woutervh schreef:Soms ben ik echt jaloers op mensen voor wie de wereld simpel in elkaar zit (en dit meen ik!). Dit zijn de goeie, dit zijn de slechte en dit is de waarheid. Al de rest is zever, fake news, propaganda, indoctrinatie, schuld van politiek, schuld van de Moslims, schuld van de Walen, ...
Het is straf dat de pro-Poetin fans zich profileren als de "gematigden" terwijl de overgrote meerderheid, die aan de kant van de slachtoffers staat (Oekraïne) als de "radicalen" voorgesteld wordt.
Dat sommigen daar dan in meegaan in heel straf.
petrol242 schreef:Om jullie een idee te geven dat die mooie sancties wel degelijk ook onszelf treffen
Sancties zullen altijd lokale gevolgen hebben, dat is onvermijdelijk.
Vraag is of je dan zomaar misdaden tegen de menselijkheid moet toelaten.
petrol242 schreef:De gehele werkende klasse, zowel in Oekraïne, Rusland, Europa,... zal het geweten hebben in een conflict dat niet van hen is.
Dat zei men in 1939 ook, wat hebben wij daarmee te maken?
Uiteindelijk viel de toenmalige dictator in heel Europa binnen, de schade was veel kleiner geweest had men van in het begin inbegrepen, maar kortzichtigheid is nu eenmaal het gemakkelijkste.
petrol242 schreef:Ja, een staakt-het-vuren zoals gezegd en de OVSE zijn werk laten doen
En wie gaat die daartoe dwingen?
Lafhond ging eens praten met zijn Oekraïense evenknie.
De leugenaar beweerde dat Rusland nooit was binnengevallen, en eiste de onvoorwaardelijke overgave.
Op een half uurtje was het gedaan met de onderhandelingen.
Wat ga je met zo'n mensen onderhandelen...
petrol242 schreef:Bewijs dat eens? Er bestaan geen resoluties die enkel het geweld in Oekraïne veroordelen. Er hangt altijd iets anders aan vast.
Ja, jij wilt een vrijblijvende resolutie die zeker niemand in Rusland pijn wil doen.
Wat ben je daar mee?
Het gaat erover dat als er een resolutie is je altijd wel een aspect kunt vinden dat je niet bevalt, en wie eigenlijk zijn bondgenoot (Rusland) geen pijn wil doen, kan zich daar makkelijk achter verschuilen.
PVDA is zo'n partij, net zoals andere Communistische Partijen ook die resoluties weigerden goed te keuren.
petrol242 schreef:boulder schreef:
Het antwoord is daar klaar en duidelijk: Rusland viel Oekraïne binnen, en niet omgekeerd.
Kijk je dan niet door een heel enge bril? Dit conflict is veel meer dan de Russische invasie in Oekraïne. Was het maar zo simpel.
Jij gaat mij dan eens uitleggen dat het omgekeerd is of zo?
De Donbas is ook een regio waar ze binnengevallen zijn, dus dat was niet Russisch...
Pengu schreef: Iedereen gaat me zot verklaren als ik zou zeggen dat we beter eens wat milderen met onze oorlogsvoering en zodoende een deur op een kier zetten voor mogelijks betere onderhandelingsopties voor Oekraïne te forceren.
Alsof dictators de taal van de vrede begrijpen.
Ze begrijpen die alleen als ze met de rug tegen de muur staan.
Wanneer gaf Duitsland zich over in WO1?
Enkel toen ze helemaal op hun knieën zaten.
wied schreef:Ca 50 jaar geleden hebben de amerikanen ons dat ook al een keer gelapt: olieprijzen X 4! Toen werd het oliecrisis genoemd, nu klimaat/energiecrisis...
De oliecrisissen kwamen er door de OPEC landen, en dat zijn voornamelijk Arabische landen.
Het zijn zij die toen de olieprijs vermenigvuldigd hebben.
Dizzy schreef:Hij zal enkel bereid zijn om ECHT te spreken als het verlies onafwendbaar is, dat is nu dus nog zeker niet het geval. Welke renner gaat spreken met de achtervolgers als hij voorop ligt en de beste benen heeft? Juist.
Er is volgens mij nog een reden.
De Russische bevolking wordt dagelijks voorgelogen.
Eens de oorlog voorbij is, zullen de beelden echter onvermijdelijk de hele Russische bevolking bereiken.
Dan zal die zien hoe beestachtig Poetins troepen tewerk gegaan zijn, hoe ze hun "broedervolk" uitgemoord hebben, en hele steden vernield hebben, hoe ze vrouwen en kinderen aangevallen hebben.
Poetin beseft dat heel goed, en hoopt dat hij dat kan "goedmaken" door grote gebieden te veroveren, en als het mogelijk is een regimewissel te vestigen.
In dat laatste geval zal Poetins marionet de leugens verderzetten dat het de Oekraïense "nazi's" zijn die op hun eigen volk schieten.
woutervh schreef:En Putin kan weinig verkeerd doen, want zie wat hij heeft betekend voor het land na de val van de soviet-unie en de jaren van Jeltsin.
Hij heeft ze terug welvaart en een vorm van zelfwaarde en respect gegeven.
Heel veel Russen hebben familie in Oekraïne, en op die manier sijpelt steeds meer de waarheid door.
En het maakt niet zoveel uit wat hij betekend heeft, door zijn oorlog dreigen de Russen dat op korte tijd weer allemaal kwijt te spelen.
Ze beginnen het nu al goed te voelen.
Dizzy schreef:Ik denk niet dat Putin plaats heeft om al die Russen 15 jaar op te sluiten, er zijn trouwens protesten en tegenstanders dus zo ongeweten is het allemaal niet.
Hoeveel cellen heeft hij eigenlijk?
Kunnen ze naar analogie van de DOS aanvallen, geen DOJ (J = JAIL) uitvoeren?
Zich massaal laten oppakken, met als gevolg dat er geen cellen meer over zijn om nieuwe arrestanten op te pakken, zodat nieuwe betogingen niet meer zijn tegen te houden?
Dizzy schreef:Je moet daarvoor niet ver kijken, ook hier zijn er mensen die blind achter de Vlaamse goednieuwsshow aanhollen. Net zoals veel Duitsers niet wilden weten wat men met de treinvrachten Joden deed.
Allez, de binnenlandse politiek is daar weer, op kap van de Oekraïeners.
Ik kan evengoed zeggen dat sommigen zo blind zijn dat ze denken dat alles wat Vivaldi doet goed is.
Wat dat "wir haben es nicht gewußt" betreft, dat geldt niet alleen voor de Duitsers.
Je moet maar eens kijken wat de kleindochter van de hoofdredacteur ten tijde van WO2 van de New York times in haar Ted Talk over haar grootvader vertelde :
https://www.youtube.com/watch?v=Q2PQCNQH2lY
De New York Times was toen in handen van een Joodse hoofdredacteur, hij was er zo beducht voor dat hij als "partijdig" gezien zou worden, dat hij altijd "alle kanten van het conflict" aan het woord wou laten.
Hij verbloemde de werkelijkheid, en artikels over de vernietigingskampen en de gaskamers werden naar pagina 13 verhuisd, alsof het om een kleinigheidje ging.
Welnu, ik zie een zekere gelijkenis met wat er nu gebeurt.
Niet dat er vernietigingskampen zijn of zo, maar het gaat erover dat sommigen vinden dat we "neutraal" moeten zijn, dat we moeten "in het hoofd van Poetin" kijken, dat we moeten begrip hebben voor zijn drang naar meer Lebensraum...
En ook hier kunnen we niet zeggen dat de mensen niet op de hoogte zijn, in tegenstelling tot toen zien we de verschrikkelijke beelden elke avond in het nieuws, en staan de berichten op de voorpagina van de krant.