ivob schreef:Man, man, je hebt werkelijk geen flauw idee waar je het vanachter je veilige klavier over hebt.
Beroepsmilitairen, ook Belgische, zitten al vele jaren in allerlei conflictgebieden. Het is niet omdat het niet op je facebook verschijnt dat het in de echte wereld er niet anders aan toe gaat hoor.
Die anekdote die ik hier beschreven heb, heb ik wel zelf meegemaakt.
Ik was milicien, ik had totaal niet gekozen om militair te zijn dus, en een beroepsmilitair komt mij vertellen dat ze beter miliciens zouden inzetten, het argument was precies dat die nog te jong waren, en dus nog geen vrouw en kinderen hadden...
ivob schreef:Gaat het je begrip, vanachter je veilige klavier, dan werkelijk te boven dat alle soldaten, wan welke leeftijd dan ook,altijd iemands kinderen of ouders zijn?
Zij hebben wel gekozen voor dat beroep.
Ik begrijp natuurlijk dat de ouders van zo'n militair het liefst zouden hebben dat hij nooit uitgestuurd wordt waar er gevaar is, maar als het allemaal ongevaarlijk is, wil ik ook wel gaan...
ivob schreef:Nee niemand heeft wie dan ook ergens toe verplicht.
Iemand die ervoor
kiest om militair te zijn,weet heel goed dat dat inhoudt dat je ingezet wordt in conflictgebieden.
ivob schreef:Niemand zal ook weigeren zijn taken uit te voeren als men dat nodig acht.
Zo werkt een leger niet, hee.
Ik mocht als milicien zelf ook niet beslissen of het nodig was dat ik aan een of andere oefening meedeed.
Alles wordt van hogerhand beslist, en je moest gewoon doen wat er beslist was, zelf nadenken mocht niet.
ivob schreef:Op een ogenblik dat het echt niet meer anders kan. Daartoe dient een beroepsleger.
En wat is dat dan?
"Als het echt niet anders kan"
Het is met die houding dat we in Wereldoorlog II begonnen zijn.
Men liet Hitler Sudeten-Duitsland pakken, dan zou hij wel tevreden zijn.
Maar hij ging door.
Toen hij Polen innam hebben een heel aantal landen hem de oorlog verklaard.
Als ik jouw houding hoor, dan zou dat nog geen reden geweest zijn, want het is nog niet "echt niet meer anders kan".
Oekraïne is dus nog geen reden om troepen in te zetten, maar wat dacht je van NAVO lidstaten?
Polen, Letland, Estland, Litouwen, Finland ...
Stel dat hij Polen begint aan te vallen, zou je dan nog altijd zeggen dat het nog niet het ultieme moment is?
Dan zou dus de volgende lijn in het zand straffeloos overschreden worden, en dan zou blijken dat heel de NAVO maar bluf was.
Of moet hij eerst aan de Belgische grens staan?
In dat geval zul je ongetwijfeld zeggen dat er nu ook niets meer aan te doen is, gezien de overmacht.
ivob schreef:Dat is iets totaal anders dan ondoordacht op het internet, vanachter je veilige scherm, anderen tot de oorlog op te roepen en zij die altijd al achter de schermen de daad bij het woord gevoegd hebben (en uit ondervinding dus weten wat een vuile oorlog echt aanricht, wat nog iets heel anders is dan wat beeldekens op het journaal of onrealistische actiescenes in de bioscoop).
De Oekraïners, niet alleen de militairen(!) voelen op dit moment ALLEMAAL wat het is om in een oorlog te zitten met Rusland.
Als Poetin ziet dat er nu niet gereageerd wordt, wat houdt hem dan tegen om de volgende stap te zetten?
ivob schreef:Je beseft toch wel dat we dicht bij de rand van een totale oorlog komen? Met alleen maar verliezers?
Precies daarom, Poetin moet voelen dat hij niet de enige is die bereid is militaire middelen in te zetten.
Het idee dat "braaf zijn" iets gaat opleveren is hoogst naïef.
Hij is het Westen al 20 jaar aan het testen?
Hoeveel keer hebben we al niet gehoord dat Russische straaljagers het luchtruim van NAVO lidstaten binnenvlogen?
Ze kijken hoe ver ze kunnen gaan.
Als de reactie slap is, dan zie ik hem ook NAVO lidstaten aanvallen.
Dus neen, ik wil geen totale oorlog, maar het idee dat door braaf te zijn, en Poetin te laten doen, er dan géén oorlog komt, dat is pas naïef.