Ik heb het eens bekeken, ik ken Zembla, ik heb dat vroeger vaak bekeken.
Kritische onderzoeksjournalistiek, weliswaar links, maar niet altijd fout.
Interessant om nog eens de 'hele' geschiedenis in vogelvlucht herhaald te zien.
Inderdaad, toen de Sovjet-Unie uiteen viel leefde de schrik dat kernraketten die plots over veel verschillende landen verspreid waren, in handen zouden vallen van rebellengroepen, met dramatische gevolgen.
Dus probeerde men Oekraïne te ontwapenen.
Oekraïne had gelijk van daarvoor in ruil veiligheidsgaranties te vragen, maar is daarbij gerold geworden.
Algauw bleek dat niemand Oekraïne wilde komen verdedigen tegen de Russen, iets wat tot op de dag van vandaag blijkt.
Het verhaal van de zogezegde "staatsgreep" wordt er ook nog eens in ontkracht.
De president werd verkozen met een verkiezingsbelofte om voor Europa te kiezen, maar werd door Rusland omgekocht om voor de Russen te kiezen, met als gevolg dat de bevolking op straat kwam (De Maydam protesten), waarna hij uiteindelijk moest vluchten.
Daarna stuurde Poetin de "groene mannetjes" naar de Krim, die zo genoemd werden, omdat Rusland te laf was om ze insignes te geven, ze waren zogezegd niet vanuit Rusland gestuurd.
En nadien steunde hij de bandieten die de zogezegde volksrepublieken oprichtten, die alleen door Rusland erkend worden.
Al die tijd heeft het Westen getoond dat als puntje bij paaltje kwam ze niet de inspanningen geleverd hebben waartoe ze zich hadden verbonden.
Dat we dus nu Oekraïne bewapenen, lijkt mij het minste dat het Westen kan doen.
De documentaire verklaart ook waarom Zelensky soms snoeihard is voor het Westen, en je kunt hem geen ongelijk geven.
Had het Westen eerder opgetreden, dan was Poetin nooit zo ver gegaan.
Het is ook een typisch voorbeeld van hoe we er niet in slagen ver vooruit te kijken.
Wie had een jaar of 3 geleden de Covid crisis voorspeld, met alle gevolgen vandien?
Toen Jeltsin de man in het Kremlin was, iedereen die oud genoeg is herinnert zich nog de beelden van Jeltsin en Clinton die gierend van het lachen elkaar schouderklopjes gaven, leek de dreiging van de Russische beer voorbij.
Maar je ziet hoe snel het kan veranderen.
Daarna kwam Poetin, en die was van een heel ander kaliber.
Toen Jeltsin aan de macht was, leek niemand zich te kunnen indenken dat het ooit ook weer een heel andere leider zou kunnen worden.