Naar aanleiding van faillissement Vl. Energielev. heb ik snel van leverancier veranderd. Contract bij Luminus aangegaan op 5 januari. Kort daarna ook bevestiging van Luminus dat het contract met terugwerkende kracht ging werken tot datum van faillissement (8 december), zoals gecommuniceerd door Vlaanderen (
https://www.vlaanderen.be/energielevera ... everancier ).
Vandaag kreeg ik telefoon van een vriendelijke dame van Luminus. Blijkbaar kon Fluvius het contract niet tijdig overzetten. Dus ik zou alsnog een factuur krijgen van Fluvius omdat we dan toch een tijdlang bij hen als noodleverancier zitten. Van Luminus krijg ik nu een compensatie voor die periode (om de meerkost bij de noodleverancier te compenseren dus).
Heel gek verhaal eigenlijk: De overheid garandeert ingang nieuwe contracten met terugwerkende kracht. Fluvius kan het niet bolwerken (dat was al zo voor het failliet van Vl. Energielev.). En de nieuwe leverancier (aan wie ik trouwens nog geen cent betaald heb, heb eerste voorschotfactuur nog niet gekregen) compenseert mij voor de periode dat ik klant was bij Fluvius.
Op dit moment heb ik nog geen idee hoe lang ik dan wel klant was bij de noodleverancier. En of die compensatie dat ook dekt. Maar goed, 't zijn gekke tijden, veel kan je er niet aan doen.
Ik heb in de periode voor de overstap trouwens nóg indicaties dat het bij Fluvius ernstig aan het foutlopen is: op 15 december kwam Fluvius zelf meterstanden opnemen. Dat was weken vooraf aangekondigd, kon zelf de dag kiezen. Meteropnemer kwam op de gekozen dag haar werk doen.
De week erop een brief van Fluvius in de bus met de vraag meterstanden door te geven. Heb dan maar gebeld dat ze nog maar net geweest zijn. "Gegevens van de meteropnemer waren nog niet doorgekomen". Ik hoefde de meterstanden niet nogmaals door te geven.
2 weken later opnieuw een brief met de vraag om meterstanden door te geven. Deze keer heb ik het wél gedaan. In de hoop dat ze op die manier - 2 metingen kort na elkaar - een correcte inschatting van verbruik zouden kunnen maken n.a.v. faillissement.