devilkin schreef:duizend schreef:Das straf, bij een pedelec is het batterijpack na 40.000 km nog 90%
Wat zal dat bij een auto zijn na 100.000 km
Zal geen probleem zijn dan, nog minder range.
Bij mijn huidige prius merk ik na bijna 300.000km geen verschil qua batterij range. Die is altijd klein geweest (model 2007), maar dat is nog altijd hetzelfde.
Dat klopt, je Prius gebruikt nog NiMH batterijen en er wordt maar een relatief klein domein van het energieinhoud gebruikt (bv. tussen 40% en 80% en dan nog eens zoveel mogelijk met kleine 10% Depth of Discharge cycles). Er wordt dus niet van 100% naar 10% gegaan ofzo, wat het totale aantal cycli veel hoger maakt (en de levenduur veel langer).
Hetzelfde zou je kunnen toepassen op een hedendaagse EV, intern gaat die ook niet van 100% tot 0% van de eigenlijke batterijcapaciteit, want als je dat regelmatig zou doen, zal de batterij snel capaciteit verliezen.
Het verliezen van capaciteit gaat ook zeer geleidelijk. Vroeger werd een batterij 'afgeschreven' als ze nog maar 80% van de originele capaciteit had, tegenwoordig spreken fabrikanten in hun garantievoorwaarden helaas soms al van lagere waarden. Maar, het is dus niet zo dat je op een dag nog maar 30% capaciteit gaat hebben terwijl je de week ervoor nog 70% had ofzo. In dat geval is er iets anders grondig fout.
Dus als iemand nu een EV koopt met een realitstische range van 300km en die gaat er van uit dat die na 10 jaar (pakweg) nog 70% van zijn capaciteit heeft (zeer afhankelijk van het gebruik, o.a./voornamelijk de Depth of Discharge cycles), dan kan je nog 210km ver. Als dat voor de koper nog aanvaardbaar is dan heb je alsnog een een prima koop gedaan met een EV lijkt me, maar je houdt het best in het achterhoofd als je koopt voor de lange termijn.
Je kan de degradatie tegen gaan door bv. kleinere cycles te doen, wat neer komt op de wagen zo veel mogelijk aan de (trage) lader te hangen.
I.v.m. EV vs ICE. Een ICE zal altijd usecases hebben waar hij boven de EV zal uitkomen (bv. range, trekken/slepen, prijs, laadinfrastructuur niet mogelijk/beschikbaar thuis), een EV is dus niet voor iedereen geschikt.
Je kan niet ontkennen dat een EV momenteel duurder is in aankoop, TCO valt ook nog te bekijken (al denk ik dat EVs daarop best goed scoren). Een EV vergelijken met een gelijkaardig ICE model maar met zelfde vermogen/prestaties is ook niet geheel eerlijk. Als je dat doet moet je ook de range in rekening gaan brengen en diezelfde ICE gaan vergelijken met (indien beschikbaar) een EV met gelijkaardige range (en dus zeer duur batterijpakket).
Net als met de GSM in der tijd is men de (H)EV eerst op de markt gaan brengen als luxe object, een desirable/statement/prestige object, nu zien we de laatste jaren dat de EV steeds betaalbaarder wordt, maar we zijn er nog niet (geen idee of we ooit een goede EV aan huidige gemiddelde ICE prijzen gaan zien in bepaalde segmenten).
Toen ik 15 jaar geleden nog lezingen gaf m.b.t. EVs en zei dat ze de toekomst waren en best leuk/performant konden zijn, werd ik soms weggelachen (zelf door hoog geplaatste mensen binnen de automobielsector, die zullen nu wel groen lachen gezien hun huidige gamma
). Gelukkig kwam Tesla snel met de Roadster om het een en ander te bevestigen