vraagje autobanden
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 98 keer
Ik heb een Skoda Superb. Banden vooraan zijn al wat meer versleten dan die achteraan. Kan ik gewoon de voorste met de achterste wisselen (met velg dus)? Ik ga niet kruisen, dus rijrichting blijft dezelfde.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Ja, dat kan. Wel een sidenote: eigenlijk leg je best de banden met het meeste profiel achteraan. Als je auto vooraan over zijn banden schuift krijg je onderstuur, en dat krijg je meestal nog wel gecorrigeerd. Als die achteraan begint te schuiven is dat een stuk moeilijker om te corrigeren.
Wat ik (met mijn voorwielaandrijvers) deed was: zodra de banden vooraan op waren, liet ik de achterste naar voor leggen en een nieuwe set achteraan monteren. Dan reed je eigenlijk altijd met goeie banden achteraan.
Enkel als de achterbanden gecupt zijn zou ik overwegen ze tijdelijk te wisselen.
Wat ik (met mijn voorwielaandrijvers) deed was: zodra de banden vooraan op waren, liet ik de achterste naar voor leggen en een nieuwe set achteraan monteren. Dan reed je eigenlijk altijd met goeie banden achteraan.
Enkel als de achterbanden gecupt zijn zou ik overwegen ze tijdelijk te wisselen.
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ah ja, verkeerd gelezen ... slechte banden achteraan monteren is geen goed idee nee ... ik zag Skoda staan (en dus voorwiel aandrijving) en ging er gewoon vanuit dat je je banden ging verwisselen maar om uit te sparen monteer je dan beter je achterbanden vooraan en achteraan nieuwe. En zo moet je telkens maar 2 banden vernieuwen ipv 4. Met achterwiel aandrijving kan je het andersom nog wel doen, maar de meeste merken monteren achteraan dan bredere banden/velgen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 98 keer
Is dat ook van toepassing voor een brave chauffeur die zich (meestal) aan de snelheidslimieten houdt en niet door bochten scheurt ?SpecialK schreef:Wel een sidenote: eigenlijk leg je best de banden met het meeste profiel achteraan. Als je auto vooraan over zijn banden schuift krijg je onderstuur, en dat krijg je meestal nog wel gecorrigeerd. Als die achteraan begint te schuiven is dat een stuk moeilijker om te corrigeren.
Skoda is ook maar een 1600 diesel, dus heel zot moet ik er niet mee doen.
Veel kosten ga ik niet meer steken in de wagen, zit al ruim boven de 200.000 km. Ik denk dat ik hem ga "oprijden" en dan bij aankoop van een nieuwe voor de recyclagepremie ga gebruiken.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Er zijn genoeg externe factoren die het toch een zeer gevaarlijk zaak maken, hoe goed je ook denkt je wagen te kennen. Een slipcursus kan helpen om die controle te verbeteren.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)