verwacht worden van tegen begin mei besteld te hebben. Ik zie collega's een EV bestellen en als je dan vraagt over capaciteitstarief en hoe dus het laden in te plannen thuis, horen ze het in Keulen donderen.
Ik ben op 't werk wat aan het rondvragen, maar merk toch ook dat er nog heel veel onduidelijkheid is, terwijl we verwacht worden van tegen begin mei besteld te hebben. Ik zie collega's een EV bestellen en als je dan vraagt over capaciteitstarief en hoe dus het laden in te plannen thuis, horen ze het in Keulen donderen.
-
- Plus Member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 12 keer
Als het om een bedrijfswagen gaat die je ook daadwerkelijk voor het werk gebruikt zal je niet veel kunnen plannen thuis ... dan is het enkel in de avond en nacht mogelijk. Dan maar hopen dat je die EV vooral op het werk zelf kan opladen en dat je werkgever dat zomaar toestaat, want dan laad je natuurlijk ook gratis voor privé-gebruik (naar analogie met de bedrijfswagen, tankkaart inbegrepen van nu).
Maar als het zo'n bedrijfswagen is, die géén salariswagen is maar gebruikt voor het werk is de kans voorlopig klein dat het een EV wordt, maar eerder een PHEV. Want de EV koppelt voorlopig een te hoge kost nog vaak met een te beperkt bereik voor aktief professioneel gebruik. Wordt zo enigzins voorbehouden voor de begunstigden van een salariswagen, zeg maar hoger kader en directie van bedrijven.
Maar als het zo'n bedrijfswagen is, die géén salariswagen is maar gebruikt voor het werk is de kans voorlopig klein dat het een EV wordt, maar eerder een PHEV. Want de EV koppelt voorlopig een te hoge kost nog vaak met een te beperkt bereik voor aktief professioneel gebruik. Wordt zo enigzins voorbehouden voor de begunstigden van een salariswagen, zeg maar hoger kader en directie van bedrijven.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Of een PHEV. Die hebben een kleinere batterijcapaciteit.heist_175 schreef:Maar dat zijn dan 10A laders, die in een stopcontact moeten?
Dat zijn geen "laadpalen" hé, dat klinkt meer als een "noodoplossing" voor als je op reis bent.
Je hebt het over de laadkabel die standaard bij een EV geleverd wordt. Dat is doorgaans max. 10-12A en heeft ook geen kWh teller aan boord.
Er zijn ook laadkabels met een MID kWh teller (die zelfs draadloos communiceren) en een hoger instelbaar vermogen kunnen leveren
Bedoel je een eigen laadpaal maar een BEV salarisauto?Hoe gebeurt de afrekening als je een eigen (eigendom van de bestuurder, niet huren, leasing optie, ...) laadpaal hebt?
Op net dezelfde wijze als ik voorheen beschreef. Met een laadpaal met MID kWh teller aan boord met een back office abo (meestal betaald door de werkgever) dat de kosten verrekend op een vooraf gecommuniceerde tariefbepaling.
Of periodiek declareren van de kosten van de zelf thuis afgenomen stroom bij de werkgever.
Of alleen via een laadpas via openbare laadpalen in een vooraf omschreven omschrijving.
Of een combinatie van voorgaanden.
Alles hangt gewoon af van de car policy van het bedrijf dat salarisauto's toekent en de voorwaarden die daar gelden.
Voor de gebruiker is een laadpaal met kWh teller natuurlijk het handigst. En met back up nog handiger.
Maar hoe handiger hoe duurder in gebruik. Grote firma's zullen eerder voor de handigste formule gaan en hoe kleiner de firma hoe losser en goedkoper ermee zal omgegaan worden.
Nee, dat moet niet sowieso via een laadkaart gaan.Tom35 schreef:Sowieso moet dat via een kaart gaan want anders zou iedereen zo maar kunnen inpluggen en laden.. Dat kijk het me ook niet
Ik gebruik bv. een multilaadkaart voor openbaar laden (en eventueel tanken) maar voor de thuislaadpaal heb ik bewust gekozen voor plug and play ipv steeds met een kaart te gaan klooien (ik bestuur het starten en stoppen van een sessie en het laadvermogen liever softwarematig en vanop afstand dan fysiek steeds een kaart tegen die paal te gaan plakken).
Ik zie bij een laadpaal aan huis ook niet zomaar iedereen ongezien komen laden. Het is niet dat je op 5 minuten een auto vollaad hè. En een vreemde auto die enkele uren op je oprit of onder je carport (in je garage zou sowieso al moeilijk geen) staat te laden gaat al vlug opvallen.
En als je het niet betrouwt kan je nog altijd de laadpaal via je account (software) blokkeren en deblokkeren (wat ik alleen gebruik wanneer ik langdurig afwezig ben).
Back office doorgeven kan doorgaans op drie manieren: draadloos via 4G door een SIM-kaart in de laadpaal te steken (wanneer ondersteund), via WIFI naar je huisrouter (minst betrouwbaar) of via een UTP kabel met RJ45 naar de router/modem van je internetverbinding.Tomby schreef:Er is daarbij ook sprake van een 'datakabel' om het verbruik door te geven, dus blijkbaar werkt die dan niet via de app op je telefoon. Ook zou die kunnen load balancen, zodat hij niet/trager laadt als je andere grote verbruikers hebt, maar geen idee hoe dat dan werkt.
Loadbalancen heeft daar niets mee te maken en is een andere verbinding. Dat is een UTP kabel met een RJ11 op de P1 poort van de digitale meter of via stroomklemmen op de automaat in de automatenkast.
Capaciteitstarief maakt ook deel uit van de carpolicy en is een afspraak tussen werkgever en werknemer. Ofwel draait de werknemer er volledig voor op (thuis kunnen laden is een gunst/extra voordeel en thuis snel laden ook) ofwel wordt er een forfaitair bedrag bepaald voor het capaciteitstarief.
Dat is een mogelijkheid maar niet steeds een voorwaarde.Digicafé schreef:De teller voor de afrekening zit inderdaad niet in het stopkontakt of de laadpaal, maar in de speciale kabel die bij bedrijfswagens wordt gebruikt.
Er is geen "speciale kabel" die bij bedrijfswagens wordt gebruikt. Dat is dan gewoon een laadkabel met ertussen een doos met een communicatiemodule. Je kan net zo goed een bedrijfswagen hebben met de standaard meegeleverde AC/DC laadkabels maar waarbij de verrekening op verplaatsing via een laadpas gebeurt en de verrekening thuis door een communicatiemodule in de laadpaal.
Ook dat laatste hangt af van de carpolicy van het bedrijf en hoe ver de CEO mee is met zijn/haar tijd.Want de EV koppelt voorlopig een te hoge kost nog vaak met een te beperkt bereik voor aktief professioneel gebruik. Wordt zo enigzins voorbehouden voor de begunstigden van een salariswagen, zeg maar hoger kader en directie van bedrijven.
De TCO van een EV is al veel lager dan deze van een ICE. In het bedrijf waarvan wij onze BEV betrekken wordt het gebruik van de EV al jarenlang gepusht. Tot en met het laagste niveau van werknemer (inclusief laadkaart en laadpaal aan huis op kosten van de werkgeven, indien technisch mogelijk). Het waren eerder de hogere kaderleden die het niet zo op een EV gemunt hadden want dan kunnen ze zich met een oversized auto niet meer echt onderscheiden van de rest van de werknemers.
Bovendien laat een overwegend elektrisch wagenpark het bedrijf nog eens toe om laadpalen op de bedrijfsparking te plaatsen (en als ze die openstellen voor werknemers van andere bedrijven nog eens extra fiscale voordelen met zich meebrengt) waar ze veel lagere energietarieven betalen dan particulieren op aan openbare laadpalen waardoor de TCO van een EV nog eens daalt tov ICE.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Inderdaad, dat wordt bij ons ook aangeraden. Wie veel naar klanten moet, neemt best een PHEV. Die voor wie het bijna puur een salariswagen is, wordt een EV aanbevolen.Digicafé schreef:Als het om een bedrijfswagen gaat die je ook daadwerkelijk voor het werk gebruikt zal je niet veel kunnen plannen thuis ...
Maar als het zo'n bedrijfswagen is, die géén salariswagen is maar gebruikt voor het werk is de kans voorlopig klein dat het een EV wordt, maar eerder een PHEV.
Totaal off-topic: maar hoe stom is het niet dat kofferruimtes bij SUVs/breaks blijkbaar standaard aangegeven wordt tot aan de hoedenplank / onderkant raam. Een voordeel van die wagens is juist dat je ze tot het dak kunt laden, maar dat volume vind je gewoon nergens, het is dan direct het volume met achterzetels plat.
-
- Plus Member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 12 keer
Omdat het verkeerstechnisch zo hoort - indien te weinig ruimte in die standaard laadruimte, zetels plat.
Het zicht achteruit moet immers in theorie gevrijwaard blijven.
Laden boven de gordellijn is niet aan te raden (maar ... vaak onontkoombaar)
Het zicht achteruit moet immers in theorie gevrijwaard blijven.
Laden boven de gordellijn is niet aan te raden (maar ... vaak onontkoombaar)
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik weet dat er vroeger een bepaalde reglementering was dat als je binnenspiegel 'belemmerd' was, je wagen over een rechterzijspiegel moest beschikken, maar dat is ondertussen al vele jaren een standaardverplichting geworden.
Mijn inziens geen probleem, mits je je lading veilig kan zekeren (ik heb daar zo een 'hondenscherm'/bagagescherm voor).
Mijn inziens geen probleem, mits je je lading veilig kan zekeren (ik heb daar zo een 'hondenscherm'/bagagescherm voor).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
On topic: je kan je dan altijd verlaten op de bananaboxtest van Bjorn Nyland.Tomby schreef:
Totaal off-topic: maar hoe stom is het niet dat kofferruimtes bij SUVs/breaks blijkbaar standaard aangegeven wordt tot aan de hoedenplank / onderkant raam. Een voordeel van die wagens is juist dat je ze tot het dak kunt laden, maar dat volume vind je gewoon nergens, het is dan direct het volume met achterzetels plat.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Daarom heb ik mij een bagagenet die bij de wagen hoort aangeschaft. Die kan ik met riemen (gelijkaardig als een gordel) als een snaar spannen. 't Was geen goedkoop net, maar ze heeft me al vele malen een grote dienst bewezen. Nu de kinderen wat groter worden zal het nut wat minder zijn, maar toch...Digicafé schreef:Laden boven de gordellijn is niet aan te raden (maar ... vaak onontkoombaar)
Computer(k)nul
-
- Plus Member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 12 keer
Nog vervelender en een trend die zich lijkt door te zetten : bijna alle merken schrappen hun break varianten uit hun gamma.
Ligt technisch ook wat moeilijker voor EV of PHEV, maar toch ... ze zijn niet te tellen de werknemers die zo'n wagen best kunnen gebruiken.
Maar voor wagenfabrikanten is het nu ofwel SUV ofwel bestelwagen, lijkt het wel.
Ligt technisch ook wat moeilijker voor EV of PHEV, maar toch ... ze zijn niet te tellen de werknemers die zo'n wagen best kunnen gebruiken.
Maar voor wagenfabrikanten is het nu ofwel SUV ofwel bestelwagen, lijkt het wel.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Je redenering klopt totaal niet. Er worden immers altijd 2 volumes opgegeven, en dat 2de volume is net met zetels plat en tot aan het dak. En tot aan het dak laden vanaf de voorzetels is m.i. nog een pak gevaarlijker dan tot het dak laden vanaf de achterzetels (waar je inderdaad vaak nog een rolnet hebt).Digicafé schreef:Omdat het verkeerstechnisch zo hoort - indien te weinig ruimte in die standaard laadruimte, zetels plat.
Het zicht achteruit moet immers in theorie gevrijwaard blijven.
Laden boven de gordellijn is niet aan te raden (maar ... vaak onontkoombaar)
Welke zijn dat dan ? Want ik kon er zo zelf geen bedenken en dan wat merken afgegaan en de enige die ik momenteel vind is de Clio Grandtour. Ik kan me echt niet inbeelden dat merken hun verkoopkanonnen (C/E Estate, 3/5 Touring, A4/A6 Avant, Golf/Passat Variant, etc) uit het gamma gaan halen.Digicafé schreef:Nog vervelender en een trend die zich lijkt door te zetten : bijna alle merken schrappen hun break varianten uit hun gamma.
Ligt technisch ook wat moeilijker voor EV of PHEV, maar toch ... ze zijn niet te tellen de werknemers die zo'n wagen best kunnen gebruiken.
Maar voor wagenfabrikanten is het nu ofwel SUV ofwel bestelwagen, lijkt het wel.
Een trend die zich wel doorzet is dat elke fabrikant het blijkbaar cool vindt om het hele dashboard te gaan vervangen door 1 gigantische opgeplakte tablet. Ik was daarnet eens naar een BMW 3 gaan zien die dat nog niet heeft. Wat blijkt, wie nu bestelt, bestelt een facelift die in juli officieel aangekondigd gaat worden en die óók al zo een enorme tablet krijgt (zoals al in de i4). Pfffff....
-
- Plus Member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 12 keer
@tomby Mijn redenering heeft niets te maken met wat de fabrikanten opgeven, wel met wat het verkeersreglement voorschrijft... je reactie zit naast mijn punt "verkeerstechnisch".
Mijn schoonzoon is aan het shoppen voor een break/firmawagen en krijgt nagenoeg bij elk merk te horen dat er lange levertijden zijn én dat tegen het volgende modellenjaar de breaks er niet meer zullen zijn. Tja, we zien wel hé ...
Mijn schoonzoon is aan het shoppen voor een break/firmawagen en krijgt nagenoeg bij elk merk te horen dat er lange levertijden zijn én dat tegen het volgende modellenjaar de breaks er niet meer zullen zijn. Tja, we zien wel hé ...
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Wou er geen speciaal topic voor starten maar kort vraagje voor de gebruikers van een EV van het werk: als de wallbox door je werk betaald wordt; is er dan een soort max installatiebedrag? Op mijn appartement zouden er eigenlijk grondwerken uitgevoerd moeten worden voor de kabels te trekken en die kabel moet van meer dan 40meter ver komen...
Dus het is niet zomaar een wallbox installeren met 10 meter kabel eraan en wat aanpassingen in de zekeringenkast/aan de meter...
Wat is de policy daarvoor bij jullie werkgevers zowat?
Dus het is niet zomaar een wallbox installeren met 10 meter kabel eraan en wat aanpassingen in de zekeringenkast/aan de meter...
Wat is de policy daarvoor bij jullie werkgevers zowat?
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Bij ons wordt er een waarde op gekleefd van €2000. Hierbij voorzien ze max. 8m installatiekabel, max. 15m datakabel, en 1 boorgat. Alles extra is ten laste van de werknemer. Geen idee of dat 'specs' zijn die van Blue Corner komen, van Leaseplan, of van de werkgever. Ik vermoed eigenlijk gewoon dat het een standaard pakket is dat Blue Corner aanbiedt, maar ik kan mis zijn. Je kan wel een gratis audit aanvragen zodat ze komen kijken thuis wat mogelijk is, en hoeveel het je zal kosten.cyberbozzo schreef:Wat is de policy daarvoor bij jullie werkgevers zowat?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Laadpaal met kWh teller en display geplaatst op kosten van werkgever met naar keuze plug and play of activeren via persoonlijke laadpas, losse laadkabel of vaste laadkabel maar geen keuze inzake merk laadpaal (moet back office ondersteunen), wel keuze 1F of 3F aansluiting (zekering laadpaal 1F tot 7,2 kW en 3F tot 22 kW, laadpaal ondersteund 1F en 3F), inbegrepen zekeringkast, zekeringen, SIM-kaartactivatie en tot 15 meter graafwerken en netwerk en datakabel. Voor alles daarboven moet er eerst een plaatsbezoek komen en een offerte gemaakt en goedgekeurd.cyberbozzo schreef:Wou er geen speciaal topic voor starten maar kort vraagje voor de gebruikers van een EV van het werk: als de wallbox door je werk betaald wordt; is er dan een soort max installatiebedrag? Op mijn appartement zouden er eigenlijk grondwerken uitgevoerd moeten worden voor de kabels te trekken en die kabel moet van meer dan 40meter ver komen...
Dus het is niet zomaar een wallbox installeren met 10 meter kabel eraan en wat aanpassingen in de zekeringenkast/aan de meter...
Wat is de policy daarvoor bij jullie werkgevers zowat?
Werken worden door de werkgever uitbesteed aan een gespecialiseerde firma die nadien ook de back office verzorgt.
Na drie jaar wordt de laadpaal je eigendom maar de kosten van de back office blijven ten laste van de werkgever.
In een appartement is er meestal een andere regeling omdat de laadpaal dan meestal op de (ondergrondse) staanplaats moet komen en er niet gewerkt wordt met de private zekeringkast maar met een apparte zekeringkast met een lager kWh tarief en loadbalancing tussen verschillende laadpalen.
Maar omdat dit werken over gemeenschappelijke delen vraagt en een tussenkomst van de e-leverancier is dit nadien nogal moeilijk uit te voeren.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.