R2D2 schreef:
In België heeft de post zo een systeem actief tegengehouden hoewel er vraag naar was. Ik vind nu niet dadelijk de argumentatie daarrond terug maar het is jammer en ook wel typisch Belgisch.
NL, UK, Canada en VS (5+4) hebben allen uitstekende postcodesystemen die toelaten om met
de postcode alleen het exacte bezorgpunt te bepalen, of minstens een blok waarin het adres zich bevindt.
Hier zijn we jammer genoeg altijd gebleven bij het Franse systeem van zeer algemene postcodes die niet meer extra nuttige informatie bezorgen dan wat de gemeentenaam al bezorgt. Als je postcode EN gemeente correct vermeldt, vermeld je dus redundante informatie ipv extra details. Vroeger, toen deelgemeentes nog postcodes met elkaar deelden, was er nog iets van meerwaarde maar vandaag is er niets meer.
Het is spijtig want een geavanceerd/modern systeem van postcodes helpt niet alleen bpost, maar ook heel wat andere bezorgers. Die laatsten moeten zich nu vaak behelpen met GPS mapping tussen adressen en punten, wat niet altijd even correct is, temeer omdat huisnummers hier ook geen betrouwbare indicatie zijn voor de positionering in een straat (itt VS).
Ik vraag me ook af indien het verzet van de oude vakbonds "De Post" kwam, wat wat de huidige modernere bpost daarvan denkt. Want met moderne postcodes kan je
nog efficiënter/goedkoper bezorgen.