Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

on4bam schreef:Alles hangt af van de bron. De Oekraïners zelf geven nogal optimistische cijfers over Russische verliezen net zoals dat omgekeerd ook het geval is.
Als ik puur af ga op de filmpjes die ik al gezien heb van de vernielde Russische tanks en ander materieel dan zijn de cijfers die je geeft toch wel echt belachelijk (maw. de effectieve verliezen liggen vele malen hoger bij de Russen, aan Oekrainse kant is het moeilijker te verifieren wat hun verliezen zijn).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

luukske schrijft ...Dat het moraal ver zoek is in de brandstofwereld...

De brandstofwereld is "de wereld", denk maar aan de oliecrisis (1973) of aan de huidige klimaatcrisis!. Allemaal voor koning Dollar...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Oryx controleert de filmpjes en meldingen op "dubbels". Er circuleren veel filmpjes waarvan beweerd wordt dat het een andere locatie of tijdstip is maar waar aan de hand van registratienummers toch kan bevestigd worden dat het om dezelfde tanks/vliegtuigen gaat.

BTW, de Russen claimen dat ze al zeer veel Oekraïense TB2 drones hebben neergeschoten, meer dan Oekraïne er heeft. Oryx heeft 1 bevestigde TB2 gevonden.

Het blijft een feit dat de Russische verliezen van zowel materiaal als personeel buitenproportioneel zijn.


Gisteravond heb ik via een ontvanger in het oosten van Polen geluisterd op de 80m band (3.668). Een (Oekraiense??) radioamateur of etherpiraat speelde er muziek afgewisseld met spraak waar ik enkel "Slava Ukraini) en Ruski o.i.d. kon in herkennen.
Even gezocht op "We will rock you" en Ukraine gaf als resultaat een YT filmpje en dein het Engels vertaalde tekst. In short: Russia Go F** Yourself.
[youtube]71nlhNH9YLY[/youtube]

Blijkbaar wordt deze muziek gebruikt om Russische communicatie te jammen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Alé, die andere gek heeft ook zijn portie aandacht nodig.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220325_94664413

Afbeelding

Beter al die gekken op een andere planeet zetten met hun raketten en dreigementen. :roll:
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

1207 schreef:Maakt dat antwerpen nu medeverantwoordelijk voor de Russischeoorlogsmisdaden?
Al eens gedacht aan de vele miljoenen van de diamanthandel Antwerpen - Rusland? https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220325_93017979

Vraag me af eenmaal de oorlog voorbij wie Rusland zal helpen en hoe, alle kennis pakt z'n biezen immers. (reeds 200.000 Russen?)
Oekraïne zie ik dit vrij snel te boven komen met onze hulp, er zullen wel wat contracten deze kant uit komen als dank voor bewezen diensten.
Maar voor Rusland zie ik een sombere toekomst eender hoe de oorlog zal eindigen.

Wat is jullie idee hierover?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Intussen "raced" Rusland verder terug in de tijd, nu willen ze ook de doodstraf weer invoeren...

Medvedev said there are no restrictions on the return of the death penalty

Deputy Chairman of the Russian Security Council Dmitry Medvedev believes that the moratorium on the death penalty can be revised "if something changes in the life of society." He recalled that in the USSR after the war, the ban on the death penalty was canceled “quickly enough” due to the high growth of “violent crimes”. According to Mr. Medvedev, Russia now has no restrictions on the death penalty.


Ria novosti, 25.3.22

Wat de verdwenen Sergei Shoigu, Minister van Defensie betreft...

The disappearance of Russian Defense Minister Sergei Shoigu from the media for a couple of weeks inspired Russian-language Twitter users to create memes. Recall that on March 24, state television channels showed a video from the meeting of the Security Council with Vladimir Putin, which was attended by Sergei Shoigu. But, as Medialeaks previously told, many viewers noticed interference on the screen of the President of the Russian Federation and suggested that instead of the original, the Kremlin administration provided archival footage.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is beangstigend en geruststellend tegelijk, dergelijke zaken graven hun eigen graf. Dit soort evoluties zijn eerder tekenen van wanhoop. Doodstraf voor mensen die niet akkoord zijn met de waanzin, tja.

Ik vraag me echt af hoe lang het gaat duren eer de stemmen die er genoeg van hebben van dit circus de overhand nemen. Putin is het probleem van Rusland, los dat probleem op en het ziet er al helemaal anders uit. Dat gaat zo met gekke leiders, men gaat een tijdje mee met de waanzin maar na een tijd begint het op te vallen dat het gewoon niet meer grappig is en eigenlijk nooit geweest is en dan stopt het. Die grens is Putin nu wel echt heel dicht aan het benaderen. Tou can fool some of the people...
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Petrikske schreef:
1207 schreef:Maakt dat antwerpen nu medeverantwoordelijk voor de Russischeoorlogsmisdaden?
Al eens gedacht aan de vele miljoenen van de diamanthandel Antwerpen - Rusland? https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220325_93017979?
dan stelt zich knal dezelfde vraag
is A'pen medeverantwoordelijk voor de bloedbaden die Rusland nu organiseert?

het is inderdaad jammer dat er geen totale economische blokkade is voor Rusland en witrusland.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Petrikske schrijft ...Wat is jullie idee hierover?

Poetin&Co vervangen door Zelensky en de amerikaanse invloedssfeer reikt meteen tot aan de chinese grens...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

1207 schreef:is A'pen medeverantwoordelijk voor de bloedbaden die Rusland nu organiseert?
Tuurlijk wel!

Ach ja.. "Cash = King"?

WK voetbal in Qatar.. logisch?

En vandaag een raketinslag vlakbij het F1 circus maar de voorstelling gaat gewoon door.
https://www.formule1.nl/nieuws/f1-licht ... j-circuit/
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Het is niet zo dat Oekraine de oorlog op de grond moet winnen,vind ik het is vooral zo dat de russen zoveel mensen op een of andere manier( gevangen/gedood/gewond of vermist) moeten kwijt spelen zodat hun systeem van binnen uit word uitgeholt,dat is de enige manier voor Oekraine dat er in Moskou echt zeer veel druk komt van onderen uit,als Putin daar dan geen rekening mee houd(en dat zit er volgens mij wel in) dan zal hij op een bepaald moment van de macht worden verdreven,dat is dan voor hem het meest gunstig verhaal ( men zou hem ook kunnen vermoorden bijv.)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://businessam.be/poetin-niet-het-w ... -nakamoto/

Dit is meteen ook een duidelijk antwoord op de vraag van Petrikske waarom er altijd hopen geld beschikbaar zijn voor Amerika en zijn (rijke) vriendjes...

https://www.reuters.com/world/europe/ru ... 022-03-25/

Hopelijk is dit het begin van het einde!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik weet dat zo nog niet,het is de Russen in ieder geval nu wel duidelijk geworden dat overal gelijk aanvallen,in zo een groot land,terwijl men ook nog niet langs de lucht kan bevoorraden wegens te gevaarlijk een onhaalbare zaak is geworden,als men zich uitsluitend en alleen met de Donbas zal bezig houden hebben ze meer kans om te slagen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

fluppie schreef:Ik weet dat zo nog niet,het is de Russen in ieder geval nu wel duidelijk geworden dat overal gelijk aanvallen,in zo een groot land,terwijl men ook nog niet langs de lucht kan bevoorraden wegens te gevaarlijk een onhaalbare zaak is geworden,als men zich uitsluitend en alleen met de Donbas zal bezig houden hebben ze meer kans om te slagen.
mja
echt fascinerend is hun claim dat ze hun doelen aan het halen zijn, bv de ontwapening/demilitarizering vh Oekraïense leger :)
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

1207 schreef:echt fascinerend is hun claim dat ze hun doelen aan het halen zijn, bv de ontwapening/demilitarizering vh Oekraïense leger :)
Totaal niet te vatten zo'n statement, toch?
Voor mij althans is het toch duidelijk dat dit conflict niet 'vaag' kan eindigen omdat anders de kans groot is dat we binnen 10 jaar alles nog eens dunnetjes kunnen overdoen.
Sancties tegen Rusland weg doen zolang Poetin aan de macht blijft? Ik zie het niet gebeuren.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Hun doel is toch al van dag -1: De Krim erkennen als onderdeel van de Russische federatie, de Donbass republieken als onafhankelijk erkennen en geen toetreding tot de navo. Ik snap de euforie niet goed dat ze zogezegd terug krabbelen...?
Ze hebben gewoon strategische fronten gevormd zodat het Oekraïense leger en verzet zich wel moest verspreiden. Ze hebben van dag 0 gezegd dat ze Oekraïne niet willen bezetten of inlijven. Dat wij er vanalles anders van gemaakt hebben maakt toch hun zaak niet? Dus ja, ik denk wel degelijk dat hun voornaamste doelen bereikt zijn
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

En ik denk dat hun voornaamste doel is betaald te worden in roebel/bitcoin...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

woutervh schreef:Hun doel is toch al van dag -1: De Krim erkennen als onderdeel van de Russische federatie, de Donbass republieken als onafhankelijk erkennen en geen toetreding tot de navo. Ik snap de euforie niet goed dat ze zogezegd terug krabbelen...?
Ze hebben gewoon strategische fronten gevormd zodat het Oekraïense leger en verzet zich wel moest verspreiden. Ze hebben van dag 0 gezegd dat ze Oekraïne niet willen bezetten of inlijven. Dat wij er vanalles anders van gemaakt hebben maakt toch hun zaak niet? Dus ja, ik denk wel degelijk dat hun voornaamste doelen bereikt zijn
Hun doel was wel véél meer, oa regimewissel en militaire vernietiging. En misschien niet goed naar Putin's monoloog geluisterd? Oekraine behoorde tot Rusland. Dat behelst wel degelijk inlijven, al dan niet als zogenaamde "onafhankelijke" republiek(jes)

En wat indien zij hun "doelen" bereikt zijn? Terugtrekken van Kharkiv, Mykolaiv, Kherson,Zaporizha, Sumy en Kiev? Zodanig de Oekraïense soldaten naar Loehansk en Donetsk kunnen trekken? :bang:
Hun pogingen om van Kherson regio en Zaporizha regio 2 "onafhankelijke" republieken te maken tonen wel iets anders. Waarom die pogingen ondernemen als je die toch wil teruggeven?

Maar voor u zijn blijkbaar Putin en zijn gevolg nog steeds héél geloofwaardig :lol:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef:Hun doel is toch al van dag -1: De Krim erkennen als onderdeel van de Russische federatie,
jij moet dringend Poetin's speeches herbeluisteren voor voor de invasie

regimewissel, naziregering bestraffen, totale ontwapening, streven naar het groot-russische rijk,...
de bombardementen vandaag op Lviv bewijzen dat Poetin/Rusland nog maar eens liegen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Geloven jullie echt dat die speeches voor ons (het westen) bedoeld zijn!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

wied schreef:Geloven jullie echt dat die speeches voor ons (het westen) bedoeld zijn!?
Het is zijn motivatie waarom hij doet wat hij doet en wat hij wou of wil bereiken.

Volgens hem is het einde vd sovjetunie het grootste drama vd 20e eeuw. Dus bekijken keertje alles vanuit dat licht
afgelopen jaren, nu (oorlog als retoriek) en jet zult en patroon richting toekomst zien
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Med schreef:
woutervh schreef:Dat wij er vanalles anders van gemaakt hebben maakt toch hun zaak niet? Dus ja, ik denk wel degelijk dat hun voornaamste doelen bereikt zijn
Hun doel was wel véél meer, oa regimewissel en militaire vernietiging. En misschien niet goed naar Putin's monoloog geluisterd? Oekraine behoorde tot Rusland. Dat behelst wel degelijk inlijven, al dan niet als zogenaamde "onafhankelijke" republiek(jes)
Een maand geleden hoorde je niks anders dan grove leugens van die kleine boskabouter Putain, en Wouter is er volledig ingetuind. Gefeliciteerd Putinlover.

Natuurlijk is het vooropgestelde doel bereikt, nu blijkt dat er voor hem niks meer zal inzitten. Het is tenslotte wat Putain zijn burgers in eigen land een maand geleden heeft voorgeschoteld. Maar het is nauwelijks meer dan wat al was, een maand geleden.
Als hij nu alsnog de oost en zuid kan behouden is er geen greintje gezichtsverlies voor hem. De Russische burger weet gewoon van niet beter, en hij gaat verder een grootse leider zijn bij die Russische boerkes op 9 mei.

Maar oppassen, het kan dat de Oekraïner die plannetjes van het Russische kabouterke alsnog van tafel gaat vegen en ze zelfs uit die ganse oost en zuidflank kan wegjagen met de staart tussen de benen.

Oekraïne en zijn leger hebben verbazingwekkend militair heel wat meer in hun mars nu, dan 8 jaar geleden. Samen met de plotselinge verbondenheid en de halsstarrigheid van de NATO is dit een tweede miscalculatie van die kleine pseudo tsaar.

Zelenski op kop en zijn geharde Oekraïense strijders, daar valt echt niet meer mee te spotten.
De Russische boerkes gaan nu nog tot besef moeten komen dat ze het paria van de wereld geworden zijn en dat voor vele decennia in de toekomst, zolang ze Poetin niet hangen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

wied schreef:Geloven jullie echt dat die speeches voor ons (het westen) bedoeld zijn!?
Of die nu voor het westen of voor zijn eigen bevolking bedoelt waren doet er eigenlijk niet toe.
Indien enkel voor zijn eigen bevolking is het om hen te overtuigen dat er een noodzaak is om Oekraine met geweld binnen te vallen, want de Oekrainers zijn de "opstandelingen, nazis en binnenlandse verraders" die tegen het moederland zijn.

Indien voor het westen, een poging om de westerse bevolking te overtuigen dat hij het recht heeft om Oekraine met geweld binnen te vallen, dat hij dit als een "binnenlands" probleem ziet.

Maar zoals al eerder gezegd, de aanloop naar deze oorlog heeft hij al jaren voor 2014 gestart.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

timmermc schreef: Een maand geleden hoorde je niks anders dan grove leugens van die kleine boskabouter Putain, en Wouter is er volledig ingetuind. Gefeliciteerd Putinlover.
Geen idee waarom dergelijke toon nodig is... :roll:
Iedereen maakt zijn interpretatie van de feiten. Ik kan er ook niet aan doen dat de mijne niet strookt met "een losgeslagen gek die zijn buurland in puin wil hebben en met harde hand terug wil naar de USSR".
Ik heb van bij het begin gezegd dat ik daar niet in geloofde. Er zit een geopolitieke strategie achter. NAVO weghouden van zijn achterdeur, pro-russische regio's als dusdanig erkennen en de Krim (met zijn zwarte zee vloot in Sebastopol) bij Rusland inlijven (en liefst via een landbrug via Marioepol). Speeches zijn propaganda. Je moet stokken vinden om de ander mee te slaan die ook begrijpbaar zijn voor diegene die geopolitiek niet snappen...
Geloven jullie echt dat ze dat land niet kunnen platbombarderen/veroveren mochten ze dat willen? Geloven jullie echt dat die kolonnes opgehouden worden door verzet en slechte chinese banden?

PS: dat maakt niet dat ik akkoord ben met Putin of de manier van werken. Het druist nog steeds in tegen alle internationale regels en is niet goed te praten
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

woutervh schreef:
Iedereen maakt zijn interpretatie van de feiten. Ik kan er ook niet aan doen dat de mijne niet strookt met "een losgeslagen gek die zijn buurland in puin wil hebben en met harde hand terug wil naar de USSR".
Nochtans zijn dat DE FEITEN want dat is wat zich afspeelt. Hoe legitimeer jij dan dat Poetin Marioepol à la Grozny met de grond gelijk maakt? Dat hij zwangere vrouwen en kinderen moedwillig de dood injaagt? Dat hij zijn eigen gesneuvelde soldaten niet terug wil, want dat is slecht voor de moraal ?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

1) ik legitimeert helemaal niets
2) ik spreek niet van FEITEN, want daar hebben wij het raden naar
3) ik heb toch net uitgelegd waarom ik denk dat hij Marioepol wil? Landbrug naar de Krim. Da's nog iets anders dan terugkeren naar de USSR
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef: PS: dat maakt niet dat ik akkoord ben met Putin of de manier van werken. Het druist nog steeds in tegen alle internationale regels en is niet goed te praten
waarom slaag je het dan niet om het ondubbelzinnig te veroordelen en de schuld volledig bij Poetin te leggen?
de massamoorden in oost-oekraïne te veroordelen?
waarom altijd die maar dat het toch eigenlijk ook wel aan de Nato, EU, Westen en Vs ligt? Meestal dan gevolgd door 1 of andere waardeloze uitleg die nergens op slaat? Poetin die in Oost-Oekraïne, Charkiv en MArioepol, krek dezelfde tactieken gebruikt als in Aleppo en Grozny.
Dat zijn dan vnl Russischtalige inwoners van Oekraïne

Zelfs Dewinter krijgt het over zijn lippen dat er hier toch echt maar 1 verantwoordelijke is, nl Poetin.

naar feiten hebben wij het raden? Wat met de 25000 Oekraïeners die al hier zitten?
betaalt door Zelensky om te vluchten en eigenlijk fake boel?
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

woutervh schreef:
timmermc schreef: Een maand geleden hoorde je niks anders dan grove leugens van die kleine boskabouter Putain, en Wouter is er volledig ingetuind. Gefeliciteerd Putinlover.
Ik heb van bij het begin gezegd dat ik daar niet in geloofde. Er zit een geopolitieke strategie achter. NAVO weghouden van zijn achterdeur, pro-russische regio's als dusdanig erkennen en de Krim (met zijn zwarte zee vloot in Sebastopol) bij Rusland inlijven (en liefst via een landbrug via Marioepol). Speeches zijn propaganda. Je moet stokken vinden om de ander mee te slaan die ook begrijpbaar zijn voor diegene die geopolitiek niet snappen...
Denk jij echt dat Putin geloofde dat elk van zijn acties tegen Oekraïne de NAVO zou weghouden van zijn achterdeur? Dan ben je echt wel goedgelovig.
Elke actie van hem heeft net Oekraïne dichter bij de NAVO gebracht.
Zijn inval en bezetting van de Krim, het militair ondersteunen EN actief opstand in de oostelijke regio's te orkestreren heeft er net voor gezorgd dat HIJZELF het Boedapest memorandum verscheurd heeft, en dus zelf de NAVO en Oekraïne het recht gegeven heeft om toenadering tot elkaar te zoeken. Die toenadering is door een democratisch verkozen regering zelf gezocht, niet opgedrongen door "het westen". Dus héél die geo-politieke strategie van Putin is al van bij het begin, nog voor 2014, mislukt.

En nu haal jij er ook al iets extra bij: de landbrug. Dat is al géén geo-politiek meer, maar economisch Oekraïne beperkingen opleggen aangezien dit belangrijke havens voor hen bevat. En dan moet hij 3 extra "onafhankelijke" republiekjes gaan produceren. Waar zij wel actief mee bezig zijn.

Natuurlijk had hij gehoopt (en misschien ook wel oprecht gedacht) dat dit de NAVO zou splitten, maar dat was toch een enorme gok. De hoeveelheid aan sancties doen echt wel pijn, zowel aan hemzelf, zijn vertrouwelingen, als elke rus. En we zijn nog maar een maand ver. Nog enkele maanden en men begint het werkelijk te voelen. Zelfs als hij via crypto of roebels of renminbi gaat willen betaald worden.

Lonen en pensioenen in Rusland worden nog steeds in roebels uitbetaald, dus ongeacht in welke munt wij betalen, omwisseling naar roebels is er altijd. Enkel zullen de oligarchen minder dollars hebben, maar wel meer roebels. En of zij daar echt gelukkig mee zijn betwijfel ik. Toch zeker als dit maandenlang gaat duren.

En hij zal inderdaad zijn olie en gas wel elders verkocht krijgen. Maar vooral voor zijn gas zal Gazprom dan eerst wel nieuwe pijpleidingen moeten aanleggen, die miljarden gaan kosten. Want de huidige pijpleidingen richting Azië zullen dan niet voldoende capaciteit hebben.
woutervh schreef: Geloven jullie echt dat ze dat land niet kunnen platbombarderen/veroveren mochten ze dat willen? Geloven jullie echt dat die kolonnes opgehouden worden door verzet en slechte chinese banden?
Ja, Rusland kan héél het land platbombarderen/veroveren met de gigantische hoeveelheid "domme" munitie die zij ongetwijfeld hebben. Maar wat brengt hem dat op? Volkerenmoord?
Mariupol in puin leggen krijgt hij nog uitgelegd door de schuld op de nazi's van het Azov brigade te steken, maar Kiev en het overige grondgebied niet. Vele Russen beschouwen de Oekraïners nog steeds als broeders, dus héél hun land vernietigen krijgt hij niet uitgelegd, zelfs niet met nazi's, navo, eu of wat hij er tot nu toe al bij gesleept heeft. En wat wint hij daarmee? Een land dat volledig terug moet opgebouwd worden?

Toch de kracht van het verzet niet onderschatten. Deze mensen vechten voor iets, het Russische leger niet. Het is niet voor niets dat hij in het buitenland moet gaan ronselen, of Wit-Russische troepen erbij wil. Véél offensieve troepen zijn nu reeds in Oekraïne (volgens sommige militaire analisten zelfs al meer dan de helft), en hij kan natuurlijk niet zijn overige grenzen onbewaakt laten.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Med schreef:
woutervh schreef: Geloven jullie echt dat ze dat land niet kunnen platbombarderen/veroveren mochten ze dat willen? Geloven jullie echt dat die kolonnes opgehouden worden door verzet en slechte chinese banden?
Ja, Rusland kan héél het land platbombarderen/veroveren met de gigantische hoeveelheid "domme" munitie die zij ongetwijfeld hebben. Maar wat brengt hem dat op? Volkerenmoord?
Als hij dat doet, verliest hij zijn laatste bondgenoten en zal zelfs China hem als een baksteen laten vallen. En zelfs een gek als Poetin beseft dat hij zonder bondgenoten totaal "verloren" is. Dan vliegen de muggen zonder belemmering in zijn bek en stikt hij.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Je leest hier toch grappige zaken. Putin wil de NAVO op afstand houden... en daarom gaat hij landen binnenvallen en zo uiteindelijk dichter bij de NAVO te komen, logisch toch :roll:

We zijn wel al zover dat er toegegeven wordt dat van de uitleg/speeches niet veel te geloven is. Putin pakt gewoon wat hij pakken kan en een uitleg verzint hij nadien wel. De stok om de hond te slaan dus, een term die ik hier al gebruikte wordt nu door de "begrip voor Putin-groep" gebruikt.

De zaak is echter niet zo ingewikkeld als hier soms geprobeerd wordt voor te stellen. Putin is degenen die begint met grof geweld te eisen wat hij ideologisch wil. Stokken heeft hij genoeg want de fantasie is vrijer dan gemiddelde Rus. De gelmiddelde Rus zou beter eens de rekening beginnen maken en overwegen wat het voordeligste is in deze situatie, de sancties en gevolgen ondergaan of afscheid nemen van dhr Putin.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ja maar dan niet op de manier zoals dat die andere ouwe het luid zit te roepen in de media.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220327_93529656
https://www.hln.be/buitenland/witte-hui ... ~a4b3c33f/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/26 ... uidelijkt/


Wij allemaal dreigen hier zwaar de dupe van te worden. Het worden sowieso moeilijke jaren economisch en sociaal door de oorlog. Maar de manier zoals Biden en andere de lont in het kruitvat blijven duwen, gaat misschien in ons gezicht ontploffen. In ons Europees gezicht met een oorlog. En die ouwe dweil zit daar veilig aan de overkant van de oceaan. Ze kunnen ons dan komen bevrijden na x aantal jaar....
Soms vraag ik me af of het niet beter was geweest onder een Trump administratie, djeez.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Pengu schreef: de manier zoals Biden en andere de lont in het kruitvat blijven duwen,
yep
Niets doen en Poetin laten doen heeft ons tot nu toe echt wel geholpen hé

hoeveel opposanten mogen er nog vergiftigd worden?
hoeveel landen mogen nog door Poetin platgegooid worden?
in hoeveel landen mag hij ngo een dictator plaatsen
...

Laat ons Poetin het voordeel vd twijfel geven
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Since the beginning of hostilities in Ukraine, Russia has opened 60 criminal cases related to the protests. This was announced in the telegram channel by the head of Agora Pavel Chikov.

According to human rights activists, 46 people became defendants in criminal cases in 22 Russian regions, two of them are charged with two articles of the Criminal Code. “Nine of them are in custody, three are under house arrest, and two more courts have ordered a ban on certain actions. At least five of the accused are outside Russia," Chikov said.

He noted that ten criminal cases were opened under the new Art. 207.3 of the Criminal Code - about "fakes" about the actions of the Armed Forces of the Russian Federation. Nine more cases - under Part 2 of Art. 214 of the Criminal Code (“Vandalism motivated by hatred”), which involved at least three street artists (in Moscow, Vladimir and St. Petersburg). The same number of cases were initiated under Part 1 of Art. 318 of the Criminal Code (use of non-dangerous violence against a representative of authority). In addition, the FSB in Kazan and Petrozavodsk is investigating two cases of justifying terrorism (Article 205.2 of the Criminal Code).

According to Chikov, there are some cases in which there are no defendants. “The most common is the article on a knowingly false report of an act of terrorism (Part 2 of Article 207 of the Criminal Code of the Russian Federation) — it was used by the police as a basis for investigative actions and the seizure of computers and phones from civil activists and journalists in at least 10 regions of Russia,” he said. . Also for these purposes, according to Chikov, a libel case (Article 128.1 of the Criminal Code) against the governor of the Pskov region Mikhail Vedernikov and a fraud case (Part 1 of Article 159 of the Criminal Code of the Russian Federation) in Novosibirsk were used.


https://novayagazeta.ru/articles/2022/0 ... raine-news
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Pengu schreef:Ja maar dan niet op de manier zoals dat die andere ouwe het luid zit te roepen in de media.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220327_93529656
https://www.hln.be/buitenland/witte-hui ... ~a4b3c33f/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/26 ... uidelijkt/


Wij allemaal dreigen hier zwaar de dupe van te worden. Het worden sowieso moeilijke jaren economisch en sociaal door de oorlog. Maar de manier zoals Biden en andere de lont in het kruitvat blijven duwen, gaat misschien in ons gezicht ontploffen. In ons Europees gezicht met een oorlog. En die ouwe dweil zit daar veilig aan de overkant van de oceaan. Ze kunnen ons dan komen bevrijden na x aantal jaar....
Soms vraag ik me af of het niet beter was geweest onder een Trump administratie, djeez.
Is het dan nog niet tot je doorgedrongen Pengu?
Europa is in oorlog, of moet je eerst de geluiden van oorlog echt horen voor je ogen open gaan?

Die ouwe dweil zoals je hem noemt, is helemaal niet seniel. Of denk je echt dat hij zich versproken heeft over een regimewissel in Moskou. Hij beseft perfect over en tegen wie hij dat gezegd heeft en zijn boodschap kwam duidelijk door in het Kremlin.

Je bent vergeten dat die oranje idioot de NAVO wou inkrimpen, had hij een tweede termijn gekregen dan was Polen misschien nu wel al gebombardeerd. America first, weet je nog.
Die slachter zijn voortdurende grove leugens en verachtelijke daden zijn bijna niet menselijk meer te noemen, denk toch vooral niet dat hij een groter gevoel van medeleven zou tentoonspreiden voor ons, dan hij dit heeft voor die onschuldige burgers in Oekraïne.

Als ik een deel van mijn comfort en economisch welzijn moet opgeven om die kabouter kl**tzak in Rusland een halt toe te roepen, dan doe ik dat graag.
En moet dit desnoods langer duren dan verwacht, voor mij telt het prijskaartje niet. Mijn vrijheid en het veilige nestje dat ik hier heb is voor mij het hoogste goed.

Hangen moet hij, aan de hoogste lantaarnpaal die Moskou telt.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Pengu schreef:Ja maar dan niet op de manier zoals dat die andere ouwe het luid zit te roepen in de media.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220327_93529656
https://www.hln.be/buitenland/witte-hui ... ~a4b3c33f/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/26 ... uidelijkt/


Wij allemaal dreigen hier zwaar de dupe van te worden. Het worden sowieso moeilijke jaren economisch en sociaal door de oorlog. Maar de manier zoals Biden en andere de lont in het kruitvat blijven duwen, gaat misschien in ons gezicht ontploffen. In ons Europees gezicht met een oorlog. En die ouwe dweil zit daar veilig aan de overkant van de oceaan. Ze kunnen ons dan komen bevrijden na x aantal jaar....
Soms vraag ik me af of het niet beter was geweest onder een Trump administratie, djeez.
Een beetje naïef om te denken dat dit enkel maar om de grens van het "Groot-Rusland" van Putin gaat.
Deze oorlog is vooral ook economisch getint. Want een grootmacht ben je niet enkel militair, maar ook economisch. En daar schiet Rusland, ondanks hun olie en gas, tekort.
Als jij werkelijk gelooft dat de Donbas regio enkel door Putin gewild is omwille de russische taal die er gesproken word, ben je er toch wel naast. De Donbas regio is rijk aan grondstoffen. Mijnbouw is daar het belangrijkste. Ijzer-, mangaan- en nikkel bv. Samen met Rusland is dit toch wel een aanzienlijk deel van de wereldproductie.
En met de landbouwproducten erbij, een héél belangrijke speler. En kan hiermee Europa hard treffen. Uitvoer van graanproducten naar Midden-Oosten, die héél afhankelijk hiervan zijn, kan hem al op goodwill van verschillende landen rekenen. Of Afrikaanse dictators bedienen om nog meer macht over grondstoffen te bekomen. De prijzen zullen niet enkel maar "moeilijke jaren" geven voor Europa, maar een constante moeilijke periode als China en Rusland dan ook nog gaan samenwerken.

Dus je kan wel luid zitten te roepen onder je kerktoren over die ouwe dweil, maar uiteindelijk, hoe je het ook draait of keert, is het wel de VS die verhindert dat Rusland nog verder zal gaan in Europa. De VS heeft 100 duizend soldaten hier, goed getraind en bewapend met een uitstekende commandostructuur.

De lont heeft Putin reeds in het kruitvat gestopt. Eigenlijk is het nu aan de NAVO/EU om die lont te doven zonder toe te geven aan Putin, anders gaat dit zeker in ons gezicht ontploffen. Misschien niet dit jaar, maar de volgende jaren zeker
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Med schreef: Een beetje naïef om te denken dat dit enkel maar om de grens van het "Groot-Rusland" van Putin gaat.
Deze oorlog is vooral ook economisch getint.
En met de landbouwproducten erbij, een héél belangrijke speler. En kan hiermee Europa hard treffen. Uitvoer van graanproducten naar Midden-Oosten, die héél afhankelijk hiervan zijn, kan hem al op goodwill van verschillende landen rekenen.
is het wel de VS die verhindert dat Rusland nog verder zal gaan in Europa.
Eigenlijk is het nu aan de NAVO/EU om die lont te doven zonder toe te geven aan Putin
^^ een van de betere analyses die hier verschenen zijn, heel accuraat overzicht van de huidige geopolitieke situatie alsook van de belangen die meespelen :thumbs:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik moet er niet aan denken dat die oranje clown nog zetelde met zijn jeukende vinger op de knop.

Hij was degene die de NATO niet zo nodig achtte en op veel steun had je dan ook niet moeten rekenen met zijn America first ideeën. Trouwens is de man zelfs niet aan de macht gekomen dankzij wat steun van Putin.

Wat Biden zei is gewoon juist. Het is eerder gericht als hint aan de Russen. Het is aan de Russen om te beslissen of zij hun lot aan deze van een dolgedraaide machtswellusteling wil leggen.

Gisteren zag ik op twitter een filmpje van een betoger tegen Putin. Hij verliet de gevangenis en buiten stond zijn moeder hem op te wachten. Zij was echter niet alleen want ook enkele types van het leger waren daar om hem direct in te lijven voor het leger. Hij zal waarschijnlijk mogen kanonnenvlees spelen aan het front van de speciale actie. Het verbaast niet dat de motivatie niet optimaal is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Er blijft de vraag waarom Putin dit niet heeft gedaan in het Trump tijdperk.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

fluppie schreef:Er blijft de vraag waarom Putin dit niet heeft gedaan in het Trump tijdperk.
Misschien was hij te zeker van herverkiezing of was hij nog niet klaar???

Soit, Trump noemde de inval een briljant plan :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Dizzy schreef:
fluppie schreef:Er blijft de vraag waarom Putin dit niet heeft gedaan in het Trump tijdperk.
Misschien was hij te zeker van herverkiezing of was hij nog niet klaar???

Soit, Trump noemde de inval een briljant plan :roll:

Wat je hier soms leest.

“We’re watching a holocaust. We’re watching something that I’ve never seen before, the way that they’re going to go in — they’re blowing up buildings with children, with women, with professions, with people — think of just people,” Trump responded. “They’re blowing up indiscriminately, they’re just shooting massive missiles and rockets into these buildings and everybody is dying​.”

FOX NEWS
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”