Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

En China neemt Taiwan en Noord Korea die naar Zuid Korea trekt... Alle dictators hebben weer een vonk in hun ogen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ongelooflijk dat sommigen nog altijd zo een zot effen gaan verdedigen. Het is toch al jaren duidelijk dat het hier over een dictator pur sang gaat ? Grondwet aanpassen zodat hij nog veel langer kan aanblijven... Tegenstanders in het buitenland laten vergiftigen... Als je ziet hoe eergisteren een van zijn topmannen daar in hun veiligheidsraad staat te stamelen en het bijna in zijn broek doet... Ik moest eigenlijk direct aan Noord-Korea denken.

Maar ja, dat zijn wellicht dezelfden die ook pro-Trump zijn. 2 zotten samen, alleen lijkt Putin mij veel gevaarlijker. Als Trump overigens erin slaagt van toch opnieuw presidentskandidaat voor de Republikeinen te worden in 2024, nadat hij nu openlijk Poetin bejubelt, dan zie je dat geen enkel beschaafd land vrij is van dit soort waanzin.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Gisteren waren eerst De Gucht en daarna Willy Claeys te gast,in twee opeenvolgende programma s.

De Gucht was van mening dat Putin echt een grote gok doet,bij veel verliezen aan Russische kant zal Putin het niet overleven,dat is de mening van de Gucht.

Willy Claeys kwam met een opvallende rede,namelijk dat er veel spanningen en eigenlijk ook een oorlog is,in de Doema en het bestuur v/d Russische regering.
Er zouden dan ook twee groepen zijn Putin zou gekozen hebben voor zijn oude KGB vrienden,tegen de groep van andere mensen geleid door vooral de oliegarchen de rijken die door de Russische olie super rijk zijn geworden Putin wil al die mensen weg,en vervangen door ex-kgb mensen verassend was dat Amerika daar echt op de hoogte zou van zijn ze zou verschillende berichten van die kant ontvangen hebben.

Door die oorlog met Oekraine zou Putin (onopvallend ) alles willen zuiveren in de besturen en regeringen die Rusland beheren.
Hij tekend dus een gitzwarte toekomst,als Putin erin slaagt al zijn plannen te verwezelijken.

Eigenlijk zijn de verhalen van De Gucht en Willy Claeys dezelfde alleen heeft De Gucht echt veel minder gelost dan Willy C.
Ik denk dan ook dat er veel geloof mag gegeven worden aan beide verhalen

Rusland heeft meer dan 20 000 tanks,Amerikan heeft er nog niet de helft,wel is het zo dat de US daarop de Apache en de Jivelyn heeft ontwikkeld.

Oekraine heeft mss. 2500 tanks/Belgie heeft 48 lichte tanks,op banden en met een lichter kanon.

Nederland heeft wel een onderdeel met ook Apache heilicopters,maar eigenlijk ook belachelijk weinig tanks.
Het enige twee EU landen die een deftig onderdeel tanks hebben zijn Frankrijk,en voor al dan Duitsland(Leopard-nieuwe generatie.) maar ook in aantal veel te weinig Duitsland heeft,net als frankrijk geen Apache,maar wel Eurocopter-Tijger Duitsland heeft er daar 51 nog van in dienst.Hoeveel Frankrijk er heeft,weet ik niet.

Lees meer op: https://beursig.com/forum/viewtopic.php ... 14#p577814 voor meer informatie
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Het maakt in het begin niet uit hoe sterkof zwak je leger is.
Als er geen bereidheid is tot militaire interventie, op een schaal die er toe doet, heeft de andere zijde, die er wel geen probleem mee heeft om de daad bij het woord te voegen, redelijk vrij spel.
Wat de economisch sancties betreft, daar zal men wel degelijk rekening mee gehouden hebben en de vorige hebben ze ook grotendeels te omzeilen. De kosten van die sancties komen meestal terecht op de schouders van westerse ondernemers.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Als men als aanvaller al niet zeker is,dat men het kan halen,zal men niet aanvallen,maar het op diplomatieke weg proberen het beste ervan te maken.
Dus miltaire macht doet het wel,zeker als afschrikking,denk maar eens aan de atoomwapens,Oekraine heeft die allemaal afgestaan aan Rusland,voor bescherming.

Economische sancties zullen het zeker doen,op termijn.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

fluppie schreef: Oekraine heeft mss. 2500 tanks/Belgie heeft 48 lichte tanks,op banden en met een lichter kanon.
Als onze jongens erin kunnen ;-) Hebben we trouwens niet nog ergens een voorraad mondmaskers die we kunnen leveren?
Tomby schreef:Ongelooflijk dat sommigen nog altijd zo een zot effen gaan verdedigen
Het gaat helemaal niet om verdedigen. Het gaat hem eerder om de (geo)politiek trachten te begrijpen en een manier vinden om ermee om te gaan...
Nogmaals, laat Canada uit de NAVO stappen, in de Rusland club gaan en Rusland basissen zetten in Canada. Denk je dat de VS ermee gaat lachen?

Als een hond in een hoekje staat te blaffen, kun je proberen te zeggen dat hij niet mag blaffen. Of dat hij het recht niet heeft om te blaffen. Je kunt ook een stok pakken en hem blijven poken, hopende dat hij gaat stoppen met blaffen. Maar dan moet je ook niet verschieten dat hij alsnog uithaalt en bijt.

(imho) 30 jaar lang hebben we de kans laten liggen om de relaties met Rusland op gelijkwaardig niveau te brengen. En dat is een gedeelde verantwoordelijkheid. Voor Europa hebben ze indertijd het Marshall plan opgezet. Maar met Rusland had de NAVO een vijand en dus bestaansrecht nodig. In zo'n situaties staan potentaten/tirans op. Hadden we Rusland in de armen gesloten na het vallen van de muur, stonden we al veel verder.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef:met Rusland had de NAVO een vijand en dus bestaansrecht nodig.
draai je de zaken nu niet om? al de buurlanden willen lid worden vd navo uit schrik voor Rusland
Kun je zo ongelijk geven?
Ik snap dat Finland, de Baltische staten, Polen, ... nu ongerust zijn.

de navo heeft geen 200 000 soldaten in een russisch buurland gestationeerd of dreigingen geuit richting Rusland.
Maw, Op welke manier bedreigt de Navo of de EU nu het voortbestaan van Rusland?

Poetin roept dat de NAto en de EU nazi-organisaties zijn, dan wordt onderhandelen moeilijk volgens mij
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Kunnen ze die zot gewoon niet neerleggen?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

1207 schreef: draai je de zaken nu niet om? al de buurlanden willen lid worden vd navo uit schrik voor Rusland
Kun je zo ongelijk geven?
Ik snap dat Finland, de Baltische staten, Polen, ... nu ongerust zijn.

de navo heeft geen 200 000 soldaten in een russisch buurland gestationeerd of dreigingen geuit richting Rusland.
Maw, Op welke manier bedreigt de Navo of de EU nu het voortbestaan van Rusland?

Poetin roept dat de NAto en de EU nazi-organisaties zijn, dan wordt onderhandelen moeilijk volgens mij
En waarom zou Rusland niet bang moeten zijn voor de NAVO? Da's een mes dat langs 2 kanten snijdt hé. Rusland is een gigantisch land, en zit op massieve grondstoffen (die in de toekomst er meer en meer toe zullen doen). Wie zegt dat de NAVO onder leiding van VS geen bedreiging vormt voor het voortbestaan van Rusland? Wie zegt dat NAVO of VS of ... binnen 20 jaar geen landje-pik wil doen in Rusland ipv de grondstoffen te blijven betalen? Wees heel goed indachtig dat wij het altijd van onze kant zien. Het is niet mijn bedoeling van de andere goed te praten, enkel van het ook eens van de andere kant te bekijken. En zoals gezegd moesten we al 30 jaar geleden veel hechtere banden proberen aan te halen hebben met Rusland. Dicators hadden geen kans gehad en het Europa van nu zou er veel mooier uitgezien hebben. Maar wij hebben het altijd bekeken alsof wij de koude oorlog "gewonnen" hadden en hebben het Rusland dat toen in puin lag grotendeels aan zijn lot overgelaten
Avenger 2.0 schreef:Kunnen ze die zot gewoon niet neerleggen?
Tuurlijk, alleen staat er dan nog een grotere zot klaar. Of ben zijn jullie nu echt zo naief te denken dat Rusland = Putin?
Laatst gewijzigd door woutervh op 24 feb 2022, 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Dat gaat allemaal, maar er zijn in zijn directe omgeving nog grotere zotten denk ik.

Het enige wat zou kunnen helpen, als het volk nu eens massaal op straat komt in eigen land. Die zijn die corruptie ook al lang beu en de armoede ook. In WIt Rusland hebben ze de hulp moeten inroepen van de Russen om protesten de kop in te slagen. Nu, ik keur vernielingen ook niet goed maar alles om je postje van machthebber/dictator maar niet kwijt te spelen is niet beter.

Je kan dat niet rijmen dat je als burger honger hebt en uw leider een kasteel heeft met talloze dikke bakken etc etc.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

fluppie schreef:Economische sancties zullen het zeker doen,op termijn.
De vraag is wie ze het hardst zullen treffen en wie er op termijn het minste tegen kan.
Avenger 2.0 schreef:Kunnen ze die zot gewoon niet neerleggen?
Het is realiteit hè, geen filmscenario.
En wat nadat de "zot" is neergelegd? Zoals in vorige scenario's waar de chaos en oncontroleerbaarheid van de regio nadien groter was dan er voor?
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:Of ben zijn jullie nu echt zo naief te denken dat Rusland = Putin?
Dit is het beleid van de dictator Poetin en zijn entourage, ja.
Niet het gekozen beleid van de Russische bevolking. Dus het zijn niet "de Russen" die zot zijn (die zijn vooral arm), maar wel Poetin die zot is.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef: En waarom zou Rusland niet bang moeten zijn voor de NAVO?
ik zou niet weten waarom
De Nato bedreigt Rusland niet hé
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Putin zou reeds baas zijn in de lucht wat te verwachten was.
Maar nu gaan de tanks moeten komen en dat word al een gans ander verhaal, ik zie voor Kiev de komende dagen temperaturen tot +7 graden. (modder)
En zelfs met 200.000 soldaten kan je Oekraïne niet onder de knoet houden.
Zou best wel eens een hele lange strijd kunnen worden waar voor elke morzel grond zal gestreden worden, en wanneer de eerste 'bloederige' beelden
in de media verschijnen zal dit geen goed nieuws voor Putin betekenen.
Hopelijk kan er snel voldoende wapentuig aangeleverd worden aan Oekraïne, ze gaan het nodig hebben.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

SPR schreef:
Je kan dat niet rijmen dat je als burger honger hebt en uw leider een kasteel heeft met talloze dikke bakken etc etc.
Over welke situatie heb je het dan concreet?
Ik denk dan bv. aan Vlaamse politici die o.a. het onroerend goed en de energievoorziening van hun land verpatst hebben om daarna op hun landgoederen in Italië te gaan resideren terwijl een deel van hun "onderdanen" nu nog maar nauwelijks hun verwarming kunnen betalen ? :-D
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:
woutervh schreef: En waarom zou Rusland niet bang moeten zijn voor de NAVO?
De Nato bedreigt Rusland niet hé
Poetin is wél bang, van democratie en de wil van het volk.
En hij hoopt die angst te stillen door overal militair in te grijpen, ondanks zijn gewauwel over "niet mengen in interne aangelegenheden" en een zeer selectieve en leugenachtige "geschiedenisles".

@Vlaamse politici
Wat je zegt klopt, maar iedereen heeft hier wel open en vrij voor die partijen kunnen kiezen en nadien nog eens.
Er is hier niemand met een onderbroek vol gif van het vliegtuig gehaald, er worden hier geen drugs in de bagage of het appartement van de oppositie geplant/gepland, ...
Toch wel een verschil hé.
Ik beweer niet dat Vlaanderen, België of EU/Europa perfect zijn, zeker niet. Maar het niveau waarop Poetin zijn bevolking en de oppositie onderdrukt, is toch op een andere schaal.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

In vergelijking met Europa geef ik je gelijk. Maar dat is dan ook geen land maar een regio die het nooit eens met elkaar geraakt en dat op geopolitieke schaal alleen nog maar verbaal kan dreigen en sancties nemen waar het vooral zelf last van heeft.

Wat betreft de buitenlandpolitiek en militair ingrijpen en bezetten zie ik niet veel verschil met onze "bondgenoot" de VS (wat wel één natie is). Alleen horen en zien we niet alles (of willen we het niet horen en zien) wat ze daar allemaal uitgespookt hebben in regio's die niet eens aan hun land grenzen.
Een land waar de ene club (daar noemen ze het nog een partij, what's in a name?) uit eigenbelang alles blokkeert wat de andere voorstelt en vise versa en de eigen burgers de meest elementaire basisvoorzieningen ontzegd maar nooit geld te kort komt voor militaire expansie.
Trouwens, volgens hun vorige president is de huidige president daar ook niet democratisch verkozen. :P

Om alle misverstanden te vermijden, ik keur dit niet goed. Maar dat betekent niet dat je daarom blind moet zijn voor wat het westen allemaal uitspookt op een ander. Op geopolitiek vlak en zeker op niveau van een grote natiestaat bestaat goed en slecht niet. Alleen wij en zij.
Of je moest Rutte heten en denken dat je een gaaf land bent en het beste land - op de eigen bevolking na - van de wereld. :bang:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ivob schreef: dat betekent niet dat je daarom blind moet zijn voor wat het westen allemaal uitspookt op een ander. :
doet niemand hier
je merkt wel dat sommige dit nu weer heel graag gebruiken om de waanzin van poetin goed te praten.

de VS doet x, y en z en daarom is dit nu ok.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

seagull schreef:Waarom al die bezorgdheid over Rusland in Oekraïne?
Israel doet in de bezette gebieden en in de Gazastrook al jaren wat Rusland nu doet en de EU en de US vinden dat prima.
dat dus...
is het gevaarlijk spel? tuurlijk
is het iets dat we liever niet hebben? tuurlijk
maar waar was al die commotie bij elke "fight for freedom" van de USA, ver weg van huis, waar toevallig olie was, er zovelen stierven?

ik maak me weinig zorgen (wat komt, dat komt), maar vind het opvallende verschil tussen reactie op was de USA doet en wat Rusland doet wel hypocriet.
want uiteindelijk heeft die "bevrijding" van de amerikanen ook niets anders gedaan (again) dan een land in stukken achterlaten...

blijkbaar mag er in de hele wereld vanalles gebeuren, als het maar goede marketing omvat en ver weg van ons bed is ?

again: ik zeg niet dat rusland iets goeds doet, maar wie verklaart het uitblijven van diezelfde verontwaardiging als de USA het doet ?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

1207 schreef:
ivob schreef: dat betekent niet dat je daarom blind moet zijn voor wat het westen allemaal uitspookt op een ander. :
doet niemand hier
je merkt wel dat sommige dit nu weer heel graag gebruiken om de waanzin van poetin goed te praten.

de VS doet x, y en z en daarom is dit nu ok.
Er is niemand hier die dit ok vindt! Er is een verschil tussen iets ok vinden, en trachten de beweegredenen te begrijpen.
Liefst van al zou ik alle legers opdoeken, leven we allemaal in peis en vree en doen we elke avond van Kumbajaa. We dartelden door het veld en waren gelukkig... De (geopolitieke) realiteit is echter veel complexer dan dat. En zolang we geregeerd worden door machtsgeile persona, zijn we gedoemd om in de oorlogsretoriek te lopen. Gelijk of dit nu oost of west is.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:
boulder schreef: Een nachtmerrie scenario dat ook al weken de ronde doet is dat er een afspraak zou gemaakt zijn met China, dat terwijl het Westen zijn aandacht richt op Rusland, Taiwan zou kunnen veroveren.
Of, zelfde nachtmerrie maar met andere keuzes: dat de US vol inzet op Taiwan en zo Europa en NATO aan z'n lot overlaat.
Dan spreken we hier binnenkort Russisch, eten we rodebietensoep en dansen we naar de pijpen van Poetin. De tijd dat het CST vergeleken werd met nazisme, zal dan snel voorbij zijn.
Ik denk dat je mijn woorden fout interpreteert, ik heb niet gezegd dat Amerika dan maar het omgekeerde moest doen, en Europa in de steek laten om zich op Taiwan te concentreren.
Ik zeg alleen dat het een een-tweetje kan zijn tussen de Russen en de Chinezen.
De Russen vallen dan aan in Oekraïne, Amerika stuurt troepen, Rusland valt verder aan, Amerika is bezig daar.
En dan vallen de Chinezen Taiwan en Hong Kong binnen, wat ze op voorhand met de Russen afgesproken hebben.
De VS hebben niet meer de sterkte om overal tegelijk oorlogen uit te vechten.
De Russen weten dat, de Chinezen weten dat.
Dat is een mogelijk nachtmerrie scenario.
fluppie schreef:De Gucht was van mening dat Putin echt een grote gok doet,bij veel verliezen aan Russische kant zal Putin het niet overleven,dat is de mening van de Gucht.
De Gucht zit er wel vaker compleet naast met zijn analyses.
Alsof Poetin wakker ligt van wat de VLD denkt.
fluppie schreef:Willy Claeys kwam met een opvallende rede,namelijk dat er veel spanningen en eigenlijk ook een oorlog is,in de Doema en het bestuur v/d Russische regering.
Er zouden dan ook twee groepen zijn Putin zou gekozen hebben voor zijn oude KGB vrienden,tegen de groep van andere mensen geleid door vooral de oliegarchen de rijken die door de Russische olie super rijk zijn geworden Putin wil al die mensen weg,en vervangen door ex-kgb mensen verassend was dat Amerika daar echt op de hoogte zou van zijn ze zou verschillende berichten van die kant ontvangen hebben.
Dat lijkt mij een manier om van een wrede dictator (Poetin) een soort slachtoffer te maken.
"Jamaar, hij kan niet anders, hoor, want anders wordt hij zelf aan de kant gezet."
fluppie schreef:Ik denk dan ook dat er veel geloof mag gegeven worden aan beide verhalen
Ik als eenvoudige buitenstaander zag al weken dat dit veel meer dan dreigen was, of een klein gebiedje dat ze wilden geloven.
Toch bleven heel veel experts op TV beweren dat niets zeker was, dat het misschien maar dreigen was, enz.
Ik vind dat de media ons in slaap probeerde te wiegen.
Als een eenvoudige waarnemer als ik wist dat die 200.000 soldaten daar niet stonden, om gewoon eens wat te bluffen, dan wisten die "experts" dat zeker.
Toch bleven ze ons het omgekeerde verhaal inlepelen.
fluppie schreef:Oekraine heeft mss. 2500 tanks/Belgie heeft 48 lichte tanks,op banden en met een lichter kanon.
Er is ook nog het punt munitie, je kunt wel wapens hebben, maar als de kogels in 1-2-3 op zijn, ben je er niet veel mee.
Quasi heel Europa heeft 30 jaar lang massaal bespaard op defensie, met als argument dat de dreiging verdwenen was, en vooral linkse regeringen zagen hun kans schoon op die manier geld vrij te maken.
De Russen hebben dat allemaal met goedkeurende blik gadegeslagen, en profiteren nu van onze zwakte.
En al die Europese landen hebben materiaal dat niet op elkaar afgestemd is, er is dus geen Europees leger.
Er is ook geen Europees standpunt, dus veel zouden we niet kunnen doen.

De Vivaldi regering is ook erg laf met haar hulp, ze stuurt wat medische hulp en helmen.
Stel je voor dat de Amerikanen ons op die manier geholpen hadden in WOII.
Laatst gewijzigd door boulder op 24 feb 2022, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Exact dat.
Maar beeld u dan in dat de US niet voor Europa zou kiezen, maar voor Taiwan (chipindustrie).
Dat is evenzeer een nachtmerriescenario.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:Exact dat.
Maar beeld u dan in dat de US niet voor Europa zou kiezen, maar voor Taiwan (chipindustrie).
Dat is evenzeer een nachtmerriescenario.
Tuurlijk, vandaar dat ik het woord nachtmerriescenario gebruik.
Wat ze ook kiezen, ze (of wij) verliezen erbij.
woutervh schreef:En waarom zou Rusland niet bang moeten zijn voor de NAVO? Da's een mes dat langs 2 kanten snijdt hé. Rusland is een gigantisch land, en zit op massieve grondstoffen (die in de toekomst er meer en meer toe zullen doen). Wie zegt dat de NAVO onder leiding van VS geen bedreiging vormt voor het voortbestaan van Rusland? Wie zegt dat NAVO of VS of ... binnen 20 jaar geen landje-pik wil doen in Rusland ipv de grondstoffen te blijven betalen?
Dat is een nepargument.
Ieder land kan afkomen met "en wat als xyz mij binnen 20 jaar aanvalt? We gaan dat voorkomen door zelf aan te vallen".
Op die manier kan elk land een ander binnenvallen en grondgebied veroveren, "uit schrik".
ivob schreef:Wat de economisch sancties betreft, daar zal men wel degelijk rekening mee gehouden hebben en de vorige hebben ze ook grotendeels te omzeilen. De kosten van die sancties komen meestal terecht op de schouders van westerse ondernemers.
We hebben al gezien hoe dat gaat.
Poetin verovert grondgebied.
Europa schreeuwt moord en brand, en neemt sancties, meestal zwakker dan aangekondigd.
Rusland slaat terug, en behoudt het grondgebied.
Na 1 of 2 jaar blijken onze ondernemers, die met de gebakken peren zitten, zo in zak en as te zitten, dat de sancties afgelast worden.
Poetin behoudt het grondgebied.
Waarom zou hij zwichten?
fluppie schreef:Als men als aanvaller al niet zeker is,dat men het kan halen,zal men niet aanvallen,maar het op diplomatieke weg proberen het beste ervan te maken.
Diplomatie werkt alleen als er een geloofwaardige stok achter de deur is (militaire interventie).
Waar is die stok achter de deur nu?
Het niet bestaande Europese leger, aangevoerd door een gebrek aan Europese eengemaakte buitenland politiek?
Of de Amerikanen, die steeds minder bereid zijn overal ter wereld troepen in te zetten om politieman te spelen?
Je dacht toch niet dat dictators als Poetin van gedacht veranderen omdat ze eens een toffe babbel met Macron of Scholtz hebben?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

1207 schreef:doet niemand hier
je merkt wel dat sommige dit nu weer heel graag gebruiken om de waanzin van poetin goed te praten.

de VS doet x, y en z en daarom is dit nu ok.
Er is een wezenlijk verschil tussen welke kant dan ook goedpraten en op basis van eenzijdige berichtgeving (aan de twee zijden) te besluiten dat de eno of de andere het bij het rechte eind heeft.
Agressors, van welke kant ook, zijn nooit goed te praten. Maar doen alsof dat slechts van één kant gebeurt is blind blijven voor de eigen realiteit.
Ik heb nochtans niet zoveel commotie en verontwaardiging gezien wanneer Israël het weer eens nodig vond om uit nationale strategische overwegingen een deel van de eigen bevolking te onderdrukken of delen van de regio te bezetten en bezet te houden noch wanneer Navo bondgenoot Turkijke een deel van de eigen bevolking aanvalt (die ze dan vanuit hun standpunt terroristen noemen terwijl ze zichzelf vrijheidsstrijders noemen, het hangt er maar van af waar je precies woont om een betekenis te geven aan hetzelfde fenommen).
De invloed van de militaire industrie vind je overal. Aan beide zijden.
Het zal ook niet de laatste keer zijn dat de bondgenoot van vandaag de vijand van morgen is en de wapenleveringen aan de vrienden van vandaag overmorgen tegen jezelf worden ingezet.
Wat Europa betreft, het zal de VS worst wezen dat Rusland onze gaskraan dichtdraait. Ze staan waarschijnlijk al klaar om dat door hun eigen schaliegas te vervangen. En de EU: het stond erbij, keek wat de VS deed, en voerde uit was daar beslist werd.
Een uitstekende gelegenheid om de EU-landen weer verder op te zadelen met VS wapentuig met de bijhorende rekening. België was al bereid er tien miljard extra tegenaan te smijten. Daar ligt de pers hier niet echt lang wakker van. Wel van een paar miljoen voor BTW-verlaging op de energiefactuur.
Laatst gewijzigd door ivob op 24 feb 2022, 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef:[
Er is niemand hier die dit ok vindt! Er is een verschil tussen iets ok vinden, en trachten de beweegredenen te begrijpen.
ik zou ook graag de beweegredenen kennen hoor
in het allerslechtste geval is Poetin compleet gaga en gelooft 'm echt dat de Nato, VS en EU nazi's zijn. Mi hebben we dan echt een probleem.
bij dictators ziet ge vaak hetzelfde patroon. ze komen aan de macht, omringen zich met ja-knikkers en landen dan in een parallelle denkwereld. Is dat land dan een militaire reus zoals hier ...
ik hoopte dat poetin niet zou aanvallen, ijdele hoop uiteraard

ik zeg zeker niet dat gij dit ok vindt, maar dit patroon zie je gewoon vrij vaak.
halve en hele communisten staan nu op en sommen nu de misdaden vd VS op en roepen dan dat niemand daar boos over is maar wel over Oekraïne = hypocriet.
het gaat hier uiteraard niet over Irak of Afghanistan of guantanamo

we krijgen informatie uit talloze bronnen, hier zijn we vrij om die zelf op te zoeken (van extreem- communistisch links tot neonazi-rechts)..
je kunt je altijd laten sturen door de online-algoritmes natuurlijk, ook een keuze
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

boulder schreef: En dan vallen de Chinezen Taiwan en Hong Kong binnen, wat ze op voorhand met de Russen afgesproken hebben.
Op 1 juli 1997 droeg het Verenigd Koninkrijk Hongkong over aan China. Dus is al in bezit van China.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

1207 schreef:het gaat hier uiteraard niet over Irak of Afghanistan of guantanamo
Daar gaat het wel over. Het is geopolitiek waarbij de ene keer de ene het initiatief neemt en de volgende keer de ander en men telkens elkaar daarbij veroordeelt en de eigen bevolking wil overtuigen dat men aan de goede kant staat.
Online menen dat je over genoeg informatie beschikt om te belsuiten wie goed of verkeerd bezig is daar is geen kunst aan (voor alle duidelijkheid, voor mij zijn beide zijden verkeerd bezig).

Ik ben benieuwd hoeveel voorstanders om Oekraïne vanuit het westen daadwerkelijk (boots on the ground) militair te steunen daar nog achter staan wanneer ze zelf of hun kinderen hier de oproep krijgen om zich naar ginder te begeven?
Ik niet en mijn kinderen ook niet. Ook wij hebben daar niets te zoeken. Maar ik ga niemand tegenhouden die zich wel geroepen voelt om de daad bij het woord te voegen en zich als vrijwilliger aan te bieden bij de defensie van Oekraïne of de Nato strijdkrachten.

Wanneer de Russissche bevolking denkt dat het Kremlin vol zotten zit is het in de eerste plaats aan hen om daar iets aan te doen.
Een waarschijnlijk is die kans groter dan dat de NATO militiar gaat ingrijpen. Al dan niet met de hulp van de gifmengers van de CIA.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Naast AWACS vliegtuigen die de boel in het oog houden hangen er ook B52 bommenwerpers en airtankers in de lucht dicht tegen de Russische grens.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik heb nu al beelden gezien van neergestorte Russische aanval heilicopters,men kan zich afvragen op welke manier die neergehaald zijn,wrsl. wel met Westerse tech.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Die sancties voelen aan als een kleuter die zijn snoepje niet meer gaat krijgen omdat die stout is geweest, terwijl die al de hele keuken heeft afgebroken. En nu niet meer doen of we pakken nog meer snoepjes af. Kleuter kijkt naar de woonkamer.....
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Putin is een dictator en hij handelt dus als een dictator. Hij zal pakken wat hij kan krijgen en hij blijft dat doen tot men hem dwingt te stoppen. Het is telkens hetzelfde liedje, men probeert iets (bluf/uitdaging) en als het pakt gaat men weer een stapje verder. In feite is het hetzelfde als bij kleine kinderen, men zoekt de grenzen op en leert ze kennen door erover te gaan.

Nu kan je daarop reageren op 2 manieren: door het gedrag te dulden of door in te grijpen. Grijp je niet in dan zal je later toch geconfronteerd worden met het gevolg. Men lijkt nu te doen alsof het probleem vanzelf zal verdwijnen zoals onze staatsschuld ook vanzelf is verdwenen :lol:

Uiteraard heeft niemand (buiten Poetin) zin in oorlog maar vrijheid krijg je niet voor niets. Misschien zien we wel massaal vrijheidsconvooien richting Rusland trekken :lol:

Het beste scenario is dat men Putin intern afrekent, Hitler heeft men ook proberen ombrengen. Een conflict zal anders toch op ellende uitdraaien want met een pipo als deze gaat het maar 1 richting uit en het is niet de goede.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

fluppie schreef:Ik heb nu al beelden gezien van neergestorte Russische aanval heilicopters,men kan zich afvragen op welke manier die neergehaald zijn,wrsl. wel met Westerse tech.
Wel dit speeltje o.a. kan vanaf schouder afgevuurd worden ......

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 1RwMmN6PyW
Who gave the mujahideen Stinger missiles?
the CIA
THE MOST FAMOUS SYSTEM, THE STING- er, was supplied to the Afghan Mu- jahideen by the CIA in the 1980s, following the Soviet invasion of Afghanistan in 1979. It is difficult to know how many missiles and launchers were supplied to the guerrillas. Estimates range be- tween 400–900 missiles.

Terrorism: Stung by Stingers - SAGE Journalshttps://journals.sagepub.com › doi › pdf
Search for: Who gave the mujahideen Stinger missiles?
Can a Stinger missile shoot down a jet?
The reason we hear so much about the Stinger in these contexts is because the Stinger missile is an extremely effective weapon for shooting down aircraft. The missile uses an infrared seeker to lock on to the heat in the engine's exhaust, and will hit nearly anything flying below 11,000 feet.
2022-02-24_203713.png
2022-02-24_203713.png (78.55 KiB) 478 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Matt555 op 24 feb 2022, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Hitler uitschakelen, extern of intern, is ook maar bij proberen gebleven.
En je zal al een sterke persoonlijkheid moeten hebben met ofwel niets te verliezen of veel te winnen om de uitvoerder van die oplossing te zijn.
En dan afwachten van welk caliber de vervanger is.
Ik heb toch niet het idee dat een simpele gek dit allemaal op zijn eentje beraamd heeft en uitvoert.
Niets zo gemakkelijk voor een dictator dan hem een gezamenlijke vijand op een presenteerblaadje aan te bieden.

Uiteraard staat het - vanachter het klavier - heldhaftiger om te zeggen dat we hem een halt moeten toeroepen.
Maar wie wil zich als eerste in dat wespennest wagen en hoe ver wil je gaan?
De tijd van in linie met getrokken bajonet elkaar op een verre wei te lijf te gaan is al een tijdje geleden.

En als het dan toch zo'n halve of hele zot is die men zo in het nauw drijft dat hij denkt dat alles verloren heeft wie of wat gaat hem dan tegenhouden om er zoveel mogelijk mee te nemen?
Wat ook Hitlers plan was. Alleen waren zijn middelen iets beperkter dan ze nu zijn.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Vanavond een protestbetoging in Moskou, benieuwd hoelang die zal duren vooraleer hardhandig neergeknuppeld te worden.
Vraag: op welke manier kan het Westen nog goederen leveren nu de vliegvelden werden uitgeschakeld?
Vanuit de lucht droppen? Dan zouden deze vanuit de buurlanden moeten vertrekken... die zie ik er dan ook nog bij betrokken worden als het de foute kant uitgaat.

Verschillende buren hebben misschien reeds Stingers geleverd. ->
Laatst gewijzigd door Petrikske op 24 feb 2022, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Met de Belgische short track C-130's?
Ah, wacht neen. Die zijn al bijna allemaal afgedankt en vervangen door EU half civiele cargotransporters.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Putin heeft de oorlog al lang geleden gewonnen als ik sommige reacties hier lees.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Als Oekraïne het op zijn eentje moet oplossen maakt hij inderdaad een grote kans.
Economische blufsancties zullen Oekraïne ook niet bevrijden.
Wat overstock van het Belgisch leger nog minder.
Verder is het Westen voorlopig nog niet gekomen.
De tijd van eenvoudige oplossingen is voorbij. Poetin voor de openingszet overbluffen is niet gelukt. Het Westen is nu aan zet.
Ondertussen stijgen da olie- en gasprijzen gestaag naar boven.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Stond een + voor artikel , maar kon het toch helemaal lezen (misschien maar voorlopig ), vandaar de lange copy paste .

Maakt wel duidelijk het dillema om Swift in te schakelen als sanctie

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220223_98106464
SANCTIES
Waarom Europa ‘financiële atoombom’ nog niet inzet
Als het van de Verenigde Staten afhangt, wordt Rusland uitgesloten van het internationale betaalsysteem Swift. Dat heeft zijn hoofdzetel in België. Maar experts waarschuwen dat Europa dan vooral zichzelf in de voet schiet.
Nico Tanghe

Donderdag 24 februari 2022 om 3.25 uur

Tal van Europese banken hebben miljarden euro’s uitstaan in Rusland. ­Het grootste deel daarvan zullen ze niet terug­zien als Rusland uit Swift wordt gezet
Dat die strategie werkt, toont het voorbeeld van Iran, dat vanwege zijn nucleaire programma twee keer (in 2012 én in 2018) werd geweerd uit het Swift-systeem, onder druk van de VS. Met één druk op de knop wordt dan een groot deel van het ­internationale ­betalingsverkeer naar de banken van het betrokken land lamgelegd. En dat had zware gevolgen. Omdat niemand nog zeker was dat hij zijn geld zou ­krijgen, verloor Iran volgens een ­recent rapport van denktank Breugel liefst de helft van zijn inkomsten uit olie-export en 30 procent van zijn buitenlandse handel. Dus waarom niet hetzelfde ­financiële wapen ­inzetten ­tegen ­Poetin?

Financiële instabiliteit

Maar daarmee dreigt Europa zichzelf economisch en financieel zwaar in de voet te schieten, Duitsland voorop. Niet alleen wordt de import van olie, gas en andere Russische producten naar Europa dan wegens ­gebrek aan betalingen grotendeels stilgelegd. Ook tal van Europese banken hebben samen voor ­vele tientallen miljarden euro’s aan kredieten uitstaan in Rusland. ­Van dat geleende geld zullen ze het grootste deel niet meer terugzien als Rusland uit het Swift-systeem wordt gezet. Dat kan leiden tot wereldwijde financiële instabiliteit, waarschuwde Klaas Knot, voorzitter van de financiële waakhond FSB (Financial Stability Board), onlangs nog in The ­Financial Times.

Banken die erg actief zijn in Rusland, zoals het Franse Société Générale, het Italiaanse Unicredit of het Oostenrijkse Raiffeisen, dreigen dan vele miljarden aan leningen in hun boeken te moeten afschrijven, net zoals veel Europese banken in volle eurocrisis moesten doen met hun waardeloos geworden leningen aan Griekenland. Als een van die banken daarbij in de problemen komt, kan dat een gevaarlijke kettingreactie in gang zetten. De Swift-sanctie dreigt dan als een boemerang in het ­gezicht van Europa ­terug te keren.

Nog ander gevaar

Geen wonder dat Heinrich Stein­hauer, een bankier bij het Duitse ­Helaba in Moskou, de uitsluiting van Rusland uit Swift eerder al omschreef als ‘een soort atoombom’. Een financiële atoombom weliswaar, die volgens de bankier zowel de ­Europese Unie als Rusland hard zou treffen. Amerika zou veel minder hard geraakt worden, omdat de economische banden tussen Washington en Moskou beperkt zijn.

Maar er is nog een ander gevaar. Moskou uitsluiten van het Swift-systeem zou op iets langere termijn ­weleens kunnen leiden tot de opbouw van een parallel financieel trans­actiesysteem, waarschuwde Jan Pieter Krahnen, financieel expert aan de Goethe Universiteit in Frankfurt en adviseur van het Duitse ministerie van Financiën via het persagentschap Reuters. Rusland is daar sinds het ontstaan van de Oekraïnecrisis, in 2014, regionaal zelfs al mee begonnen. Een verdere uitbouw en zelfs een koppeling met Chinese ­betaalsystemen zijn op termijn niet uitgesloten. En dat zou volgens Krahnen niet alleen de betrouwbaarheid van Swift zelf ondermijnen, het zou zelfs latere militaire conflicten kunnen vergemakkelijken. En dat enkel en alleen omdat een aantal ­alternatieve kosten voor oorlog dan geleidelijk aan zouden verdwijnen voor sommige landen.

Uitstel, geen afstel

Kortom, voorlopig is het Europese enthousiasme om Rusland uit Swift te verdrijven niet erg groot. Dat maakt het met name voor de Amerikanen moeilijk. Swift is een coöperatieve vennootschap, gevestigd vlak bij Brussel en dus valt ze onder Belgische en Europese jurisdictie. Washington heeft er in de praktijk wel veel invloed, maar juridisch ­gezien kan Joe Biden de beslissing om Rusland te weren niet zelf nemen. ­Washington zal eerst politiek en ­diplomatiek voorzichtig moeten manoeuvreren om daarvoor voldoende steun te vinden. Voorlopig ligt de uitsluiting van Rusland dan ook nog niet op tafel, zelfs niet voor het Witte Huis, meldde Reuters onlangs nog.

Maar uitstel betekent niet noodzakelijk afstel. Of de VS binnen Swift op termijn wél voldoende bondgenoten zullen vinden, hangt uiteindelijk vooral af van Poetin zelf. Hoe ambitieuzer en bloediger de Russische ­invasie in Oekraïne wordt, hoe groter de kans dat de financiële atoombom in het Belgische Terhulpen wordt bovengehaald.

Hoe werkt Swift?
Als bank A een geldsom overmaakt aan bank B, wordt alle bijbehorende ­informatie elektronisch ­gecodeerd en door­gestuurd via Swift. Op die manier wordt de trans­actie niet alleen ­beveiligd, het ­systeem gaat meteen ook na of de transactiegegevens bij beide partijen dezelfde zijn en ­bevestigt daarna de transactie. Eventuele fouten (verkeerde bedragen, bijvoorbeeld) worden door het systeem gemeld, zodat ze nog op tijd gecorrigeerd kunnen ­worden. (nta)

Meer info:
Verschenen op donderdag 24 februari 2022
Laatst gewijzigd door Matt555 op 24 feb 2022, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Alexander De Croo: "Poetin heeft bondgenoten in dit parlement."

Rusland heeft zich goed voorbereid
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

bollegijs schreef:Alexander De Croo: "Poetin heeft bondgenoten in dit parlement."
Rusland heeft zich goed voorbereid
een hersengeamputeerde vd pvda die denkt dat Rusland nog steeds communistisch is?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”