Heeft iemand ervaring met wat een generator kan opwekken aan kWh per liter diesel ?
Bron: https://www.dieselgeneratortech.com/diesel-generators/What-Are-The-Main-Technical-Indexes-of-Diesel-Generator-Set.htmlHigh speed diesel engine, ge=212~235; low speed diesel engine, ge=169~190.
Diesel engine oil consumption rate is generally 0. 0. 5-4g/ (kW.h) is about.
Tja...heb het altijd goed voorgehad met het klimaat (heb tevens ook zonnepanelen), maar er zijn grenzen. Als goede Belg ga je zoeken naar oplossingen / alternatieven.woutervh schreef:Welke afwegingen...![]()
De ene gaat zijn dak volleggen met zonnepanelen om het klimaat vooruit te helpen, en de ander gaat een dieselgenerator in zijn tuinhuis zetten
Je hebt ongeveer een halve liter diesel nodig per kWh (los van de investerings- & afschrijvingskost).Catchthemoment schreef:Met de momenteel hoge electriciteitsprijzen vraag ik me af of het ondertussen al niet goedkoper is om electriciteit op te wekken met een generator...bijvoorbeeld een dieselgenerator op "rode" diesel.
Als je de centen niet hebt, stopt het verhaal. Dat is simpel.1207 schreef:een hele grote groep ziet dat vroeg genoeg in maar als je er niets kunt aan doen?ivob schreef: Sommigen zien dat vroeg in, anderen laattijdig en anderen nooit.
Je kan altijd iets doen. Je hebt tenslotte ook energie nodig en daar heb je ook centen voor nodig.1207 schreef:een hele grote groep ziet dat vroeg genoeg in maar als je er niets kunt aan doen?ivob schreef: Sommigen zien dat vroeg in, anderen laattijdig en anderen nooit.
Tot Putin er eentje torpedeert...kamielken schreef:Als je wat centen hebt, aandelen kopen van Exmar, een rederij met schepen voor gastransport, gasverwerking en opslag. Het noteert nog steeds niet hoog, maar begint nu te stijgen (gisteren ruim 4%). Dit lijkt mij een betere investering dan cooperatieve aandelen.
Dieselprijs : 1.84€ ?heist_175 schreef:Je hebt ongeveer een halve liter diesel nodig per kWh (los van de investerings- & afschrijvingskost).Catchthemoment schreef:Met de momenteel hoge electriciteitsprijzen vraag ik me af of het ondertussen al niet goedkoper is om electriciteit op te wekken met een generator...bijvoorbeeld een dieselgenerator op "rode" diesel.
https://carbu.com/belgie/index.php/officieleprijs
Dieselprijs: €1,84
Dus daarmee breng je de elektriciteitsprijs op €0,90/kWh, zonder installatie- & aanschafkosten.
De oliemarkt staat ook onder druk (de prijs stijgt maw), omdat Rusland een grote exporteur van olie is.
Ik ken de dynamiek van de oliemarkt > dieselmarkt niet genoeg om te kunnen inschatten of de huidige dieselprijs de recente prijsstijging al ingecalculeerd heeft.
De gasprijzen die je nu bij de VREG kan zien, zijn alvast prijzen uit het verleden: de forse stijging sinds 23-24/02 zit zeker nog niet verrekend in de vaste & variabele prijzen van de VREG.
Het valt ook af te wachten of het huidige prijspeil lang aangehouden gaat blijven: met die prijzen (in Europa) trekken zonder twijfel alle LNG tankers naar hier. En qua overslag & distributie is er nog wel marge.
Conclusie: als je u wil indekken tegen hoge elektriciteitsprijzen, zou ik mijn geld spenderen aan PV's met een batterij. Ik heb geen idee of PV-installateurs hun marges opgedreven hebben ondertussen, maar met de huidige elektriciteitsprijzen is mijn installatie alvast op 5 jaar terugverdiend.
20% vd Belgische gezinnen heeft recht op sociaal tariefivob schreef: Wanneer je centen noch mogelijkheden hebt ben je natuurlijk de pineut. Maar dat is geen reden voor de rest om niets te doen of niet in te gaan op de aangeboden mogelijkheden. .
Amai, dus als de rode mazout 1€ kost, dan zit je op ruw genomen op 25c /L (rekening houdend met soortelijk gewicht).Ordon schreef:Voor één kWh is om en bij de 200gram rode mazout nodig.
Minder (ongeveer 160gram) indien je een recente (nood)stroomgroep hebt.
Waar heist die halve liter haalt is me een raadsel.
Heb je voorbeelden van een motor die die 160g/kWh haalt? Die zouden dan 5,3kWh/liter halen, of een rendement van iets boven de 50%. Al dat geen 100kVA (of zelfs groter) model is heb ik interesse...Ordon schreef:Voor één kWh is om en bij de 200gram rode mazout nodig.
Minder (ongeveer 160gram) indien je een recente (nood)stroomgroep hebt.
Waar heist die halve liter haalt is me een raadsel.
Bron: OEM interview: MAN Energy SolutionsThere’s one more element that MAN ES has considered under its holistic evaluation policy: while underway, a power take-off (PTO) from the main engines is also the most efficient method of charging the batteries. “This is particularly effective as two-stroke engines typically have a specific fuel oil consumption (SFOC) of around 160g/kWh,” says Holt, “and applying a normal-sized PTO to charge the batteries will only increase the SFOC by approximately 1%.
“Compare that to a four-stroke genset, which has an SFOC 185g/kWh at best. Even if these gensets are combined with a battery to allow them to run at their sweet spot all the time, the resulting power is still produced at a lower energy efficiency than sailing with a PTO.”
Je vindt die tweetakt diesels ook in kleiner formaat.SpecialK schreef:Dat zijn tweetakt scheepsdiesels die ook niet op "gewone" diesel draaien. Zo ga ik er thuis toch geen zetten
Afin, ja, fossiele brandstoffen is niet de richting die men wil uitgaan...
- Duidelijk langere levensduur, in de VS zijn industriemotoren met 150.000 arbeidsuren bekend.
- Beter rendement door hogere werkingstemperaturen. Geen onnodig afkoelen door de viervoudige spoeling bij viertakt.