Welke elektrische Fiets (bos/bomen/???)
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Er staat dan ook nergens dat ik het bergaf rijden als een argument neem hè, enkel dat de 45 al te snel is, laat staan als je bergaf begint te fietsen dan, en ik had toen in mijn hoofd de lichte helling van het circuit. Ik rijd al lang genoeg fiets om te weten dat sneller ook kan hoor … bergaf.
-
- Pro Member
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Dat zijn momentopnames... ik ging mijn Norta speed pedelec testen op een goed weer dag, geen wind tegen, ik vond het een zalige fiets. De eerste dag wind tegen wou ik hem weg gooien en had ik al zoiets van, sh*t waarom heb ik geen Stromer gekocht voor plus minus dezelfde prijs.
Uit verschillende reviews hetzelfde kunnen lezen achteraf. Wind mee vlot 33-34 gemiddeld, wind tegen al blij dat het gemiddelde 28 was.
Om even te vergelijken, met de gewone ebike haalde ik op dezelfde trajecten woon-werk zowat steevast 22,5 gemiddeld. Povere winst eigenlijk en sinds de invoering van algemene zon(d)e 30 in Leuven is mijn gemiddelde nog niet boven de 30 geraakt.
Men had gerust de snelheid van de ebikes op 30 kunnen of mogen zetten. Die 25 is het net niet, die 30 is zo'n mooie sweet spot want dat haal je ook redelijk met wat wind mee op een gewone fiets. Ook vlot genoeg om in de zone 30 niet voorbij gestoken te worden door elke auto die net wat harder wil rijden dan 25.
Uit verschillende reviews hetzelfde kunnen lezen achteraf. Wind mee vlot 33-34 gemiddeld, wind tegen al blij dat het gemiddelde 28 was.
Om even te vergelijken, met de gewone ebike haalde ik op dezelfde trajecten woon-werk zowat steevast 22,5 gemiddeld. Povere winst eigenlijk en sinds de invoering van algemene zon(d)e 30 in Leuven is mijn gemiddelde nog niet boven de 30 geraakt.
Men had gerust de snelheid van de ebikes op 30 kunnen of mogen zetten. Die 25 is het net niet, die 30 is zo'n mooie sweet spot want dat haal je ook redelijk met wat wind mee op een gewone fiets. Ook vlot genoeg om in de zone 30 niet voorbij gestoken te worden door elke auto die net wat harder wil rijden dan 25.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Natuurlijk spreek jij jezelf continu tegen.ivob schreef:Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Ik schrijf letterlijk dat een e-bike die boven de 25 ondersteunt wordt volgens de letter van de wet geen elektrische fiets meer is en dat het gebruik hiervan (op de openbare weg) dan op eigen risico is.
Je koopt geen speed pedelec want “de hogere snelheid heb ik niet nodig, je kan toch zo snel niet in de stad, bla bla …”
Je koopt geen speed pedelec want “ik rij veel in de stad en met een SP mag je niet tegen de richting en dan is het teveel omweg”
De praktijk.
Je koopt bewust een elektrische fiets die trapondersteuning geeft tot 30km/u.
Wat dus voor de wet een speedpedelec is, want de trapondersteuning gaat hoger dan 25km/u
Je gaat er zonder nummerplaat mee rijden … wat niet mag
Je gaat er tegen de richting mee rijden… wat niet mag
Je doet dus gewoon net hetzelfde als iemand die een SP koopt en er geen nummerplaat op zet.
Blijf dus rustig verder spartelen in je eigen tegenspreek “logica”
Ik zal eens een toerke komen doen in jouw streek om eens naar die supersmurfen te gaan kijken die alle fietsmerken en types kennen.
En die net zoals de “cops” in de jaren 90 films het merk, type bouwjaar en cilinderinhoud van de auto’s kunnen zien en herkennen in een oogopslag.
En gewoonlijk weten die dan ook nog het type autoband dat er op ligt …
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Dat is inderdaad zeer goed mogelijk. Ik heb maar ervaring met twee modellen, dus ik heb geen idee wat de variatie is.DarkV schreef:Daar zit nochtans veel verschil in... ik heb onlangs verschillende testen gedaan en sommige electrische fietsen bollen even vlot wanneer ze "uit" staan als een normale fiets, anderen voelen dan weer aan als een blok beton.JamesEarlGray schreef:Ja, een elektrische fiets is zeer zwaar
Wat mij wel opviel is dat bij onze "gewone" elektrische fiets de fiets veel vlotter aanvoelt wanneer de batterij wordt thuisgelaten, want dat ding weegt enkele kilo's. Zonder batterij voelt de fiets aan als een kloeke maar vrij vlotte stadsfiets.
Als "maar" enkele kilo's zo veel voelbaar verschil kunnen maken, dan lijkt het inderdaad zeer plausibel dat wanneer een fabrikant investeert in een zeer licht kader en onderdelen, dat ondanks de zware batterij het geheel toch zeer schappelijk is qua gewicht en dus voelbare massa.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
45 met een SP zou niet te snel mogen zijn want je kan die snelheid ook halen met een gewone fiets (bergaf) en zeker met een koersfiets. Sommige gewone fietsen zijn echter niet gebouwd voor die snelheden en worden onstabiel. Dat zijn dan fietsen die gemaakt zijn voor korte tochtjes en mensen die niet sportief fietsen. Zij rijden toch maar een goeie 20 en dan heb je dat probleem niet. Een SP is toch veel kloeker en heeft dikkere banden en is veel zwaarder, 45 zou geen enkel probleem mogen zijn.
Elke fiets is anders en er zit inderdaad veel verschil in de bouw. Het gewicht is superbelangrijk en ook de verdeling van dat gewicht. Fietsen is nog altijd een stuk evenwicht en als uw fiets uit evenwicht is door teveel gewicht moet je dat dus constant bijsturen wat energie kost. Een fiets moet op maat zijn zoals kledij eigenlijk. Ja, je kan een te grote broek aantrekken maar het trekt op niets en het zit niet goed.
Ik heb 1 keer met een elektrische fiets gereden op reis. Die fiets was te groot maar ze hadden maar één maat en de eigenaar had gedacht dat stoerdere fietsen beter zouden verhuren. Ik was meer afgebroken met die fiets met ondersteuning dan met eentje zonder. Het gewicht en het constant vechten ertegen was de oorzaak.
Ik kan enkel aanbevelen om een nieuwe fiets te testen op alle mogelijke manieren waarop je hem ook wil gebruiken dus ook in de wind en ook bergop en zonder batterij.
Wat is eigenlijk dat ding nu met de aandrijving via middenas tegenover achterwiel? Ik dacht dat men allemaal overgestapt was naar de middenas maar blijkbaar gaan sommige merken toch voor achterwiel. Geeft dat niet meer een brommergevoel?
Elke fiets is anders en er zit inderdaad veel verschil in de bouw. Het gewicht is superbelangrijk en ook de verdeling van dat gewicht. Fietsen is nog altijd een stuk evenwicht en als uw fiets uit evenwicht is door teveel gewicht moet je dat dus constant bijsturen wat energie kost. Een fiets moet op maat zijn zoals kledij eigenlijk. Ja, je kan een te grote broek aantrekken maar het trekt op niets en het zit niet goed.
Ik heb 1 keer met een elektrische fiets gereden op reis. Die fiets was te groot maar ze hadden maar één maat en de eigenaar had gedacht dat stoerdere fietsen beter zouden verhuren. Ik was meer afgebroken met die fiets met ondersteuning dan met eentje zonder. Het gewicht en het constant vechten ertegen was de oorzaak.
Ik kan enkel aanbevelen om een nieuwe fiets te testen op alle mogelijke manieren waarop je hem ook wil gebruiken dus ook in de wind en ook bergop en zonder batterij.
Wat is eigenlijk dat ding nu met de aandrijving via middenas tegenover achterwiel? Ik dacht dat men allemaal overgestapt was naar de middenas maar blijkbaar gaan sommige merken toch voor achterwiel. Geeft dat niet meer een brommergevoel?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Achtermotoren zijn zorgen voor minder sleet aan de ketting en naaf.
Ze worden ook minder snel warm dan een middenmotor en bieden onder hoge belasting (bergop, tegenwind) ook een betere trapsondersteuning.
Bij start zit er bij een achtermotor ook geen dood punt zoals bij een middenmotor. Een middenmotor moet zijn kracht eerst overbrengen op de ketting en dan naar het achterwiel. Een achtermotor werkt direct op het achterwiel.
Bij een achtermotor heb je dan idd het gevoel dat je vooruit "geduwd" wordt, in tegenstelling tot een middenmotor waar je het gevoel hebt dat er iemand meetrapt.
Een middenmotor werkt dan weer beter samen met een geveerde voorvork dan een achtermotor.
Ze worden ook minder snel warm dan een middenmotor en bieden onder hoge belasting (bergop, tegenwind) ook een betere trapsondersteuning.
Bij start zit er bij een achtermotor ook geen dood punt zoals bij een middenmotor. Een middenmotor moet zijn kracht eerst overbrengen op de ketting en dan naar het achterwiel. Een achtermotor werkt direct op het achterwiel.
Bij een achtermotor heb je dan idd het gevoel dat je vooruit "geduwd" wordt, in tegenstelling tot een middenmotor waar je het gevoel hebt dat er iemand meetrapt.
Een middenmotor werkt dan weer beter samen met een geveerde voorvork dan een achtermotor.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Merci voor de uitleg, ivob.
Het heeft dus wel enkele voordelen maar het is minder natuurlijk fietsen en meer een brommerachtige manier. Elk voordeel, heb zijn nadeel.
De kettingen worden echter ook alsmaar beter (rubber) en hoe warm mijn middenmotor wordt kan me eigenlijk weinig boeien.
Het is me inderdaad al opgevallen dat die EF's wel snel optrekken, zeker bij de start. Ze zitten echter snel aan hun maximum en dan mag je zoveel duwen op + je zal het zelf moeten doen en dan speelt die zware fiets... eugh zwaar in het nadeel. Surplacen is precies ook moeilijker want ze stappen sneller af heb ik opgemerkt, dan verlies je uiteraard een deel van de winst van snel starten.
Het heeft dus wel enkele voordelen maar het is minder natuurlijk fietsen en meer een brommerachtige manier. Elk voordeel, heb zijn nadeel.
De kettingen worden echter ook alsmaar beter (rubber) en hoe warm mijn middenmotor wordt kan me eigenlijk weinig boeien.
Het is me inderdaad al opgevallen dat die EF's wel snel optrekken, zeker bij de start. Ze zitten echter snel aan hun maximum en dan mag je zoveel duwen op + je zal het zelf moeten doen en dan speelt die zware fiets... eugh zwaar in het nadeel. Surplacen is precies ook moeilijker want ze stappen sneller af heb ik opgemerkt, dan verlies je uiteraard een deel van de winst van snel starten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Ieder zijn voorkeur.
Ik heb nu één e-fiets met middenmotor en 2 e-fietsen (volgens de letter van de wet speedpedelecs ) met achternaafmotor.
Ik zou de achternaaf niet meer willen ruilen voor de middenmotor.
Maar ik gebruik deze 2 e-fietsen dan ook hoofdzakelijk als cargofiets.
Wanneer ik recreatief wil fietsen zal ik wel een fiets zonder trapondersteuning gebruiken.
Idd, alles heeft zijn voor- en nadelen. Dus inzetten waar de voordelen het meest doorwegen en de nadelen het minst.
Ik heb nu één e-fiets met middenmotor en 2 e-fietsen (volgens de letter van de wet speedpedelecs ) met achternaafmotor.
Ik zou de achternaaf niet meer willen ruilen voor de middenmotor.
Maar ik gebruik deze 2 e-fietsen dan ook hoofdzakelijk als cargofiets.
Wanneer ik recreatief wil fietsen zal ik wel een fiets zonder trapondersteuning gebruiken.
Idd, alles heeft zijn voor- en nadelen. Dus inzetten waar de voordelen het meest doorwegen en de nadelen het minst.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Je hoeft met een speedbike ook niet compulsief 45km/u te rijden, je krijgt heus geen boete als je met een speedbike 30km/u rijdt.DarkV schreef:Persoonlijk vind ik 25 km/u eigenlijk wat te traag... en 45 km/u dan weer te snel.
Ongeacht de maximale trapondersteuningssnelheid, is het ten allen tijde aan te raden uw snelheid aan te passen aan de (verkeers)situatie.
@verzekering
Een speedbike heeft geen bijkomende verzekering nodig (BA), als ie niet autonoom kan rijden (zoals een brommer). Een speedbike die dus enkel ondersteuning geeft als je zelf trapt, vereist geen bijkomende verzekering.
Het is zelfs sterker dan dat: je kàn voor zo'n fiets geen BA afsluiten (homologatiedocumenten geven dat aan).
Een "fiets" die trapondersteuning geeft tot meer dan 25km/u heeft een nummerplaat nodig, want speedbike. Een speedbikerijder heeft ook een specifieke helm nodig.
Ik zie hier een vrouw uit de buurt haar kind ophalen met een speedbike (vlamt voorbij aan 35-40km/u), zonder nummerplaat. Dat zijn een pak overtredingen:
- speedbike zonder nummerplaat
- bestuurder zonder helm
- speedbike mag geen fietskar "trekken"
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Dat weet ik ook maar een Speedpedelec heeft nu eenmaal een aantal restricties (die je als gewone fietser die eens 30 km/u rijdt niet hebt).heist_175 schreef:Je hoeft met een speedbike ook niet compulsief 45km/u te rijden, je krijgt heus geen boete als je met een speedbike 30km/u rijdt.
Persoonlijk had ik graag gezien dat voor een normale electrische fiets de grens op 30 a 35 km/u zou liggen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Dat zou inderdaad veel issues oplossen.DarkV schreef: Persoonlijk had ik graag gezien dat voor een normale electrische fiets de grens op 30 a 35 km/u zou liggen.
Nu zit iedereen zijn “elektrische fiets” om te klooien met de Amerikaanse stand van 32 km/u.
De snelheid van een SP mag dan ook direct naar 50km/u
Nu zit je tegen 45 tussen de auto’s te rijden in de bebouwde kom.
Auto’s en lijnbussen en camions die dan absoluut niet minder dan 50 willen en zullen rijden, met de nodige verkeersagressie en afsnij inhaalmanoeuvres.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Ik versta de wetgeving ook niet goed ivm. speedelecs.
Iedere speedelec moet een snelheidsmeter hebben en kan dus perfect 30 rijden in een zone 30. Waarom is het dan verboden om met een speedelec op bepaalde plaatsen te rijden waar het met gewone fietsen wel mag?
Het is toch ook niet verboden om met een Bugatti die 500km/h kan rijden om tussen de gewone wagens te rijden in een zone 30.
Ook de limieten van 25km/h voor een gewone e-bike en 45 km/h voor een speedelec zijn belachelijk, maak daar 30 en 50 van zodat deze aangepast zijn aan de rest van het verkeer. Niemand is verplicht om deze max. snelheden te gebruiken maar als men de fiets wil promoten voor woon-werkverkeer zou dit een positief signaal zijn.
Als men is de USA, een land waar fietsen eer een uitzondering is, met een gewone e-bike 20 mph (32kmh) kan fietsen, zal het in EU ook wel mogelijk zijn zeker?
Iedere speedelec moet een snelheidsmeter hebben en kan dus perfect 30 rijden in een zone 30. Waarom is het dan verboden om met een speedelec op bepaalde plaatsen te rijden waar het met gewone fietsen wel mag?
Het is toch ook niet verboden om met een Bugatti die 500km/h kan rijden om tussen de gewone wagens te rijden in een zone 30.
Ook de limieten van 25km/h voor een gewone e-bike en 45 km/h voor een speedelec zijn belachelijk, maak daar 30 en 50 van zodat deze aangepast zijn aan de rest van het verkeer. Niemand is verplicht om deze max. snelheden te gebruiken maar als men de fiets wil promoten voor woon-werkverkeer zou dit een positief signaal zijn.
Als men is de USA, een land waar fietsen eer een uitzondering is, met een gewone e-bike 20 mph (32kmh) kan fietsen, zal het in EU ook wel mogelijk zijn zeker?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Volledig mee eens.
Maar voorlopig moeten we het doen met wat er is.
Politici promoten blijkbaar ook liever lagere BTW voor paardenliefhebbers dan voor fietsers.
Overigens is de evolutie inzake max. toegelaten snelheid binnen de bebouwde kom eerder richting 30 dan 50.
De toegelaten snelheid binnen de bebouwde kom voor fietsers optrekken zou op termijn dan weer een maat voor niets zijn.
Er zijn nu al steden waar de volledige binnenstad een 30-zone is en waarbij het voor gemotoriseerd verkeer niet meer toegelaten is fietsers voorbij te steken.
Maar voorlopig moeten we het doen met wat er is.
Politici promoten blijkbaar ook liever lagere BTW voor paardenliefhebbers dan voor fietsers.
Overigens is de evolutie inzake max. toegelaten snelheid binnen de bebouwde kom eerder richting 30 dan 50.
De toegelaten snelheid binnen de bebouwde kom voor fietsers optrekken zou op termijn dan weer een maat voor niets zijn.
Er zijn nu al steden waar de volledige binnenstad een 30-zone is en waarbij het voor gemotoriseerd verkeer niet meer toegelaten is fietsers voorbij te steken.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Des te meer een reden om elektrische fietsen tot 30km/u toe te laten, dat zal de doorstroming van zulke stads/dorpskernen enkel maar ten goede komen. Als auto's en fietsers aan dezelfde snelheid kunnen/mogen rijden, zie ik geen enkel probleem met die regel dat je niet voorbij mag steken. Maar vandaag is dat redelijk zuur als je trager rijdt achter een elektrische fiets dan achter iemand op een gewone mama/papa fiets.ivob schreef: Overigens is de evolutie inzake max. toegelaten snelheid binnen de bebouwde kom eerder richting 30 dan 50.
De toegelaten snelheid binnen de bebouwde kom voor fietsers optrekken zou op termijn dan weer een maat voor niets zijn.
Er zijn nu al steden waar de volledige binnenstad een 30-zone is en waarbij het voor gemotoriseerd verkeer niet meer toegelaten is fietsers voorbij te steken.
is wel compleet off-topic