Afrekening per maand: wanneer komt het er?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
https://www.demorgen.be/politiek/binnen ... ogle.be%2F
Iemand nog iets meer vernomen/gelezen over elke maand je verbruik te betalen ipv met voorschotfacturen te werken?
Iemand nog iets meer vernomen/gelezen over elke maand je verbruik te betalen ipv met voorschotfacturen te werken?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het is enkel van toepassing als je een digitale meter hebt, waar er nog niet al te veel van zijn, in vergelijking met het totaal aantal meters.
Daarenboven gaat het tot meer wanbetalingen leiden (lijden), want de hoge kost in de winter wordt nu gespreid doorheen het jaar. Met dat soort maandafrekeningen niet meer.
Ik zou er niet te hard op roepen .
Daarenboven gaat het tot meer wanbetalingen leiden (lijden), want de hoge kost in de winter wordt nu gespreid doorheen het jaar. Met dat soort maandafrekeningen niet meer.
Ik zou er niet te hard op roepen .
-
- Pro Member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 16 keer
Dat wordt leuk voor de gasrekening: in de zomer is dat bij velen heel weinig. In de winter dan torenhoge facturen. Wat voor drama's gaat dat dan niet veroorzaken?
Eén van de voordelen van voorschotfacturen is het feit dat je maandelijks toch hetzelfde bedrag betaalt toch? (los van evt. prijsstijgingen). Of mis ik iets?
edit: Heist_175 was me net voor
Eén van de voordelen van voorschotfacturen is het feit dat je maandelijks toch hetzelfde bedrag betaalt toch? (los van evt. prijsstijgingen). Of mis ik iets?
edit: Heist_175 was me net voor
Laatst gewijzigd door sdecoster 22 feb 2022, 15:57, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Volledig eens met Heist.
Ik begrijp het uiteindelijke doel niet eens.
Wanneer je je eigen budget niet kan beheren en de jaarkosten zelf niet kan spreiden over een jaar hoe ga je dan in de zomer, bij lagere facturen, een potje opzij kunnen zetten voor de veel hogere facturen in de winter?
Een consument die zijn eigen verbruik kent en zijn budget kan beheren maakt het niet uit hoe de voorschotten verspreid zijn in de tijd. Hij kan bijna perfect inschatten hoeveel de uiteindelijke afrekening zal bedragen en zich daar op voorbereiden.
Het zijn net diegenen die geen zicht hebben op hun rekeningen die het grootste voordeel hebben bij eventedig gespreide betalingen en dat zou men dan net gaan wijzigen?
Als consument moet je, onafhankelijk van de gebruikte methode, er alleen voor zorgen dat je voorschotten niet onevenredig hoog zijn tov het werkelijke verbruik en/of voor een gezonde leverancier kiezen.
Of je kan er als overheid beter voor kiezen een garantiefonds (zoals bij banken) op te richten zodat bij een plots verdwijnen van een leverancier te veel betaalde voorschotten aan de gedupeerden kunnen terug betaald worden.
Of, nog beter, dat de toezichthouder echt toezicht houdt op de stabiliteit van leveranciers en tijdig ingrijpt.
Dus weer echt een cosmetische ingreep die doet uitschijnen dat het een oplossing is maar er in feite geen is.
Ik begrijp het uiteindelijke doel niet eens.
Wanneer je je eigen budget niet kan beheren en de jaarkosten zelf niet kan spreiden over een jaar hoe ga je dan in de zomer, bij lagere facturen, een potje opzij kunnen zetten voor de veel hogere facturen in de winter?
Een consument die zijn eigen verbruik kent en zijn budget kan beheren maakt het niet uit hoe de voorschotten verspreid zijn in de tijd. Hij kan bijna perfect inschatten hoeveel de uiteindelijke afrekening zal bedragen en zich daar op voorbereiden.
Het zijn net diegenen die geen zicht hebben op hun rekeningen die het grootste voordeel hebben bij eventedig gespreide betalingen en dat zou men dan net gaan wijzigen?
Als consument moet je, onafhankelijk van de gebruikte methode, er alleen voor zorgen dat je voorschotten niet onevenredig hoog zijn tov het werkelijke verbruik en/of voor een gezonde leverancier kiezen.
Of je kan er als overheid beter voor kiezen een garantiefonds (zoals bij banken) op te richten zodat bij een plots verdwijnen van een leverancier te veel betaalde voorschotten aan de gedupeerden kunnen terug betaald worden.
Of, nog beter, dat de toezichthouder echt toezicht houdt op de stabiliteit van leveranciers en tijdig ingrijpt.
Dus weer echt een cosmetische ingreep die doet uitschijnen dat het een oplossing is maar er in feite geen is.
Laatst gewijzigd door ivob 22 feb 2022, 16:05, in totaal 1 gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Neen, inderdaad niets.
Maar het kan ook een (verplicht) meetpunt zijn.
Maandelijkse opname en zo het voorschot correcter aanpassen.
En niet met een heeeeeel natte vinger dat doen in de aard van we denken dat ....
En trouwens, wij betalen voor dat data-beheer, dus kan dat gerust opgedrongen worden aan de leveranciers.
Maar het kan ook een (verplicht) meetpunt zijn.
Maandelijkse opname en zo het voorschot correcter aanpassen.
En niet met een heeeeeel natte vinger dat doen in de aard van we denken dat ....
En trouwens, wij betalen voor dat data-beheer, dus kan dat gerust opgedrongen worden aan de leveranciers.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Wij betalen voor databeheer aan Fluvius.
Niet aan de leveranciers. Deze innen dit alleen en moeten dit gewoon doorstorten. Idem met alle andere bedragen die ze innen en geen deel uitmaken van de component energie.
Leveranciers lezen ook je meter niet uit. Ze krijgen deze info gewoon, meestal met (ruime) vertraging, doorgespeeld van de netbeheerder.
Bij een jaarafrekening is er voor uitwisseling meterstanden netbeheerder/leverancier meestal - ook bij digitale meters - al een achterstand van weken. Laat staan dat ze dit iedere maand op tijd voor elkaar zouden krijgen.
Niet aan de leveranciers. Deze innen dit alleen en moeten dit gewoon doorstorten. Idem met alle andere bedragen die ze innen en geen deel uitmaken van de component energie.
Leveranciers lezen ook je meter niet uit. Ze krijgen deze info gewoon, meestal met (ruime) vertraging, doorgespeeld van de netbeheerder.
Bij een jaarafrekening is er voor uitwisseling meterstanden netbeheerder/leverancier meestal - ook bij digitale meters - al een achterstand van weken. Laat staan dat ze dit iedere maand op tijd voor elkaar zouden krijgen.
Laatst gewijzigd door ivob 22 feb 2022, 16:09, in totaal 1 gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Jamaar, dat weet ik wel.
Dat wil ook zeggen dat wij betalen, Fluffie dat kan aanleveren aan de leveranciers zonder kost.
En dat de leveranciers daar iets mee kunnen/moeten doen.
Hoe verklaar je anders dat speciale tarief van Engie?
Dat kan niet zonder dat die data doorkomt.
Vertraging, dat is zoals de versterking van het net
Dat wil ook zeggen dat wij betalen, Fluffie dat kan aanleveren aan de leveranciers zonder kost.
En dat de leveranciers daar iets mee kunnen/moeten doen.
Hoe verklaar je anders dat speciale tarief van Engie?
Dat kan niet zonder dat die data doorkomt.
Vertraging, dat is zoals de versterking van het net
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Als het al tijdig zou doorgegeven worden (wat technisch alleen mogelijk is bij een digitale meter waar vanuit de consument ook al veel weerstand tegen is) zal je leverancier dat ook nog moeten verwerken. Dat moet dan wel gratis? Ze gaan het, indien het van moetens is, gewoon verrekenen in je factuur. Een energieleverancier is een commerciële ondernemeing, geen liefdadigheidsinstelling.
En nogmaals, je energieleverancier heeft niets te maken met het netwerk.
En nogmaals, je energieleverancier heeft niets te maken met het netwerk.
Laatst gewijzigd door ivob 22 feb 2022, 16:15, in totaal 1 gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Als je een slimme meter hebt en je geeft Engie toestemming om deze gegevens bij Fluvius op te vragen dan kan je in de app per dag en maand opvolgen wat ze je gekost heeft met je huidige contract en je voorschot meteen aanpassen (vanzelf doen ze dat niet. Ze geven wel het advies in de app als het de foute kant opgaat).svermassen schreef:Maandelijkse opname en zo het voorschot correcter aanpassen.
En niet met een heeeeeel natte vinger dat doen in de aard van we denken dat ....
Zonet bij Eneco mijn meterstand voor gas proberen ingeven om tussentijds te zien of ik men bedrag moet aanpassen. Jammer maar helaas, met een slimme meter kan je geen gebruik meer maken van hun Energy Monitor... Dus geen idee voor mijn voorschotbedrag
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Afhankelijk van wanneer je klant wordt gaat de leverancier die bedragen wel enkele maanden pre-financieren (als je in de winter klant wordt en dus te weinig betaalt) of ga jij de leverancier een lening geven (als je in de zomer klant wordt en dus te veel betaalt). Aan die pre-financiering zit ook een kost en die zou in principe kunnen wegvallen.cadsite schreef:Ik zie dat er nooit van komen.
Voor dezelfde reden als heist. Er gaan maandfacturen zijn in de winter van €500 & meer.
Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om de leverancier nog altijd te laten pre-financieren en met dat geld dat je pas in de zomer moet bijpassen een gokje op de beurs te wagen
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik stel voor dat je even je bubbel verlaat en een gesprek aangaat met mensen die amper tot niet rondkomen.SpecialK schreef:Afhankelijk van wanneer je klant wordt gaat de leverancier die bedragen wel enkele maanden pre-financieren (als je in de winter klant wordt en dus te weinig betaalt) of ga jij de leverancier een lening geven (als je in de zomer klant wordt en dus te veel betaalt). Aan die pre-financiering zit ook een kost en die zou in principe kunnen wegvallen.
Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om de leverancier nog altijd te laten pre-financieren en met dat geld dat je pas in de zomer moet bijpassen een gokje op de beurs te wagen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Maar je kan je verbruik toch zelf opvolgen. Met een digitale meter zelfs tot in detail. Er is dus geen sprake van natte vinger werk.svermassen schreef: Maandelijkse opname en zo het voorschot correcter aanpassen.
En niet met een heeeeeel natte vinger dat doen in de aard van we denken dat ....
Wanneer je dan tot de vaststelling komt dat de geïnde voorschotten in verhouding tot je verbruik te hoog zijn neem je gewoon contact op met je leverancier en je laat deze voorschotten verlagen en aanpassen aan de actuele toestand.
En wanneer je een leverancier koos die geen empathie heeft met zijn klanten heb je de keuze het beleid van je leverancier slaafs te volgen (en te betalen) of een leverancier te kiezen die wel begrip heeft voor jouw actuele verbruik (dat je met een digitale meter heel gemakkelijk kan bewijzen).
Wanneer je niet akkoord bent met een bestaande situaite neem je beter zelf het heft in handen dan te hopen dat een ander het voor je gaat oplossen.
Het zijn net deze mensen die geen enkel voordeel hebben bij maandafrekeningen.cadsite schreef:Ik stel voor dat je even je bubbel verlaat en een gesprek aangaat met mensen die amper tot niet rondkomen.
Het probleem is niet hoe de voorschotten worden aangerekend of afgerekend maar dat in sommige gevallen de voorschotten niet (meer) in verhouding zijn tot het verbruik.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ze kunnen ook het scheve principe van diftar toepassen he, er moet minimaal X euro op je, excuseer onze rekening staan of we doen niks meer voor u.
Dus prepaid electriciteit.
J.
Dus prepaid electriciteit.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- svermassen
- Elite Poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Ja, natuurlijk. Ik kan dat. Jij kan dat. En de meesten op dit forum.ivob schreef: Maar je kan je verbruik toch zelf opvolgen. Met een digitale meter zelfs tot in detail. Er is dus geen sprake van natte vinger werk.
Wanneer je dan tot de vaststelling komt dat de geïnde voorschotten in verhouding tot je verbruik te hoog zijn neem je gewoon contact op met je leverancier en je laat deze voorschotten verlagen en aanpassen aan de actuele toestand.
En wanneer je een leverancier koos die geen empathie heeft met zijn klanten heb je de keuze het beleid van je leverancier slaafs te volgen (en te betalen) of een leverancier te kiezen die wel begrip heeft voor jouw actuele verbruik (dat je met een digitale meter heel gemakkelijk kan bewijzen).
Wanneer je niet akkoord bent met een bestaande situaite neem je beter zelf het heft in handen dan te hopen dat een ander het voor je gaat oplossen.
Maar er zijn mensen genoeg die dat niet kunnen.
Ik moet dat aan onze pa ook niet vragen.
Mails dat lukt nog.
Het zijn vooral die personen die nadeel hebben aan die "voorschotaffaires"
Die hebben misschien wel boodschap aan wat automatisatie.
Waarna je nog kan kiezen om het aan te passen.
En inderdaad, maandafrekeningen heeft geen zin.
Want dan ga je nog een groter deel in de armoede duwen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Volledig mee eens.
Maar net de onmondige mensen en mensen die moeite hebben om facturen te betalen hebben geen enkel voordeel bij een maandafrekening.
Ze gaan maanden krijgen waarbij ze nauwelijks iets moeten betalen en maanden dat de facturen extreem hoog zijn.
Wij hebben daar zicht op en kunnen zelf - desnoods via onze spaarrekening - die verschillen tegen de eindafrekening spreiden. De mensen naar waar je verwijst juist niet.
Gelijkmatig gespreide voorschotten zijn dus net in hun voordeel.
Maandfacturen zijn voor deze mensen dus geen oplossing maar wel de leveranciers verplichten zich aan hun afspraken te houden en voorschotten niet ongevraagd verhogen. En als dit gerechtvaardigd is het met een voor de klant onderbouwde berekeningen en niet op basis van de nodige cashflow van een leverancier. En dat laatste kan je nu net niet automatiseren. Dat vraagt een goede leverancier-klantrelatie.
Maar net de onmondige mensen en mensen die moeite hebben om facturen te betalen hebben geen enkel voordeel bij een maandafrekening.
Ze gaan maanden krijgen waarbij ze nauwelijks iets moeten betalen en maanden dat de facturen extreem hoog zijn.
Wij hebben daar zicht op en kunnen zelf - desnoods via onze spaarrekening - die verschillen tegen de eindafrekening spreiden. De mensen naar waar je verwijst juist niet.
Gelijkmatig gespreide voorschotten zijn dus net in hun voordeel.
Maandfacturen zijn voor deze mensen dus geen oplossing maar wel de leveranciers verplichten zich aan hun afspraken te houden en voorschotten niet ongevraagd verhogen. En als dit gerechtvaardigd is het met een voor de klant onderbouwde berekeningen en niet op basis van de nodige cashflow van een leverancier. En dat laatste kan je nu net niet automatiseren. Dat vraagt een goede leverancier-klantrelatie.
Laatst gewijzigd door ivob 22 feb 2022, 16:50, in totaal 1 gewijzigd.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Ik lees hier veel dat het geen nut heeft om maandelijks een afrekening te krijgen. Alles hangt natuurlijk af van de situatie en ik vind dat dit een opt-in systeem moet zijn.
De grootste voordelen van een maandelijkse afrekening zijn voor mij wel veelzijdig voor beide partijen:
1. Mensen zien meer de evoluties in de prijzen (uiteraard voor de variabele contracten)
2. De energieleverancier speelt geen bank meer en kan per maand perdiodes afronden ipv per jaar
3. Als klant is er geen risico meer wanneer spelers failliet gaan en je dus je voorschotten dreigt kwijt te raken
Ik persoonlijk, en ik denk de meesten hier, kunnen wel om met budgetten en sta wel echt te wachten tot ik per maand mijn effectieve verbruik kan afrekenen.
De grootste voordelen van een maandelijkse afrekening zijn voor mij wel veelzijdig voor beide partijen:
1. Mensen zien meer de evoluties in de prijzen (uiteraard voor de variabele contracten)
2. De energieleverancier speelt geen bank meer en kan per maand perdiodes afronden ipv per jaar
3. Als klant is er geen risico meer wanneer spelers failliet gaan en je dus je voorschotten dreigt kwijt te raken
Ik persoonlijk, en ik denk de meesten hier, kunnen wel om met budgetten en sta wel echt te wachten tot ik per maand mijn effectieve verbruik kan afrekenen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
In het laatste geval, mondig genoeg en een gezond eigen budgetbeheer, mag er dan ook geen enkel probleem zijn om je voorschotten te doen aanpassen aan je actueel verbruik. Dan heb je de facto al min of meer maandelijks een opvolging van verbruik en voorschotten. En dan loop je als klant bij een faillissement ook geen risico (in dat geval kunnen voorschotten via domiciliëring tot 8 weken na opvraging nog steeds zonder bewijs door de klant via de bank teruggevorderd worden) .
Dat een leverancier eventueel voor de klant een tijdje bank speelt daar zullen er weinig een probleem mee hebben.
Dat een leverancier eventueel voor de klant een tijdje bank speelt daar zullen er weinig een probleem mee hebben.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik heb zelf een variabel contract, en mijn frustratie is toch echt wel dat ik totaal geen zicht heb hoe mijn verbruik en dus kost maand na maand evolueert richting eindafrekening. Ik houd weliswaar al jaren mijn verbruik van elektriciteit, gas en water bij op maandelijkse basis (is al een reflex om de ochtend van de 1ste van de maand mijn meterstanden te noteren), maar ik kan dat totaal niet koppelen aan een kostprijs, want a) ik kan nergens checken hoeveel de eenheidsprijs op dat moment bedraagt, en b) de leverancier kent die verbruikscijfers sowieso niet want geen slimme meter.
Ik word dus eigenlijk aangerekend volgens een combinatie van een jaarlijks verdelingsprofiel van mijn totaal verbruik over het jaar, en de courante maandprijs van de energie. Geen van beide (profiel en maandprijs) ken ik, en ik fiets dus compleet in het donker voor wat betreft mijn energiekosten. Enige dat ik weet is mijn voorschot. Ik zie wel dat ik op de site van Eneco kan kijken wat zij voorstellen qua voorschot, en heb al gezien dat dat maand na maand verschilt, dus wellicht op basis van de prijzen in de maand, maar of ze dan bvb ook al rekening houden met mijn reeds betaalde voorschotten, geen idee.
Trouwens, ivm reeds betaalde voorschotten, vraag ik me nog altijd af hoe die BTW verlaging er nu gaat uitzien. Iemand opperde hier ook terecht het idee van in die maanden van BTW-verlaging immers je voorschotten te verhogen, zodat je eigenlijk op een groter deel van je eindafrekening verlaging van BTW hebt. Maar het was paar weken geleden nog niet duidelijk hoe ze die BTW verlaging zouden implementeren, en dus of dat truukje zou werken, en sindsdien hebben we er niets meer van gehoord.
Ik word dus eigenlijk aangerekend volgens een combinatie van een jaarlijks verdelingsprofiel van mijn totaal verbruik over het jaar, en de courante maandprijs van de energie. Geen van beide (profiel en maandprijs) ken ik, en ik fiets dus compleet in het donker voor wat betreft mijn energiekosten. Enige dat ik weet is mijn voorschot. Ik zie wel dat ik op de site van Eneco kan kijken wat zij voorstellen qua voorschot, en heb al gezien dat dat maand na maand verschilt, dus wellicht op basis van de prijzen in de maand, maar of ze dan bvb ook al rekening houden met mijn reeds betaalde voorschotten, geen idee.
Trouwens, ivm reeds betaalde voorschotten, vraag ik me nog altijd af hoe die BTW verlaging er nu gaat uitzien. Iemand opperde hier ook terecht het idee van in die maanden van BTW-verlaging immers je voorschotten te verhogen, zodat je eigenlijk op een groter deel van je eindafrekening verlaging van BTW hebt. Maar het was paar weken geleden nog niet duidelijk hoe ze die BTW verlaging zouden implementeren, en dus of dat truukje zou werken, en sindsdien hebben we er niets meer van gehoord.
-
- Elite Poster
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
De meeste mensen nemen zich de moeite niet omdat het te moeilijk is.
Maar als je elke maand je meters opneemt kan je evengoed de kost berekenen. Den index startdatum en verbruik ken je. Eneco heeft dat volledig uitgeschreven voor de klant die zelf wil rekenen onder indexatie
Maar als je elke maand je meters opneemt kan je evengoed de kost berekenen. Den index startdatum en verbruik ken je. Eneco heeft dat volledig uitgeschreven voor de klant die zelf wil rekenen onder indexatie
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Met een klassieke meter moet je toch eigenlijk al je volledige (toekomstige) jaarverbruik kennen om te weten hoeveel de leverancier op het einde van het jaar zal gokken dat jij deze maand verbruikt hebt?9livesuni schreef: Maar als je elke maand je meters opneemt kan je evengoed de kost berekenen. Den index startdatum en verbruik ken je. Eneco heeft dat volledig uitgeschreven voor de klant die zelf wil rekenen onder indexatie
Als ik de ganse maand februari op reis ben, denkt mijn leverancier nog altijd dat ik er die maand pakweg 11% van mijn jaarverbruik heb doorgejaagd. En ze gaan nooit weten dat dat niet klopt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Wanneer je maandelijks wenst te factureren kan dat sowieso alleen maar met een digitale meter.9livesuni schreef:De meeste mensen nemen zich de moeite niet omdat het te moeilijk is.
Je kan de dag/maand/weekstand van je DM online op de site van Fluvius controleren.
Wanneer je het verbruik/kostprijs in real time wenst te zien kan dat met een toestel van een 30 € en een app op je pc/tablet/phone.
Wanneer je dus een klein beetje moeite doet is daar dus helemaal niets moeilijk aan. En al zeker niet voor mensen die toch al regelmatig online zijn.
Voor mensen die dat, om wat voor reden ook, allemaal niet willen opvolgen zal een maandelijkse afrekening het leven ook niet vereenvoudigen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Pro Member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 35 keer
Ik zie dit momenteel nog in de Engie Smart app.
Zou wel graag weten met welk toestel van 30€ en app je dit kan volgen ?
Zou wel graag weten met welk toestel van 30€ en app je dit kan volgen ?
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ik ken er nochtans genoeg waar ik dat niet aan zal uit gelegd krijgen, ook niet het activeren van de P1 poort (waarom staat die default zelfs dicht?). We zitten hier op een IT gerelateerd forum, maar onderschat het aantal mensen niet die al panikeert als er een icoontje van kleur veranderd op hun gsm of pc.ivob schreef:Wanneer je dus een klein beetje moeite doet is daar dus helemaal niets moeilijk aan. En al zeker niet voor mensen die toch al regelmatig online zijn.
Zelfs de gewone metersstand aflezen is niet meer gewoon het getal aflezen, hij loopt codes 1.8.1, 1.8.2, 2.8.1 en 2.8.2 af, wil je totalen moet je op een knop drukken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Daar ging dan juist de discussie over: dat het voor deze mensen geen meerwaarde is om elke maand een afrekening te krijgen.
Voor wie er geen problemen zijn om dat allemaal op te volgen en te controleren maakt het in se niet uit of er een maandelijkse of jaarlijkse afrekening is.
Die groep weet sowieso wat hen te wachten staat en kan in functie daarvan dan ook zonder iedere maand bij het handje genomen te worden zijn budget beheren.
Wat betreft het als klant moeten aanvragen de P1 poort te activeren geef ik je gelijk. Dat is een overbodige tussenstap.
Net zoals zo'n P1 wifi dongle van een paar euro ook wel standaard aanwezig mocht zijn op een "slimme meter".
Dan was het onderhoud van hun trage website ook ineens overbodig.
Voor wie er geen problemen zijn om dat allemaal op te volgen en te controleren maakt het in se niet uit of er een maandelijkse of jaarlijkse afrekening is.
Die groep weet sowieso wat hen te wachten staat en kan in functie daarvan dan ook zonder iedere maand bij het handje genomen te worden zijn budget beheren.
Wat betreft het als klant moeten aanvragen de P1 poort te activeren geef ik je gelijk. Dat is een overbodige tussenstap.
Net zoals zo'n P1 wifi dongle van een paar euro ook wel standaard aanwezig mocht zijn op een "slimme meter".
Dan was het onderhoud van hun trage website ook ineens overbodig.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Het punt specialK is dat het met een kleine inspanning mogelijk is om je kost na te rekenen of een inschatting te maken. De gebruiksprofielen zijn ook niet echt staatsgeheimen hoor.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Het onderwerp van dit topic is "Afrekening per maand...."
Er kan alleen juist afgerekend worden per maand, als men dat al zou willen uitvoeren, voor huisgezinnen met een digitale meter.
Voor al diegenen met een analoge meter zal het - bij een maandelijkse factuur - sowieso een schattng blijven en dus in se niet veel verschillen van de huidige voorschotfacturen.
Op een paar uitzonderingen na is het ook echt niet moeilijk om periodiek zelf je meterstanden - digitaal en analoog - op te volgen. In de praktijk zal het eerder een gebrek aan interesse zijn dan aan niet kunnen. Een gebrek aan interesse ga je met geen enkele meetmethode kunnen oplossen.
Afrekenen per maand kan praktisch alleen wanneer ieder huishouden over een digitale meter beschikt. Anders gaan de leveranciers ook nog eens met verschillende afrekenmethodes moeten gaan werken afhankelijk van het soort meter dat er bij hun klanten staat. Kan je iedere klant ook nog eens laten kiezen welk soort afrekening hun willen krijgen.
Soit, mij maakt het in de praktijk echt niet uit of ze per maand, kwartaal of jaar gaan afrekenen.
Ik vind dat Heist alleen een goed punt had. Er gaan er bij een maandfactuur toch een paar verschieten als ze in de winter hun maandafrekening krijgen.
En voor zij die nu ook al weten wat hun verbruik is en hun geld kunnen beheren maakt het niet echt iets uit.
Er kan alleen juist afgerekend worden per maand, als men dat al zou willen uitvoeren, voor huisgezinnen met een digitale meter.
Voor al diegenen met een analoge meter zal het - bij een maandelijkse factuur - sowieso een schattng blijven en dus in se niet veel verschillen van de huidige voorschotfacturen.
Op een paar uitzonderingen na is het ook echt niet moeilijk om periodiek zelf je meterstanden - digitaal en analoog - op te volgen. In de praktijk zal het eerder een gebrek aan interesse zijn dan aan niet kunnen. Een gebrek aan interesse ga je met geen enkele meetmethode kunnen oplossen.
Afrekenen per maand kan praktisch alleen wanneer ieder huishouden over een digitale meter beschikt. Anders gaan de leveranciers ook nog eens met verschillende afrekenmethodes moeten gaan werken afhankelijk van het soort meter dat er bij hun klanten staat. Kan je iedere klant ook nog eens laten kiezen welk soort afrekening hun willen krijgen.
Soit, mij maakt het in de praktijk echt niet uit of ze per maand, kwartaal of jaar gaan afrekenen.
Ik vind dat Heist alleen een goed punt had. Er gaan er bij een maandfactuur toch een paar verschieten als ze in de winter hun maandafrekening krijgen.
En voor zij die nu ook al weten wat hun verbruik is en hun geld kunnen beheren maakt het niet echt iets uit.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De mensen die met stookolie verwarmen moeten toch ook voor (en dikwijls nog eens tijdens) de winter hun voorraad kopen?ivob schreef:Ik vind dat Heist alleen een goed punt had. Er gaan er bij een maandfactuur toch een paar verschieten als ze in de winter hun maandafrekening krijgen.
En voor zij die nu ook al weten wat hun verbruik is en hun geld kunnen beheren maakt het niet echt iets uit.
Die hebben ook geen maandelijks afbetalingsplan?
Of die met pellets verwarmen? Die moeten ook geen zakjes pellets kopen in de zomer ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
In Lauwe heb je een mazoutpomp.philippe_d schreef:De mensen die met stookolie verwarmen moeten toch ook voor (en dikwijls nog eens tijdens) de winter hun voorraad kopen?
Die hebben ook geen maandelijks afbetalingsplan?
Of die met pellets verwarmen? Die moeten ook geen zakjes pellets kopen in de zomer ...
Je wilt niet weten hoeveel mensen daar met hun bidons mazout staan te tanken. Er zijn veel mensen die de vaak minimale afname van 500 of 1.000l niet in 1 keer kunnen betalen, dus wekelijks hun bidons gaan vullen.
Pellets idem, waarom denk je dat ze die zakken in de supermarkt verkopen? Dat is echt niet omdat het zo handig is om wekelijks een paar zakken in je koffer te draaien hoor.
Los daarvan, een pallet pellets kost nu ook niet zo veel als 1.000 liter mazout. Ik heb gisteren 960kg briketten (1 pallet) laten leveren, dat was €316,80.
Enne, mazout kan je dus wel (zoals alles) gewoon op afbetaling kopen.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Dit is vast geen mazout maar gasolie, beter gekend als rode diesel.cadsite schreef:In Lauwe heb je een mazoutpomp.
Je wilt niet weten hoeveel mensen daar met hun bidons mazout staan te tanken. Er zijn veel mensen die de vaak minimale afname van 500 of 1.000l
Geschikt voor verbrandingsmotoren met een gecontroleerd cetaangetal binnen grenzen.
In tegenstelling tot stookolie waar dit niet belangrijk is en dus een lagere kwaliteit mag zijn.
Denk aan warmtekanonnen, Bobcat's, ... of natuurlijk ander gesjoemel om in de wagen te gieten.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Petroleum is nog iets anders hé.
Is eigenlijk Lampolie type C
Ook genoeg marktkramers of schuren die tijdelijk verwarmd worden zo.
Is eigenlijk Lampolie type C
Ook genoeg marktkramers of schuren die tijdelijk verwarmd worden zo.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Die hebben, buiten de eigen spaarrekening, inderdaad geen maandelijks afbetalingsplan via de leverancier maar juist wel een eigen budgetbeheer. Uit noodzaak. Zij houden dus beter ook maandelijks een potje opzij om die aankoop te financieren.philippe_d schreef: De mensen die met stookolie verwarmen moeten toch ook voor (en dikwijls nog eens tijdens) de winter hun voorraad kopen?
Die hebben ook geen maandelijks afbetalingsplan?
Of die met pellets verwarmen? Die moeten ook geen zakjes pellets kopen in de zomer ...
Die kopen effectief aan volgens beschikbaar budget. Geen bijeengespaard budget is geen mazout en geen pellets.
Ze dienen bovendien ook een vrij goed zicht te hebben op eigen verbruik en beter ook de toekomstige prijsevoluties kunnen inschatten want ze kopen, zeker voor stookolie, in voor de toekomst. Toch als ze een goede prijs willen bekomen.
Pellets zou je nog zakje per zakje, volgens beschikbaar budget, kunnen inkopen (met daar aangekoppeld hogere eenheidsprijzen).
En mazout koop je meestal ook beter in wanneer er geen vraag naar is (dus in de zomer) dan wanneer de nood het hoogst is.
Nogmaals, ik heb niets tegen een maandelijks afbetalingsplan noch tegen directe afrekening.
ik zeg alleen dat wie nu pleit tegen voor een maandelijkse afrekening er dan wel degelijk rekening mee moet houden dat hun tijdens bepaalde periodes van het jaar een veel hogere afrekening zullen krijgen dan met een over het jaar gespreide rekening.
Voor iedere afrekenmethode heb je pro's en contra's.
Wie eigen budget kan beheren en zicht heeft op eigen verbruik maakt het in principe niet uit hoe de afrekening gebeurt.
Wie niet in deze categorie zit denkt beter eens twee keer na welke afrekeningsmethode voor hun het beste uitkomt.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Premium Member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 29 keer
Jongens toch, je leest hier weer wat. Allemaal klagers dat dit voor de armen onmogelijk is om wat geld op zij te zetten in de zomermaanden, om in de wintermaanden de hogere factuur te betalen. Terwijl ze dit nu ook gewoon al doen hé, gewoon gedwongen door de energieleverancier.
En dan het andere uiterste: doen alsof je als klant gemakkelijk zelf je factuur per maand kan berekenen, dit is supercomplex: je moet de load balancing profiles opzoeken, je moet de formules van de variabele pricing uitzoeken, dat is niet te doen voor de mensen.
Ik zou een maandelijkse factuur fantastisch vinden: eindelijk eens inzicht wat het verbruik per maand is, en wat de kostprijs per maand was. Nu tast ik volledig in het duister. Theoretisch kan ik dat inderdaad wel allemaal uitzoeken, maar het is allerminst praktisch.
En dan het andere uiterste: doen alsof je als klant gemakkelijk zelf je factuur per maand kan berekenen, dit is supercomplex: je moet de load balancing profiles opzoeken, je moet de formules van de variabele pricing uitzoeken, dat is niet te doen voor de mensen.
Ik zou een maandelijkse factuur fantastisch vinden: eindelijk eens inzicht wat het verbruik per maand is, en wat de kostprijs per maand was. Nu tast ik volledig in het duister. Theoretisch kan ik dat inderdaad wel allemaal uitzoeken, maar het is allerminst praktisch.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card
-
- Elite Poster
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 13 keer
Ik spreek puur voor mezelf, maar ik heb liever de afvlakking van een jaarfaktuur met maandelijkse voorschotten.
Het budget is gemakkelijk in te schatten, in de zomer betaal je iets te veel en in de winter iets te weinig.
Ik hou mijn meterstanden bij via energieid, dus ik weet perfekt hoeveel ik verbruikt heb in welke maand.
Neem daarbij nog een vast contract en je kunt de kostprijs ook berekenen.
Maar inderdaad, ik spreek puur voor mezelf.
Het budget is gemakkelijk in te schatten, in de zomer betaal je iets te veel en in de winter iets te weinig.
Ik hou mijn meterstanden bij via energieid, dus ik weet perfekt hoeveel ik verbruikt heb in welke maand.
Neem daarbij nog een vast contract en je kunt de kostprijs ook berekenen.
Maar inderdaad, ik spreek puur voor mezelf.
-
- Premium Member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 29 keer
Niet akkoord. Ik ben zeer goed op de hoogte van alles, en ik kan niet met enige betrouwbaarheid mijn factuur berekenen. De tariefstructuur van energie in Belgie is enorm ontransparant, er komen van alle kosten bij bovenop het energietarief van je leverancier; (en de kost van mijn energieleverancier kan ik met variabele tarieven al zeker niet uitrekenen)warpozio2 schreef: Neem daarbij nog een vast contract en je kunt de kostprijs ook berekenen.
Ik heb geen enkel idee wat "warmte'" mij kost in december vs. augustus
Je maakt trouwens ook een denkfout: het verbruik wat je betaalt per maand is niet jouw werkelijk verbruik, maar een theoretisch verbruik obv de algemene populatie. Om maar te tonen dat het complexer is dan je denkt.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card