Ik ben eigenlijk wel blij met de komst van deze zak. Wij wonen op een appartement, vroeger ging het keukenafval bij het restafval. Nu gebeurt er (hopelijk) iets nuttig mee ipv het in de verbrandingsoven te gooien.
In een keukenkast hebben we een vuilbakje staan met twee compartimenten: eentje voor restafval en eentje voor keukenafval.
In beide compartimenten zitten momenteel composteerbare zakjes.
De composteerbare zak van het restafval gaat inclusief inhoud in de vuilzak van het restafval, de composteerbare zak van het keukenafval kap ik leeg in de vuilzak van het keukenafval. De composteerbare zak zelf (zonder inhoud) gaat bij het restafval. Reden: er mogen geen composteerbare zakken in de vuilzak van het keukenafval (bron: limburg.net)
Het leegkappen van de composteerbare zak in de vuilzak is een heel gedoe. De composteerbare zak half dicht draaien en omgekeerd in de vuilzak proppen (uitdaging 1). Vervolgens de onderkant van de composteerbare zak vastnemen en uitschudden (afval blijft steken in de handvaten van de zak als je ze vergeet kapot te scheuren). (uitdaging 2).
Ik heb al eens rondgekeken voor papieren afval zakjes maar die zijn enorm duur. In dat geval kan ik beter rechtstreeks een keukenafval vuilzak in ons vuilbakje steken en ze voor 1/3 gevuld aan de straat zetten. (de vuilzakken voor keukenafval kosten ~€0,15 per stuk)
Een andere optie zou zijn om een compostvat op ons terras te zetten. Gezien we op een appartement wonen, is het zeer moeilijk om de goede bruin/groen verhouding te krijgen in het compostvat (eigenlijk zou het enkel dienen voor keukenafval..). Ik zou ook niet weten waar blijven met het compost en ook liever heb ik geen compostvat op ons terras(je)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mensen in dezelfde situatie? Hoe lossen jullie dit op? Tips?