Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Wat Poetin écht gewonnen heeft, is dus niet echt duidelijk. Een armlastige regio, met "beperkte" infrastructuur. Kan Poetin nog meer middelen van de verarmde Russische bevolking inzetten voor zijn ego-militaire projecten (zoals de Krim).
Wat Poetin wil winnen of echt gewonnen heeft is zijn strategie niet de onze.
Ik vraag me alleen af wat in het westen het verschil is tussen in woorden "een grens trekken" en in daden.
Zetten ze hun woorden om in daden dan zijn we vertrokken voor een niet te overziene keten van vallende dominostenen.
Blijft het bij woorden heeft Poetin al een vroeg doelpunt gescoord bij de eigen achterban. Hij handelt, wij verkopen blablabla.
Ik keur dat niet goed. Maar daar is waar hij nu blijkbaar op uit is: daadkracht tonen en voor vol aangezien worden. En tot nu toe speelt het westen zijn spel mee. De ene na de andere wereldleider wenst bij hem op de thee te komen.
Frankrijk wil de regio zelfs "Finlandiseren". Exact de eis van Poetin maar anders verwoord. :roll:
Hij heeft zijn volgende pion naar voor geschoven en nu is het westen aan zet.

Als het er echt op aankomt is het punt niet meer wat Poetin er echt bij gewonnen heeft maar hoeveel wij erbij kunnen verliezen en hoever we willen gaan in dat verlies. Een conflict van dit niveau waar niemand nog toegevingen wenst te doen noch gezichtsverlies wenst te leiden kent geen winnaars, alleen verliezers. Ook daar zie ik overeenkomsten met WOII. Engeland won op het slagveld de oorlog ( vooral dankzij de hulp van derden) maar zat daarna econmisch voor jaren aan de grond. Langer dan de verliezers.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef: 1) Een land in conflict kan niet toetreden tot de NAVO => da's één van de dingen die ze al jaren eisen, en waar ze nu zelf de condities voor geschept hebben
Ah nee.
Poetin heeft net de weg geëffend voor NATO lidmaatschap.
Als Oekraïne morgen zegt: hou de Donbass maar, dan is het land conflictloos.
Of hoe Poetin denkt slim te zijn, maar een dode mus in zijn hand heeft.
2) Wat bufferstaatjes tussen "wij" en "zij
Die waren er al (Oekraïne en nog heel wat anderen) en die zijn er met de annexatie van die 2 regio's ook nog steeds.
Afbeelding

Je moet de prietpraat van de potentaat in het Kremlin niet klakkeloos geloven :)
3) Afschrikeffect. Rusland kan/durft terugbijten. Voorbeeld voor Wit-Rusland etc
Afschrikeffect voor wie?
Dat Poetin graag burgers kapot schiet? Ook al verklaarde hij eerder dat het "broeders" zijn?
Ook hier weer: Poetin heeft duidelijk laten zien dat er geen principes of grenzen zijn (ondanks persberichten die het tegendeel beweren), alleen corruptie en oorlogje voeren.

Vergeet niet: de echte "vijand" voor Poetin is niet de NATO of de EU, wél de eigen bevolking en de bevolking van de staten die hij meent te moeten dirigeren.
Als het er echt op aankomt is het punt niet meer wat Poetin er echt bij gewonnen heeft maar hoeveel wij erbij kunnen verliezen en hoever we willen gaan in dat verlies.
Dat is goed verwoord.
De vraag is hoe lang zijn bevolking en zijn corrupte entourage dat gaan pikken. De bevolking knalt hij af, dat is pas een probleem als de elite terzelfdertijd problemen maakt. Dus de vraag is hoe lang de corrupte elite rond hem, gaat pikken dat zij als paria aanzien worden.
Daar liggen ook de kansen voor EU/NATO in sancties: het is moeilijk om de bevolking op te zetten tegen zijn elite die miljoenen aan vastgoed heeft in Londongradof aan de Cote d'Azur dan tegen "perensancties".
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

Vergeet niet: de echte "vijand" voor Poetin is niet de NATO of de EU, wél de eigen bevolking en de bevolking van de staten die hij meent te moeten dirigeren.
En dat is nu net één van de grote problemen van het westen: hoe ver willen wij daadwerkelijk gaan om daar op in te grijpen? Tegen een tegenstander zonder principes noch grenzen?
Poetin laat nu ook zijn eigen achterban en regio zien: ik toon daadkracht en grijp in waar nodig. Het westen verkoopt jullie alleen blablabla en durft niet echt ingrijpen als het er op aankomt. Ze zijn zwak, wij staan voor onze zaak.
Poetin heeft in zulke spelletjes veel meer ervaring dan zijn huidige tegenstanders. Het is niet omdat hij een dictator geworden is dat het een uil is. Onderschat nooit je tegenstander.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Het is zover … staan we aan de vooravond van een Europese oorlog ? Ik zie het somber in ….
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

En we zijn eraan begonnen. Rusland pleegt een wederrechtelijke invasie van Oekraïne.

Duitsland komt alvast belofte na. Goedkeuringsproces Nord Stream 2 is voor onbepaalde duur opgeschort na handelingen van Rusland gisteren. De opschorting kan iets van maanden zijn, of jaren.

Witte Huis voert de eerste set geplande sancties uit.
- 2 grote financiële Russische instellingen worden geblokkeerd, dit is ook de instelling die het militaire geldwezen beheert
- Russische overheid kan niet langer geld ophalen op westerse markten en kan niet langer handelen met het westen (incl EU)
- Nord Stream 2 wordt voor onbepaalde tijd bevroren
- Bevriezen van bankrekeningen van elite in Rusland

VS zullen troepen naar grenzen met Rusland sturen.
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Bij mij alvast weinig animo om bij een militair conflict tussen de VS en Rusland te dienen als vleesbuffer. Ne mens vraagt zich af wat de meerwaarde van de Oekraïense toenadering is voor Europa. Zou dat klein beetje extra afzetgebied (voor Duitsland) het verschil maken? Doubt it. Om de vrede, ethiek, mensenrechten of eender welke andere bla bla is het uiteraard nooooooit gegaan. Voor de VS is dat natuurlijk anders, die kunnen nog wat dichter tegen Moskou hun wapenarsenaal ontplooien en tevens de wederzijdse samenwerking (of dat ietsipietsi dat er nog van rest) tussen Rusland en de EU verder kapot maken. En in the process wordt de Europese economie verder gefnuikt want itt de VS dat een energieproducent is, is de EU volledig afhankelijk van import voor haar energiebehoefte. En de Chinezen die zagen dat het goed was want minder energieafname door de EU versterkt haar eigen onderhandelingspositie bij haar energiebevoorrading.

Hoe dan ook, de gevolgen van de tandloze wezel Olaf Scholz die de volgende verkiezingen politiek nooit kan overleven:
  • Inflatie swingt de pan uit ver boven de huidige 7% zonder reële groei dus stagflatie.
  • Kernuitstap onmogelijk vanwege astronomische gasprijzen. Noch hier noch in Duitsland.
  • Exit Groen en geflirt met kiesdrempel, de andere partijen gaan de energieproblemen (deels onterecht) op Groen afwentelen wat ze nu al goed bezig zijn.
  • Rehabilitatie van steenkool.
  • Een stevige winst (minstens 50% bezetting samen) voor beide politieke partijen aan de uiteindes van het politieke spectrum.
Ik voorzie alvast een alternatief tegen volgende winter voor mijn huidige gasverwarming :roll:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

gumibear schreef:is de EU volledig afhankelijk van import voor haar energiebehoefte.
Ik zie niet in wat we verliezen hier. Wat ben je met een partner die het leveren van energiestoffen afhankelijk stelt van haar grillen van de dag ipv een duidelijk contract waarin partijen hun verplichtingen respecteren?
gumibear schreef:En de Chinezen die zagen dat het goed was want minder energieafname door de EU versterkt haar eigen onderhandelingspositie bij haar energiebevoorrading.
De rol van de EU raakt uitgespeeld, die van de VS straks ook, deze evolutie waarbij machtscentra zich westwaarts verplaatsen heeft al eeuwen plaats en is niet tegen te houden. We kunnen alleen maar zo lang mogelijk rekken, en dat in de eerste plaats door een blok met de VS te vormen.

Nu, de VS zullen ons wel komen helpen met aanvoer van gas, helaas wel per schip natuurlijk, en dat ook maar tijdelijk. Gelukkig maar dat de winter op z'n einde loopt. Onze enige optie om verder te kunnen met grootschalige productie is kernenergie, gezien we kunnen importeren uit Canada. En daarnaast zoveel mogelijk inzetten op hernieuwbaar. Tinne mag gerust ontslag nemen als het haar niet aanstaat maar voor gascentrales is er nu geen plaats meer op de energietafel.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Wat kan Europa op oorlogsgebied nog betekenen, Belgie kan eventueel 5000 2é hands helmen leveren, je moet maar durven.
Putin kan gewoon doen wat hij wil en Europa kan niets, beetje dreigen met sancties pfff....
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Petrikske schreef:Wat kan Europa op oorlogsgebied nog betekenen, Belgie kan eventueel 5000 2é hands helmen leveren, je moet maar durven.
Putin kan gewoon doen wat hij wil en Europa kan niets, beetje dreigen met sancties pfff....
Sancties die de eigen economie vierkant ondergraven dan nog :?

België kan misschien nog wat Pandurs naar het front sturen waar enkel soldaten van minder dan 1,8 meter in geraken. Jammer van de soldaten maar van die Pandurs zijn we dan toch ook vanaf.

*Correctie, het is 1,7 meter https://www.bbc.com/news/world-europe-50864567
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Hebben ze in NL ook niet een soortgelijk probleem met een voertuig?

Ja dus: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ia-gryphus
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Denk je dat het Russische materiaal top of the line is? Geloof dat maar niet.
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Geloof het maar wel. Hypersonische wapens (Mach 20 - 27) als Avangard, iemand? Dat is top of the line en er is niks tegen in te brengen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

SPR schreef:Denk je dat het Russische materiaal top of the line is? Geloof dat maar niet.
Gelukkig hebben de VS overal een overwinning gehaald met hun top of the line wapens.

Sinds de Afganistan mislukking van de Russen begin jaren 80 hebben ze toch gewonnen.
Georgië
Noord-Ossetië
Abchazië
de Krim
Syrië
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

gumibear schreef:Geloof het maar wel. Hypersonische wapens (Mach 20 - 27) als Avangard, iemand? Dat is top of the line en er is niks tegen in te brengen.
Niet alleen dat... hun S-400/500 SAM is ook zeer berucht.

Punt is dat als we op dat niveau komen (en dergelijke wapens gaan gebruiken) ik me toch zorgen begin te maken over Oekraïne wat amper 1500 km hier vandaan is.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

DarkV schreef:
gumibear schreef:Geloof het maar wel. Hypersonische wapens (Mach 20 - 27) als Avangard, iemand? Dat is top of the line en er is niks tegen in te brengen.
Niet alleen dat... hun S-400/500 SAM is ook zeer berucht.

Punt is dat als we op dat niveau komen (en dergelijke wapens gaan gebruiken) ik me toch zorgen begin te maken over Oekraïne wat amper 1500 km hier vandaan is.
Wat de reden is waarom ik me al langer zorgen maak ... welk land, in de EU, heeft nog een actief leger dat ook effectief inzetbaar is ? En mobiliseren vanuit de hele EU naar Oekraine of Polen zie ik niet zo snel gebeuren ... dat is veel te traag als die Rus daar ineens wil/kan doorstoten.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Waarom al die bezorgdheid over Rusland in Oekraïne?
Israel doet in de bezette gebieden en in de Gazastrook al jaren wat Rusland nu doet en de EU en de US vinden dat prima.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Misschien omdat Oekraïne iets dichter bij huis is ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Welja, dat was ook mijn bedenking toen Biden gisteren sprak van "Waar halen ze in godsnaam het lef vandaan om een "nieuw" land te erkennen" (of iets in die aard.
Israël iemand? Ex Joegoeslavië? En ik ben er redelijk zeker van dat, mocht er nu een stuk van Noord-Korea zich willen afscheuren, het niet lang zou duren eer deze ook steun zou hebben bijvoorbeeld.
Het is niet zozeer goed en niet goed, maar eerder de hypocresie die mij enorm tegen staat.

We pompen de Russen nu vol sancties, maar ik vraag me af wie echt wakker ligt van die regio in Oost Oekraïne , die trouwens bevolkt wordt door Russen die hoofdzakelijk zelf willen aansluiten bij mother Russia. Ik in ieder geval niet. Ik lig wakker van mijn energieprijzen, grondstoffen en vrede in Europa. Ik wens geen gevechtsuitrusting of sancties te sponseren die in ons gezicht gaan terugkeren.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Wat kortzichtig hé Wouter, als je de krijgshaftige taal van Poetin hoort. De bedoeling is om héél Oekraïne binnen te halen. En als dat zonder veel gedoe lukt, daarna ook Georgië en de Baltische staten. En misschien nog later Polen...

Natuurlijk moeten wij daar niet voor vechten, maar een stevig signaal is toch op zijn plaats.
ahrand
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 13 keer

In die optiek kan ik de film "Munich – The Edge of War" (nu op Netflix) aanraden waarin men kortstondig dacht de Tweede Wereldoorlog af te kunnen wenden door nazi-Duitsland het Tsjechische Sudetenland te overhandigen.

Het lijkt erop dat Putin oorlog wil, enkele stukjes land overdragen gaat zijn verlangen niet tegenhouden.

Zelfs de Chinezen zitten over de westerse schouders mee te kijken om later te beslissen wat met Taiwan te doen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Zal een verschil in perceptie zijn dan.
Ik zie Rusland helemaal geen full-scale oorlog ontwikkelen. Ik zie hen ook geen interesse hebben in het veroveren van Europa oid. Ze willen eerder behandeld worden als gelijkwaardige partner, die ook serieus wil genomen worden. Ze willen geen navo/troepenopbouw aan hun grens. Het is aan ons om hen serieus te nemen en hun eisen niet weg te lachen als belachelijk. Ik denk dat we veel verder zouden geraken als we nu eindelijk eens echt praten met en luisteren naar elkaar, ipv elkaar af te dreigen met leger en sancties...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

VS plannen sancties te nemen tegen de bedrijven die meegewerkt hebben aan Nord Stream 2.

In het vervolg beter twee keer nadenken voor je gaat bouwen voor Rusland...
woutervh schreef:Ze willen eerder behandeld worden als gelijkwaardige partner, die ook serieus wil genomen worden.
Ze hebben genoeg kansen gekregen daartoe, talloze pogingen om hen als gelijkwaardige partner bij onderhandelingen te betrekken. Maar als Putin geen millimeter toegeeft (onderhandelen betekent geven en nemen) en terwijl andere staatshoofden belachelijk maakt ga je niet ver raken.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

SPR schreef:Denk je dat het Russische materiaal top of the line is? Geloof dat maar niet.
Russische tanks zijn bij de beste van de wereld, altijd al zo geweest.

Bericht uit 2016 -> https://www.ad.nl/buitenland/russisch-l ... ~a5997699/
Laatst gewijzigd door Petrikske op 23 feb 2022, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Niets nieuws onder de zon. De VS sanctioneren die pijplijn al van voor de eerste buis gelegd werd :-D

Nogmaals, ik zie het anders...
Diplomatie is niet aan tafel gaan zitten tot iemand zijn eisen opgeeft. Diplomatie is praten en luisteren, tot je een consensus bereikt. Aan tafel gaan zitten (hoe lang ook), de eisen van de tegenpartij belachelijk en bijgevolg onbespreekbaar vinden is dat niet
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

woutervh schreef:Zal een verschil in perceptie zijn dan.
Ik zie Rusland helemaal geen full-scale oorlog ontwikkelen. Ik zie hen ook geen interesse hebben in het veroveren van Europa oid. Ze willen eerder behandeld worden als gelijkwaardige partner, die ook serieus wil genomen worden. Ze willen geen navo/troepenopbouw aan hun grens. Het is aan ons om hen serieus te nemen en hun eisen niet weg te lachen als belachelijk. Ik denk dat we veel verder zouden geraken als we nu eindelijk eens echt praten met en luisteren naar elkaar, ipv elkaar af te dreigen met leger en sancties...
Als je serieus wil genomen worden dan helpt het meestal om u serieus te gedragen.

Rusland heeft een economie vergelijkbaar met Italië of benelux, neemt men die landen dan zo serieus? Ik zie De Croo nog niet dreigen om Nederlands Limburg in te nemen omdat men Wouter Beke maar blijft vergelijken met Marcske.

Welke troepenopbouw? Ik zie hier maar 1 leger en militaire dreigementen.

Je kan zaken vragen, maar eisen stellen zonder tegenprestatie is iets anders. Rusland is niet meer het grote rijk en ze zijn uit elkaar gevallen omdat delen een andere richting uit wilden. Dat is toch niet de fout van het westen maar eerder de onaantrekkelijkheid van het Russische rijk. Zorg dat ze niet gaan lopen.

Daar kan je het mee vergelijken. Poetin zijn vrouwen zijn gaan lopen en nu gaat hij erachteraan, desnoods klopt hij de nieuwe partners op hun gezicht. En zo iemand moet je serieus nemen?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

SPR schreef:Denk je dat het Russische materiaal top of the line is? Geloof dat maar niet.
Om Stalin te quoten "Quantiteit is ook een kwaliteit" en quantiteit hebben ze daar genoeg.

Rusland is te gevaarlijk om geen rekening mee te houden, maar de Navo vormt voor hen geen existentiële bedreiging.
Het dichtste land met Navo-kernwapens is Turkije, maar die stonden daar tijdens de Koude Oorlog al.
Voor de rest liggen er alleen kernwapens in België, Nederland, Italië, Duitsland(en dan alleen in het voormalige West-Duitsland) Naast UK & Frankrijk(die buiten de Navo eigen kernwapens hebben). En in Griekenland zijn ze zelfs verwijderd.

In de voormalige Oostblokstaten zijn er alleen conventionele wapens, maar 't is natuurlijk niet leuk als je voormalige "bondgenoten" liever bij het ander clubje aanschuiven.
Ik vrees enkel dat de de elite in Moskou zich liever niet afvraagt waarom dat zo is.
En ook in Rusland zal Putin niet eeuwig kunnen teren omdat hij de problemen na de val het communisme heeft aangepakt(waarbij het Westen zeker fouten heeft gemaakt).
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Dizzy schreef:Poetin zijn vrouwen zijn gaan lopen en nu gaat hij erachteraan, desnoods klopt hij de nieuwe partners op hun gezicht. En zo iemand moet je serieus nemen?
Werd Hitler destijds serieus genomen?
Je hebt maar 1 idioot nodig om de wereld in brand te steken.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

gumibear schreef:Geloof het maar wel. Hypersonische wapens (Mach 20 - 27) als Avangard, iemand? Dat is top of the line en er is niks tegen in te brengen.
Ik had beter geschreven "al" hun materiaal.

Natuurlijk zit er deftig spul tussen, maar hoeveel hebben ze er?

Tanks zijn inderdaad goed bij de Russen maar tanks winnen geen oorlogen meer. Lucht dominantie is belangrijker geworden maar dat valt allemaal in het niets als de silo's open gaan...
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Het is zover. :-(
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Yep, ik snap niet hoe er wekenlang gedaan werd of het niet zeker was dat hij ging aanvallen, of het niet zeker was dat het meer zou zijn dan die paar regio's.
Ik heb nooit geloofd dat je meer dan 200.000 manschappen aan alle grenzen samentroept, om eens eventjes te dreigen, of om een klein gebiedje aan te vallen.
Voor mij is Poetin een tweede Hitler, en Oekraïne zou wel eens het Sudeten Duitsland van toen kunnen zijn.
Het Westen heeft zich weer jarenlang uitgeput in appeasement, en 30 jaar lang is er zoveel bespaard op onze legers dat ze nog een lachertje zijn voor het Russische.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Niet enkel de hoeveelheid "personeel", maar ook:
- het type materiaal (aanvalstmateriaal)
- de logistiek (veldhospitaals etc)

Poetin wil blijkbaar all-the-way gaan, ondanks zijn gewauwel voor de pers van de voorbije 3-5 maanden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Nogmaals, Rusland had eisen, maar deze werden onbespreekbaar geacht en als belachelijk weggelachen. Terwijl ze daar inderdaad met een gans leger aan de grens stonden. Je kunt erop gokken dat ze maar wat staan te bluffen en met de staart tussen de benen gaan terug trekken. Maar we zijn de beer blijven poken door onze steun uit te spreken, wapens te sturen en sancties te treffen ipv ze serieus te nemen. Welnu, de beer is aan het uithalen... En massiever dan ik verwacht had. Ze wilden Donbass, maar willen nu blijkbaar alle hoop wegnemen.

PS: de gaskraan zal nu wel snel dicht staan
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Poetin heeft niets te eisen, veel moeilijker dan dat is het niet.
Al zijn retoriek van de voorbije dagen, weken, maanden en jaren is praat voor de vaak. Gelukkig maar dat niemand inging op zijn strapatsen, want "zijn woord" is toch niets waard gebleken.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef:Poetin heeft niets te eisen, veel moeilijker dan dat is het niet.
Dat kun je willen. Ziehier het resultaat...
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Alsof Putin geen andere drogreden zou gevonden hebben, mocht het westen al zijn eisen ingewilligd hebben.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Fallschirmjaeger schreef:Alsof Putin geen andere drogreden zou gevonden hebben, mocht het westen al zijn eisen ingewilligd hebben.
Inderdaad, Poetin ging sowieso aanvallen, hij maakte zelfs fake video's om zijn militair optreden te verantwoorden.
En let op, eens hij Oekraïne heeft, is het helemaal niet zeker dat hij dan stopt.
De man lijkt het oude Sovjetrijk te willen herstellen.
De Baltische Staten gaan ook moeten opletten.

Een nachtmerrie scenario dat ook al weken de ronde doet is dat er een afspraak zou gemaakt zijn met China, dat terwijl het Westen zijn aandacht richt op Rusland, Taiwan zou kunnen veroveren.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

woutervh schreef:Nogmaals, Rusland had eisen, maar deze werden onbespreekbaar geacht en als belachelijk weggelachen.
als zijn speech juist vertaald is wil hij de nazi's uit Oekraïne verjagen en de bevolking beschermen.
Mag ik dat niet belachelijk noemen?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

woutervh schreef:
heist_175 schreef:Poetin heeft niets te eisen, veel moeilijker dan dat is het niet.
Dat kun je willen. Ziehier het resultaat...
Ongelooflijk hoe sommigen de openlijke aggressie van een potentaat verdedigen.
Dat Poetin zot is, dat hoeft de rest van de wereld nog niet te bewegen om alles leidzaam te ondergaan?
boulder schreef: Een nachtmerrie scenario dat ook al weken de ronde doet is dat er een afspraak zou gemaakt zijn met China, dat terwijl het Westen zijn aandacht richt op Rusland, Taiwan zou kunnen veroveren.
Of, zelfde nachtmerrie maar met andere keuzes: dat de US vol inzet op Taiwan en zo Europa en NATO aan z'n lot overlaat.
Dan spreken we hier binnenkort Russisch, eten we rodebietensoep en dansen we naar de pijpen van Poetin. De tijd dat het CST vergeleken werd met nazisme, zal dan snel voorbij zijn.

Ondertussen steunt Trump zijn "vriend" Poetin openlijk. Hoe zot kan je zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1027
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 21 keer

woutervh schreef:Nogmaals, Rusland had eisen, maar deze werden onbespreekbaar geacht en als belachelijk weggelachen. Terwijl ze daar inderdaad met een gans leger aan de grens stonden. Je kunt erop gokken dat ze maar wat staan te bluffen en met de staart tussen de benen gaan terug trekken. Maar we zijn de beer blijven poken door onze steun uit te spreken, wapens te sturen en sancties te treffen ipv ze serieus te nemen. Welnu, de beer is aan het uithalen... En massiever dan ik verwacht had. Ze wilden Donbass, maar willen nu blijkbaar alle hoop wegnemen.

PS: de gaskraan zal nu wel snel dicht staan
Dat krijg je ervan als westerse politici denken dat men aan de andere kant denkt zoals zijzelf: blablabla en zeker nooit de daad bij het woord voeren.
Maar het komt goed. Wilmes staat pal. :roll:
Onze defensie heeft niet eens het budget om hun mailverkeer draaiende te houden bij de eerste de beste proef"aanval".
Ik zal uit voorzorgsmaatregel mijn accu toch al maar van het internet halen en op lokale sturing overschakelen. :!:
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

De wolf heeft de smaak te pakken. Na een test in de Krim merkte hij dat noch Oekraïne, noch Europa of “het Westen” echt reageren. De weg ligt dus open voor meer en grotere prooien.
Hij als in Kiev een marionettenregering regering geïnstalleerd heeft kan hij zijn zinnen zetten op de volgende prooi.
De Baltische staten deden er goed aan om dadelijk aansluiting bij de EU en NATO te kiezen, maar als je de kaart van Europa bekijkt dan zie je dat ze de volgende prooi zijn. Ook daar wonen Russisch sprekenden en echte Russen. Als Poetin zich daar aan waagt dan gaat Europa pas echt een zwarte periode tegemoet. Dan zijn energieprijzen nog onze minste zorg.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”