Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ik zit momenteel al enkele weken in Georgië en al paar jonge Russen tegen gekomen die gevlucht zijn uit Rusland, al willen ze dat woord niet gebruiken. Het is er erg aan toe met jobs, zelf in Moskou. En de roebel wordt kunstmatig "sterk" gehouden maar men weet beter.

De Okrainse vlag/steun is hier fenomenaal, vind het precies spam. Ookal heeft het land geen sancties op Rusland gegeven wegens schrik, het is een sleutelland waar Russische vliegtuigen nog over mogen (voor naar Dubai, Afrika, Turkije, ...)
Ursula is het nog eens gaan bevestigen ter plekke, met een oorkonde en entreeticket voor snelle toetreding tot Europa.
Ze zenden westerse politiekers naar Kiev in de hoop dat er 1 gemolt ga worden enzo een reden te vinden om Rusland te elimineren. Ik was een maand geleden nog in Sarajevo, daar is het verhaal bekend :-D
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

bambipower schreef:Je mag zeggen, wat je wil... spierballengerol langs alle kanten.
Ergens te begrijpen, toch?
Ze gaan daar niet meer gerust slapen tegenwoordig in de wetenschap dat ze een gekke buurman hebben die tot alles in staat is.
Zou goed zijn als Zweden hetzelfde doet.
Die landen zien nu immers hoe zwak het Russische leger is, lijkt me het ideale moment, om lid te worden.
Tegen de tijd dat Rusland weer op sterkte is moet Nato z'n grenzen toch verdedigbaar kunnen hebben.
Ondertussen vertrekt al het intellect uit Rusland en zuigen we dat land dmv sancties helemaal leeg.

Dat er geen weg terug meer is denk ik al een hele tijd, Poetin is een dictator a la Hitler en totaal onbetrouwbaar.
Het leven zal voor ons ook duurder worden maar dat heb ik er graag voor over, ik hoef geen dikke bak of strandvakanties. :beerchug:
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

bollegijs schreef: Ze zenden westerse politiekers naar Kiev in de hoop dat er 1 gemolt ga worden enzo een reden te vinden om Rusland te elimineren. Ik was een maand geleden nog in Sarajevo, daar is het verhaal bekend :-D
En nu na Ursula nog eens de Boris ook op de thee. Putin hangt aan zijn luchters te zwieren van kolere.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://www.lockheedmartin.com/en-us/pr ... r-uas.html
https://www.google.com/search?client=fi ... rtin+sr+72

En tegen 2030 hebben zij een drone dewelke in 90 minuten tijd europa bereikt! Veel effectiever dus dan boots-on-the-ground en vliegdekschepen. We kunnen ons beter haasten lijkt mij...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

bollegijs schreef:Ik zit momenteel al enkele weken in Georgië en al paar jonge Russen tegen gekomen die gevlucht zijn uit Rusland, al willen ze dat woord niet gebruiken. Het is er erg aan toe met jobs, zelf in Moskou. En de roebel wordt kunstmatig "sterk" gehouden maar men weet beter.
Nog een voorbeeldje van hoe slecht het gaat. Niet alleen zijn dingen als babyvoeding e.d. verschrikkelijk duur geworden, winkels beginnen nu zowat alles te beschermen tegen diefstal. Zegt genoeg zeker ?

https://medialeaks.ru/0704ndi-str-butter-tins/

Afbeelding

Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

timmermc schreef:We zijn het stadia binnengetreden waarop Sauron en zijn dienaren zich geen nederlaag meer kunnen veroorloven.
Ook Europa wil niet dat het grote rijk Mordor groter word. Zeker niet nadat al wat die EU politiekers hebben uitgericht na de annex van de Krim.

Je ziet nu al, hoe meer agressiviteit Sauron toont, hoe meer en betere wapens naar Oekraine verplaatst worden om hen te ondersteunen. Straks komen de vliegtuigen eraan. We beseffen het niet, of nog niet echt, maar WWIII is begonnen en zal uitgevochten worden op Oekrains grondgebied.
Wie speelt Putin, de Golem/Smeagol?

En zelensky is dan Gandalf: you shall not pass! :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef:Zegt genoeg zeker ?
De foto toont nog meer: de afwezigheid van de vaak meer geliefde/populaire Westerse merken door boycots of sancties. Ik zie in de laatste foto nog wel een Nestlé doos staan, maar zelfs die hebben hun aanbod in Rusland fors teruggeschroefd (enkel nog "levensnoodzakelijke" voedingsmiddelen).

Ff die Kabrita opgezocht - de enige andere verpakking zonder Cyrillische letters - want die ken ik niet, en dat komt van een bedrijf uit Hong Kong (China dus), weliswaar met productiefaciliteiten in Nederland dus geen idee hoe lang dat nog voort kan duren.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

CCatalyst schreef: De foto toont nog meer: de afwezigheid van de vaak meer geliefde/populaire Westerse merken door boycots of sancties. Ik zie in de laatste foto nog wel een Nestlé doos staan, maar zelfs die hebben hun aanbod in Rusland fors teruggeschroefd (enkel nog "levensnoodzakelijke" voedingsmiddelen).
Vermoedelijk nog voorraden uitverkoop, na dit zal het enkel nog okroshka aardappel soep voor de Rus zijn.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

CCatalyst schreef:
phil48 schreef:Zegt genoeg zeker ?
De foto toont nog meer: de afwezigheid van de vaak meer geliefde/populaire Westerse merken door boycots of sancties. Ik zie in de laatste foto nog wel een Nestlé doos staan, maar zelfs die hebben hun aanbod in Rusland fors teruggeschroefd (enkel nog "levensnoodzakelijke" voedingsmiddelen).
Staan daar anders zoveel Westerse producten? Oprechte vraag, nog nooit in Rusland geweest. Wel in China en daar verbaasd dat je in de Carrefour Wittekerke kon kopen :lol:
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Eigenlijk hebben ze alles nog wel, zelfs ne leffe... alleen suiker :

de koe zegt boe
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

woutervh schreef:Staan daar anders zoveel Westerse producten? Oprechte vraag, nog nooit in Rusland geweest.
Westerse grote voedingsconglomeraten als Nestlé, PepsiCo, Mars, Inbev, etc verkopen hun producten daar zeker wel, uiteraard wel aangepast aan de eisen/smaken van de markt. Als we de verklaringen van die bedrijven mogen geloven blijft daar momenteel niet veel van over.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

bambipower schreef:alleen suiker
Daar is Cuba in deze toch wel de ideale handelspartner me dunkt :lol:
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Voeding gaat voor de russen geen probleem worden. Waar ze het wel moeilijk mee gaan krijgen, zijn autoonderdelen.
de koe zegt boe
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Europe refused to supply LNG equipment to Russia

For the first time, the EU imposed direct and large-scale sanctions against the Russian gas industry, banning the supply of equipment for the production of liquefied gas. This decision puts an end to Russia's plans to become one of the world's largest LNG producers, since key equipment for large-tonnage liquefaction is produced only in "unfriendly" countries. The implementation of the Arctic LNG-2 and Baltic LNG projects already under construction by NOVATEK and Gazprom is questionable, since the ban also applies to concluded and paid contracts.


Kommersant.ru - 11.4.22

https://www.kommersant.ru/doc/5304289?from=glavnoe_1

The World Bank predicts a fall in Russia's GDP by 11.2% in 2022

Russia's GDP in 2022 will decline by 11.2%, according to the forecast of the World Bank (WB). Growth of 0.6% and 1.3%, respectively, is expected in 2023 and 2024. The fall of the Ukrainian economy is projected at 45.1% in 2022.

WB forecasts for Russia:

-investments will decrease by 16.9%;
-export of goods and services will decrease by 30.9%;
-import of goods and services will decrease by 35.2%;
-inflation will be 22%;
-the proportion of people below the poverty line will increase from 11% to 12.8%.

“The powerful impact of sanctions already in place is expected to lead to a contraction of Russia’s GDP by 11.2% in 2022, which will largely be due to a reduction in domestic demand,” the forecast says.

GDP in Eastern Europe as a whole will decrease by 30.7% due to the Russian military operation in Ukraine and disruptions in trade. GDP in Europe and Central Asia may fall by 4.1%.

https://www.kommersant.ru/doc/5304341?from=top_main_3
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

timmermc schreef: hoe meer en betere wapens naar Oekraine verplaatst worden om hen te ondersteunen.
Polen heeft blijkbaar al tanks geleverd ondertussen... en blijkbaar gaat UK anti-scheepsraketten, en de US raketten leveren die Russische vliegvelden kunnen raken leveren. Op zich toch een ander niveau dan een "gewone" anti-tankrakket.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Heb gelezen dat de UK behalve die tele gestuurde scheepsraketten ook nog 120 gepanserde voertuigen zou sturen,dit is dus wel ook een heel ferme lap.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

fluppie schreef:Heb gelezen dat de UK behalve die tele gestuurde scheepsraketten ook nog 120 gepanserde voertuigen zou sturen,dit is dus wel ook een heel ferme lap.
Ik hoop elke keer dat ze eerst leveren en dan aankondigen
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ik vermoed dat die aankondigingen niets aan Putin's plannen zal wijzigen, al zal men hopen van wel.
Dus kunnen ze beter niets meer aankondigen, en gewoon leveren zodanig de Russen niet weten wat te verwachten. Nu zijn ze erop voorbereid en gaan misschien actief zoeken waar die gezonden materialen zich bevinden.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Med schreef:Ik vermoed dat die aankondigingen niets aan Putin's plannen zal wijzigen, al zal men hopen van wel.
Dus kunnen ze beter niets meer aankondigen, en gewoon leveren zodanig de Russen niet weten wat te verwachten. Nu zijn ze erop voorbereid en gaan misschien actief zoeken waar die gezonden materialen zich bevinden.
Ik vermoed dat we de helft nog niet weten van wat er, waarheen en hoe de wapenleveringen aan Oekraïne in zijn werk gaan.
Niet alles zal de media bereiken, anders geef je je positie prijs. We zien en horen gewoon wat we mogen weten.
Kijk maar naar die Russische spionnen die hier Europa uitgezet zijn, die konden wellicht ook Frans en Nederlands lezen en hadden een direct koperlijntje met het Kremlin.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Alsof ze hun info uit de reguliere nieuwskanalen halen :-D

Die hebben natuurlijk betaalde informanten op ministeries e.d. - net als in de koude oorlog.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

De koude oorlog is in de actieve fase !!! hopelijk blijft het bij een koude ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Dat die grote landen eens stoppen met zich te willen profileren, 'wij sturen dit en wij sturen dat'
Vertel het achteraf maar als de oorlog gedaan is.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Zeggen wat ze sturen is ook propaganda natuurlijk.
Wat belangrijk is zal wel in het geheim gedaan worden, de rest is windowdressing.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

on4bam schreef:Zeggen wat ze sturen is ook propaganda natuurlijk.
Wat belangrijk is zal wel in het geheim gedaan worden, de rest is windowdressing.
Anti-ship Missiles, 155mm artillery , T-72 en BMP-1 tanks, S-300 air defence etc etc... niet bepaald kattepis hé.
Ik denk dat die info Poetin alleen maar nog meer zal enerveren met nog gruwelijkere daden tot gevolg.

Het einde zal nog niet voor snel zijn vrees ik als ik Zelensky bezig hoor.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Petrikske schreef:S-300 air defence
Ik heb vandaag ergens gelezen dat Rusland claimed deze vernietigd te hebben in de regio Dnipro.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

De Slowaakse premier Eduard Heger ontkende maandag de bewering van Rusland dat het het S-300-verdedigingssysteem, dat tijdens de aanhoudende oorlog aan Oekraïne werd overgedragen, heeft vernietigd. 'Slowakije ontkent categorisch de Russische propaganda dat het S-300-verdedigingssysteem in Oekraïne is vernietigd. Dit is een hoax. Het is officieel bevestigd door Oekraïne', schreef Heger in een Twitter-bericht.
https://www.republicworld.com/world-new ... eshow.html
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Petrikske schreef:
Het einde zal nog niet voor snel zijn vrees ik als ik Zelensky bezig hoor.

Vanmorgen nog een interview gelezen met de ondervoorzitter van de Doema. Dat een deel "afgeven" is maar één van de Russische eisen.

Ze willen ook dat Oekraine volledig ontwapent en denazificeert, wat dat ook mag betekenen :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

phil48 schreef:Vanmorgen nog een interview gelezen met de ondervoorzitter van de Doema. Dat een deel "afgeven" is maar één van de Russische eisen.

Ze willen ook dat Oekraine volledig ontwapent en denazificeert, wat dat ook mag betekenen :roll:
Dat is toch zo moeilijk niet. De machthebbers moeten aftreden zodat men iemand kan aanstellen die Rusland "beter begrijpt". Daarna kan men de rest innemen met ondersteuning van de begripvolle gedenazifieerde regering. Men stelt het dan voor als een "eigen keuze".

Oekraïne kan en zal weinig toegeven want dat betekent enkel meer miserie in de volgende ronde. Hun enige kans is de Russen verslaan zodat er niets af te geven is.

Zweden en Finland hebben dat ook al begrepen en de andere landen op de lijst ook. Dit gaat niet over Oekraïne maar over hoe ver je het laat komen, wanneer je de lijn trekt. Putin weet dat nog beter en daarom zal hij proberen met stapjes te werken, net zoals hij voorheen al deed. Telkens iets verder opschuiven, zolang men dat toelaat.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

phil48 schreef:Vanmorgen nog een interview gelezen met de ondervoorzitter van de Doema. Dat een deel "afgeven" is maar één van de Russische eisen.
Ze willen ook dat Oekraine volledig ontwapent en denazificeert, wat dat ook mag betekenen :roll:
Als de Russen nog veel oorlogsmisdaden blijven opstapelen dan vrees ik dat de burgerbevolking van Oekraine
niet bereid zal zijn om ook maar de minste Russische eis in te willigen, de verspreide ranzigheid in woord en beeld via de media (vooral Telegram)
is daarvoor te verwerpelijk.
Ook niet vergeten dat ondertussen al veel mensen van Oekraine als 'vermist' te boek staan nadat ze werden afgevoerd naar Rusland en aldaar hun paspoort moesten afgeven.
Wie weet kunnen we dus reeds aannemen dat elke familie doden en of vermisten te betreuren heeft.

Denken we dat die mensen akkoord gaan zijn om een stukje aan Rusland af te staan?

Dat denazificeren betreft vermoedelijk het Azov regiment.

Poetin zou beter de hand in eigen boezem stoppen, jonge meisjes verkrachten en ze nadien de keel oversnijden.
Een 80-jarige man z'n handen afhakken en hem nadien laten dood bloeden voor de ogen van z'n dochter, sorry maar voor dergelijk krapuul heb ik ook geen medelijden als hun lijken worden opgegeten door honden wanneer de 'kameraden' liever wasmachines of auto's mee terug naar huis nemen ipv gevallen kameraden. :evil:

Update:⚡️‼️ The Azov Regiment reports that about an hour ago, Russian invaders used a poisonous substance of unknown origin against Ukrainian military and civilians in Mariupol — it was dropped from a Russian drone. The victims have been noticed to have respiratory failure and vestibulo-atactic syndrome. Consequences for the people are now being specified.

President Biden said he would have a response if Russians used a chemical weapon in Ukraine. Well, they just did it. What will be the response?

Klinkt niet goed..
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Petrikske schreef: Ook niet vergeten dat ondertussen al veel mensen van Oekraine als 'vermist' te boek staan nadat ze werden afgevoerd naar Rusland en aldaar hun paspoort moesten afgeven.
Dit was ook hun taktiek in de Donbass bezette gebieden. Die mensen konden géén nieuw Oekrains paspoort bekomen, en werden dus officieel "Russisch staatsburger". En dan claimen dat er honderdduizenden "Russen" wilden worden.

Ook in de nu bezette gebieden rond Kherson word al op die manier gewerkt. Eigen administratie, verplichte militaire dienst,... Je vind altijd wel enkelen die willen collaboreren, al dan niet mensen die in 2014 zijn moeten vluchten naar Rusland omdat zij toen reeds getracht hebben om de verkozen regionale politici (met geweld) af te zetten en een eigen "onafhankelijke regio" te stichten.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Med schreef:
En dan claimen dat er honderdduizenden "Russen" wilden worden.
Intussen beweren "ze" dat er 20 miljoen Russen in Oekraïne wonen en dat de oorlog pas zal stoppen als die allemaal bevrijd zijn.

Ze rekenen dus iedereen die tweetalig Russisch-Oekraiens is onder de noemer Russen.

Oeps, dan is Zelenski ook een Rus :-D
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Rusland is bezig exact het omgekeerde van wat ze wilden te realiseren. De bevrijding van de bloedbroeders zorgt net voor een onoverbrugbare afscheiding en haat. De Oekraïners waren al niet bereid hun land op te geven VOOR deze oorlog, dat zal zeker niet in positieve zin gewijzigd zijn na deze wreedheden. Het duurt vele generaties eer dit vergeten wordt.

Het zal de positie van de Russisch gezinden ook niet verbeteren, integendeel. Ofwel worden ze gegroepeerd in enkele gebieden, ofwel worden ze verzocht hun droomland te vervoegen. Ook hier zal de toegeeflijkheid niet verbeteren.

Het doet me wat denken aan de situatie na de oorlog in Ex-Joegoslavië. Ik passeerde er dorpen die volledig vernield waren en waar er leuzen op de huizen geschilderd waren die duidelijk genoeg waren, ook voor anderstaligen. We hebben dat hier ook meegemaakt na de oorlog. Dan worden rekeningen vereffend. Allemaal niet goed maar na dergelijke gruwel kan je niet gewoon weer tot de orde van de dag overgaan zonder strubbelingen.

De Nato heeft net de beste campagne gratis en voor niets gekregen, wie twijfelt nu nog aan het nut of noodzaak nadat Putin getoond heeft waarom het überhaupt bestaat. Ook zal het eerder de NAto doen groeien ipv krimpen want andere landen willen geen volgend Oekraïne worden. Daar komen nog eens de economische sancties bovenop waardoor de geldkraan toch zal sputteren, zeker op langere termijn. Het zal lang duren eer Rusland weer vertrouwen zal krijgen en dat zal al helemaal niet gebeuren als ze vasthouden aan Putin.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:Rusland is bezig exact het omgekeerde van wat ze wilden te realiseren. De bevrijding van de bloedbroeders zorgt net voor een onoverbrugbare afscheiding en haat. De Oekraïners waren al niet bereid hun land op te geven VOOR deze oorlog, dat zal zeker niet in positieve zin gewijzigd zijn na deze wreedheden. Het duurt vele generaties eer dit vergeten wordt.

Het zal de positie van de Russisch gezinden ook niet verbeteren, integendeel. Ofwel worden ze gegroepeerd in enkele gebieden, ofwel worden ze verzocht hun droomland te vervoegen. Ook hier zal de toegeeflijkheid niet verbeteren.

Het doet me wat denken aan de situatie na de oorlog in Ex-Joegoslavië. Ik passeerde er dorpen die volledig vernield waren en waar er leuzen op de huizen geschilderd waren die duidelijk genoeg waren, ook voor anderstaligen. We hebben dat hier ook meegemaakt na de oorlog. Dan worden rekeningen vereffend. Allemaal niet goed maar na dergelijke gruwel kan je niet gewoon weer tot de orde van de dag overgaan zonder strubbelingen.

De Nato heeft net de beste campagne gratis en voor niets gekregen, wie twijfelt nu nog aan het nut of noodzaak nadat Putin getoond heeft waarom het überhaupt bestaat. Ook zal het eerder de NAto doen groeien ipv krimpen want andere landen willen geen volgend Oekraïne worden. Daar komen nog eens de economische sancties bovenop waardoor de geldkraan toch zal sputteren, zeker op langere termijn. Het zal lang duren eer Rusland weer vertrouwen zal krijgen en dat zal al helemaal niet gebeuren als ze vasthouden aan Putin.
Betreffende wat ex Joegoslavie betreft .... Wel daar was het westen er WEL vlug bij om een no fly zone in te stellen wegens genocidegevaar ...... maar ja daar waren de Russen geen tegenpartij zoals nu met Ukraine...... :wink: wel heel moedig van het bondgenotenschap :oops: ...,ik weet het WW3 gevaar ... :-( ., maar ik vrees dat Putin niet gaat stoppen , daar hij nu ziet dat Nato zich gedeisd houd buiten militaire hulp leveren .

En Nato gaat er dan ook maar eens een paar landen bij krijgen als lid .....ook wat winst... :idea:
Laatst gewijzigd door Matt555 op 12 apr 2022, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Iedereen is nogal positief langs onze kant precies hier.

Rusland + china + india = 55% van de wereldbevolking.

En dan spreek ik nog niet over de andere landen die nu in sneltempo zich scharen achter rusland. Zoals bvb venezuela, syrie, ....

Maar daar lezen we niks over in onze media. Toevallig... beetje buitenlands nieuws doet je ogen opengaan.

Beetje uitdagen ondertussen met finland en zweden.... alsof putin daar wakker van ligt. Spierballengerol van een bende pubers die de wereld willen regeren... daar gaan we niet ver mee geraken. Als de nato finland en zweden erbij willen, doen ze dat in stilte.... niemand die iets weet, tot ze erbij zijn.
Maar dit is pubergedrag... ’ik wil de grootste hebben’.
de koe zegt boe
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Matt555 schrijft ...daar hij nu ziet dat Nato zich gedeisd houd buiten de militaire hulp leveren...

Het lijkt er inderdaad steeds meer op dat Poetin "weet" dat hij rustig zijn gang kan gaan in niet-nato gebied!? Meerdere media melden ook de deportatie naar Siberia van 100.000 (Donbas?) russen. De brave new world ziet er steeds minder gastvrij uit: Rusland en China deporteren de lastpakken, terwijl US en EU asociale maatschappijen voortbrengen waarin hopen kansloze armen zich moeten zien te redden. Misschien doet Frankrijk zijn rol in de geschiedenis nog een keer over met de (mogelijke) verkiezing van Marine Le Pen, wie weet...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

bambipower schreef: Rusland + china + india = 55% van de wereldbevolking.
India. Twee derde van zijn inwoners leeft in armoede. Geef die ook wat sancties en ze zakken helemaal in het moeras. En China is geen bondgenoot, maar een opdringerige buur van hen, die met plezier ook wat provincies zal inpalmen. En China heeft het Westen nodig als afzetmarkt, of denk je dat de door de sancties verarmde Russen al hun goedkope brol gaan kopen?

Nee. Zo snel zie ik dat niet gebeuren.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Alsof het niet logisch is, dat de indier niet wil blijven werken aan 2$ per dag?

Niemand heeft een afzetmarkt nodig, als die gebasseerd is op hongerlonen.
Wij hebben die afzetmarkt nodig, want ’wij’ willen dat er zijn, die willen werken voor 2$ per dag! Voor ons!

Maak jezelf niks wijs.

https://www.hln.be/buitenland/india-gaa ... a7f699db8/
de koe zegt boe
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Bij het conflict in de Balkan was er geen partij met nucleaire wapens. Men kon dus gemakkelijker ingrijpen. De kans dat één van de partijen een bedreiging voor de nato was, was even groot als een micropenis.

Het klopt wel dat het westen Oekraïne het vuile werk laat opknappen, weliswaar met wat steun maar zonder de handen vuil te maken. Als Oekraïne niet wint zal dat er toch van komen.

Putin heeft nog maar zelf bevestigd dat hij niet zal stoppen tot zijn doelstellingen behaald zijn. Tot daar de hoop van de optimisten. Zoals een Rus onlangs zei, die man verstaat maar één taal, deze van de macht.

Uiteraard zullen andere landen proberen een graantje mee te pikken van de veranderende wereldsituatie maar op einde is het the economy, stupid. Iedereen zal zijn rekening maken en afwegen waar het meeste geld te verdienen is. Als je wint (geld hebt), heb je vrienden.

Trouwens als ik als eerste uit de rij mag kiezen gaat mijn voorkeur toch uit naar Finland en Zweden eer ik Syrië of Venezuela nog maar overweeg :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

bambipower schreef:Iedereen is nogal positief langs onze kant precies hier.

Rusland + china + india = 55% van de wereldbevolking.

En dan spreek ik nog niet over de andere landen die nu in sneltempo zich scharen achter rusland. Zoals bvb venezuela, syrie, ....

Maar daar lezen we niks over in onze media. Toevallig... beetje buitenlands nieuws doet je ogen opengaan.


Venezuela, Syrië, Iran, Eritrea,... stonden al sinds het begin achter Putin. En is nochtans al langer in de media geweest sinds de eerste stemming bij de UN
bambipower schreef:Beetje uitdagen ondertussen met finland en zweden.... alsof putin daar wakker van ligt. Spierballengerol van een bende pubers die de wereld willen regeren... daar gaan we niet ver mee geraken. Als de nato finland en zweden erbij willen, doen ze dat in stilte.... niemand die iets weet, tot ze erbij zijn.
Maar dit is pubergedrag... ’ik wil de grootste hebben’.
Niets uitdagen, dat maken sommigen ervan. Voor de Zweden en Finnen is dit ook realiteit. Naast een land liggen waar een dictator geen schrik heeft om een brutale oorlog te starten, en genadeloos burgers af te slachten. Maar hé, jij leeft ver genoeg weg hé? :bang:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wel grappig om de tegenstelling niet te zien in de uitdaging door aan te sluiten bij de NATO en anderzijds de herhaalde invasies van Rusland. :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”