Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

wied schreef:De waarheid is dat wij arrogant hebben gereageerd op de val van de muur in 1991. De US heeft de EU toen verplicht zijn grenzen steeds verder oostwaarts te verschuiven. Het toppunt van arrogantie echter hebben we gisteren/eergisteren vertoond met de wens uit te spreken dat Oekraine meteen lid van de Nato moet worden. Hard tegen hard dus, dat is een amerikaanse houding want europeanen zijn watjes geworden...
Die landen waren wel verplicht lid van het Warshau Pact (Sovjet Unie), maar eens ze vrij waren om te beslissen (in gang gezet door een Rus zelf! (Jeltsin)) kozen ze allemaal voor het Westen.
Wie oud genoeg is zal zich dat nog herinneren.
Gorbatjsov van de Sovjet-Unie die een toespraak hield en de deelrepubliek Rusland, onder leiding van Jeltsin die een papier tekende dat ze uit de Sovjet-Unie stapten.
De verbrokkeling van de Sovjet-Unie is dus rechtstreeks het gevolg van de beslissing van de Russen.
De andere Sovjet republieken zijn dan gevolgd en zo is de Sovjet-Unie uiteengevallen.
Die anderen wilden totaal niet meer onder de knoet van de SU zitten en daarom zijn die ook naar het vrije Westen gaan kijken.
Het is straf dat wij in het Westen daarvan de schuld toegeschoven krijgen...
Wij hebben nooit een land verplicht om toe te treden, maar blijkbaar als ze mogen kiezen, kiezen ze toch liever niet voor diegene die met tanks over burgervoertuigen rijden...

Petrikske schreef:Awel daar dacht ik dus ook aan.
Staan de tanks misschien weer droog te blinken na een tijdje.
Hehe, dat is grappig, ik zat vanmorgen net hetzelfde te denken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

boulder schreef:
Petrikske schreef:Awel daar dacht ik dus ook aan.
Staan de tanks misschien weer droog te blinken na een tijdje.
Hehe, dat is grappig, ik zat vanmorgen net hetzelfde te denken.
Tot je dan gaat googelen en ziet dat zo'n T-90 een bereik heeft van 550km. :|
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Ik hoop maar dat die excellenties bij de VN en in het EU het gezonde verstand laten zegevieren.
Meegesleept worden in een conflict dat niet het onze is, zou ons en de rest van de wereld duur te staan komen, en alleen maar verliezers opleveren.

Zelensky hamert in elke van zijn videoboodschappen op het verkrijgen van een daadwerkelijke militaire ingreep vanuit het westen.
Ik kan dit standpunt volkomen begrijpen. Oekraïne als een soevereine natie, zit duidelijk op de grens van de afgrond in een hoek gedrumd door die gek Poetin, maar we mogen in geen geval aan dit eisenpakket toegeven hoe schrijnend de beelden van oorlog, vluchtelingen en doden ook mogen zijn.

Alleen de goede wil van ons en de rest van de wereld om hen economisch en met militair materieel te steunen is al een grote stap die we wagen, de rest moeten hij en zijn volk zelf doen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ik vind dat we hen wel verplicht zijn om te helpen. MAAR en dat is wat ik al even aanhaal, is het feit dat onze leiders zich moeten verdiepen hoe ze qua communicatie met deze crisis omgaan. Het helpt NIET ze te provoceren met persboodschappen dat ze bij de EU horen en zullen komen. Het helpt NIET hoeveel militair materiaal we sturen.

Wat WEL helpt is praten, praten en praten en de boel proberen kalmeren. Ge hebt een zot aan de knoppen van het lot van deze wereld, dan moogt ge gerust een toontje lager zingen voor dat sujet is opgelost. En geen minuut vroeger. Ge jaagt uw eigen bevolking de stuipen op het lijf door zo'n tegen iemand aan te spreken dat hij iets gaat doen wat nog nooit in de geschiedenis is gebeurd. Meer diplomatie en ratio aub. En niet op zijn Trumps of denken dat ge een Tiktok filmpje maakt en moet scoren.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

timmermc schreef:Ik hoop maar dat die excellenties bij de VN en in het EU het gezonde verstand laten zegevieren.
Meegesleept worden in een conflict dat niet het onze is, zou ons en de rest van de wereld duur te staan komen, en alleen maar verliezers opleveren.
het is ons conflict
Poetin is tegen vrijheid en democratie, daarom wil hij een ander regime in Oekraïne en zo ongeveer elk buurland.
zijn droom is de oude sovjetunie en russische rijk.
Dan komt zelfs Finland in het vizier
we zijn hem al 15j aan het laten doen. Hoeveel tegenstanders heeft hij vermoord, hoeveel landen is hij binnengevallen, hoeveel dictaturen steunt hij, hoeveel steden heeft hij tot puin herleid ...
Alleen de goede wil van ons en de rest van de wereld om hen economisch en met militair materieel te steunen is al een grote stap die we wagen, .
jij bent ook iemand die ngo steeds zegt van hem best neits in de weg te leggen, hopende dat hij dan wel ergens stopt.
waar stopt hij volgens u?

wat nu naar Kiev rolt heeft maar 1 bedoeling, Kiev compleet in puin leggen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Pengu schreef: Wat WEL helpt is praten, praten en praten en de boel proberen kalmeren.
100% akkoord. De diplomatie die we in dit conflict al maanden aan de dag leggen, is de naam diplomatie niet waardig.
1207 schreef: wat nu naar Kiev rolt heeft maar 1 bedoeling, Kiev compleet in puin leggen
Ah, jij was er bij toen de orders gegeven werden?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

onze poetinfan :)
woutervh schreef: Ah, jij was er bij toen de orders gegeven werden?
de bombardementen op burgerdoelwitten gebueren uiteraard allemaal door het Oekraïense leger
Stom van mij om iets anders te beweren. De russen zullen nooit internationaal recht schenden en beperken zich tot loutere zelfverdediging


dit hebben de Russen naar Oekraïne meegebracht om ... waarschijnlijk om te oefenen. Op Kiev bv
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

@1207 : het zal wel de schuld zijn van de tsjetsjenen achteraf :)
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ik vind ook dat gans de wereld moet blijven doorgaan tot Putin volledig uit beeld is, met die man kan je helemaal niets meer in de toekomst.
Maar verder zou ik ook meer de stilte bewaren in al wat we doen van wapenleveringen etc.. "knowledge = power" ,laat Putin maar een beetje gissen.
Met teveel stoere taal gaat die kerel misschien beginnen flippen.
Laatst gewijzigd door Petrikske op 02 mar 2022, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

De Putin's, de Bidens, de Hillary's, de ayatolla's, de .... zijn allemaal zo jaren 70. Oude garde. Het wij tegen zij gebeuren. We leven in een wereld die volledig met elkaar verbonden is. Gans dat wij-zij heeft eigenlijk geen plaats meer. We kunnen maar hopen dat enkele progressieve krachten de macht bekomen in Rusland en bij ons, zodat we werkelijk naar elkaar kunnen toewerken ipv elkaar proberen de duivel aan te doen...

@1207, je beseft hopelijk toch ook dat veel van wat wij zien ook een goeie saus propaganda overgegoten krijgt?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

timmermc schreef:Zelensky hamert in elke van zijn videoboodschappen op het verkrijgen van een daadwerkelijke militaire ingreep vanuit het westen.
Ik kan dit standpunt volkomen begrijpen. Oekraïne als een soevereine natie, zit duidelijk op de grens van de afgrond in een hoek gedrumd door die gek Poetin, maar we mogen in geen geval aan dit eisenpakket toegeven hoe schrijnend de beelden van oorlog, vluchtelingen en doden ook mogen zijn.
Mocht het nu België zijn dat door de Russen aangevallen wordt, hoe zou je dan reageren?
We gaan het allemaal zelf oplossen, laat niemand interveniëren?
woutervh schreef:100% akkoord. De diplomatie die we in dit conflict al maanden aan de dag leggen, is de naam diplomatie niet waardig.
Maar natuurlijk, het is de schuld van de Westerse diplomatie dat Russische troepen met tanks over burgers rijden.
Je doet precies geen moeite meer om uw Poetin fanatisme te verbergen...
woutervh schreef:@1207, je beseft hopelijk toch ook dat veel van wat wij zien ook een goeie saus propaganda overgegoten krijgt?
Maar natuurlijk, die overheidsgebouwen die ontploffen, dat ontploft uit zichzelf, betonrot... :roll:
Laatst gewijzigd door boulder op 01 mar 2022, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

@woutervh, ik heb geen propaganda nodig om te weten wie er juist en wie er fout is … je hebt gelijk dat de wereld anders vooruit moet. Maar om dat te bekomen zullen de putins van deze wereld moeten verdwijnen …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Russia Today mag dan wel weg zijn van de kabel (geen idee of het bij Proximus al weg is?), op satelliet zenden ze nog steeds hun leugens uit.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

RT stond niet op de Proximus zenderlijst (alleen bij Telenet).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

China is bereid om een staakt-het-vuren tot stand te brengen in Oekraïne. Peking zou “uiterst bezorgd” zijn om het leed van het Oekraïense volk.

Bron: https://www.msn.com/nl-be/nieuws/overig ... ar-AAUtE10
Toch enige beweging vanuit Chinese hoek... of is het maar schijn ?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Aan zij die zo graag naar Russia Today kijken, een vraagje.

Hebben ze intussen bewijzen getoond van (1) de genocide in de Donbass en (2) de kernraketten die Oekraïne in Tsjernobyl aan het fabriceren was ? De belangrijkste reden (volgens Russische media) waarom dit conflict begon ?
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

DarkV schreef: Toch enige beweging vanuit Chinese hoek... of is het maar schijn ?
Tijd om zich te profileren
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

phil48 schreef:Aan zij die zo graag naar Russia Today kijken, een vraagje.

Hebben ze intussen bewijzen getoond van (1) de genocide in de Donbass en (2) de kernraketten die Oekraïne in Tsjernobyl aan het fabriceren was ? De belangrijkste reden (volgens Russische media) waarom dit conflict begon ?
Nee, net niet. Zoals gezegd, verslaggeving op RT.com blijft redelijk sec. Ze hebben ook gewoon de speechen van Putin uitgezonden, maar zonder bewijsmateriaal of veel duiding.... Ik heb ook niet de indruk dat ze echt leugens verspreiden in hun berichtgeving. Wat wel is dat ze vooral enkel nieuws posten waar Rusland zelf wat positief uitkomt. Zoals steun vanuit Syrië, Iran, Venezuela, Mexico die geen sancties wil treffen, NATO die geen no fly zone wil instellen, ... Maar ze gaan dus wel alle kritiek op Rusland, Putin of de oorlog uit de weg.
Enkele dagen terug berichtten ze bijvoorbeeld al over die 14 f***-you mariniers van Slangeneiland, dat ze wel nog in leven zouden zijn en als krijgsgevangen in Sebastopol zaten. Ik dacht dat het leugens/propaganda was, maar gisteren berichtten onze kranten dan hetzelfde. Dusja...

Het is en blijft een moeilijk evenwicht wat waar is, en wat leugens of propaganda. Het eerste wat immers sneuvelt in een oorlog is de waarheid, van elke kant. Elke zijde gaat zichzelf profileren als 'de goeien' en daarbij de andere zoveel mogelijk in een slecht daglicht stellen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

woutervh schreef:Het is en blijft een moeilijk evenwicht wat waar is, en wat leugens of propaganda. Het eerste wat immers sneuvelt in een oorlog is de waarheid, van elke kant. Elke zijde gaat zichzelf profileren als 'de goeien' en daarbij de andere zoveel mogelijk in een slecht daglicht stellen.
Ach, RT blijft toch een leugenzender, gewoon door eventjes te kijken of ze nog online zijn op satelliet (daarnet nog gekeken, en ze zijn er nog allemaal), zie ik wat van hun titels, ze verspreiden dus nieuws over "Dombas strijders", over het "geweld van het Westen", dat soort leugens.

Net op ons radionieuws gehoord dat Rusland Oekraïne beschuldigt van het hebben van kernwapens, terwijl ze die indertijd wel hadden, maar overgedragen hadden aan de Russen, in ruil voor erkenning van hun territoriale soevereiniteit.
Toen Lafhond zijn toespraak voorlas voor de VN met deze nieuwe leugens, liep de zaal leeg uit protest.
Rusland en zijn media zouden om het even wat verzinnen om hun aanvallen te verantwoorden.

Er wordt hier vaak gesproken over RT kijken om "evenwicht" te krijgen.
Ik vind dat dus complete nonsens.
Het nieuws is nergens 100% objectief, dat klopt.
Daarom luister ik vaak naar andere radiozenders van andere landen.
Ik doe dat met BBC World Service, France Inter, WDR 5 (Duits), Radio Nacional de España en Antena 1 (Portugees), natuurlijk niet elke dag allemaal, maar door regelmatig eens de stem van een ander land te horen krijg je een bredere kijk.
Ik doe dat zowel om mijn talen te oefenen als om een bredere nieuwsgaring te hebben.
Maar dat belet niet dat er een aantal stemmen zijn die ik niet wil horen, dat zijn die van ondemocratische regimes : China, Rusland, Cuba, Venezuela.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef:.
@1207, je beseft hopelijk toch ook dat veel van wat wij zien ook een goeie saus propaganda overgegoten krijgt?
uiteraard maar k heb ook e vrijheid om alle mogelijke bronnen te bezien. RT vind ik interessant om lezen,

bv de hoerastemming alsof Oekraïne standhoudt?
Ze zullen het beter doen als verwacht maar als de Russen in modus Grozny/Aleppo gaan, waar het ondertussen naar uitziet, dan zal er van Kiev niets overblijven en is Oekraïne kansloos.
Van verschillende bronnen hoor je dat de Russen meer en meer op burgerdoelwitten mikken,
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

1207 schreef:
woutervh schreef:.
@1207, je beseft hopelijk toch ook dat veel van wat wij zien ook een goeie saus propaganda overgegoten krijgt?
uiteraard maar k heb ook e vrijheid om alle mogelijke bronnen te bezien. RT vind ik interessant om lezen,

bv de hoerastemming alsof Oekraïne standhoudt?
Ze zullen het beter doen als verwacht maar als de Russen in modus Grozny/Aleppo gaan, waar het ondertussen naar uitziet, dan zal er van Kiev niets overblijven en is Oekraïne kansloos.
Van verschillende bronnen hoor je dat de Russen meer en meer op burgerdoelwitten mikken,
Aangezien Zelensky zijn burgers heeft opgeroepen om terug te vechten en ze van alle kanten van de wereld bewapend worden is het niet onlogisch dat men op burgerdoelen gaat mikken.
Ik vind het overigens totaal onverantwoord om burgers te bewapenen en op te jutten zich te verdedigen, dit maakt de dodentol en leed alleen maar groter. En de bommen alleen maar zwaarder.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Men heeft eerst geprobeert,met gewone middelen om het regime in Oekraine af te zetten,nu dit niet gelukt is(al 5000 slachtoffers bij het Russisch leger) nu gaat men echt de zeer zware middelen inzetten,gruwlijke middelen ook.
Het meer dan 60 km lange konvooi word op dit ogenblik nog niet aangevallen,maar hou er rekening mee dat de Oekrainse luchtmacht nog niet is uitgeschakeld,en nog beschikt over tientallen toestellen.

Ook word in de streek van Lviv gebouwd aan een nieuwe strijdmacht,niemand weet hoe sterk die is,maar ik denk dat die in ieder geval al veel mensen telt.Dit kan een rol beginnen te spelen,later in het conflict,denk ik.
Er is wrsl een of ander middel waarmee men denkt Kiev te kunnen blijven bevoorraden,vermoed ik.(Een oude afgedankt stuk metro lijn bijv.)

De Economische situatie zou er binnen enkele weken in Rusland ook al volledig anders kunnen uitzien,de gewone mensen zijn aanzienlijk aan het verarmen,reuze inflatie in het binnenland alle eigendommen en luxe art. v/d oliearchen worden aangeslagen,ook in Zwitserland bijv.maar in heel de EU,en Amerika/Canada enz.Ook Turkye laat nu van zich horen. Dat zal,als het nog wat blijf duren ook meer en meer op de voorgrond komen,maar nu nog niet.

In WO 2 hebben burgers,als verzetsstrijders een zeer grote rol gespeeld,zeker in streken waar toen nog veel natuur was.In Wachtebeke,en aanpalende gemeenten(Zelzate/Lochristi/Zaffelare/Sint kruis W/Desteldonk. ) Waren er zeer veel burgers in het verzet,op allerhande manieren van gewoon info verzamelen,wapen trafic tot sabotage,ze waren verantwoordelijk voor het slagen van D-Day/
Laatst gewijzigd door fluppie op 02 mar 2022, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Haha, de vredesmissie om de broeders te redden wordt nu dus al schieten met grof geschut op burgers :roll:

Men kan best vragen om de zaken langs beide kanten te bekijken maar als het zo scheef is dan wordt ontkennen wel redelijk hilarisch

Afbeelding
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Men kan het inderdaad ook zo in het kort formuleren.Hou nog even in gedachten dat Rusland in Aghanistan het is afgestapt,toen de dodental boven de 15 000 man ging,waar ligt nu hun grens???
Laatst gewijzigd door fluppie op 02 mar 2022, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Gray schreef:dit maakt de dodentol en leed alleen maar groter.
De vraag is welk leed je als bevolking hebt als je moet leven onder een dictatuur ?

En dan wetende dat nu al mensen denken dat hun vrijheid is afgenomen omdat ze een CST moeten tonen :bang: :bang: :bang:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:En dan wetende dat nu al mensen denken dat hun vrijheid is afgenomen omdat ze een CST moeten tonen :bang: :bang: :bang:
Exact dit! En dan nog de opmerkingen over nazipraktijken of vergelijkingen met holocaust :bang:

Dat is een beetje ons probleem, we zijn vaak zo verwend dat we het niet meer beseffen. Ik krijg de kriebels van mensen die doodleuk zaken willen opgeven waar onze ouders en grootouders hard voor hebben moeten vechten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

DarkV schreef:
Gray schreef:dit maakt de dodentol en leed alleen maar groter.
De vraag is welk leed je als bevolking hebt als je moet leven onder een dictatuur ?

En dan wetende dat nu al mensen denken dat hun vrijheid is afgenomen omdat ze een CST moeten tonen :bang: :bang: :bang:
Welk leed zou dit dan zijn? Rusland wilt een bufferstaat tussen Europa en Rusland, waarin er geen NATO kernraketten komen en een regimewissel, terug naar de pre-maidan revolutie (die nb ook maar gesteund werd door de helft van de bevolking)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

fluppie schreef:Men kan het inderdaad ook zo in het kort formuleren.Hou nog even in gedachten dat Rusland in Aghanistan het is afgestapt,toen de dodental boven de 15 000 man ging,waar ligt nu hun grens???
Ik vrees dat terugtrekken nu quasi ondenkbaar is.
Het gezichtsverlies zou immens zijn.
Rusland heeft zich politiek zo misdragen dat de huidige regeringsleiders gewoon niet meer als eerlijke gesprekspartners kunnen gezien worden.
De oorlogsvideo was al opgenomen voordat er 'ultieme vredesgesprekken' waren met de Franse en Duitse leiders.
'het zijn maar oefeningen'
...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gray schreef:Welk leed zou dit dan zijn?
Vraag het eens aan de ex-Warschaupact landen, waarom ze de ijzeren greep van de Russen zo snel mogelijk wilden ontvluchten?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

cadsite schreef:De oorlogsvideo was al opgenomen voordat er 'ultieme vredesgesprekken' waren met de Franse en Duitse leiders.
Daar is volgens mij niet het minste bewijs van. Ik zag enkel 2 foto's met Poetin in hetzelfde kostuum en met dezelfde das. Een das die overigens duidelijk anders geknoopt was. Waren er andere video's/beelden die Poetin die dag in een andere outfit lieten zien eigenlijk ?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Gray schreef:[

Aangezien Zelensky zijn burgers heeft opgeroepen om terug te vechten en ze van alle kanten van de wereld bewapend worden is het niet onlogisch dat men op burgerdoelen gaat mikken..
maw

- blame the victim
- pure zeflverdediging? de Russen meoten zich wel verdedigen tegen die Oekraïense burgers door bv ziekenhuizen en appartementsgebouwen te viseren?
- dat zelensky zijn burgers als menselijk schild misbruikt is niet de fout vd russen? geen hen wel eht recht om die mensen af te maken?


dit wapen hebben ze per ongeluk mee naar Oekraïne gepakt zeker? Toen ze er al waren zagen pas dat da nog in de koffer zat
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tomby schreef:
cadsite schreef:De oorlogsvideo was al opgenomen voordat er 'ultieme vredesgesprekken' waren met de Franse en Duitse leiders.
Daar is volgens mij niet het minste bewijs van. Ik zag enkel 2 foto's met Poetin in hetzelfde kostuum en met dezelfde das. Een das die overigens duidelijk anders geknoopt was. Waren er andere video's/beelden die Poetin die dag in een andere outfit lieten zien eigenlijk ?
De metadata van het filmpje waren toch heel duidelijk :).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Gray schreef:Welk leed zou dit dan zijn?
Vraag het misschien eens aan de inwoners van Wit-Rusland ?
Gray schreef:Rusland wilt een bufferstaat tussen Europa en Rusland, waarin er geen NATO kernraketten komen en een regimewissel, terug naar de pre-maidan revolutie (die nb ook maar gesteund werd door de helft van de bevolking)
Jij gelooft ook nog in sprookjes vermoed ik... ik zie jou al met een Russische vlaggetje staan zwaaien als ze hier binnen vallen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

1207 schreef:
Gray schreef:[

Aangezien Zelensky zijn burgers heeft opgeroepen om terug te vechten en ze van alle kanten van de wereld bewapend worden is het niet onlogisch dat men op burgerdoelen gaat mikken..
maw

- blame the victim
- pure zeflverdediging? de Russen meoten zich wel verdedigen tegen die Oekraïense burgers door bv ziekenhuizen en appartementsgebouwen te viseren?
- dat zelensky zijn burgers als menselijk schild misbruikt is niet de fout vd russen? geen hen wel eht recht om die mensen af te maken?


dit wapen hebben ze per ongeluk mee naar Oekraïne gepakt zeker? Toen ze er al waren zagen pas dat da nog in de koffer zat
blame the victim? Nee, blame the stupid.
In een conflict zijn er twee kanten, diegene die aanvalt en diegene die aangevallen wordt.
Dan kan je 2 dingen doen, overgeven of terugvechten.
dat zelensky zijn burgers bewapend maakt hen op dat moment geen burgers meer maar soldaten.

Ga je terugvechten tegen een wereldmacht die x-keer meer kracht heeft, moet je ook niet klagen dat je wordt uitgemoord,
eerst is Rusland binnengevallen met een bescheiden interventiemacht maar naarmate de tijd vorderd en de tegenstand feller wordt grijpt men steeds naar zwaardere wapens, het volledige arsenaal als het moet (Rusland heeft nu toch niks meer te verliezen)

Met die kennis moet je als "leider" dus een stap terug kunnen zetten om zoveel mogelijk bloedvergieten te voorkomen.
Die vanzelfsprekenheid is er blijkbaar niet ... ik zie hem nog eindigen als Hitler terwijl de rus Berlijn heeft ingenomen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

gij zei ne goeie gij

Ze vallen u aan en jouw oplossing is: Doe maar, neem maar alles wat je nodig hebt.

Zal ik eens met ne man of 10 langs jouw huis passeren? :roll:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

cadsite schreef:gij zei ne goeie gij
Ze vallen u aan en jouw oplossing is: Doe maar, neem maar alles wat je nodig hebt.
Zal ik eens met ne man of 10 langs jouw huis passeren? :roll:
Nochtans zit er waarheid in...
Stel nu inderdaad dat ze met een man of 10 langs uw huis passeren, en ze willen uw tv. En zolang je uw tv niet geeft, dreigen ze eerst alles kort en klein te slaan, en na een uurtje beginnen ze er effectief aan. En je weet dat er u niemand gaat te hulp schieten. Wat ga je doen?
Je kunt ze natuurlijk laten doen tot heel uw huis in brokken ligt.

Dat geeft die 10 man nog niet het recht om dat te doen. En je kunt natuurlijk proberen van ze tegen te houden. Of te roepen dat het onrechtvaardig is. Of... Maar de mate dat je met een puinhoop overblijft is rechtevenredig met het verzet dat je aanwendt. Niemand zegt ook dat ze effectief stoppen met uw huis te vernielen als je effectief uw tv geeft, maar je kunt het maar hopen.

Een paar 1000 jaar geleden sloegen we elkaar de kop in als we iets wilden van de ander. Gelukkig zijn we dat stadium grotendeels ontgroeid, maar in ons dna zit nog steeds diezelfde homo sapiens hoor.
Laatst gewijzigd door woutervh op 02 mar 2022, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Flightradar24:
Drie USA Boeing stratotankers in de lucht momenteel, één boven Roemenië, Warschau en één op weg vanuit Sevilla (Spanje).
Goed dat we die mannen van Verisure hebben zeg ik.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

cadsite schreef:gij zei ne goeie gij

Ze vallen u aan en jouw oplossing is: Doe maar, neem maar alles wat je nodig hebt.

Zal ik eens met ne man of 10 langs jouw huis passeren? :roll:
Dan ga ik ook ni terugvechten, wie kan er nu op tegen 10 man?
Dat is het punt net, die vanzelfsprekenheid ontbreekt in dat conflict.
DarkV schreef: Vraag het misschien eens aan de inwoners van Wit-Rusland ?
Vraag het eens aan de inwoners van Kiev binnen enkele weken als er nog iets van overblijft.

Ik wil gewoon zeggen, het klinkt misschien stoer om tegen alles in te gaan maar soms moet je een stap terugzetten voor de "minst" slechte oplossing.
Want een stad in puin en uitgemoorde bevolking is iets erger dan een regimewissel die later terug kan omgekeerd worden.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Gray schreef: Ga je terugvechten tegen een wereldmacht die x-keer meer kracht heeft, moet je ook niet klagen dat je wordt uitgemoord,
Met die kennis moet je als "leider" dus een stap terug kunnen zetten om zoveel mogelijk bloedvergieten te voorkomen.
Dan moet dus elk land z'n deuren maar wagewijd open zetten want Rusland is een wereldmacht?

Rusland mag dan misschien heel moderne hardware hebben op het gebied van opleiding/training van z'n voetvolk lijken
ze nog in de middeleeuwen te vertoeven.
Kindsoldaten in een oorlog droppen en hen wijs maken dat het maar oefeningen zijn, rantsoenen die al 7 jaar vervallen zijn..

Ik zeg niet dat alle divisies in dergelijke erbarmelijke toestand verkeren maar het geeft toch te denken waarom die 64km lange kolonne amper vooruit komt.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Het is inderdaad zo dat na het uiteenvallen v/d USSR de landen,die op dat ogenblik ineens de vrijheid voelden,wilden allen ineens aansluiten bij Europa,EU,en later de NAVO.Eigenlijk is er maar een land,die de USSR trouw is gebleven,nl. Wit-Rusland, maar er waren ook mogelijkheden van Europese landen om aan te sluiten bij Rusland,maar er is eigenlijk geen enkel die dit wilde.

Waarom Niet?? je moet maar eens zien hoe het er in Rusland aan toe gaat,de laatste tijd,inwoners daar mogen zelfs hun mond niet opendoen,om hun mening te zeggen.

Belgie heeft trouwens,in WO 2 de Duitse aanval een viertal dagen tegen gehouden,aan het kanaal Gent-Terneuzen,met zeer zware gevechten tot gevolg,(er waren geeh heilicopters) en de Duitse troepen begonnen te muiten,in Wachtebeke,als men zag dat er meer en meer kamions met Duitse lijken terug kwamen.

Maar na vier dagen kapituleerde Nederland,en het Belgisch leger kon niet anders dan achteruit.

Er staat nu nog altijd een Begische Tank van De Gidsen(leger onderdeel die dit voor elkaar kreeg) aan het plein,voor de Colruyt aldaar.
Laatst gewijzigd door fluppie op 02 mar 2022, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”