Huh? Wat hebben de Japanners er mee te maken? Tenzij je Yuan bedoelt.Dafke schreef:Eigenlijk een raar idee, dat mijn kinderen wss met Yen ipv Dollar overal ter wereld zullen moeten betalen. .
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Huh? Wat hebben de Japanners er mee te maken? Tenzij je Yuan bedoelt.Dafke schreef:Eigenlijk een raar idee, dat mijn kinderen wss met Yen ipv Dollar overal ter wereld zullen moeten betalen. .
Ja, onder Winnie The Pooh gaat het nog niet gebeuren want met zijn visie raakt China niet ver, maar onder een van de opvolgers zeker wel.Dafke schreef:Er zijn al heel wat indicatoren dat China de nieuwe wereldleider (world order) zal worden.
Ik denk dat er wel grotere zorgen zijn dan dat. In het Chinese wereldbeeld bestaan er heel wat fundamentele rechten en vrijheden niet die wij for granted nemen. Dat we die vroeg of laat gaan moeten afgeven is m.i. veel meer zorgwekkend.Dafke schreef:Eigenlijk een raar idee, dat mijn kinderen wss met Yen ipv Dollar overal ter wereld zullen moeten betalen.
Inderdaad, laten we niet vergeten dat we nog maar bijna 80 jaar zonder oorlog leven bij ons, wat een druppel is ivm de geschiedenis van de mensheid, maar tegelijk ook al een relatief lange periode, want vroeger volgden de conflicten elkaar wel sneller op.Dafke schreef:Enige wat verontrustend is in zo een changing world order.. er gaat altijd een burgeropstand en grote oorlog aan vooraf.
Een tijdje geleden heb ik een docu op BBC gezien waarin gezegd werd dat de mensheid door de eeuwen heen minder gewelddadig geworden is.CCatalyst schreef:Inderdaad, laten we niet vergeten dat we nog maar bijna 80 jaar zonder oorlog leven bij ons, wat een druppel is ivm de geschiedenis van de mensheid, maar tegelijk ook al een relatief lange periode, want vroeger volgden de conflicten elkaar wel sneller op.
Inderdaad, foutje deze nachton4bam schreef:Huh? Wat hebben de Japanners er mee te maken? Tenzij je Yuan bedoelt.Dafke schreef:Eigenlijk een raar idee, dat mijn kinderen wss met Yen ipv Dollar overal ter wereld zullen moeten betalen. .
ALs Rusland Chemische en nucleaire wapens inzet, men zit al een paar dagen op dat spoor in Moskou, wordt het alleen maar erger qua vluchtelingenPengu schreef:Al die opvang die nu wordt voorzien is uiteraard noodzakelijk maar ik maak mijn bedenkingen voor de langere termijn als deze oorlog blijft duren.
Geen idee waar je het blijft uithalen, noch wat een politieke partij (in ieder geval niet de mijne) hier terzake zou doen...boulder schreef:Zoals ik zei, PVDA staat aan de kant van Rusland, ook al willen ze dat niet openlijk toegeven.petrol242 schreef:Ik sta volledig achter de analyses en stellingen die philippe_d en woutervh naar voren schuiven.
Geen idee waar je het blijft uithalen, noch wat een bepaalde nieuwssite hier terzake zou doen...boulder schreef:Dat zal Russia Today wel beweren, maar de waarheid is dat de Russische economie niets waard is, net zoals de roebel.woutervh schreef:Rusland is bijna een continent op zich. Ik denk dat ze wel plaats genoeg gaan hebben om hun patatjes en boontjes zelf te planten hoor.
Rusland kan perfect Noorwegen 2.0 zijn, mits de juiste stappen 20j geledenwoutervh schreef:Dat dus volgens mij ook voldoende zelfbedruipend kan zijn.
Dat "groot" leger blijkt toch wel redelijk mee te vallen volgens een militair expert gisteren op CNN.boulder schreef:Trends schreef:Rusland is een kernwapenmacht met een groot leger, maar
Exact dit, dat is waarom ik pro EU ben. Het is niet perfect en het speelt in het voordeel van het grootkapitaal MAAR is dat een te hoge prijs voor leven in vrede en vooruitgang?CCatalyst schreef:De reden dat we dat al 80 jaar kunnen doen is dankzij EU, dankzij integratie, dankzij transatlantische samenwerking, dankzij verdragen en dankzij grenzen die steeds minder tellen, maar vandaag de dag zie je weer een terugkeer daarvan met een EU die kleiner wordt ipv groter, met muren en grenzen die overal terug opgetrokken beginnen worden. Dat zal straks allemaal weer in het voordeel spelen van conflicten.
Exact dit! Nuancering is te ingewikkeld, men blijft hangen in het grote eigen gelijk de absolute waarheid een binaire kijk op de zaak die enkel fout kan zijn. Daarom ben ik niet zo pro-nationalisten, op termijn komen er altijd vodden van.woutervh schreef:Soms ben ik echt jaloers op mensen voor wie de wereld simpel in elkaar zit (en dit meen ik!). Dit zijn de goeie, dit zijn de slechte en dit is de waarheid. Al de rest is zever, fake news, propaganda, indoctrinatie, schuld van politiek, schuld van de Moslims, schuld van de Walen, ...
Bwa, als je geschiedkundig kijkt waar de USSR zat en vandaag de NATO, dan kan je wel ergens begrijpen dat Putin dit als een bedreiging kan voelen, zeker als je dan nog eens geografisch gaat kijken naar aanval/verdediging.Dizzy schreef:Inderdaad, het gezever rond de bedreiging van de Nato tegenover Rusland is een mistgordijn. Daar gaat het niet over. Er spelen eerder ideologische zaken mee en uiteraard ook het persoonlijke ego van Putin als de man die Rusland weer groot maakte.
De ruk naar het Westen van Oekraïne steekt bij hem omdat het niet blijft bij Oekraïne. Andere burgers in andere landen en ook in Rusland kunnen bij een succes ineens ook eerder die richting uit willen en dat kan Putin uiteraard niet hebben.
logisch in een oorlogpetrol242 schreef:Om jullie een idee te geven dat die mooie sancties wel degelijk ook onszelf treffen
Dit is nog maar een begin 1207. Ik denk dat er binnenkort nog meer gaan bleiten. Vanaf hier dus de herziende definitie van 'slachtoffer'? De gehele werkende klasse, zowel in Oekraïne, Rusland, Europa,... zal het geweten hebben in een conflict dat niet van hen is. De ene met wat meer bloed dan een ander...1207 schreef:logisch in een oorlog
Maar dat gaat sowieso gebeuren. Eerst een oorlogsinflatie dit jaar van pakweg 20%? Wat dan, een devaluatie van de Euro?1207 schreef:Daar betalen ze met de Euro en de impact daarvan wil ik zelfs niet weten
Oh my god. Ja laat ons een beetje censuur invoeren, want Poetin verdient die kritiek niet.petrol242 schreef:Ja, een staakt-het-vuren zoals gezegd en de OVSE zijn werk laten doen.
Gaan we ook stoppen met klagen over oorlogsslachtoffers in Oekraïne? Gaan we ook stoppen met klagen over Putin?
Easy peasy, Oekraine moet op alle vlakken toegeven en het is erpetrol242 schreef:Ja, een staakt-het-vuren zoals gezegd
Ik ben ervan overtuigd dat eens de Russische doelen bereikt zijn met deze speciale operatie dat ze toegelaten zullen worden, het jaartal is niet van belang.petrol242 schreef:en de OVSE zijn werk laten doen.
Daar zijn ze toch mee bezig?woutervh schreef:Aan tafel gaan zitten...
Die intimidatie 'diplomatie' kennen we. Vandaar het verschil tussen een capitulatietafel (zoals in een treinwagon in Versaille in 1919 voor diegenen die het niet hadden meegekregen) en een echte onderhandelingstafel.wied schreef:Belangengroepen overleggen nooit met de kaarten op tafel, zij "sturen" (...doorgaans vanachter de schermen)!
Nog nooit over ironie gehoord?phil48 schreef:Oh my god. Ja laat ons een beetje censuur invoeren, want Poetin verdient die kritiek niet.
Welke opties?woutervh schreef:hoeveel schade zou er zijn als we gaan overleggen met alle opties op tafel? Gaan we nooit weten...
Voor zover ik weet zijn die leveringen langs Russische kant niet stop gezet. In Nord stream 1 heeft verleden week nog nooit zoveel gas gestroomd. En als niemand de Russische olie meer wil, kan je afvragen waar dan de drukkingsmiddelen liggen? Ook hier in eigen voet aan het schieten?Med schreef: Gas en olie gebruikt hij reeds als drukkingsmiddel
Waarom betalen we als consument dan astronomische bedragen ?petrol242 schreef:Voor zover ik weet zijn die leveringen langs Russische kant niet stop gezet. In Nord stream 1 heeft verleden week nog nooit zoveel gas gestroomd.
Draai en keer het zoveel je wilt, het zijn altijd dezelfde partijen die weigeren resoluties te tekenen die het geweld in Oekraïne door Rusland veroordelen.woutervh schreef:Geen idee waar je het blijft uithalen, noch wat een politieke partij (in ieder geval niet de mijne) hier terzake zou doen...boulder schreef:Zoals ik zei, PVDA staat aan de kant van Rusland, ook al willen ze dat niet openlijk toegeven.petrol242 schreef:Ik sta volledig achter de analyses en stellingen die philippe_d en woutervh naar voren schuiven.
De informatie dat Rusland een zwakke economie heeft, heb ik van Trends, ik heb de link erbij gezet.woutervh schreef:Rusland is bijna een continent op zich. Ik denk dat ze wel plaats genoeg gaan hebben om hun patatjes en boontjes Geen idee waar je het blijft uithalen, noch wat een bepaalde nieuwssite hier terzake zou doen...
Als men hier zegt dat de Russische economie nauwelijks groter is dan die van de Benelux, dan moet de informatie dat zij zelfbedruipend zijn toch van ergens komen.woutervh schreef:Ik ken niets van economie, weet dus ook niet wat ik met wat moet vergelijken.
Ik ben niet tegen de EU, maar de veiligheid hebben we volgens mij te danken aan de NAVO.Dizzy schreef:Exact dit, dat is waarom ik pro EU ben. Het is niet perfect en het speelt in het voordeel van het grootkapitaal MAAR is dat een te hoge prijs voor leven in vrede en vooruitgang?
Ik doe wel degelijk aan nuancering, maar sommige zaken zijn effectief eenvoudig.woutervh schreef:Soms ben ik echt jaloers op mensen voor wie de wereld simpel in elkaar zit (en dit meen ik!). Dit zijn de goeie, dit zijn de slechte en dit is de waarheid. Al de rest is zever, fake news, propaganda, indoctrinatie, schuld van politiek, schuld van de Moslims, schuld van de Walen, ...
Voila. Paniek waarvan geprofiteerd wordt.boonpwnz schreef:Het probleem is niet voorraad maar is de paniek op de markt. En die bepaald de prijs.
Bewijs dat eens? Er bestaan geen resoluties die enkel het geweld in Oekraïne veroordelen. Er hangt altijd iets anders aan vast.boulder schreef:Draai en keer het zoveel je wilt, het zijn altijd dezelfde partijen die weigeren resoluties te tekenen die het geweld in Oekraïne door Rusland veroordelen.
Kijk je dan niet door een heel enge bril? Dit conflict is veel meer dan de Russische invasie in Oekraïne. Was het maar zo simpel.boulder schreef:Het antwoord is daar klaar en duidelijk: Rusland viel Oekraïne binnen, en niet omgekeerd.
Omdat hij door de enorme sancties plots dit niet meer als drukkingsmiddel kan gebruiken.petrol242 schreef:Voor zover ik weet zijn die leveringen langs Russische kant niet stop gezet. In Nord stream 1 heeft verleden week nog nooit zoveel gas gestroomd. En als niemand de Russische olie meer wil, kan je afvragen waar dan de drukkingsmiddelen liggen? Ook hier in eigen voet aan het schieten?Med schreef: Gas en olie gebruikt hij reeds als drukkingsmiddel