petrol242 schreef:Wat een clichématige onzin... Koel eerst eens af, maak een grondige analyse voor uzelf en misschien dan kunnen we een volwassen debat voeren. Hier steek ik mijn energie niet in.
Het is niet clichématig, ik zie het in elke reactie, ook jaren geleden al, toen er nog geen oorlog met Rusland was.
Altijd was er sympathie voor dictatoriale regimes, voor Rusland, voor China.
petrol242 schreef:Het is anders wel gebeurd... Wat had België met Libië vandoen? Was het voor onze landsverdediging? Of omdat we in een aanvalsalliantie zaten?
Het feit dat er massa's landen niet meegedaan hebben, is een bewijs dat niemand verplicht was.
petrol242 schreef:Die kerncentrale is puur tactisch. Die wordt denk ik niet aan gort geschoten, maar wie energie controleert heeft een machtig wapen. Je controleert dan alles wat elektriciteit nodig heeft.
Dit zijn middeleeuwse methodes.
We wachten nog op de kokende pek.
petrol242 schreef:Ik vrees echter dat een de-escalering er momenteel niet in zit. Een (nucleaire) WOIII behoort terug tot de mogelijkheden. Ik weet niet wie hier de jaren '80 van de vorige eeuw heeft meegemaakt, maar er hangt toch wel een andere atmosfeer.
Ik heb ze meegemaakt.
Er was toen ook heel wat pessimisme over een nucleaire oorlog (denk maar aan "De Bom" van "Doe maar", en de legendarische videoclip van "Relax" van Frankie Goes To Hollywood, waarin je een Rus en een Amerikaan ziet vechten in de arena :
https://www.youtube.com/watch?v=pO1HC8pHZw0).
Het verschil is denk ik, dat het toen vooral ging over een bewapeningswedloop.
Toen was het niet zo dat de Russen rechtstreeks de Amerikanen of de Europeanen bedreigden met hun te vernietigen.
In het begin van de jaren '80 was er ook debat of er kernwapens moesten gestockeerd worden in Kleine Brogel of niet.
Alle linkse partijen waren tegen, met dezelfde logica van "we moeten de Russen niet uitdagen".
We zien waar dat pacifisme toe geleid heeft, massale besparingen op defensie, en een Rusland dat agressiever is dan ooit.
petrol242 schreef:Dat is een hele dubbele hé Dizzy. Je raakt daar voornamelijk de gewone Rus mee.
Dat is onvermijdelijk in een oorlog.
Probeer maar eens Poetin rechtstreeks te raken, dat gaat dus niet.
Je kunt alleen hopen dat er een opstand komt bij de oligarchen door de economische rampspoed waarin hij hen stort.
petrol242 schreef:Of meer Russisch nationalisme met net een omgekeerd effect? Het Westen zou de vredesbewegingen in Rusland en Wit-Rusland meer moeten ondersteunen en Rusland terug aan de onderhandelingstafel dwingen. Ik weet niet of we daar met sancties in slagen.
De Russen liegen hun bevolking al maanden voor en stellen het al maanden zo voor alsof de NAVO aanvallend te werk gaat.
Over de 100.000 eigen troepen aan de grenzen met Oekraïne zwegen ze.
Het is niet met braaf te zijn dat Poetin plots gaat stoppen met liegen.
Dizzy schreef:Het waren anders eerder de rechtse fracties/partijen die maar al te graag gingen aanschurken tegen deze schurk.
Nochtans putten de extreem linkse partijen (PVDA, communistische partijen in het buitenland) zich graag uit in excuses om zich te onthouden bij moties.
Rusland is ook een historische bondgenoot van extreemlinks.
Dat Noord-Korea, Venezuela en Cuba altijd Rusland verdedigen is geen toeval.
Dizzy schreef:Dat hij nu een vluchtelingenstroom veroorzaakt zal in hun kaart spelen want dan kunnen ze die haat weer aanwakkeren.
Dat klopt niet, want ze organiseren zelf campagnes om die Oekraïners op te vangen.
Dizzy schreef:Nu is men nog lief voor de miserie van deze mensen maar het zal rap omslaan, let maar op.
Waar ik mij de vraag stel is meer algemeen: de Vivaldi regering vraagt om Oekraïense vluchtelingen op te vangen, dit zou maar tijdelijk zijn (een 3 tal maanden).
Heel wat mensen gaan daar nu op in, een lovenswaardig initiatief.
Maar de vraag is, kan die regering dat wel waarmaken?
Of zullen die mensen binnen een jaar nog altijd wachten op opvang?
Het is een beetje als opnieuw bij je ouders gaan wonen, ondanks de beste bedoelingen kunnen daar wrijvingen van komen.
Dizzy schreef:De EU zou beter een Europees leger hebben.
Dat klopt, maar een Europees leger heeft maar zin als er een globale buitenlandpolitiek is.
En tot vóór deze oorlog was het een en al verdeeldheid bij zowat alles, ook bij buitenlandse kwesties.
Als er echt eensgezindheid kan groeien en blijven bestaan, heeft zo'n leger wel zin.
Indien niet, is het tot mislukken gedoemd.
Hoe wil je een leger doen aanvallen, als de ene lidstaat een bepaald land als een bevriend land ziet, en de andere als een potentiële dreiging?