Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

petrol242 schreef: Maar ge zijt de verkeerde partijen aan het beoordelen. Oekraïne is een speelbal, weet je nog? Oekraïne heeft plots een enorme slagkracht terug, het kan zelfs koninginnen van de Russische vloot kelderen. Tot voor 2015 was het Oekraïens leger amper 6000 man sterk. In 7 jaar tijd zijn de strijdkrachten meer dan vertienvoudigd, nog niet te spreken over het wapentuig dat sindsdien in Oekraïne is geïnstalleerd. Verdedigende partij?
Waar je dat getal van 6000 man sterk haalt, is mij een raadsel. Misschien ergens in een rode Putin encyclopedie?
Eind 2010: 200000 man/vrouw
Begin 2014: 130000 man/vrouw

Dus dat het Oekrainse leger terug groter werd na maart 2014 (euromaidan), is opnieuw te danken aan Putin en zijn inval in een soeverein land. Dus ja, verdedigende partij.

Maar natuurlijk wil jij er weer iets anders van maken, en de schuld weer op Oekraïne, de NAVO en de EU steken. Jij bent de speelbal petrol
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Er word nu heel weing aandacht besteed aan de situatie in Wit-Rusland,maar het zou best kunnen dat ook daar de Putin invloed stilaan echt op een kantelmoment is gekomen,Heb overigens op de Nederlandse tv denk ik een kleine reportage gezien van Wit-Russen die naar oekraine gaan,om daar de strijd aan te gaan,tegen Rusland.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ondertussen zijn er weer heel wat grappige memes te vinden.
Deze vond ik, gezien het technisch forum, goed passen.

Afbeelding
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

on4bam schreef: Ik blijf het vreemd vinden dat een "wereldmacht" zomaar een commandoship laat kelderen. Geen radar? Geen luchtafweer? Geen intelligence van troepenbewegingen of afgeluisterde communicatie?
Bwa, vraag dat eens aan de Royal Navy, voormalig heerser over de wereldzeeën.
Ze verloren ook de HMS Sheffield (niet van dezelfde klasse maar wel bemand door een beter getrainde bemanning en bovendien een kleiner doelwit) door een ASM waarop de grootste 2 schepen van de Royal Navy op de loop gingen (buiten range van de tegenstander).
En de tegenstander was toen ook maar een Zuid-Amerikaans land.

Het is ook een gekend gegeven dat de schepen van o.a. de Slava klasse technologisch niet meer up to date zijn en de bemanningen niet meer op niveau getraind.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

petrol242 schreef:Je land? Wie zijn land?
Gaan we terug van vooraf aan beginnen en vertellen dat de Krim geen onderdeel is van Oekraine ?

Terug het verhaaltje dat het een onderdeel is van Rusland en Putin het dus maar moet nemen (net zoals de rest van Oekraine) :roll:
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

ivob schreef:
on4bam schreef: Ik blijf het vreemd vinden dat een "wereldmacht" zomaar een commandoship laat kelderen. Geen radar? Geen luchtafweer? Geen intelligence van troepenbewegingen of afgeluisterde communicatie?
Het is ook een gekend gegeven dat de schepen van o.a. de Slava klasse technologisch niet meer up to date zijn en de bemanningen niet meer op niveau getraind.
Heb gisteren een mogelijke verklaring gehoord. Er zouden 2 radars aan boord geweest zijn. 1 nauwkeurig en nieuw type, maar enkel een bereik van 180°. En die zou een drone hebben kunnen volgen die aan de andere kant vloog.
De 2de radar zou wel een bereik hebben van 360°, maar minder nauwkeurig op lage hoogte. En aangezien het stormde niet het verschil hebben kunnen zien tussen de hoge golven, en aankomende raketten.

Zou ook kunnen verklaren waarom zij zolang gewacht hebben met de aanval op dit schip. De weersomstandigheden.

Ik ben absoluut geen kenner hierin, dus ik vertel maar hetgeen ik hoor.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef:Maar wat is jouw mening

Jij wil dat de oorlog stopt, zoals iedereen
Veel opties zijn er niet
Daar heb ik het verderop in het topic al over gehad. Ge hebt twee mogelijke tafels. De onderhandelingstafel waarbij alle actoren rond zitten, en dat is dus niet beperkt tot Oekraïne vs Rusland, en je hebt de capitulatietafel die een voedingsbodem is voor verder conflict.
DarkV schreef:Gaan we terug van vooraf aan beginnen en vertellen dat de Krim geen onderdeel is van Oekraine ?
Maar dan hebben we het dus over die denkbeeldige lijnen die ook wel eens 'grens' genoemd worden. Een speelstuk op het imperialistisch schaakbord. De vraag die je je moet stellen is waarom de Krim zonder slag of stoot is geannexeerd door Rusland?
Het was een eerste signaal van Rusland dat straal genegeerd werd integendeel, in december 2021 was Oekraïne nog de speeltuin van allerhande buitenlands militair machtsvertoon. Alle vlaggen stonden op rood en toch dachten er nog mensen begin dit jaar dat Rusland Oekraïne niet ging binnen vallen.
fluppie schreef:Er word nu heel weing aandacht besteed aan de situatie in Wit-Rusland,
Wit Rusland is inderdaad niet te onderschatten net zoals heel de regio trouwens en dan denk ik Georgië, Kazachstan,...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Rusland is en blijft de agressor. Dat waren ze ook voordien in andere landen maar ook al in Oekraïne. Dat land heeft dus alle recht en gelijk om zich militair te versterken want ze worden aangevallen door dezelfde pipo. Ze werden ook al aangevallen toen ze niet zo sterk stonden. Je kan het dus wel degelijk wat verwijten nl dat ze zich niet nog sneller en beter beschermd hebben. Dat ze vechten voor hun land en vooral hun prille rechten is ook iets dat je hen niet kan verwijten maar eerder voor kan bewonderen. Ik vind het persoonlijk juister dan heimelijk steunen van een regime dat andere landen binnenvalt zodra ze ook maar iets doen wat hun niet aanstaat.

Rusland heeft een uitweg van hun eigen foute keuze nl de verantwoordelijke van die keuze vervangen. Het is dat of de prijs van de oorlog blijven betalen. De prijs loopt elke dag serieus op.

Doet men dit niet dan zal Putin proberen de Donbas in te nemen om dan tijdelijk de kaart van de onderhandelingen te spelen. Hij consolideert dan wat hij opnieuw gepakt heeft en kan zijn leger weer herorganiseren en versterken. Nadien kan hij dan hetzelfde recept gebruiken door als een calimero weer een speciale operatie tegen nazi's op te zetten. Voor Rusland lijkt me de optie, Putin dumpen een veel betere roadmap want met Putin zullen ze economisch een paria blijven. En dat allemaal voor een gebied dat ze zelf platgesmeten hebben. :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:Daar heb ik het verderop in het topic al over gehad. Ge hebt twee mogelijke tafels. De onderhandelingstafel waarbij alle actoren rond zitten, en dat is dus niet beperkt tot Oekraïne vs Rusland, en je hebt de capitulatietafel die een voedingsbodem is voor verder conflict.
Conclusie van uw redenering?
Elke agressor kan ergens binnenvallen, en daarna is de enige manier om er goed uit te komen, om hen te belonen voor hun agressie met een stuk land?
Wow!
Ik ben er zeker van dat u dat soort redeneringen alleen reserveert voor uw dieprode vriendjes.
Het zou eens moeten omgekeerd zijn : Polen valt Rusland binnen, dan is volgens jou dus de enige oplossing dat ze aan tafel gaan zitten, en dan moet Rusland maar een stuk grondgebied aan Polen cadeau doen?
petrol242 schreef:Maar dan hebben we het dus over die denkbeeldige lijnen die ook wel eens 'grens' genoemd worden.
'Denkbeeldig'.
Zeg je dat ook als er een auto voor uw garagepoort staat, zodat je niet kunt uitrijden?
Is het dan ook het "alles is van iedereen" communistische verhaaltje?
Of is die lijn dan plots niet meer zo 'denkbeeldig'?
Dizzy schreef:Doet men dit niet dan zal Putin proberen de Donbas in te nemen om dan tijdelijk de kaart van de onderhandelingen te spelen.
Het moet hem nog eerst lukken, zelfs dat is nog niet zo zeker, gezien de weerstand die de moedige Oekraïeners hem geven.
Moge Oekraïne het Vietnam van de Russen worden, een les die ze nooit meer gaan vergeten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

petrol242 schreef: Daar heb ik het verderop in het topic al over gehad. Ge hebt twee mogelijke tafels. De onderhandelingstafel waarbij alle actoren rond zitten, en dat is dus niet beperkt tot Oekraïne vs Rusland, en je hebt de capitulatietafel die een voedingsbodem is voor verder conflict.
Hier gaan we weer: Rusland heeft niet eens de moeite genomen om te onderhandelen. Bij aan tafel schuiven en onmogelijke eisen stellen. Het is niet aan Rusland om te bepalen wat een ander soeverein land wel of niet kan doen. Punt!

En capitulatietafel: wie moet capituleren? Rusland of Oekraïne? :bang: Ik weet het, van u moet Oekraïne maar capituleren en onder russische heerschappij gaan leven. Want dat komt uw doctrine goed uit.
petrol242 schreef:Maar dan hebben we het dus over die denkbeeldige lijnen die ook wel eens 'grens' genoemd worden. Een speelstuk op het imperialistisch schaakbord. De vraag die je je moet stellen is waarom de Krim zonder slag of stoot is geannexeerd door Rusland?
Het was een eerste signaal van Rusland dat straal genegeerd werd integendeel, in december 2021 was Oekraïne nog de speeltuin van allerhande buitenlands militair machtsvertoon. Alle vlaggen stonden op rood en toch dachten er nog mensen begin dit jaar dat Rusland Oekraïne niet ging binnen vallen.
Oh, nu zijn het plots "denkbeeldige" lijnen. Laat ons elke grens maar vergeten dan, Ieder land maar zijn eigen grenzen bepalen. En dat eerste signaal werd niet straal genegeerd, behalve door Rusland zelf. Het is Rusland die de Krim bezette, en tegelijkertijd separatisten die gewapenderhand Loehansk en Donetsk bezetten samen met "vrijwilligers" uit Rusland. Het democratisch verkozen regionale politici werden afgezet.
Oekraine had op dat moment niet de militaire middelen om zowel de Donbas regio als de Krim te bevechten, want ze wisten héél goed dat zodra zij de Krim zouden aanvallen, Rusland van alle kanten zou binnenvallen. Dat excuus wilde men de Russen niet geven.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik organiseer een speciale BBQ dit weekend, mijn tuin is niet zo groot maar ik heb toch 85 man uitgenodigd. Gelukkig heeft mijn buur wat denkbeeldige lijnen lopen waar we gemakkelijk overheen kunnen lopen. Ik zet alvast de capitulatietafel klaar en hoop dat hij begrip heeft voor mijn speciale BBQ. Ik vrees er eigenlijk een beetje voor want ik verdenk hem VB-kiezer te zijn en dichter bij een nazi kom je hier moeilijk. In feite zou hij blij moeten zijn dat ik hem wat denazifieer. Bovendien was nog geen 7 jaar geleden heel deze wijk één gebied, nl een koeienweide die behoorde tot het grote rijk van een keutelboer. Die gebieden horen dus duidelijk samen en we spreken zelfs dezelfde taal, hij met een Gentse R en ik met de rustige vastheid van een Limburgse tongval. De playlist staat al klaar op spotify en het feestje kan beginnen met Das Boot! :beerchug:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

:beerchug: :banana: :bdaysmile:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef:Rusland is en blijft de agressor.
Waarom blijf je dat herhalen? Is daar dan nog steeds geen consensus over op dit forum?
En in je beeldspraak geef je zelf aan hoe vaag een grens kan zijn. De grootste gemeenschappelijke deler? Of de kant van het bed waar je slaapt?
Med schreef:Hier gaan we weer: Rusland heeft niet eens de moeite genomen om te onderhandelen. Bij aan tafel schuiven en onmogelijke eisen stellen. Het is niet aan Rusland om te bepalen wat een ander soeverein land wel of niet kan doen. Punt!
Waar gaan we weer? Ik stel alleen maar vast wat de enige uitweg uit de impasse kan zijn. Of de actoren daar in mee gaan of niet kan ik niet bepalen spijtig genoeg. En als het uiteindelijk ervan komt om aan de tafel aan te schuiven zal Rusland wel degelijk zijn eisen stellen, net zoals de andere actoren zullen doen. En meestal ligt de soevereiniteit ook in de onderhandelingen op tafel. Kijk naar het verleden of wil je er wel degelijk een capitulatietafel van maken? Dan is het kwestie van compromis sluiten zeker? In mijn universum is dat de definitie van onderhandelen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Rusland is en blijft de agressor.
Waarom blijf je dat herhalen? Is daar dan nog steeds geen consensus over op dit forum?
Wat jij maar niet schijnt te begrijpen is hoe jij het normaal vindt dat de agressor beloond wordt voor zijn agressie door grondgebied te mogen inpikken.
Misschien vind jij ook dat "ter vredeshandhaving" inbrekers een deel van de buit mogen houden, en mag de ex-eigenaar van de "denkbeeldige" eigendommen er ook eens mee onderhandelen?
petrol242 schreef:En in je beeldspraak geef je zelf aan hoe vaag een grens kan zijn.
We gaan allemaal om beurten uw uitrit van uw garage komen blokkeren.
Wat is daar denkbeeldig aan?
Dizzy schreef:Ik zet alvast de capitulatietafel klaar en hoop dat hij begrip heeft voor mijn speciale BBQ. Ik vrees er eigenlijk een beetje voor want ik verdenk hem VB-kiezer te zijn en dichter bij een nazi kom je hier moeilijk.
Wel triest hoe je altijd dat soort vergelijkingen maakt.
Mensen als ik op één hoopje gooien met nazi's, is er ver over.
Ik heb het uitroepteken gebruikt.
Het is de zoveelste keer dat ik bij een discussie kom, en je zonder enige uitlokking, probeert ruzie uit te lokken door dergelijke haatberichten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik heb geen garage en dus ook geen uitrit die je kan blokkeren. Beeldspraak werkt niet bij mij Boulder. Dat zou je ondertussen moeten weten.
Ook afkomen met "Je begrijpt het niet." is meer een gebrek aan argumentatie omdat iemand anders een mening heeft die niet met de jouwe overeen komt.
Ook dat werkt dus niet.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:Ik heb geen garage en dus ook geen uitrit die je kan blokkeren.
Zo kun je je natuurlijk overal uitlullen.
Je hoeft geen garage te hebben, om epathie the hebben, of om het verkeersreglement te kennen.
petrol242 schreef:Beeldspraak werkt niet bij mij Boulder. Dat zou je ondertussen moeten weten.
Als je niet eerlijk bent met debatteren, is dat inderdaad zo.
Goed om dat duidelijk te maken.
petrol242 schreef:Ook afkomen met "Je begrijpt het niet." is meer een gebrek aan argumentatie omdat iemand anders een mening heeft die niet met de jouwe overeen komt.
Ook dat werkt dus niet.
Het is een gebrek aan argumentatie als na zoveel bladzijden mensen moeten zeggen dat ze jouw redenering totaal niet snappen.
En dat is uw probleem, niet het mijne.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Een probleem is dat niet voor mij hoor, eerder voor diegenen die mijn redenering niet (willen) snappen. Ik ben nu éénmaal iemand die zaken langs een andere kant bekijkt en dat botst maar dat maakt mijn mening er niet minder juist of fout door. En we kunnen inderdaad nog bladzijden blijven vol lullen over de discussie zelf, of we kunnen ten gronde tot de zaak komen.

De éénzijdigheid in dit forum hebben we al gehad : Rusland is de agressor, Poetin heeft grootheidswaanzin en Oekraïne is het slachtoffer.
Ben ik nog iets vergeten?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:Een probleem is dat niet voor mij hoor, eerder voor diegenen die mijn redenering niet (willen) snappen. Ik ben nu éénmaal iemand die zaken langs een andere kant bekijkt en dat botst maar dat maakt mijn mening er niet minder juist of fout door.
Je kunt het gewoon niet logisch aan elkaar rijmen.
Als je gevraagd wordt naar waarom die agressor moet beloond worden voor zijn daad van agressie, begin je rap over iets anders.
Als je gevraagd wordt of je dezelfde positie zou innemen als de zaak omgekeerd was, begin je rap over iets anders.
Dat bewijst dat je niet open kaart speelt.
petrol242 schreef:De éénzijdigheid in dit forum hebben we al gehad : Rusland is de agressor, Poetin heeft grootheidswaanzin en Oekraïne is het slachtoffer.
Ben ik nog iets vergeten?
Ja, de Russen hun bootje is gezonken, en ze zijn op hun pik getrapt. :lol:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Waarom zou Rusland beloond moeten worden? Door aan de onderhandelingstafel aan te schuiven? Zie jij een andere oplossing?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:Waarom zou Rusland beloond moeten worden? Door aan de onderhandelingstafel aan te schuiven? Zie jij een andere oplossing?
Ze kunnen zich terugtrekken.
Simpel.
En je antwoord is weer behoorlijk ontwijkend.
Wat zou dan de uitkomst van die onderhandelingen zijn?
Toch ongetwijfeld dat Oekraïne gebied moet afstaan?
Dus, dan pleit jij wel degelijk voor het belonen van de agressor.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

petrol242 schreef:Waarom zou Rusland beloond moeten worden? Door aan de onderhandelingstafel aan te schuiven? Zie jij een andere oplossing?
Onderhandelingen is geven en nemen. Rusland heeft al genomen, wat kan Oekraïne nemen? Hun verlies? :bang:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ja en dan blijft de vraag, is er een andere oplossing?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Jongens
Kunnen we nu eindelijk eens stoppen met dat welles-niets gedoe en persoonlijke aanvallen.
Door de afwezigheid van sommigen was het hier de laatste week wat rustiger gebleven.
De topic werd terug leesbaar, en zelfs hier en daar informatief.

Nu jullie hier terug zijn is het weer om zeep, en haken anderen terug af. Jammer :oops: .
Als je niets nieuws hebt toe te voegen aan de discussie (buiten honderd keer hetzelfde te herhalen), blijf dan gewoon weg.

PS
Persoonlijke aanvallen worden vanaf nu niet meer getolereerd, op straffe van uitsluiting uit dit Forumonderdeel (zonder pardon en zonder verwittiging)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:Ja en dan blijft de vraag, is er een andere oplossing?
Gewoon troepen terugtrekken.
Simpel toch?

De slotsom van je redenering is dus wel degelijk dat de agressor beloond wordt.
En daarna kan de agressor gewoon het volgende land binnenvallen.
Ach, niets aan te doen, "denkbeeldige" lijnen.
Onderhandelingen.
Grondgebied cashen.

Maar zeker niets doen om de aangevallen landen te bewapenen, want dan zou het langer kunnen duren...
De enige slotsom van jouw politieke stellingen over deze oorlog is dat je de sterkste zo snel mogelijk laat winnen.
Laatst gewijzigd door boulder op 16 apr 2022, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

wied schreef:https://www.bvn.tv/programma/zembla/BV_101407357/

Politics=dirty business...
Niemand?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

philippe_d schreef:Kunnen we nu eindelijk eens stoppen met dat welles-niets gedoe en persoonlijke aanvallen.
Door de afwezigheid van sommigen was het hier de laatste week wat rustiger gebleven.
De topic werd terug leesbaar, en zelfs hier en daar informatief.
Precies mijn idee, laatste tijd was het ok in dit topic maar nu is het weer bekvechten.
Ik hoop dat de mods kort op de bal zullen spelen voordat het verder ontaard, er is al genoeg oorlog.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:[]
Daar heb ik het verderop in het topic al over gehad. Ge hebt twee mogelijke tafels. De onderhandelingstafel waarbij alle actoren rond zitten, en dat is dus niet beperkt tot Oekraïne vs Rusland, en je hebt de capitulatietafel die een voedingsbodem is voor verder conflict.
En waarover moet oekraine dan onderhandelen? Het grote buurland stelt, wonder reden, allerlei eisen. Mag duitslqnd dan belgie b8nnenvallen en half belgie eisen?

DarkV schreef:Gaan we terug van vooraf aan beginnen en vertellen dat de Krim geen onderdeel is van Oekraine ?
Maar dan hebben we het dus over die denkbeeldige lijnen die ook wel eens 'grens' genoemd worden.[/quote]
Yep, in dit geval een grens die erkent werd door de grote buur,
. De vraag die je je moet stellen is waarom de Krim zonder slag of stoot is geannexeerd door Rusland
?
Omdat ze er in in hadden en sterk genoeg zijn om het te doen?
Het was een eerste signaal van Rusland dat straal genegeerd werd integendeel
,
En terecht lijkt me, rusland heeft in oekraine niets te zeggen of te zoeken, maakt niet uit wat ze zichzelf wijsmaken

i
n december 2021 was Oekraïne nog de speeltuin van allerhande buitenlands militair machtsvertoon
.
En welke buitenlandse militaire maxhten zaten in december in oekraine? Bij mijn weten enkel de russen in hetoosten.
Of stappen we nu weer in paranoide onzin dt het oekraiense leger een vazal is van bv de VS?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@1207

Wie anders dan de US heeft de middelen/macht om Zelensky een ongezien wereldwijd platform te geven!? Je kunt dus een paard wel naar de drinkbak leiden, maar...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

wied schreef:
wied schreef:https://www.bvn.tv/programma/zembla/BV_101407357/

Politics=dirty business...
Niemand?
Ik heb het eens bekeken, ik ken Zembla, ik heb dat vroeger vaak bekeken.
Kritische onderzoeksjournalistiek, weliswaar links, maar niet altijd fout.

Interessant om nog eens de 'hele' geschiedenis in vogelvlucht herhaald te zien.
Inderdaad, toen de Sovjet-Unie uiteen viel leefde de schrik dat kernraketten die plots over veel verschillende landen verspreid waren, in handen zouden vallen van rebellengroepen, met dramatische gevolgen.
Dus probeerde men Oekraïne te ontwapenen.
Oekraïne had gelijk van daarvoor in ruil veiligheidsgaranties te vragen, maar is daarbij gerold geworden.
Algauw bleek dat niemand Oekraïne wilde komen verdedigen tegen de Russen, iets wat tot op de dag van vandaag blijkt.
Het verhaal van de zogezegde "staatsgreep" wordt er ook nog eens in ontkracht.
De president werd verkozen met een verkiezingsbelofte om voor Europa te kiezen, maar werd door Rusland omgekocht om voor de Russen te kiezen, met als gevolg dat de bevolking op straat kwam (De Maydam protesten), waarna hij uiteindelijk moest vluchten.
Daarna stuurde Poetin de "groene mannetjes" naar de Krim, die zo genoemd werden, omdat Rusland te laf was om ze insignes te geven, ze waren zogezegd niet vanuit Rusland gestuurd.
En nadien steunde hij de bandieten die de zogezegde volksrepublieken oprichtten, die alleen door Rusland erkend worden.
Al die tijd heeft het Westen getoond dat als puntje bij paaltje kwam ze niet de inspanningen geleverd hebben waartoe ze zich hadden verbonden.

Dat we dus nu Oekraïne bewapenen, lijkt mij het minste dat het Westen kan doen.
De documentaire verklaart ook waarom Zelensky soms snoeihard is voor het Westen, en je kunt hem geen ongelijk geven.
Had het Westen eerder opgetreden, dan was Poetin nooit zo ver gegaan.

Het is ook een typisch voorbeeld van hoe we er niet in slagen ver vooruit te kijken.
Wie had een jaar of 3 geleden de Covid crisis voorspeld, met alle gevolgen vandien?
Toen Jeltsin de man in het Kremlin was, iedereen die oud genoeg is herinnert zich nog de beelden van Jeltsin en Clinton die gierend van het lachen elkaar schouderklopjes gaven, leek de dreiging van de Russische beer voorbij.
Maar je ziet hoe snel het kan veranderen.
Daarna kwam Poetin, en die was van een heel ander kaliber.
Toen Jeltsin aan de macht was, leek niemand zich te kunnen indenken dat het ooit ook weer een heel andere leider zou kunnen worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Schijnbaar heeft Yeltsin ooit bekend dat hij met Poetin de "verkeerde" man koos!? Een recente documentaire heeft dat fragment getoond, alleen weet ik niet meer van wie of wat...
Wij slagen er nooit in ver vooruit te kijken, de US daarentegen kan dat maar al te best. Eerst die russische beer definitief onschadelijk maken om dan de enige grote uitdaging aan te gaan: China...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

@Boulder

een goede korte samenvatting
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

wied schreef:Schijnbaar heeft Yeltsin ooit bekend dat hij met Poetin de "verkeerde" man koos!?
Yeltsin heeft dat inderdaad gezegd maar eerder in het teken van de toenadering die Poetin zocht naar Europa en zelfs de NAVO toe. Washington heeft daar toendertijd natuurlijk een stokje voor gestoken.

@1207 : Ben je de 'militaire oefeningen' in Oekraïne al vergeten?

@Boulder : Het bewapenen van Oekraïne is net het laatste wat we moeten doen want dan kies je voor escalatie.
Laatst gewijzigd door petrol242 op 16 apr 2022, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

wied schreef:Schijnbaar heeft Yeltsin ooit bekend dat hij met Poetin de "verkeerde" man koos!? Een recente documentaire heeft dat fragment getoond, alleen weet ik niet meer van wie of wat...
Kan het deze geweest zijn? Wel niet mee beschikbaar maar ik dacht dat ik dat ook had gezien in deze docu.

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/poetin---h ... che-spion/
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Zou kunnen, Wied, maar feit is dat je nooit puur afhankelijk mag zijn van die ene juiste persoon op de juiste plaats, anders ben je veel te kwetsbaar.
Europa is veel te lang een vat vol onenigheid geweest, waardoor er geen gemeenschappelijke buitenlandse politiek mogelijk was.
Europea was bezig met zaken doen, en de rest daar raakte men het niet over eens, dus rekenden we op de NAVO.
Maar tegelijk bezuinigden de Europese legers op defensie en droegen ze onvoldoende bij tot diezelfde NAVO, "want de dreiging was toch weg".
Pas onlangs is het besef gekomen dat je niet ongestraft jarenlang op defensie kunt bezuinigen.
petrol242 schreef:Het bewapenen van Oekraïne is net het laatste wat we moeten doen want dan kies je voor escalatie.
Een agressor die ongestoord zijn gang kan gaan is geen alternatief.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ook niet, nee. Vandaar dus de onderhandelingstafel en dan zal er naar alle actoren geluisterd moeten worden, inclusief de agressor. Maar ik maak mij geen illusies hoor.
Het enige waar we op kunnen hopen is de Russische bevolking. Die heeft de sleutel in handen maar wordt door een repressief beleid aan banden gelegd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:Ook niet, nee. Vandaar dus de onderhandelingstafel en dan zal er naar alle actoren geluisterd moeten worden, inclusief de agressor. Maar ik maak mij geen illusies hoor.
Dat werkt alleen als de Russen eerst voelen dat ze terreinwinst kwijtspelen, en daarvoor moet je Oekraïne sterker maken.
Door Oekraïne zwak te laten, zoals jij wilt, maak je dat de veroveraar er kan overheen walsen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

petrol242 schreef:Ook niet, nee. Vandaar dus de onderhandelingstafel en dan zal er naar alle actoren geluisterd moeten worden, inclusief de agressor. Maar ik maak mij geen illusies hoor.
Het enige waar we op kunnen hopen is de Russische bevolking. Die heeft de sleutel in handen maar wordt door een repressief beleid aan banden gelegd.
Maar die agressor heeft al duidelijk gemaakt dat hij niet wil luisteren. Enkel als AL zijn eisen ingewilligd word. Hoe wil je daarmee gaan onderhandelen?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

petrol242 schreef:Vandaar dus de onderhandelingstafel en dan zal er naar alle actoren geluisterd moeten worden, inclusief de agressor.
Ik sla je op je gezicht en dan gaan we onderhandelen of je nu half je huis afgeeft of helemaal. Ondertussen breek ik de rest alvast af en verkracht je vrouw en kinderen.

Akkoord ? Ik ben trouwens enkel akkoord als ik minstens de helft van je huis krijg. Voor de rest kom ik nadien nog wel eens langs.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:.

@1207 : Ben je de 'militaire oefeningen' in Oekraïne al vergeten?

@Boulder : Het bewapenen van Oekraïne is net het laatste wat we moeten doen want dan kies je voor escalatie.
Legers moeten oefenen petrol, in belgie oefent he tbelgische leger ook en soms doen buitenlandse troepen mee
Geen isee wat je punt is

Als we oekraine niet bewapenen dan zet poetin gewoon een dictator in kiev en heb je per direct 45 miljoen slachtoffers en een volk dat niets te zeggen heeft
Ok, minder kapotte huizen maar geen piste die ik verkies.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”