woutervh schreef:Ik blijf het vreemd/creepie vinden dat je onthouden hebt dat wij een conversatie hadden in 2018 en maar daaruit blijft quoten om uw punt tegen mij persoonlijk te maken. Zo belangrijk ben ik echt niet hoor ...
Het is niet dat ik hier met iedereen privé conversaties heb, en dat ze daarin dergelijke zaken schrijven.
woutervh schreef:Ik heb zelf ook eens onze conversatie opgerakeld. En weet nu ook weer waar mijn reactie uitkwam. Ik ga me nu niet bezig houden met stukjes quoten, maar ik had me het beeld gevormd dat je een islamofobe, VB-stemmer was met een tunnelvisie. Vandaar dat ik dus de tip gaf om eens RT te volgen. Eerder om de tunnelvisie te doorbreken en uw horizon te verbreden.
Mij kwam het over van "ik probeer die aan mijn pro-Chinese/pro-Russische kant te krijgen.
Alles wat je schreef was anti-Westers: het Westen had niet mogen reageren na 9/11, moest wegblijven uit Syrië, democratie daar geloofde je niet in, en je was voor een politiek systeem waarin mensen niet meer moeten gaan stemmen, en alles bovenaf beslist wordt.
woutervh schreef:Democratie... Ik geloof wel in de basis van democratie. Ik geloof in de scheiding der machten, ik geloof in de positieve zaken. Echter is het gros van de Westerse democratieën vervallen in een kibbelende peutertuin. In de jaren 40 heeft Orwell Animal Farm geschreven over het communisme.
Animal Farm en 1984 heb ik beide gelezen, eentje in de lessen Engels in het Middelbaar, en 1984 in diezelfde periode in mijn vrije tijd omdat het mij interesseerde.
woutervh schreef:Wel, onze kapitalistische democratie verdient intussen zijn eigen boek hoor...
Democratie en kapitalisme zijn 2 totaal verschillende zaken.
Het ene is hoe je inspraak van het volk organiseert, het andere is een economisch systeem.
Alleen vind je geen democratische communistische regimes.
woutervh schreef:Elk systeem zit bij de wortels wel goed en eerlijk in elkaar. Alleen hebben ze nogal de neiging om te misgroeien met de jaren.
Ik denk dat communisme geen positieve fases heeft, het begint met veel geweld, en het eindigt met tanks die over de mensen heen rijden.
Bij democratische regimes is er ook vaak corruptie, maar via verkiezingen kunnen corrupte leiders uiteindelijk afgezet worden.
Precies die vond je dus overbodig, of zelfs lastig.
Je pleitte voor een systeem waar de burgers eigenlijk niets te zeggen hebben, en alles door "goede mensen" van bovenaf beslist wordt.
Welnu, ik zou niet weten welk land daar als voorbeeld zou moeten dienen.
Rusland?
Met Poetin en zijn corrupte oligarchen, die zijn tanks over burgers laat rijden, en flatgebouwen vol burgers kapotschiet?
Cuba?
Dat land praat op dit moment Rusland, een van zijn trouwe bondgenoten goed.
Noord-Korea?
Het lijkt mij daar bijzonder ongezellig om te wonen.
China?
Veel vrijheid zul je daar niet hebben.
Venezuela?
Maduro is zo corrupt als de zee diep is.
Er is een spreuk die zegt : "Macht corrumpeert".
Dat klopt helemaal.
Overal waar mensen het voor het zeggen hebben, zie je machtsmisbruik.
Precies daarom dat verkiezingen zo belangrijk zijn.
Kortom, ik vloek vaak op democratie, en ons kiessysteem kan zeker enorm verbeterd worden, maar ik zou nooit willen ruilen voor een systeem zoals in Rusland of in China.
woutervh schreef:Wij werken samen met Oekraïnse en Russische ontwikkelteams. Geen van hen snapt hoe het zo ver is kunnen komen en iedereen wil dat het gewoon stopt...
Bij ons zit op zijn minst één Rus, maar ik heb nog niet over de oorlog met hem gepraat.
Geen idee of het een Poetin fan is of iemand met gezond verstand.
Het is sowieso iemand waar ik niet heel de tijd mee in contact kom.
In september heb ik wel een reis gedaan, en daar zat ook een Russische bij die hier woont, van zij weet ik heel zeker dat het een Poetin fan is.
Die had thuis ook Russische TV via satelliet, en praatte hem goed.
woutervh schreef:En die ISS astronouten zijn wetenschappers. Ik denk niet dat deze opeens vijanden gaan worden ginder boven. Evenals gemengde getrouwde koppels niet opeens gaan scheiden.
Juist, maar er is daarenboven nog het aspect veiligheid.
Die mensen zijn van elkaar afhankelijk, dus zelfs als die elkaar voor 100% zouden haten, gaan die elkaar niet saboteren, of ze sterven zelf.
En het had nog erger gekund, er hadden kunnen een Oekraïner en een Rus samen in dat ISS zitten.