Ik heb alweer eens een vergelijking zitten maken, maar hang jammer genoeg vast aan wat vereisten die de keuze enorm beperken. Zo woont mijn mama bij ons in en wilt zij graag wel nog gewoon TV met alle toeters en bellen blijven ontvangen. Dat wil zeggen, live kunnen kijken, kunnen zappen, opnemen, pauzeren, doorspoelen, heropvragen e.d. waardoor de opties zeer beperkt worden.
Met nieuwe prijzen hebben we momenteel:
- Proximus Epic Combo (full) Internet + TV + GSM (onbeperkt bellen en sms'en + 4 GB data en 40 GB data bepaalde apps) voor 74 euro*
- EDP Mobiel onbeperkt bellen en sms'en + 1 GB data voor 12 euro
- Mobile Vikings 150min bellen + onbeperkt sms'en + 1.5 GB data voor 10 euro
74 euro voor Proximus Epic Combo (full) is met 10 euro compensatie korting door het wegvallen van shadow cloud. In totaal zitten we dus aan 96 euro, maar dat zal vanaf de zomer naaar 106 euro stijgen daar de shadow compensatie korting maar voor 6 maand was...
Alternatief 1:
- Proximus Flex TV + Internet voor 64 euro
- GSM abonnement via werk (zelf te betalen) onbeperkt bellen en sms'en + 6.5 GB data voor 10.88
- GSM abonnement via werk (zelf te betalen) onbeperkt bellen en sms'en + 2 GB data voor 7.25
- GSM abonnement via werk (zelf te betalen) 200 min + onbeperkt sms'en + 2 GB data voor 6.04
Ik kan dus op de kosten besparen en mijn mama haar tv ervaring laten zoals het is, door van Epic (wat ik oorspronkelijk had voor shadow) naar een flex pack te gaan met enkel TV + Internet en dan alle GSM's in een zelf te betalen abonnement via mijn werk te steken. Als ik gelijkaardige opties neem kom ik op 88.17 euro uit. Mis dan wel de 40GB voor die geselecteerde apps (Spotify), maar bon denk dat ik daarmee wel kan leven.
Alternatief 2
- EDP Internet VDSL XL voor 36 euro
- APP TV Light van TVVlaanderen voor 10 euro
- GSM abonnement via werk (zelf te betalen) onbeperkt bellen en sms'en + 6.5 GB data voor 10.88
- GSM abonnement via werk (zelf te betalen) onbeperkt bellen en sms'en + 2 GB data voor 7.25
- GSM abonnement via werk (zelf te betalen) 200 min + onbeperkt sms'en + 2 GB data voor 6.04
Denk dat dit momenteel het goedkoopste is wat ik kan vinden, zelfs met het extra abonnement van TV Vlaanderen komen we nog maar uit op 70.17 euro. Enkel gaat hier wel de tv ervaring voor mijn mama wat minder worden vrees ik. Heb geen ervaring met TV Vlaanderen, maar lees er niet altijd even positieve berichten over.
Voer om over na te denken in ieder geval.
Enige waar ik nog even naar moet kijken is hoe stabiel en goed het GSM netwerk van Nextel is (via mijn werk). Heb er helemaal geen ervaring mee, dacht gelezen te hebben dat dit BASE is. Iemand ervaring? De prijzen zijn best wel aantrekkelijk. Zal mijn vriendin wel moeten gaan overtuigen om van Mobile Vikings af te stappen, vooral de Viking deals spelen voor haar mee. En ook met TV Vlaanderen heb ik 0.0 ervaring. Ik kan niet terugvinden of er een opname functie is met uitzondering van het terugkijken tot 7 dagen. Maar echt veel positieve geluiden hoor ik er wel niet over. Het is jammer dat we niet nog diensten hebben, een Belgische variant van NLZiet bijvoorbeeld.
Dizzy schreef:...
Zelf wacht ik op de nakende aansluiting op de fiber. Daarna naar EDP en gedaan met TV, enkel nog internet. TV Vlaanderen zal ik eens gratis proberen en vergelijken met de apps.
...
Ikzelf zou graag hetzelfde doen. De brief met aankondiging van de werken is van 7 januari 2021. Ondertussen plakken de meeste van die kabels ook al op de gevels met de bijhorende bakjes / splitters. Maar omdat niet overal de kabel op de gevel mag lopen, moeten ze om de x-aantal huizen ondergronds, waardoor het lijkt dat de werken vertraging oplopen. Vermoed dat het sneller zou zijn om alles rechtstreeks onder de grond te doen (zeker dat je weet dat de straat hier op dat moment ook helemaal open lag. Wat betere planning zou wonderen gedaan hebben (ook in kosten).
Wel jammer dat het er op lijkt dat Brugge puur Proximus gebied zal zijn en niet Fiberklaar of Fluvius.
Dus enkel EDP en geen RapidXS of andere opties voorlopig.