Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Op de internationale olie markten,word Russische olie zoveel mogelijk gemeden,en er zijn al geruchten dat Russische olie veel goedkoper,dan de marktprijs word aangeboden.
Wat is er aan de hand?? wel de eigenaars van die grote tankschepen moeten ook een bepaalde verzekeringspremie betalen,omdat Rusland nu eigenlijk in oorlog is,met een buurland zijn die premies ook enorm in de hoogte gegaan,dus men gaat zich liever bevoorraden in andere landen,bovendien is men ook wel echt bang (de eigenaar dan)dat zo een ship effectief op een of andere manier zal gesaboteerd of in het gunstigste geval ergens zal klem gezet worden.

Een no fly zone instellen zou echt wel betekenen WO3 daar moet men zich toch zeer goed van bewust zijn,Europese\Amerikaanse toestellen zouden dan verplicht zijn die Russische uit de lucht te schieten(Ik denk dat dit wel goed zou lukken),en Rusland is ook nog altijd de grootste kernmacht dus die kan gewoon de wereld vernietigen,andere Europese landen zijn op dit punt ook wel sterk(Frankrijk heeft er ook meer dan 600) maar dan is het voor iedereen over en out/ gedaan met de wereld ik hoop dat iedereen dat hier beseft.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

1207 schreef: Oekraïne is hoe dan ook kansloos tegen Rusland
die Kolonne?
da is een dilemma hé
Kiev is een oerstad van de Russische geschiedenis en heel de Russische propaganda draait rond bevrijding. zie Putin's speech.
Probleem is dat de Russen maar op 1 manier steden kunnen veroveren. Wat doe je met Kiev als je die niet tot puin wil herleiden?

verbaast me wel dat Rusland Lviv nog niet tot puin heeft herleid
Ik ben er nog niet zo zeker van dat Oekraïne kansloos is.
In open terrein waarschijnlijk wel maar als de gevechten van deur tot deur gaan dan zie ik de Russen heel veel verliezen lijden.
En ja...neem nu die kolonne, die is reeds hoelang onderweg? Hoelang staat die al stil of maakt amper progressie?
Wat is het moraal van die troepen in dat konvooi? Wat hebben die nog te eten, wanneer hebben die nog een bed gezien?
Het momentum zijn ze alvast helemaal kwijt en veel ogen van sattellieten ed. zijn op hen gericht.
Ik denk verder ook dat eenmaal ze in het bereik van de artillery komen dat de hel zal losbarsten.

Die corridor om mensen de kans te geven om te vluchten komt Putin trouwens wel heel goed uit.
Elke vluchteling zijn 2 handen minder om een wapen te hanteren.

Ik weet trouwens wel niet of Putin Kiev en Lviv plat gaat bombarderen, daar liggen de roots van Rusland namelijk.
Kan je dat voorstellen, al die mooie paleizen en monumenten in puin?

Ik hoop vooral dat Zelensky niet gedood of opgepakt gaat worden, al kan in dat geval 1 van de broertjes Klytsjko nog overnemen natuurlijk.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

timmermc schreef:
Overigens zal Poetin zijn klauwen wel afhouden van Zweden en Finland, dit zijn wel EU landen en niet aangesloten bij de NATO precies omdat Rusland zich wou verzekeren van een vrije onbelemmerde doorgang voor zijn vloot in de Oostzee, zonder die NATO pottekijkers.
Waarom moet Rusland eigenlijk overal onbelemmerde doorgang hebben ? Zijn zij de politieagent van de wereld of zo ??
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Rusland heeft problemen met zijn Militaire zeehavens,er zijn er nl. maar enkele (waaronder die is Syrie)die in de winter niet volledig toevriezen,en dus ontoegankelijk zijn.

Ik versta de situatie van Lviv ook niet,er is geen enkel twijfel dat daar veel materiaal toekomt,en tevens aan een soort nieuw leger word gewerkt.
Lviv kan op die manier ook nog een gevaar vormen,voor de aanval op Kiev,en dan nog te denken dat Ukraine ongetwijfeld nog drones/gevechtstoestellen/en luchtafweer heeft.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

fluppie schreef:Ik versta de situatie van Lviv ook niet,er is geen enkel twijfel dat daar veel materiaal toekomt,en tevens aan een soort nieuw leger word gewerkt.
Lviv kan op die manier ook nog een gevaar vormen,voor de aanval op Kiev,en dan nog te denken dat Ukraine ongetwijfeld nog drones/gevechtstoestellen/en luchtafweer heeft.
informatief beeldverslag van de huidige situatie in Lviv. (er is daar blijkbaar ook een fabriek waar tanks worden gebouwd)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220304_96012549

“Zelenski overleefde al drie moordaanslagen, plannen verijdeld door dubbelagenten”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220304_94165395

Toch vind ik dat hij met vuur aan het spelen is met al z'n filmpjes vanuit Kiev.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

fluppie schreef:Rusland heeft problemen met zijn Militaire zeehavens,er zijn er nl. maar enkele (waaronder die is Syrie)die in de winter niet volledig toevriezen,en dus ontoegankelijk zijn.
Daar vat je het in enkele bewoordingen samen. Die Noordoostelijke Doorvaart is slechts enkele maanden op een jaar ijsvrij, en de kost van het openhouden met hun atoom ijsbrekers is enorm.

De zee van Azov dan.
Oekraine heeft al in 2016 een geschil met Rusland over de rechten van kuststaten in de Zwarte Zee, de Zee van Azov en de Straat van Kertsj aanhangig gemaakt bij een arbitragetribunaal onder het VN Zeerechtverdrag.

Rusland vecht de bevoegdheid van het tribunaal in deze kwesties aan en daarover is nog geen uitspraak gedaan. En nu met die nieuw gebouwde brug van het Russische vasteland naar de Krim, waarbij er langrekkende controles bij doorgang ervan gebeuren door Russen is het allemaal welletjes geworden voor de Oekraïniers die eigenlijk ook dat verdrag voortdurend met de voeten aan het treden waren.
Een land mag ook altijd tegenmaatregelen nemen om een schending van het recht ongedaan te maken.

Dan is het wel zo handig als je sterk bent.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

fluppie schreef:
Ik versta de situatie van Lviv ook niet,er is geen enkel twijfel dat daar veel materiaal toekomt,en tevens aan een soort nieuw leger word gewerkt.
Lviv kan op die manier ook nog een gevaar vormen,voor de aanval op Kiev,en dan nog te denken dat Ukraine ongetwijfeld nog drones/gevechtstoestellen/en luchtafweer heeft.
Dat ligt op 80 km van de grens met Polen, ik vermoed dat ze zich daar niet aan gaan wagen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

phil48 schreef: Waarom moet Rusland eigenlijk overal onbelemmerde doorgang hebben ? Zijn zij de politieagent van de wereld of zo ??
De wereld zoals wij ze kennen is in realiteit grofweg in 2 blokken verdeeld. Een deel waar de VS politie speelt, en een deel waar Rusland politie speelt. Daartussen ligt een fragiele lijn. Wanneer niet omzichtig wordt omgesprongen met deze lijn, krijg je wat we nu zien...
boulder schreef:Diplomatie werkt enkel als je good cop-bad cop kunt spelen.
Ofwel praat je met ons, of er komen harde sancties, desnoods oorlog.
Dat is net wat diplomatie niet is. Diplomatie is rekening houden met de anderen en proberen tot een vergelijk komen met die ander waar je u beiden in kunt vinden.
Ik hoop dat je uw vrouw niet op uw voorgestelde manier diplomatisch benadert :lol:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

woutervh schreef:Diplomatie is rekening houden met de anderen en proberen tot een vergelijk komen met die ander waar je u beiden in kunt vinden.
Vandaar dat er met de Russen niet te onderhandelen valt.

Het is al hun eisen slikken of opdonderen.
Jeor
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 dec 2020, 22:51
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Petrikske schreef: Die corridor om mensen de kans te geven om te vluchten komt Putin trouwens wel heel goed uit.
Elke vluchteling zijn 2 handen minder om een wapen te hanteren.
Bijkomend feit van die corridor is dat Putin in zijn propaganda kan beweren dat alle achterblijvers nazi’s en militairen zijn.
Voor hem dus geen probleem om die te vermoorden.

Deze corridor maakt dus dat er in zijn verzonnen verhaaltje geen burgerslachtoffer zullen vallen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

woutervh schrijft ...De wereld zoals wij ze kennen is in realiteit grofweg in 2 blokken verdeeld...

Terwijl recent een 3de blok (China) in zeer korte tijd is opgedoken...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Petrikske schreef:Ik ben er nog niet zo zeker van dat Oekraïne kansloos is.
Ik ook niet, het moreel lijkt laag te liggen bij de Russische troepen, hoewel ik daar vraagtekens plaats bij het nieuws dat we te horen krijgen.
We krijgen alleen jonge soldaten te zien, die hopeloos verward lijken.
Het is niet dat heel dat leger alleen maar uit jongens van 18 jaar bestaat, daar zitten ongetwijfeld ook getrainde troepen bij, maar natuurlijk gaan ze vooral die jongens tonen, omdat dit meest demoraliserend werkt voor de Russen aan het thuisfront, en meest moed aan de Oekraïense kant.
Het verhaal dat ze in de val gelokt zijn en dachten dat ze nog altijd met een oefening bezig waren vind ik ook niet echt geloofwaardig, want in andere berichten worden net de enorme afstanden benadrukt, zelfs binnen Oekraïne.
Als je dagenlang met die tank rijdt is het toch moeilijk voor te stellen dat je denkt dat je nog altijd in Rusland bent, terwijl je al honderden kilometers in Oekraïne bent.
Petrikske schreef:In open terrein waarschijnlijk wel maar als de gevechten van deur tot deur gaan dan zie ik de Russen heel veel verliezen lijden.
Ik vrees dat ze daar dan die thermobarische wapens gaan inzetten.
Dat zijn zware oorlogsmisdaden, maar dat kan de gewetenloze Poetin niet schelen.
Petrikske schreef:En ja...neem nu die kolonne, die is reeds hoelang onderweg? Hoelang staat die al stil of maakt amper progressie?
Ik vraag mij ook af wat daar gaande is.
Is het effectief omdat de Oekraïners erin slagen de bevoorrading af te snijden, zodat ze daar constant zonder benzine vallen?
Of kamperen ze daar doelbewust, zodat het Oekraïense leger daar bezig blijft met de bescherming van Kiev, terwijl zij ondertussen zich op het zuiden concentreren?
Het zou kunnen zijn dat als dat zuiden veroverd is, ze dan de tangbeweging hervatten.
Petrikske schreef:Wat is het moraal van die troepen in dat konvooi? Wat hebben die nog te eten, wanneer hebben die nog een bed gezien?
Dat moraal zullen ze inderdaad kwijt zijn, vooral die jonge soldaten die op hun "broedervolk" moeten schieten.
Petrikske schreef:Die corridor om mensen de kans te geven om te vluchten komt Putin trouwens wel heel goed uit.
Elke vluchteling zijn 2 handen minder om een wapen te hanteren.
Ja, lege steden zijn veel gemakkelijker in te nemen dan steden waarin nog burgers zitten.
Petrikske schreef:Ik weet trouwens wel niet of Putin Kiev en Lviv plat gaat bombarderen, daar liggen de roots van Rusland namelijk.
Kan je dat voorstellen, al die mooie paleizen en monumenten in puin?
Ik vrees dat Poetin niet echt 'last' heeft van scrupules.
Woutervh schreef:Dat is net wat diplomatie niet is.
Dat is wél hoe diplomatie werkt.
Waarom zou een Poetin ook maar één druppel water in de wijn doen, als hij weet dat niemand hem militair iets kan raken?
Het is precies die stok achter de deur die ervoor zorgt dat praten interessant is.
Vergelijk het met de pestkop in een schoolomgeving.
Als de directie zegt "we gaan er eens mee praten".
Stel dat die pestkop weet dat wat er ook gebeurt, hij nooit van school gestuurd zal worden, en ook nooit zal gestraft worden.
Wat zou die pestkop dan ook maar één ding aan zijn gedrag veranderen?
Wie weet bedreigt hij zelfs de directeur.
Woutervh schreef:Diplomatie is rekening houden met de anderen en proberen tot een vergelijk komen met die ander waar je u beiden in kunt vinden.
Met sommige eisen kun je nu eenmaal geen rekening houden.
Want morgen komt Poetin af : "ik moet Oost-Duitsland terug in mijn invloedssfeer hebben."
Wat gaat uw vergelijk dan zijn?
Alstublieft, Vladimir, moet u het op een zilveren schoteltje hebben?
Woutervh schreef:Ik hoop dat je uw vrouw niet op uw voorgestelde manier diplomatisch benadert
Wat een vergelijking...
Eist uw vrouw grondgebied van de buren op?
Dreigt ze met nucleaire aanvallen als ze haar zin niet krijgt?
Misschien toch niet de juiste partnerkeuze gemaakt?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://en.wikipedia.org/wiki/Wolfowitz_Doctrine

Met Rusland zijn de Amerikanen er duidelijk in geslaagd hun "doctrine" te volgen, althans een afgezwakte "lite" versie ervan. Met China daarentegen zal het zonder twijfel harder knokken worden...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Al die vergelijkingen met pesters op school... Velen hier hebben er blijkbaar een hele geschiedenis mee. :|
Welnu, met sommige pesters kon de directie natuurlijk wel op een normale manier praten. Niet elke pester is van inborst slecht. Soms komt het erop neer om een gesprek aan te gaan om te ontdekken wat hem drijft en waarom hij doet wat hij doet. En na zo'n gesprek kan de dynamiek helemaal anders liggen en kunnen zelfs pesters uitbloeien tot fijne mensen.
boulder schreef:Wat een vergelijking...
Eist uw vrouw grondgebied van de buren op?
Dreigt ze met nucleaire aanvallen als ze haar zin niet krijgt?
Misschien toch niet de juiste partnerkeuze gemaakt?
Het gaat hem hier over de hoe, niet de wat. Als jij een meningsverschil hebt met uw vrouw, mag ik hopen dat je het gesprek kunt aangaan zonder daarbij een stok achter de deur te hebben of good cop bad cop te hoeven spelen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef: Soms komt het erop neer om een gesprek aan te gaan om te ontdekken wat hem drijft en waarom hij doet wat hij doet.
op welke planeet leef jij
noem nu eens 1 dingetje waar, volgens jou, ruimte is om over te onderhandelen? Ook iets waar Oekraïne in tegemoet gekomen wordt door Poetin (Geven en nemen)
beluister zijn speech en hij ontkent bv gewoon het bestaan van Oekraïne

BIj Poetin ben ik er trouwens zeker van dat het maar kwestie van tijd is vooraleer hij al die hulp aan Oekraïne als inmenging in het conflict bekijkt
Da zal geen weken meer duren hoor
Als jij een meningsverschil hebt met uw vrouw, mag ik hopen dat je het gesprek kunt aangaan
over sommige dingen valt niet te praten en dan is het hoe dan ook scheiding en einde verhaal.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Sommige (re)acties zijn nu eenmaal zo weerzinwekkend dat er niet meer over te praten valt ... ik zeg zo maar iets ... mensen doden ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

boulder schreef:
Petrikske schreef:En ja...neem nu die kolonne, die is reeds hoelang onderweg? Hoelang staat die al stil of maakt amper progressie?
Ik vraag mij ook af wat daar gaande is.
Is het effectief omdat de Oekraïners erin slagen de bevoorrading af te snijden, zodat ze daar constant zonder benzine vallen?
Of kamperen ze daar doelbewust, zodat het Oekraïense leger daar bezig blijft met de bescherming van Kiev, terwijl zij ondertussen zich op het zuiden concentreren?
Het zou kunnen zijn dat als dat zuiden veroverd is, ze dan de tangbeweging hervatten.
Mogelijke verklaring door een voormalige Pentagon medewerker: Cheap Chinese tires blamed for Russian convoy unable to reach Kyiv
De banden op die Russische voertuigen zouden goedkope Chinese replicas van een Michelin band zijn, en zouden broos geworden zijn door langdurige opslag in een ander klimaat dan de modderwegen waarin ze nu makkelijk scheuren.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

cptKangaroo schreef: banden op die Russische voertuigen zouden goedkope Chinese replicas van een Michelin band zijn, en zouden broos geworden zijn door langdurige opslag in een ander klimaat dan de modderwegen waarin ze nu makkelijk scheuren.
Afbeelding

WAT... bedrogen door de chinezen?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Jeor schreef:Deze corridor maakt dus dat er in zijn verzonnen verhaaltje geen burgerslachtoffer zullen vallen...
Inderdaad, net trouwens een filmpje gezien waarbij een Russisch soldaat 1 persoon van een vreedzame betoging neerschiet.
Iets wat ik al langer had verwacht eigenlijk, vanochtend ook nog iemand gezien die met een Oekraiense vlag bovenop een pantservoertuig sprong
van een passerende Russische kolonne.
Deze gruwel zit nog lang niet op z'n hoogtepunt vrees ik.

@boulder:
Toch hoor ik meer verhalen dat er geloof word gehecht dat die jonge soldaten de waarheid spreken hoor.
Vergeet ook niet dat die jongens helemaal niets in de pap te brokkelen hebben en bij de winste weerstand zware represailles mogen verwachten van hun oversten.
Daarom ook zouden er veel met opzet gesaboteerde voertuigen aan de kant staan. (stuk geslagen brandstoftanks etc...)
Wat ik ook hoorde is dat Putin eerst het jonge grut het veld heeft ingestuurd in de hoop dat Oekraine snel zou plooien en om anders
de sterkte vh leger van Oekraine af te tasten.
En euhm... je kan best dagenlang in een tank zitten zonder ook maar enig besef van waar je bent hoor.
Je weet niet of je in een rechte lijn gaat of maar rondjes aan het doen bent hé. ;-)
En verder kan ik je ook verzekeren dat het lawaai in zo'n tank of artillerygeschut zo heftig is dat plaatsbesef snel weg is.

Thermobarische wapens zijn inderdaad een optie maar deze zullen toch steeds moeten gebruikt worden vooraleer de 'boots on the ground' de stad betreden.
Vergeet immers niet dat eens je in een stadsoorlog zit dat niemand na een tijdje nog weet wie waar precies aan het vechten is, artillery word vanaf dat moment onbruikbaar. Of het moest zijn dat 'friendly fire' ook aan Putin z'n k***t kan roesten.

Die kamperende kolonne kan ook zijn omdat ze aan het wachten zijn op een 2é kolonne om bij te sluiten, die is nu op 60km. van Kiev.
Het vermoeden is dat ze gaan proberen om Kiev te omsingelen, en dan vermoed ik dat er een ultimatum gaat komen.

Aangaande de scrupules van putin kan je zich toch vergissen hoor.
Putin is heel gelovig en is echt een KGB'er van de oude stijl. Zijn droom is dus om de oude Sovjetunie in ere te herstellen.
En dan met hem als Tsaar op de troon.

@cptKangaroo: Haha...als dat geen afgang is voor Dr. Evil from Russia haha...
Zou trouwens best wel eens kunnen omdat ik al veel foto's heb gezien van voertuigen met lekke banden, ik dacht dan steeds dat ze lek geschoten waren.
Het was me nooit opgekomen dat het goedkope Chinese brolbanden konden zijn.

"If you pay peanuts, you get monkeys" :twisted: :-D :lol:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Voorbeeldje van hoe de propaganda zo extreem is dat zelfs familieleden van Oekraïense mensen die in Moscow wonen door de lokale tv zo gebrainwasht worden dat ze nog steeds denken dat die speciale operatie heel clean verloopt.

Oleksandra and her four rescue dogs have been sheltering in the bathroom of her flat in Kharkiv since the shelling began.

"When I heard the first explosions, I ran out of the house to get my dogs from their enclosures outside. People were panicking, abandoning their cars. I was so scared," she says.

The 25-year-old has been speaking regularly to her mother, who lives in Moscow. But in these conversations, and even after sending videos from her heavily bombarded hometown, Oleksandra is unable to convince her mother about the danger she is in.

"I didn't want to scare my parents, but I started telling them directly that civilians and children are dying," she says.

"But even though they worry about me, they still say it probably happens only by accident, that the Russian army would never target civilians. That it's Ukrainians who're killing their own people."


Bron. BBC News
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

woutervh schreef:Al die vergelijkingen met pesters op school... Velen hier hebben er blijkbaar een hele geschiedenis mee. :|
Welnu, met sommige pesters kon de directie natuurlijk wel op een normale manier praten. Niet elke pester is van inborst slecht. Soms komt het erop neer om een gesprek aan te gaan om te ontdekken wat hem drijft en waarom hij doet wat hij doet. En na zo'n gesprek kan de dynamiek helemaal anders liggen en kunnen zelfs pesters uitbloeien tot fijne mensen.
Ik lig plat bij zo'n fantasie en wereldvreemdheid.

Uiteraard kan je met sommige pesters praten en kunnen ze tot inkeer komen maar dan hebben we het over kinderen die niet handelen uit ideologie. Hier zitten we met iemand waar niet meer mee te praten is. Hij slaat u eerst in het gezicht, pakt uw spullen af (Krim) en na wat dreigen gaat hij gewoon verder met de rest af te pakken met zeer bruut geweld. Hij erkent uw bestaansrecht niet eens en maakt een nazi van u die hij mah vernietigen. Met zo iemand ga jij een gesprek aan en hoop je dat hij uitbloeit tot een fijne mens :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Woke ten top … niet willen zien wat er recht voor je neus gebeurd omdat het niet overeen komt met je wereldbeeld.

Sommige mensen hebben precies nog niet door dat een toeschouwer op slechte daden al even erg is als de dader, en proberen dat dan te verhalen op het slachtoffer.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Phil

eigenlijk is dat een bekend fenomeen wat je verteld

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Grote_Leugen
een zo kolossale leugen dat niemand zou kunnen geloven dat iemand de waarheid zulk grof geweld aan zou doen".
Die moeder kan dus niet geloven dat haar regering/land zoiets zou doen, zeker niet in Oekraïne
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

phil48 schreef: Ook op het niet-militaire vlak is de EU weer in de fout gegaan. Dan zou ik wel eens willen weten wie in dat Europees parlement nee heeft gestemd tegen sancties voor de oligarchen? Wellicht de linkse fracties ?
Meent gij dat nu? Volg je wel wat daar in het Europees parlement gebeurt? The Left, waaronder PVDA, heeft een amendement ingediend in de resolutie om de tegoeden van Russische oligarchen te blokkeren en de Europese belastingparadijzen dicht te gooien. Het is weg gestemd!!! Ongelooflijk hoe jij het verhaal volledig omdraait. Russische oligarchen en hun huidig regime is een bende vettige kapitalisten waar links niks van moet hebben.
boulder schreef:Rusland is ook een historische bondgenoot van extreemlinks.
Zelfde comments voor jou. Was Boulder... was... de wereld is constant in verandering. Putin en heel zijn regime is anti-communistisch mocht je dat nog niet weten. In zijn toespraak van een uur voor de Russische TV bij het begin van de invasie heeft Putin het 20 minuten lang over de Bolsjewieken en Lenin gehad. Volgens hem een bende misdadigers die na de oktober revolutie Oekraïne een bijzonder statuut wouden geven. Maar dat zal je natuurlijk niet gehoord (willen) hebben.
boulder schreef:Diplomatie werkt enkel als je good cop-bad cop kunt spelen.
Ofwel praat je met ons, of er komen harde sancties, desnoods oorlog.
Zo werkt diplomatie helemaal niet in een situatie zoals deze. Was jij niet diegene die aankloeg dat de Minsk akkoorden er gekomen zijn met 'het mes op de keel'?

Ik zie als enige uitweg momenteel de Russische bevolking. Dat is Putin's zwakte. Dat is ook de rede waarom hij en zijn regime het repressief beleid nog wat heeft aangetrokken.
Laatst gewijzigd door petrol242 op 05 mar 2022, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Als deze crisis achter de rug is zouden we ons beter eens moeten afvragen of we vrijheid niet beter gewoon met de botte bijloveral kunnen gaan afdwingen. En dan bedoel ik dictators afzetten/vermoorden, regimes afslachten die een gevaar vormen, enz....

Vrijheid heeft een kost, een kost waar ik eigenlijk heel ver wil voor gaan. Elke vorm dat de vrijheid van een volk op een of andere manier bedreigt zou moeten worden beantwoord worden ten alle koste.

Klink ik geschift? Nee. Iedereen wil vrij zijn. Respecteer gewoon elkander zijn grenzen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dan denk ik wel dat je een probleem hebt. Wie denk je dat die dictators op hun troon hebben gezet? En meermaals de souvereiniteit schenden?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Pengu schreef:Als deze crisis achter de rug is zouden we ons beter eens moeten afvragen of we vrijheid niet beter gewoon met de botte bijloveral kunnen gaan afdwingen. En dan bedoel ik dictators afzetten/vermoorden, regimes afslachten die een gevaar vormen, enz....

Vrijheid heeft een kost, een kost waar ik eigenlijk heel ver wil voor gaan. Elke vorm dat de vrijheid van een volk op een of andere manier bedreigt zou moeten worden beantwoord worden ten alle koste.

Klink ik geschift? Nee. Iedereen wil vrij zijn. Respecteer gewoon elkander zijn grenzen.
Democratie is niet iets dat je van de ene op de andere dag kan installeren(zie Afghanistan), ook in België is dit niet van de ene op de andere gebeurd(cijnskiesrecht->Algemeen Meervoudig stemrecht->Enkelvouding stemrecht->vrouwenstemrecht), in andere landen heeft men slavernij gehad, en in Duitsland hebben ze zelf democratisch de democratie afgeschaft.

* Je moet een bevolking hebben die kan lezen en schrijven
* De bevolking moet een degelijk en normaal onderwijs genoten hebben, zodat ze zelf informatie kunnen zoeken en een mening vormen.

In heel wat landen is het onderwijs eerder indoctrinatie, in Rusland gelooft meer dan de helft van de bevolking de overheidspropaganda, in Noord-Korea zal dit waarschijnlijk nog groter zijn.
Reken op iets van 20j tot 40j bezetting per dictatuur.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Sorry Pengu maar ik vind dat geschift in het kwadraat.
Het beoogde einddoel kan ik alleen maar toejuichen, niet de weg er naartoe.

Wat zouden wij wel moeten doen, "éénsgezindheid"!
Samen staan we sterk, we moeten verder durven kijken dan onze achtertuin aka kerktoren.
Laat ons dus maar gaan voor die 2% en bouw verdorie een fatsoenlijk Euroleger, een mooi insigne hebben we al.
En ja laat de grootste landen zoals Frankrijk of Duitsland dit leger dan maar aansturen, idem ditto wat mij betreft de installatie van kernwapens.
We moeten ook vooruit durven kijken want na Putin komt er wel een andere dictator of grootmacht.

Als we nu met z'n allen overeen komen dat de wereld niet meer hetzelfde is en dat veranderingen noodzakelijk zijn dan zijn we al een goed eind op weg.

Nu die onnozele gascentrales nog op de schop! (sorry, saturday night joke)

Verder al eens iemand nagedacht over die miljoenen vluchtelingen als het een jarenlang conflict dreigt te worden? :|
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Petrikske schreef: Verder al eens iemand nagedacht over die miljoenen vluchtelingen als het een jarenlang conflict dreigt te worden? :|
Ik denk niet dat iemand veel problemen met die mensen heeft of dat die een probleem zijn.
die willen terug en als het niet anders kan zullen die wel integreren.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

1207 schreef:
Ik denk niet dat iemand veel problemen met die mensen heeft of dat die een probleem zijn.
die willen terug en als het niet anders kan zullen die wel integreren.
Inderdaad, die vooral "jonge mensen" die eventueel niet teruggaan zullen we goed kunnen gebruiken nu de arbeidsbevolking hier gaandeweg veroudert. Taal aanleren en inzetten in knelpunt beroepen genre bouw, zorg...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

1207 schreef:
Petrikske schreef: Verder al eens iemand nagedacht over die miljoenen vluchtelingen als het een jarenlang conflict dreigt te worden? :|
Ik denk niet dat iemand veel problemen met die mensen heeft of dat die een probleem zijn.
die willen terug en als het niet anders kan zullen die wel integreren.
'Nu' heeft inderdaad niemand daar een probleem en zeer zeker ik ook niet laat ons duidelijk zijn daarover.
Maar ik dacht vooral aan huisvesting, we kunnen die mensen met kinderen geen jaren in een veldbedje stoppen zonder de minste privacy toch?
Het word me toch dansen op een slappe koord denk ik met de verkiezingen van 2024 indachtig, ik weet het... ik kijk verder maar beter voorkomen dan ....
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Petrikske schreef:Sorry Pengu maar ik vind dat geschift in het kwadraat.
Het beoogde einddoel kan ik alleen maar toejuichen, niet de weg er naartoe.

|

Wat geschift is, is dat er nu voor het eerst in de geschiedenis iemand een dreigement heeft geuit, die heel onze geschiedenis, welvaart en eigelijk gewoon onze planeet kan vernietigen. DAT is pas geschift. En DAT voor een leider die in mijn ogen puur naar zijn eigen vriendjes kijkt en niets anders. Zo iemand verdient om van de planeet te verdwijnen en is een DREIGING voor ons allemaal.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Pengu schreef: Wat geschift is, is dat er nu voor het eerst in de geschiedenis iemand een dreigement heeft geuit, die heel onze geschiedenis, welvaart en eigelijk gewoon onze planeet kan vernietigen. .
yep, en als je hem vandaag hoort is die uit op een oorlog met ons
ik vrees dat we er niet aan zullen ontsnappen

kwestie van tijd voor het westen de schuldige is dat zijn masterplan in Oekraïne niet lukt (= in zijn fantasie een oorlogsverklaring vd nato aan hem)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Pengu schreef: Wat geschift is, is dat er nu voor het eerst in de geschiedenis iemand een dreigement heeft geuit, die heel onze geschiedenis, welvaart en eigelijk gewoon onze planeet kan vernietigen.
Ik had net de jaren 60 van vorige eeuw aan de lijn, ze willen hun indoctrinatie terug :wink:
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

1207 schreef:yep, en als je hem vandaag hoort is die uit op een oorlog met ons
ik vrees dat we er niet aan zullen ontsnappen
Er zijn slimme mensen onder ons (nee ik ben maar een domme werkmens..) die zeggen dat WWIII eigenlijk al begonnen is.
En elke dag geloof ik dat een beetje meer. :cry:
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Petrikske schreef: En elke dag geloof ik dat een beetje meer. :cry:
Tijd om te vertrekken naar zelfvoorziend (schier)eiland, Tenerife? Puerto Rico? Singapore?
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

De zoon sprak er al over maar ik hoop dat hij niet gaat doordrijven anders word het misschien dit adres..
tinyurl.com/2p9ys3dy

Zin? Ja ok, maar die klote rugpijn. :cry:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@bollegijs

Patagonie en Nieuw Zeeland zijn de beste plekken daarvoor...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Is Poetin nu bezig met zichzelf in het belachelijke aan het trekken tegenover de wereld?

Als ik hem daar zie omringd midden een tafel vol 'Aeroflot stagiars', dan krijg ik de indruk dat hij zich enkel nog dicht laat omringen door wat 'hookers'. Dit lijkt op een slechte film, terwijl zijn land aan het uiteenvallen is naar een stenen tijdperk op economisch vlak.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Hij zegt nu zelfs dat Oekraïne een nucleaire bom maakt.


Ik heb de indruk dat Poetin 1 of andere ziekte heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”