Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Maar ik denk dat we op het vlak van Putin dus totaal niet meer moeten inbinden, hij hoeft niets te verwachten laat staan te eisen.
Er valt helemaal niets te eisen door dat ettertje. We hebben het reeds veel te ver laten komen in de voorbije jaren.

En nadat het conflict dat hij creëert met Oekraïne een eindfaze bereikt heeft moet de NATO en EU blijvend een stevige vuist maken aan die Oostgrens.
Laat dat ijzeren gordijn maar terug neer, en die oligarchen kunnen voortaan met hun super jachten wat gaan rondtoeren in de zee van Azov, geen Rivièra meer voor hen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:
boulder schreef:Dat gaat een waar bloedbad worden.
Dat is het nu al. Of is er momenteel geen oorlog aan de gang? Het is al decennia aan de gang en het scenario naar dit hoogtepunt is geschreven in 2014. Dit gaat een conflict van heel lange adem worden. Geschiedenis herhaalt zich gewoon. Afghanistan, Irak, Libië, Sudan, Syrië en dan vergeten we er nog een paar honderd en nu Oekraïne in den hof van Europa.
Het is Russische militairen die doelbewust op burgers schieten.
Deze oorlog is pas begonnen, en niet decennialang aan de gang, je kunt niet alles op een hoopje gooien.
Irak is Oekraïne niet.
petrol242 schreef:Dat is dus de definitie van oorlogvoering. Maar we willen allemaal geen oorlog. Misschien moeten we dan stoppen met dat te voeden.
Dat is toch enorm schijnheilig?
Je hebt één kant (de Russische) die zwaarbewapend is, die van sommige zaken 6 keer meer heeft dan de andere kant.
Die kant die zwaar in het voordeel is, zal er niet onder lijden.
Die kunnen dan helemaal de andere zijde verpletteren.
En ja, als de ene weerloos is en de andere meedogenloos, zal het rap gaan.
Maar hoe kun je daarvoor pleiten, tenzij je aan de kant van de Russen staat, natuurlijk.
petrol242 schreef:Wat mij betreft ook, maar vluchtelingen die nu in Polen zitten te wachten om terug te keren gaan daar nog heel lang zitten en hopelijk hebben die vrouwen en kinderen nog iets om terug te keren.
Ieman dzal het toch moeten heropbouwen?
Als iedereen vlucht en nooit meer terugkeert, blijft het daar één groot puin.
Petrikske schreef:Ik vind dat eerlijk gezegd raar klinken. Definieer herkenbaarheid dan? En dan ga je je op zeer glad ijs begeven. Ga je dat ook tegen een Syrische vluchteling zeggen? Of tegen iemand uit Jemen bijvoorbeeld.
Er zijn toch verschillen, we hebben er daarstraks een pak aangehaald.
Er zijn ook al regelmatig problemen geweest met asielzoekers uit moslimlanden.
Bepaalde asielzoekers hebben achteraf zelf aanslagen gepleegd.
Petrikske schreef:Het zijn anders ook mensen, vaders, moeder, kinderen. Of wat met klimaatvluchtelingen? Welk onderscheid ga je nu maken om één of andere vluchteling toe te laten, met open armen ontvangen, en een andere niet.
Dat onderscheid maken we nu ook, oorlogsvluchtelingen zijn niet gelijk aan gelukszoekers.
Men spreekt van 7 miljoen vluchtelingen als de oorlog op zijn hoogtepunt zou zijn, en dat is maar één conflict.
Als je dus alle gelukszoekers er gaat bijnemen, dan kan onze sociale zekerheid dat gewoon niet aan.
Ik weet dat sommigen om ideologische redenen dat feit gewoon negeren, maar het is gewoon zo.
Petrikske schreef:Feit is wel dat je momenteel in België een strafbaar begaat als je iemand onderdak biedt zonder wettelijke verblijfsvergunning.
Die hebben ze.
Herinner je hoe Europa hiervoor maatregelen genomen heeft.
Het spreekt voor zich dat bij een conflict dat zo dicht bij ons plaatvindt, die vluchtelingen grotendeels onze kant opkomen.
Het zijn dus geen illegalen, dus er is geen strafbaar feit.
Petrol242 schreef:Wat is het verschil tussen een oorlogsvluchteling uit Oekraïne of iemand uit de talloze conflictgebieden wereldwijd? Ik kan op ethische basis dat verschil niet maken.
De afstand, natuurlijk.
Iemand die gewoon in veiligheid wil geraken, dan is het niet logisch dat die 20 veilige landen passeert, om naar dat 21e te gaan.
Laatst gewijzigd door boulder op 02 mar 2022, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Sasuke schreef:Ons stadsbestuur heeft publiek zijn burgers opgeroepen om zich in te schrijven in een register voor vluchtelingen opvang . Hoezo strafbaar. ?
Awel ja? Het is net de ironie van 2018 die ik aanklaag. Weet je nog? Toen werden er 12 mensen vervolgd voor het bieden van onderdak aan vluchtelingen. Wat mij betreft zou het nooit strafbaar moeten zijn maar onze overheid denkt daar blijkbaar anders over naargelang hoe de klak staat.
boulder schreef:Deze oorlog is pas begonnen, en niet decennialang aan de gang, je kunt niet alles op een hoopje gooien.
Wablief? Is een burgeroorlog ook geen oorlog? Of het neerschieten van burgervliegtuigen zoals MH17? En ook juist quoten aub...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:Weet je hoe bijvoorbeeld Turkije omgaat met Syrische vluchtelingen?
Die krijgen geen gratis sociale woningen zeker?
Het gaat nogal dikwijls daarover, over rijkdom, en niet over veiligheid.
Kijk naar die "transmigranten", die hier zouden kunnen asiel aanvragen, maar liever naar Groot-BrittannIë doorreizen.
Het is hier niet veilig genoeg, zeker?
petrol242 schreef:Al eens gezien hoe in pakweg Afrika buurlanden met oorlogsvluchtelingen omgaat?
Iemand die uit Senegal komt, is geen oorlogsvluchteling, want er is daar geen oorlog.
Maar natuurlijk gaat een arm land niet iedereen woningen kunnen bezorgen.
Dat wil niet zeggen dat ze daar onveilig zijn.
petrol242 schreef:Het eerstvolgende veilige land kan dan al eens heel ver weg liggen.
Als ze hier komen zijn ze al door Duitsland gepasseerd.
Het is daar niet veiliig, zeker? :roll:
petrol242 schreef:Ik ken een aantal vluchtelingen en je zou kiekenvlees krijgen als je hun verhaal te horen krijgt.
Er wordt heel vaak gelogen, en advocaten vertellen hen wat ze precies moeten zeggen.
Als hun verhaal wel klopt kunnen ze asiel krijgen, maar velen vragen niet eens asiel aan, omdat ze niet zuiver zijn.
Vaak doen ze ook hun paspoort verdwijnen, omdat een van hun buurlanden wel in oorlog zijn, terwijl zij op een beter leven uit zijn, en dan doen ze alsof ze van dat buurland zijn.
petrol242 schreef:Awel ja? Het is net de ironie van 2018 die ik aanklaag. Weet je nog? Toen werden er 12 mensen vervolgd voor het bieden van onderdak aan vluchtelingen. Wat mij betreft zou het nooit strafbaar moeten zijn maar onze overheid denkt daar blijkbaar anders over naargelang hoe de klak staat.
Maar dat klopt dus helemaal niet.
Die zogenaamde vluchtelingen wilden niet eens asiel aanvragen, omdat het geen vluchtelingen waren, natuurlijk.
Het zijn gewoon gelukszoekers.
petrol242 schreef:Wablief? Is een burgeroorlog ook geen oorlog? Of het neerschieten van burgervliegtuigen zoals MH17?
Ja, je gooit dus alles op één hoopje.
Deze oorlog is niet dezelfde als die in Irak.
Als dat niet duidelijk is...
Waar ik zou beweerd hebben dat een burgeroorlog geen oorlog is, moet je maar eens aanwijzen, je begint weer zaken te verzinnen.

En ja, die smerige Russen van Poetin hebben MH17 neergehaald, dat heb ik zelf al aangehaald.
Maar dat heeft toch niets met vluchtelingen te maken?
petrol242 schreef:Ik denk dat je trouwens de inhoud van dat akkoord niet kent als je denkt dat het enkel over die 'bandietenrepubliekjes' gaat.
Die akkoorden zijn er gekomen na militair geweld van Rusland, die mannetjes stuurde zonder insignes om die 2 gebieden te veroveren en dan achteraf zijn maffiavriendjes daar de zogenaamde "volksrepublieken" te laten uitroepen.
Ik zou mij ook niet gebonden voelen voor 'akkoorden'' die met het pistool tegen de slaap getekend zijn.
petrol242 schreef:Bij de val van Sovjetunie in 1991 werd er door de NAVO heel duidelijk gesteld dat een uitbreiding naar het oosten niet ging gebeuren. En ga je dan als alliantie iedereen toelaten die dat wil? Uiteraard wou de NAVO en de VS dat ook. We gaan nu toch niet naïef worden hé.
Natuurlijk wilden de Navo en de VS dat ook, dat ontkent niemand.
Wat is er mis aan om iemand in je clubje te willen?
Maar het gaat erover dat vrije landen zich mogen aansluiten bij welk blok zij ook maar willen.
Zo heeft Zwitserland er jarenlang voor gekozen om NIET bij de EU aan te sluiten, de Britten hebben besloten én uitgestapt om eruit te stappen.
We zijn daarna niet Groot-Brittannië binnengevallen.
Het is niet aan de Russen om andere landen te gijzelen en te beslissen dat die nooit of te nimmer bij de NAVO mogen aansluiten.
Het is ook door hun houding in het verleden dat die landen zo graag in de NAVO willen komen.
Kijk naar Finland en Zweden, die willen ook uit de klauwen blijven van Rusland, en willen nu plots ook graag bij de NAVO.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

petrol242 schreef:
boulder schreef:Dat is dus Poetin die dat deed, is dat nu ook de schuld van het Westen???
Ja dat is Rusland. Dat was ook de bedoeling. Denkt gij nu echt dat ik Rusland probeer goed te praten? Ik probeer het conflict te duiden door mistoestanden van beide kanten aan te geven. Man toch...
Haha, welkom in het clubje van de Putin fans :beerchug:
(Voor alle duidelijkheid, dit is sarcastisch bedoeld :roll:. Je mag volgens sommigen hier de situatie niet proberen uit te leggen door het conflict van 2 kanten te bekijken)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Je mag volgens sommigen hier de situatie niet proberen uit te leggen door het conflict van 2 kanten te bekijken)
Ach, komaan, als je afkomt met RT op te hemelen, dan weet ik genoeg.
Alle argumenten die je geeft zijn er altijd op gericht om Rusland goed te praten OF om het Westen te demoraliseren.
Bovendien worden wij allemaal bedreigd door een Rusland dat dreigt kernwapens in te zetten.
In zo'n situatie wil ik het zelfs niet door hun ogen zien.

En ja, ik ken hier wel een paar mensen van vorige discussies, het is geen toeval dat PVDA zich onthield bij een Vlaamse resolutie die Rusland veroordeelde, en als je dat bij andere landen gaat bekijken ga je het zelfde patroon zien.
Zo las ik toevallig dat de PCP (de Portugese Communistische Partij) ook geweigerd had om een resolutie te stemmen in het Europees Parlement die Rusland veroordeelde.

Ook de landen die dubbelzinnig staan tegenover Rusland, of voluit aan hun kant staan zijn ook bijna altijd dezelfde : China, Cuba, Venezuela, Noord-Korea, die zijn er bijna altijd bij.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Ik ben voor het werk regelmatig in Kiev geweest in 2013. Kiev was voor mij een stad die erg Westers aanvoelde vergeleken met Moskou (waar ik wschl 10 keer geweest was). De mensen snakten naar vrijheid en toenadering tot het Westen. Ik was in Kiev in november 2013 toen de protesten uitbraken en op een avond ben ik samen met een Zwitserse collega op de foto gegaan op het Europese plein omhuld met de Oekraïense vlag. Mensen verdienen alle ondersteuning als het het om vrijheid gaat en de foto die we de volgende dag aan onze UA collega's lieten zien, toverde dan ook een smile op hun face. Zeker bij de talrijke collega's die wisten dat ik een Russische vrouw had :-D

In februari 2014 ben ik op zondagavond met enkele andere mensen aangekomen in Kiev. In het hotel zagen we toevallig in het bijna lege restaurant huidig burgemeester Klitschko in meeting en op maandagmorgen zagen we de eerste explosies op Maidan vanuit het kantoor (3km afstand). Ik ben nog een middagwandeling gaan maken en in de late namiddag is het kantoor ontruimt en op woensdagmorgen zijn we terug huiswaarts vertrokken.

Dit valt in het niets met wat UA nu moet doorstaan, btw.

Waarom ik dit deel? Ik wilde eventjes laten weten dat ik zowel kennis heb over RU en UA en dat ik ziek word dat er hier users zijn die Putin nog steeds niet kunnen veroordelen.

Woutervh, Gray en Petrol242.....Zijn jullie ooit in UA of RU geweest? Indien niet, misschien beter een toontje lager zingen.

In de straat van mijn schoonfamilie in Daev Pereulok in Moskou is er 15-20jaar geleden een journaliste vermoord. Ik heb de herdenkingsplaque met mijn eigen ogen nog aan de muur van het gebouw zien hangen... en guess what. Op google maps (2019) is er niets van plaque meer te vinden. Maw de laatste jaren hebben ze zelfs de plaques laten verdwijnen...
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Merkt iemand ook dat rt.com niet meer werkt op Orange en Telenet, bij Orange is het certificaat belgium.be Proximus werd gezegd door iemand dat het nog kon bezocht worden.

De Russische/Arabische site kan wel bezocht worden, op beide providers, bewust zo gedaan? Dan heeft de blokkering geen nut toch? Chrome kan het vertalen en zo heb je het ook...
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Wanneer gaat Rusland Cuba relaties terug aanhalen?
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

datakiller schreef:Merkt iemand ook dat rt.com niet meer werkt op Orange en Telenet, bij Orange is het certificaat belgium.be
Daarnet even uitgeprobeerd, je kan perfect nog via orange internet surfen op de engelstalige RT.com en ook Ruptly kiezen via deze site.
Ik gebruik Opera, zonder VPN.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

pussyfooter schreef:Woutervh, Gray en Petrol242.....Zijn jullie ooit in UA of RU geweest? Indien niet, misschien beter een toontje lager zingen.
Nee, nog nooit geweest. Maar dat is toch irrelevant om te weten dat er geopolitiek speelt?
Nogmaals, ik vind ook oprecht dat Oekraïne (en bij uitbreiding ieder land/volk) zijn eigen pad moet kunnen bepalen. En dat iedere mens vrij moet kunnen zijn. En nee, ik zou niet willen wisselen, en ja, Putin is een lafaard en heeft daar niets te zoeken...
Maar dat neemt niet weg dat je niet kunt proberen te begrijpen wat de oorzaak en aanleidingen zijn van het huidige conflict door beide kanten van het verhaal proberen te snappen. En ja, daarin hebben ook wij boter op het hoofd doordat we geen rekening houden met geopolitieke gevoeligheden en eerdere afspraken (ook) niet nakomen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef: Nogmaals, ik vind ook oprecht dat Oekraïne (en bij uitbreiding ieder land/volk) zijn eigen pad moet kunnen bepalen.
Neen, dat vind je niet
hebben ook wij boter op het hoofd doordat we geen rekening houden met geopolitieke gevoeligheden en eerdere afspraken (ook) niet nakomen.
als je dit vindt en je denkt hierbij aan afspraken uit de jaren 90, waarbij de nato niet groter mag worden, dan ontzeg je het recht aan zowat de helft vd Europese landen om hun eigen beslissingen te nemen en hun eigen pad te bepalen.


Al die landen willen bij de Nato en eht bewijs wordt nu geleverd. Een land dat er niet bij zit wordt nu door een kernmacht tot puin herleid en zal straks een Oekraïense Loekasjenko als leider krijgen.
Zelensky is ten dode opgeschreven als hij in Kiev blijft. Of hij sterft in Kiev of hij overlijdt aan "covid" in een cel in Moskou
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

pussyfooter schreef:Woutervh, Gray en Petrol242.....Zijn jullie ooit in UA of RU geweest? Indien niet, misschien beter een toontje lager zingen.
Sterk argument :roll: In Rusland ben ik al geweest en voor de val van het Ijzeren Gordijn ook een aantal keer in de DDR en Oost Berlijn. Ik ben ook al in Nederland geweest... Waarom zou ik een toontje lager moeten zingen als ik een beeld wil geven over het conflict dat door beide partijen veroorzaakt is? Als je al niet meer in debat mag gaan, wat is dan het nut van dit forum? Tot daar dan het fenomeen pussyfooter voor mij.
boulder schreef: Als ze hier komen zijn ze al door Duitsland gepasseerd.
Het is daar niet veiliig, zeker? :roll:
Kan je dat dan ook niet zeggen van Oekraïense vluchtelingen?
boulder schreef:Waar ik zou beweerd hebben dat een burgeroorlog geen oorlog is, moet je maar eens aanwijzen, je begint weer zaken te verzinnen.
Je zegt zelf dat de oorlog in Oekraïne pas begonnen is en negeert het feit dat het eerst een burgeroorlog is geweest die nooit gestopt is omdat de Minsk akkoorden niet gerespecteerd zijn. Door geen van beide partijen : boulder schreef : Deze oorlog is pas begonnen, en niet decennialang aan de gang, je kunt niet alles op een hoopje gooien. Dat is op zijn minst minimalistisch te noemen. Die oorlog is dus niet pas begonnen. MH7 is duidelijk een bewijs dat er al veel langer stront aan de knikker is. Ik dacht dat je die link wel zou maken en niet met vluchtelingen...
boulder schreef:Die akkoorden zijn er gekomen na militair geweld van Rusland, die mannetjes stuurde zonder insignes om die 2 gebieden te veroveren en dan achteraf zijn maffiavriendjes daar de zogenaamde "volksrepublieken" te laten uitroepen.
Je vergeet de nationalisten langs beide kanten. Je bent met op zijn minst met twee nodig om ambras te maken. Het is duidelijk dat je de Minsk akkoorden (meervoud dus) niet erkend. Tja...
boulder schreef:Wat is er mis aan om iemand in je clubje te willen?
Je verdeelt de wereld in twee blokken en dat is het huisrecept van WOIII. Als je het antwoord op je vraag niet kent is het moeilijk om het huidige conflict te begrijpen. Ook als je niet weet of wil zien waar de NAVO voor staat en ze een clubje noemt. Ze zijn ondertussen van een verdedigingsalliantie in een aanvalsalliantie veranderd. Als één lid zelf in de aanval gaat heeft het het recht om de andere leden mee in het conflict te trekken. Dat staat letterlijk te lezen in hun resoluties. Dan moet je toch niet verschieten dat daar op gereageerd zal worden? Oekraïne is in de praktijk al zo goed als lid. Het woont alle vergaderingen van de NAVO bij en laat NAVO oefeningen toe op eigen grondgebied, tot aan de Russische grens.

Voor 2014 had Oekraïne een leger van 6000 man dat nu met buitenlands kapitaal (oa 2,5 miljard dollar uit de VS) is uitgegroeid tot een leger van bijna 200 000 soldaten. En nu ga je natuurlijk zeggen dat dat nodig is voor de eigen defensie en is van provocatie geen sprake. En dan maar roepen "Stop the war"? En voor alle duidelijkheid, dat spreekt het optreden van Rusland absoluut niet goed. Geen enkele oorlog is te verantwoorden maar je moet op zijn minst durven zien wie de stokers zijn.
Dus ja, hier zijn een paar kapitalistische elites langs beide kanten de plak aan het zwaaien en gij moogt dat simplistisch noemen zoals je al eerder deed, maar het is de realiteit waar de gewone burgers mee te maken krijgen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:[ Ook als je niet weet of wil zien waar de NAVO voor staat en ze een clubje noemt. Ze zijn ondertussen van een verdedigingsalliantie in een aanvalsalliantie veranderd. Als één lid zelf in de aanval gaat heeft het het recht om de andere leden mee in het conflict te trekken. Dat staat letterlijk te lezen in hun resoluties..
zeer straffe uitspraak
dan kun je dit wel bewijzen en staven neem ik aan?
de navo resolutie die belgie verplicht ten allen tijde mee ten aanval te trekken wil ik wel eens zien


ik zou geen vluchtelingen met mekaar vergelijken want dat is onzinnig
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

timmermc schreef:Bald and bankrupt vertrekt uit Kiev:

https://www.youtube.com/watch?v=hzBxFH_hEwA
Kanaal van zijn sidekick

https://www.youtube.com/channel/UCNB_Oq ... Zxq-ILVzBw
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Het doel van Putin's endgame is het hele Westen.

"Denazificatie" gaf het al aan: Oekraïne is een openingszet voor een blitz op Duitsland om Europa te controleren, en alles staat gereed om een tweede burgeroorlog in Amerika uit te lokken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

cptKangaroo schreef:Het doel van Putin's endgame is het hele Westen.

"Denazificatie" gaf het al aan: Oekraïne is een openingszet voor een blitz op Duitsland om Europa te controleren, en alles staat gereed om een tweede burgeroorlog in Amerika uit te lokken.
Ik vraag me echt af waar dit allemaal op gebaseerd is. Iig niet op bestaande intel.

Aanval op EU = militaire reactie door de VS (en niet louter "sancties") = einde van Putin en een Rusland dat veel zwakker uit de oorlog komt dan ze erin gestapt is.

Ik denk dat Putin dat ook wel snapt. Zijn leger kan al niet op tegen gemotiveerde Oekraïners. Wat moet dat niet zijn tegen de Amerikanen met hun materieel.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 03 mar 2022, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

petrol242 schreef:Voor 2014 had Oekraïne een leger van 6000 man dat nu met buitenlands kapitaal (oa 2,5 miljard dollar uit de VS) is uitgegroeid tot een leger van bijna 200 000 soldaten. En nu ga je natuurlijk zeggen dat dat nodig is voor de eigen defensie en is van provocatie geen sprake.
Hoe groot een leger is maakt op zich niet uit zolang het in z'n eigen speeltuin blijft.

Ik vind het altijd raar als er van provocatie wordt gesproken wanneer een land nog nooit een voet heeft binnen gezet in een ander land (iets wat je van Poetin niet kan zeggen, ook vandaag schenden zijn vliegtuigen NAVO luchtruim... dat is provocatie !)
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

De verknipte visie van Poetin, die hij er bij zijn burgers inpompt.

Terwijl het Westen de Russische inval in Oekraïne eensluidend veroordeelt, krijgen Russische schoolkinderen dezer dagen een heel andere versie van de feiten te horen. Zo zullen leerlingen donderdag verplicht moeten kijken naar een uitzending van het ministerie van Onderwijs met als onderwerp “Waarom de bevrijdingsmissie in Oekraïne een noodzaak is”, en krijgen leerkrachten leerplannen waarin te lezen staat dat Oekraïne een neonazistische staat is die geen recht op bestaan heeft.


https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220303_93405752
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Putin zijn plan was alvast niet te stoppen na Oekraïne maar nu het niet zo vlot loopt zal hij zich toch eens moeten bedenken. De EU aanvallen zal hij niet durven en ook niet kunnen zonder zelf een te grote prijs te moeten betalen. Bovendien is het dan WWIII en dan verliest hij altijd.

De man wil in de geschiedenisboeken en niet als verliezer. Het doel is herstel van de vroegere USSR maar voorlopig zal hij al even tevreden zijn met Oekraïne of de delen die hij kan krijgen. Zo werkt hij altijd, bluffen, dreigen en pakken wat je kan krijgen zonder dat anderen reageren. Die reactie zal net als deze van de Oekraïners iets anders geweest zijn dan hij verwacht had :lol:

Voor de rest vind ik het erg dat UB wederom een forum is voor intense vreemdelingenhaat en veralgemeningen. Ik ben beschaamd in sommigen hun plaats. De Oekraïners die nu nog door sommigen verwelkomd worden zullen niet lang moeten wachten tot deze bruine bende hun gal over hen zal uitstorten.

De vrouwen en kinderen die nu hier zijn zullen volledig terecht hun mannen willen laten volgen en dat zal deels ook gebeuren. Terugkeren kan een wens zijn... als Putin niet wint, anders is er van terugkeer weinig sprake. Eens de kinderen hier zijn en school lopen willen die ook niet zo snel terug. Neen, deze arme stakkers zullen snel even racistisch bejegend worden als anderen en dezelfde veralgemeningen te slikken krijgen. Ze hebben het enige voordeel dat een racist hen niet van ver herkent als doelwit van hun haat.

Het is ook jammer dat sommigen inderdaad nogal sterk de kant RU verdedigen en dat gaan verder dan louter de situatie aan beide kanten schetsen. Net zoals het erg is dat PVDA er onduidelijk over is en VB en andere rechtse partijen in Europa nauwe banden hebben met RU en soms geld ontvangen als steun. Het is zelfs nog niet zo lang geleden dat sommigen zelfs voor het verlaten van de NAVO waren.

De propaganda is veelzeggend, een bevrijdingsmissie waarbij men mensen gaat doden en hun steden in puin schiet :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

CCatalyst schreef:Ik vraag me echt af waar dit allemaal op gebaseerd is. Iig niet op bestaande intel.
Azov batallion

datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

timmermc schreef:
datakiller schreef:je kan perfect nog via orange internet surfen op de engelstalige RT.com en ook Ruptly kiezen via deze site.
Ik gebruik Opera, zonder VPN.
Zelf getest op 4G want Telenet thuis daar kreeg ik dit (zie bijlage, dit is rt.com op orange mobiel internet).
Bijlagen
Screenshot_20220302-221154_Chrome.jpg
(378.1 KiB) Nog niet gedownload
Screenshot_20220302-222304_PingTools Pro.jpg
(540.63 KiB) Nog niet gedownload
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

datakiller schreef:Zelf getest op 4G want Telenet thuis daar kreeg ik dit (zie bijlage, dit is rt.com op orange mobiel internet).
Op vast Orange internet is nu RT.com op de Engelstalige zijde niet meer bereikbaar, wel in het Frans, Duits en uiteraard Russisch. Zelfs de Arabische versie is geblocked.
Heeft wat tijd nodig waarschijnlijk.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef:dan kun je dit wel bewijzen en staven neem ik aan?
de navo resolutie die belgie verplicht ten allen tijde mee ten aanval te trekken wil ik wel eens zien
Verplichten niet. Dat heb ik niet geschreven. Wel meetrekken in een conflict. Neem nu Libië. Aangevallen door Frankrijk en via de NAVO met nog een aantal leden waaronder België. Afghanistan, nog zo een voorbeeld. Dit zijn wel degelijk NAVO operaties geweest.
Ik stel voor dat je de strategische concepten van de NAVO eens leest. Een volgend komt er aan op de top in juli, ik dacht in Madrid om de krijtlijnen uit te zetten richting 2030. "Active engagement" dat voorop komt tegen "Defence".
Dizzy schreef:Net zoals het erg is dat PVDA er onduidelijk over is
Dan denk ik dat je er niet achter zoekt. PVDA heeft moeite om in de pers te komen. Als het van de mods mag deel ik dit even :
https://www.pvda.be/waarom_de_pvda_de_m ... _resolutie
Wat is er onduidelijk?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

UB is een "technisch" forum, en bijgevolg niet erg geschikt voor zelfreflectie blijkbaar...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Merci petrol242 voor deze verduidelijking. Ik hoop dat ze hun medewerkers daarop wijzen en dat het niet enkel bij woorden blijft.

Voor de mensen die bang zijn is er dit: https://www.hln.be/nina/psycholoog-legt ... ~a9766750/

actua-angst en doemscrollen, leuke woorden voor minder leuke aandoeningen.

Ik ben ingehaakt op de reeks Tharapie van de VRT. Een prachtige reeks over hoe mensen eenvoudig hulp kunnen krijgen bij problemen in hun leven en hoe belangrijk erover spreken is. Eén van de problemen die vaak terug komt is een angststoring.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

DarkV schreef: ook vandaag schenden zijn vliegtuigen NAVO luchtruim... dat is provocatie !)
En als NAVO troepen oefeningen houden tegen de Russische grens zoals operatie Defender Europe 2020 in Litouwen is dat geen provocatie? Als je echt een neutrale bril zou opzetten zie je dat beide partijen elkaar constant liggen uit te dagen.
Trouwens, er bestaat geen NAVO luchtruim, wel de luchtruimen van de lidstaten afzonderlijk. De Russische vliegtuigen zijn altijd in het internationale luchtruim gebleven wat niet wegneemt dat het inderdaad spierballengerol is.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

petrol242 schreef: Trouwens, er bestaat geen NAVO luchtruim, wel de luchtruimen van de lidstaten afzonderlijk. De Russische vliegtuigen zijn altijd in het internationale luchtruim gebleven wat niet wegneemt dat het inderdaad spierballengerol is.
Gisteren nochtans het Zweedse(wel geen Navo-lidstaat) luchtruim geschonden.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/02/zw ... %20Gotland.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

petrol242 schreef:En als NAVO troepen oefeningen houden tegen de Russische grens
"Tegen" is iets anders dan "in/over" !
petrol242 schreef:Trouwens, er bestaat geen NAVO luchtruim, wel de luchtruimen van de lidstaten afzonderlijk. De Russische vliegtuigen zijn altijd in het internationale luchtruim gebleven wat niet wegneemt dat het inderdaad spierballengerol is.
Nee, de Russen schenden (zoals er "in/over" vliegen) constant het luchtruim van de betreffende landen !
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: De Russische vliegtuigen zijn altijd in het internationale luchtruim gebleven
Geloof je dat nu echt zelf?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

OORLOG OEKRAÏNE. Macron na gesprek met Poetin: "Het ergste moet nog komen”

No shit sherlock..., denk dat we nog meer dan 1 nulleke achter het aantal doden gaan plaatsen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

CCatalyst schreef:
cptKangaroo schreef:Het doel van Putin's endgame is het hele Westen.

"Denazificatie" gaf het al aan: Oekraïne is een openingszet voor een blitz op Duitsland om Europa te controleren, en alles staat gereed om een tweede burgeroorlog in Amerika uit te lokken.
Ik vraag me echt af waar dit allemaal op gebaseerd is. Iig niet op bestaande intel.

Aanval op EU = militaire reactie door de VS (en niet louter "sancties") = einde van Putin en een Rusland dat veel zwakker uit de oorlog komt dan ze erin gestapt is.

Ik denk dat Putin dat ook wel snapt. Zijn leger kan al niet op tegen gemotiveerde Oekraïners. Wat moet dat niet zijn tegen de Amerikanen met hun materieel.
Maar wat is de hoofdprijs?

Zelfs in de huidige speculatie van Putin als weemoedige commie nazikiller, speelt den Duits de hoofdvijand, terwijl Putin juist fascistische kringen ondersteunde in de voorbije jaren.

Waarom doet hij een chasse-patate met zijn economie door Oekraïne binnen te vallen? De hoofdprijs kan dat toch niet zijn? Syrië binnenvallen uit humanistische overwegingen: no way, José -- maar daarmee en met Oekraïne zet hij wel Turkije in de tang. Oekraïne als bufferstaat terwijl hij recent nog zat te stoefen met zijn hypersonische raketten (en een anti-satelliet rakettest deed)? Oekraïense grondstoffen/pijpleidingen bemachtigen terwijl Europa net evolueert naar een groene economie maar die nu wel nog even pijn kunnen doen. Onenigheid stoken in de EU via Polen en Hongarije die snel vol Oekraïense vluchtelingen gepompt gaan worden. Er zit een duidelijke hoofdvogel aan het einde van die weg en dat is Duitsland.

Europa kan niet op de nucleaire knop drukken zonder toestemming van Amerika. Stel dat Putin tegen z'n kolonel in de USA zegt: geen angst, ik wil enkel Europa maar daar heb ik een paar nukes voor nodig. Gaan de VS dan nog voor de 'mutually assured destruction', enkel om Europa te redden?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

cptKangaroo schreef:geen angst, ik wil enkel Europa maar daar heb ik een paar nukes voor nodig. Gaan de VS dan nog voor de 'mutually assured destruction', enkel om Europa te redden?
het klassieke
"we laten hem doen in de hoop dat het stopt want hij heeft da gezegd".
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik geloof niet dat Putin het hele westen wilt, maar hij wilt wel terug naar een machtig Rusland dat op wereldniveau kan ijveren met de US en china.

En ik denk niet dat dat slecht is, misschien nu wel onder Putin (voor zolang het nog duurt) maar monopolies en alleenheerschappij in de wereld zijn nooit goed en dan heb je een andere wereldmacht nodig die orde op zaken stelt (of tegenwerking kan bieden). Want zoals we weten worden dictators óók democratisch verkozen. En wat goed is voor de VS hoeft daarom ook niet goed te zijn voor ons en vice versa.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

cptKangaroo schreef: Europa kan niet op de nucleaire knop drukken zonder toestemming van Amerika. Stel dat Putin tegen z'n kolonel in de USA zegt: geen angst, ik wil enkel Europa maar daar heb ik een paar nukes voor nodig. Gaan de VS dan nog voor de 'mutually assured destruction', enkel om Europa te redden?
Frankrijk (& UK) hebben geen toestemming nodig van de VS, die hebben hun eigen kernkoppen.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Stroper schreef: Frankrijk (& UK) hebben geen toestemming nodig van de VS, die hebben hun eigen kernkoppen.
Nee hoor, die staan net als alle Navo partners onder het bevel van de Supreme Allied Commander in dit geval General Tod D. Wolters.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Gray schreef: Want zoals we weten worden dictators óók democratisch verkozen. .
yep, meestal met scores van minimaal 80% :)
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Gray schreef:..maar hij wilt wel terug naar een machtig Rusland dat op wereldniveau kan ijveren met de US en china.
....
Na 30 jaar is het nog niet gelukt om een aantrekkelijke (handels)partner te worden voor de regio, en dat er rijkdom zit, dat zie je wel aan de rijke Russen. Kapitalisten voor wie Rusland en zijn bevolking gewoon als een soort eigendom in de wereldeconomie is ingezet, de maatschappij was van geen belang.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gray schreef:Ik geloof niet dat Putin het hele westen wilt, maar hij wilt wel terug naar een machtig Rusland dat op wereldniveau kan ijveren met de US en china.
Met een economie zo groot als Spanje wil Poetin wát bereiken :lol:?
Internationaal is Poetin nu (tijdelijk, make no mistake) paria en maakt hij zichzelf schatplichtig aan China. Xi wint hier zéker bij, hij zal asymmetrische deals opleggen aan Poetin, daar mag je zeker van zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

datakiller schreef:Merkt iemand ook dat rt.com niet meer werkt op Orange en Telenet, bij Orange is het certificaat belgium.be Proximus werd gezegd door iemand dat het nog kon bezocht worden.
Bij EDPnet werkt het in elk geval wel nog.
De Arabische RT zender op satelliet werkt ook nog altijd, de andere zijn off air.
datakiller schreef:De Russische/Arabische site kan wel bezocht worden, op beide providers, bewust zo gedaan? Dan heeft de blokkering geen nut toch? Chrome kan het vertalen en zo heb je het ook...
Tja, ik denk dat veel mensen dit toch niet gebruiken, maar inderdaad, het is een mogelijkheid.
bollegijs schreef:Wanneer gaat Rusland Cuba relaties terug aanhalen?
Die zijn nooit zwak geweest.
Als je op granma kijkt (waarschijnlijk nog altijd de enige toegelaten en officiële krant in Cuba), dan krijgt het Westen de schuld, en wordt Rusland geprezen omdat ze zo "voorzichtig" te werk gaan.
Cuba heeft als bondgenoten : Venezuela, Rusland, China, Noord-Korea.
Allemaal regimes waar vrijheid van meningsuiting een lachertje is, en vreselijke dictaturen.
pussyfooter schreef:Waarom ik dit deel? Ik wilde eventjes laten weten dat ik zowel kennis heb over RU en UA en dat ik ziek word dat er hier users zijn die Putin nog steeds niet kunnen veroordelen.
Respect voor je houding.
woutervh schreef:Nee, nog nooit geweest. Maar dat is toch irrelevant om te weten dat er geopolitiek speelt?
Nogmaals, ik vind ook oprecht dat Oekraïne (en bij uitbreiding ieder land/volk) zijn eigen pad moet kunnen bepalen. En dat iedere mens vrij moet kunnen zijn. En nee, ik zou niet willen wisselen, en ja, Putin is een lafaard en heeft daar niets te zoeken...
Maar dat neemt niet weg dat je niet kunt proberen te begrijpen wat de oorzaak en aanleidingen zijn van het huidige conflict door beide kanten van het verhaal proberen te snappen.
Je spreekt jezelf daar toch totaal tegen?
Hoe kun je tegelijk zeggen dat Oekraïne zijn eigen toekomst mag bepalen, maar tegelijk zeggen dat wij rekening moeten houden met de gevoeligheden van beide kanten?
De 'gevoeligheden' van Poetin zeggen immers dat Oekraïne geen lid mag worden van de NAVO, en ook niet van de EU.
petrol242 schreef:Kan je dat dan ook niet zeggen van Oekraïense vluchtelingen?
Maar jij bent het die beweert dat de vluchtelingen door een hele hoop onveilige landen moeten komen, daarna draai je het weer om.
We zitten hier in een heel andere situatie, op hoop en al 1 week zitten we aan 1 miljoen Oekraïense vluchtelingen, vanwege de "vredestroepen" van Poetin, en ik hoor nergens zeggen dat Europa die vluchtelingen niet wil opvangen.
petrol242 schreef:In Rusland ben ik al geweest en voor de val van het Ijzeren Gordijn ook een aantal keer in de DDR en Oost Berlijn.
Fan van communisme, nietwaar?
petrol242 schreef:Je zegt zelf dat de oorlog in Oekraïne pas begonnen is en negeert het feit dat het eerst een burgeroorlog is geweest die nooit gestopt is omdat de Minsk akkoorden niet gerespecteerd zijn.
Dat is een leugen die door Rusland en zijn supporters gehanteerd wordt.
Rusland heeft een aantal jaren geleden troepen gestuurd zonder insignes, ze droegen wel militaire kledij, maar geen enkel insigne.
Adolf Poetin beweerde dat het niet zijn troepen waren, tot ze die 2 gebiedjes in het oosten veroverd hadden, en daar dan een marionettenregime opgericht hebben.
Dit heeft dus helemaal niets met een burgeroorlog te maken.
Tegenwoordig zijn zelfs de meeste Russisch sprekende Oekraïners wel degelijk tegenstander van de Russische indringers.
Er was daarvoor weliswaar een oorlog, maar dat was geen burgeroorlog.
petrol242 schreef:MH7 is duidelijk een bewijs dat er al veel langer stront aan de knikker is. Ik dacht dat je die link wel zou maken en niet met vluchtelingen...
Dat waren Poetins handlangers, niet gewoon een spontaan uitgebroken oorlog.
En MH17 was geen militair vliegtuig, de burgers die erin zaten waren geen strijdende partij.
petrol242 schreef:Je vergeet de nationalisten langs beide kanten.
Waarom zou Oekraïne zijn soevereiniteit moeten opgeven, wat is daar nationalistisch aan?
Je zou ook alles aanhalen om de Russen uit de wind te zetten.
petrol242 schreef:Je bent met op zijn minst met twee nodig om ambras te maken. Het is duidelijk dat je de Minsk akkoorden (meervoud dus) niet erkend. Tja...
Dat is dus zever. Als jij een bankoverval pleegt, moet je ook niet afkomen van "je moet met 2 zijn om...".
Het is maar doodnormaal dat het leger van een land de grenzen verdedigt tegen indringers.
Akkoorden die met het geweer tegen de slaap goedgekeurd zijn, zijn niets waard.
Enkel Oekraïne heeft recht over zijn toekomst te beslissen, niet een bully als Poetin.
petrol242 schreef:Je verdeelt de wereld in twee blokken en dat is het huisrecept van WOIII.
Opnieuw totale onzin.
Wie belet landen om andere bondgenootschappen te maken en zich daarbij aan te sluiten?
In elk geval niet de NAVO.
De waarheid is dat die landen konden kiezen, maar niet voor de club van de dictatuur gekozen hebben.
petrol242 schreef:Als je het antwoord op je vraag niet kent is het moeilijk om het huidige conflict te begrijpen.
Je "vraag" is dan ook zeer demagogisch.
Ze doet alsof de NAVO zelf beslist dat landen moeten bij hen komen, dat is wat Rusland doet.
petrol242 schreef:Ook als je niet weet of wil zien waar de NAVO voor staat en ze een clubje noemt.
Zonder NAVO zaten we al lang onder de knoet van de Russen en co, en waren we slaven.
petrol242 schreef:Ze zijn ondertussen van een verdedigingsalliantie in een aanvalsalliantie veranderd.
Dat is een leugen die Rusland constant verspreidt.
petrol242 schreef:Als één lid zelf in de aanval gaat heeft het het recht om de andere leden mee in het conflict te trekken. Dat staat letterlijk te lezen in hun resoluties.
Volgens mij staat erin dat als één land aangevallen wordt de anderen solidair zijn...
petrol242 schreef:Dan moet je toch niet verschieten dat daar op gereageerd zal worden? Oekraïne is in de praktijk al zo goed als lid. Het woont alle vergaderingen van de NAVO bij en laat NAVO oefeningen toe op eigen grondgebied, tot aan de Russische grens.
Oekraïne noch een ander NAVO land heeft ooit Rusland aangevallen, Rusland daarentegen heeft een lange geschiedenis van agressie tegenover andere landen, en ook hun burgers.
petrol242 schreef:Voor 2014 had Oekraïne een leger van 6000 man dat nu met buitenlands kapitaal (oa 2,5 miljard dollar uit de VS) is uitgegroeid tot een leger van bijna 200 000 soldaten. En nu ga je natuurlijk zeggen dat dat nodig is voor de eigen defensie en is van provocatie geen sprake.
En je ziet dat het nodig is, met de nazipraktijken van Adolf Poetin, maar dat is uw vriendje, zeker?
petrol242 schreef:En dan maar roepen "Stop the war"?
Het zijn wel uw vriendjes, de Russen, die op burgers schieten.
Ik vind het walgelijk dat je dat verdedigt, en de Russische leugens napraat.
petrol242 schreef:En voor alle duidelijkheid, dat spreekt het optreden van Rusland absoluut niet goed. Geen enkele oorlog is te verantwoorden maar je moet op zijn minst durven zien wie de stokers zijn.
Dan scheelt er iets ernstigs aan uw zicht, als u niet ziet dat Oekraïne zijn eigen land verdedigt, terwijl Rusland het land is binnengevallen.
Laatst gewijzigd door boulder op 03 mar 2022, 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”