Televisie aansluiting

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Mensen,

Hier een berichtje van een bijna-belg.

In september een huisje gekocht in Belgie. In januari gaan we ook verhuizen. Daarom ben ik nu bezig om de verschillende breedband aanbieders eens met elkaar te vergelijken. Vooral het begin hierin was moeilijk omdat je geen idee hebt waar te beginnen. Gelukkig kwam ik op userbase uit en weet ik daar nu wel het e.e.a. vanaf.

Nu kreeg ik gister een rekening in de bus van "interelectra" als ik het me goed herinner en dat ging over een televisie aansluiting. Nu weet ik daar nog helemaal niks vanaf. Zou iemand van jullie mij een duwtje in de richting kunnen geven?

Bijv:
- Welke mogelijkheden zijn er? (kabel, schotel, etc)
- Welke aanbieders zijn er, en wat zijn de voor / nadelen
- Sites met nuttige info hierover

Alvast bedankt voor alle replies...
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

eerst en vooral: welkom in Vlaanderen :wink:

je doet er goed aan om hier te komen informeren over de verschillende mogelijkheden op vlak van televisie en internet.

Ik zie dat je in Limburg woont, namelijk in Lommel. Dan kan het kloppen dat je een factuur kreeg van Interelectra, dat is de kabeldistributiemaatschappij in Limburg. Ikzelf heb er ervaring mee, omdat mijn vriendin in Limburg woont.
Je hebt geluk dat je bij Interelektra zit, want bijna de rest van Vlaanderen is ingepalmt door Telenet op vlak van kabel tv.
Vergelijking tussen Interelektra en Telenet: Interelektra biedt 41 zenders aan en kost 127, 38 euro per jaar.
Telenet kost € 148,68 per jaar voor 16 kanalen minder (25 in totaal).
Je kan ook opteren voor Belgacom TV: dan kijk je via het DSL netwerk, en kan je je abonnement bij Interelektra opzeggen.
Maar omdat in mijn ogen Interelektra het beste aanbiedt van de 3, zit je goed, en moet je blijven waar je bent :wink:
Sateliet tv is in Vlaanderen niet zo enorm populair, en de mogelijkheden zijn beperkt. Topic hierover: http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=8982
Wil je digitale tv, dan kan je ook terecht bij je kabelmaatschappij: http://www.interelectra.be/

Nu internet: Wat zijn ten eerste je eisen op vlak van internet? Moet het snel zijn, moet het limietloos zijn, kabel of adsl? Is er momenteel al een telefoonlijn aanwezig in je nieuwe huis? Zoja, van wie: Telenet of Belgacom?
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Bedankt voor de uitgebreide reply :thumbs: .

Ik denk dat ik het voorlopig maar gewoon bij interelectra houd. Gezien de kosten en het aantal kanalen wat ik kan ontvangen zit ik dan gewoon goed.

Nog wel een vraagje, ik ben gewend geraakt aan de zenders die we nu hebben en dan met name het volgende rijtje, welke hiervan zijn er ook via de kabel te ontvangen?

NED1
NED2
NED3
RTL4
RTL5
SBS6
RTL7
Net5
Veronica
Talpa
TMF
Discovery
NGC

We hebben nu een schotel (waar geen talpa discovery en NGC op beschikbaar is). Kan ik die straks gewoon meenemen? Dat zou verder los moeten staan van de kabel, voor zover ik weet tenminste. Schotel is eigendom, abonnement loopt met canal digitaal, volgens mij moet dat net over de grens ook functioneren.

Tja en dan internet...

(zucht)

ik heb een aantal jaren geleden een vaste verbinding gehad via Chello (upc). Sindsdien heb ik zelf geen vaste verbinding meer gehad (buitengebied, geen kabel geen adsl, schotel-internet te duur, vandaar ook de vraag over televisie via de schotel. Nu maak ik gebruik van de verbinding op het werk, 2Mb SDSL.

Ik wil het volgende thuis gaan draaien:
- CS 1.5 private server
- FTP server (voor testdoeleinden)
- Mailserver (voor eigen gebruik en testdoeleinden)
- Dedicated download pc :oops:
- Van buitenaf in kunnen loggen via VPN
- mischien nog een webservertje

Hiervoor had ik een routertje in gedachten: opvolger van de draytek 2600vg. Dit vanwege de ingebouwde VPN server en QoS.
http://www.draytek.nl/pages/producten/2 ... /specs.htm

Verbinding heb ik zelf zitten kijken naar een RealDSL abotje, vanwege het vaste ip adres, FUP en upload van 512. Verder ook nog gekeken naar Tele2 all in, alleen daar staat niks genoemd over vast ip en dan zit ik met een "Box" ook weet ik niet hoe het zit met port blocking door de provider. Mocht uiteindelijk real en tele2 afvallen heb ik nog een goede tip gekregen van prodata ( :thumbs: daarvoor).

Dus de internet aansluiting komt wel goed denk ik :-D Ik weet alleen nog niet wat voor telefoon aansluiting ik heb liggen, het is een ouder huis dus ik verwacht dat er wel een belgacom lijntje zal liggen.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Hi,
Voor je schotelantenne dat kan geen probleem zijn.
Vooropgesteld er staan geen bomen of gebouwen in de weg. (vrij zicht dus)

Bij Astra is dat ca. 19° oost t.o.v. de richting zuid.

Op welke Satelliet was je parabool in Nederland uitgericht? linkje.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 22 nov 2005, 16:31, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
svenska
Elite Poster
Elite Poster

mr_willes schreef:Bedankt voor de uitgebreide reply :thumbs: .

Nog wel een vraagje, ik ben gewend geraakt aan de zenders die we nu hebben en dan met name het volgende rijtje, welke hiervan zijn er ook via de kabel te ontvangen?
NED1 -> ja
NED2 -> ja
NED3 -> ja
RTL4 -> neen
RTL5 -> neen
SBS6 -> neen
RTL7 -> neen
Net5 -> neen
Veronica -> neen
Talpa -> neen
TMF -> ja (TMF Vlaanderen)
Discovery -> neen
NGC -> neen
We hebben nu een schotel (waar geen talpa discovery en NGC op beschikbaar is). Kan ik die straks gewoon meenemen? Dat zou verder los moeten staan van de kabel, voor zover ik weet tenminste. Schotel is eigendom, abonnement loopt met canal digitaal, volgens mij moet dat net over de grens ook functioneren.
Is het niet zo, dat je voor Canal Digitaal Nederland, op een adres in Nederland moet wonen?

EDIT: Even opgezocht:
www.oslink.org schreef: Wat ook zeer belangrijk is, is de vraag of het mogelijk is om aan een geschikte smartcard te komen voor de zender die je wilt gaan zien. Het is bijvoorbeeld in België niet mogelijk om een Nederlands abonnement af te sluiten ('een rechten kwestie', aldus Canal Digitaal) en zo kun je in Nederland ook géén abonnement op het franse pakket van Canal Digital afsluiten, om dezelfde reden. Ook hier weer, geeft het blad 'Hopper Guide' een belangrijk stuk informatie met betrekking tot de codering en als je echt een bepaald pakket wilt zien, is het raadzaam om contact op te nemen met ons, of met de provider (bijv. via internet) om te vragen of het mogelijk is dit pakket te zien.
http://www.oslink.org/index.htm?wat_wil ... zien.htm&2
Laatst gewijzigd door svenska 22 nov 2005, 16:36, in totaal 1 gewijzigd.
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Is het niet zo, dat je voor Canal Digitaal Nederland, op een adres in Nederland moet wonen?
Factuur adres in nederland moet (evt m.b.v van familie) nog wel te doen zijn. Zal ook wel eens navragen bij Canal Digitaal.

Dus op de kabel zit alleen Ned1-2-3, rest zou ik via schotel kunnen ontvangen. Alleen jammer van Discovery en NGC. Gelukkig heb ik straks wel belgische zenders erbij, heb al enkele malen bij familie in belgie gekeken en het aanbod op tv was niet verkeerd!
Op welke Satelliet was je parabool in Nederland uitgericht?
Satelliet weet ik zo niet, maar hij stond zo vlak langs het huis af :wink: Stond zo ingesteld toen we erin trokken.

Niemand op/aanmerken op het internetverhaal? :-D
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Daar er betaald is voor zijn sat in Nederland voor een jaar, kan dat volgens mijn mening geen probleem zijn.
(verbeter me als dat niet zo is)
Afbeelding
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

1 één E7 189.25
2 VTM E6 182.25
3 LA UNE S20 294.25
4 KETNET/CANVAS S18 280.25
5 TV LIMBURG S6 140.25
6 NED 1 E9 203.25
7 NED 2 E11 217.25
8 NED 3 S8 154.25
9 BBC 1 E8 196.25
10 BBC 2 S13 245.25
11 ARD E22 479.25
12 ZDF S5 133.25
13 VT4 E12 224.25
14 TMF E33 567.25
15 KANAAL 2 S11 231.25
16 FRANCE 2 S19 287.25
17 RTL-TVi E5 175.25
18 RAI UNO S9 161.25
19 CNBC/NGC S12 238.25
20 MTV/Nickelodeon S14 252.25
21 CNN S7 147.25
22 EUROSPORT E10 210.25
23 TVE-int S16 266.25
24 ARTE E23 487.25
25 TRT-int S10 168.25
26 BBC WORLD E29 535.25
27 LA DEUX S17 273.25
28 FRANCE 3 E41 631.25
29 WDR E26 511.25
30 LIBERTYTV.COM E32 559.25
31 KANAAL Z E30 543.25
32 VITAYA E38 607.25
33 TELEKRANT E46 671.25
34 TV POLONIA E31 551.25
35 RTP E24 495.25
36 NET E27 519.25
37 JIMtv E34 575.25
38 CNBC Europe E28 527.25
39 EURONEWS E37 599.25
40 VIJFTV E43 647.25
45 ACTUA TV E45 663.25
PRIME SPORT decoder
MOZAIEK S15 259.25
PRIME 1 decoder
PRIME ACTION decoder

Allemaal beschikbaar bij interelectra / Lommel.
svenska
Elite Poster
Elite Poster

mr_willes schreef:Niemand op/aanmerken op het internetverhaal? :-D
Ik zal je eens zeggen wat mij het beste lijkt vandaag (als ik morgen iets anders vind, tja, dan is mijn mening weer anders):

Je neemt een Discovery Line bij Belgacom -> daarmee kan je bellen en vrij een ADSL ISP kiezen. Dit kost 6,50€ per maand aan abo.

Voor internet neem je een ADSL abo bij Dommel.com.
Voor de review hierover: http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=9005

Dan kom je in totaal op zo'n 39,5€ per maand voor telefoon abonnement en een degelijke internetformule (naar Belgische normen :wink: )
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Daar er betaald is voor zijn sat in Nederland voor een jaar, kan dat volgens mijn mening geen probleem zijn.
(verbeter me als dat niet zo is)
Durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar aangezien mijn abonnement toch nog op iemand anders zijn naam staat kan ik ongestraft even bellen of ik ook een abonnee kan zijn met een belgisch adres. Als ik hierover meer weet laat ik het jullie zeker weten.
1 één E7 189.25
2 VTM E6 182.25
3 LA UNE S20 294.25
... en nog een hele hoop zenders meer.
thanx voor het overzicht :thumbs:
Voor internet neem je een ADSL abo bij Dommel.com.
Ik meen dat ik iets gelezen heb over een 50 GB datalimiet bij Dommel :-(
svenska
Elite Poster
Elite Poster

mr_willes schreef: Durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar aangezien mijn abonnement toch nog op iemand anders zijn naam staat kan ik ongestraft even bellen of ik ook een abonnee kan zijn met een belgisch adres. Als ik hierover meer weet laat ik het jullie zeker weten.
Lees mijn 'edit' in mijn 2de reply op deze topic...
Ik meen dat ik iets gelezen heb over een 50 GB datalimiet bij Dommel :-(
Ja, maar ik zei toch 'naar Belgische normen'...
Bij RealADSL wordt het moeilijk om nog klant te worden, Tele2-Versatel is ook niet alles en over Belgacom, Telenet en Scarlet zullen we maar best zwijgen :evil:
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

50GB is toch al mooi in dit limietenlandje? :-)
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Lees mijn 'edit' in mijn 2de reply op deze topic...
Mijn foutje, jou edit helemaal gemist. Gaan we eens kijken of de fam. in Nederland mijn rekening voor me wil betalen...
Ja, maar ik zei toch 'naar Belgische normen'...
Het is zo moeilijk om met minder genoegen te nemen. Via een mailtje aan rdsl heb ik te horen gekregen dat ze in december weer klanten aan gaan nemen. Dus ga ik dat eerst een jaar proberen als dat niks is ga ik gewoon maar wat meer betalen en ergens een zakelijk abo'tje regelen.
50GB is toch al mooi in dit limietenlandje?
50 GB is idd een hele mooie limiet als je het gros van de abonnementen bekijkt. Maar toch...

EDIT: Mensen, 17:00 uur afgewerkt, alvast hardstikke bedankt voor alle reacties, alle reacties die hierna komen lees ik morgenvroeg wel weer!!!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”