Even kleine uitleg over het probleem bij een kennis. Net na een lange afwezigheid doet de digicorder het niet meer. Naar de winkel gegaan, terug met 2 nieuwe TV-boxen, dat nieuwe type. Het moesten er 2 zijn want 1 digicorder en 1 nieuwe TV box werkte niet. Alles aangesloten, maar het wilde niet werken. Ze hadden een oudere modem-only en dat zou de oorzaak zijn. Volgens mij niet, want hier op het forum staat dat die boxen wél werken met die modem-only.
Enfin, maakt niet uit. Telenet wilde een nieuwe plaatsen. Ze zijn die nieuwe modem-only komen plaatsen, zo’n e-router. Ik weet nog altijd niet waarom ze dat een ‘router’ noemen want er zit geen router in.
Nu werken alle TV’s. Ook internet werkt op alle toestellen, NAS werkt zoals voorheen, ook naar buiten.
Maar er is nog 1 probleem. Op geen enkel toestel werkt mail. Niet op iPhone, iPad, laptop, vaste pc. Niet naar buiten en niet ophalen.
Er verschijnt een error met iets over ‘SSL server probleem’.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak is?
Na installatie Docsis 3.1 E-router geen e-mail meer
- Garpenlov
- Premium Member
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 50 keer
Hoi,
de CV8560E "E-Router" is wel een router.
Het enige verschil met telenet's andere router is dat deze MAC-passtrough ondersteund.
Alsook heeft het geen ingebouwde wifi.
Mijn eerste gedacht in jou situatie is dat je met een dubbele NAT zit, je kennis heeft hoogst waarschijnlijk z'n eigen router achter de E-router hangen.
Hierbij moet je nog een bijkomende stap doen:
probeer het volgende:
>surf naar mijn.telenet.be
>druk op "Je thuisnetwerk"
>druk op "Modem Details
>druk op "expertinstellingen" en activeer deze.
>Druk op "Geavanceerde instellingen"
>Bij bridging zie je een veldje voor MAC-adres, vul de MAC-adres van je kennis zijn eigen router in.(staat op de sticker ergens op de eigen router)
>druk op wijzigingen opslaan.
Herstart beide routers ter zekerheid en normaal moet het dubbel NAT probleem opgelost zijn.
Het zou wel eens kunnen dat je mails terug normaal doen.
de CV8560E "E-Router" is wel een router.
Het enige verschil met telenet's andere router is dat deze MAC-passtrough ondersteund.
Alsook heeft het geen ingebouwde wifi.
Mijn eerste gedacht in jou situatie is dat je met een dubbele NAT zit, je kennis heeft hoogst waarschijnlijk z'n eigen router achter de E-router hangen.
Hierbij moet je nog een bijkomende stap doen:
probeer het volgende:
>surf naar mijn.telenet.be
>druk op "Je thuisnetwerk"
>druk op "Modem Details
>druk op "expertinstellingen" en activeer deze.
>Druk op "Geavanceerde instellingen"
>Bij bridging zie je een veldje voor MAC-adres, vul de MAC-adres van je kennis zijn eigen router in.(staat op de sticker ergens op de eigen router)
>druk op wijzigingen opslaan.
Herstart beide routers ter zekerheid en normaal moet het dubbel NAT probleem opgelost zijn.
Het zou wel eens kunnen dat je mails terug normaal doen.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Ja ik heb me vergist. Die heeft wél een router. De oude versie had dat niet.
Ik heb toevallig diezelfde CV8560E, dus ik ben op de hoogte van die MAC-passtrough.
In eerste instantie had de technieker niets ingesteld, dus ook niet die MAC-passtrough.
Toen werkte niets, NAS was ook niet bereikbaar.
Ik heb dat ingesteld met het MAC adres van de eigen router, sindsdien is het netwerk in orde, NAS ook bereikbaar.
Maar die mail werkte voor de MAC-passtrough instelling niet, na de instelling ook niet. Dus daar ligt het niet aan.
Zover was ik al...
Ik heb toevallig diezelfde CV8560E, dus ik ben op de hoogte van die MAC-passtrough.
In eerste instantie had de technieker niets ingesteld, dus ook niet die MAC-passtrough.
Toen werkte niets, NAS was ook niet bereikbaar.
Ik heb dat ingesteld met het MAC adres van de eigen router, sindsdien is het netwerk in orde, NAS ook bereikbaar.
Maar die mail werkte voor de MAC-passtrough instelling niet, na de instelling ook niet. Dus daar ligt het niet aan.
Zover was ik al...
- Garpenlov
- Premium Member
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 50 keer
Werkt het email verkeer wel als het via de E router gaat inplaats van zijn eigen router?Sylvester schreef:Maar die mail werkte voor de MAC-passtrough instelling niet, na de instelling ook niet. Dus daar ligt het niet aan.
Zover was ik al...
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Had ik ook even gedacht, maar geen enkel toestel werkt, ik kan me niet voorstellen dat die plots allemaal niet meer werken en allemaal fout ingesteld zijn. De mail van de iPhones en laptop doet het wel via 4G en op een ander netwerk (ook wifi) op een ander adres. Zoals ik zei, er is niets veranderd in de clients.luukske schreef:Is de mail juist ingesteld? Met SSL en de juiste poortnummers?
Dat is nog niet getest denk ik. Ik vermoed dat dat moeilijk gaat gaan vermits alles werkt via wifi. Ze hebben geen USB-C adapter voor de laptops denk ik.Garpenlov schreef:Werkt het email verkeer wel als het via de E router gaat inplaats van zijn eigen router?Sylvester schreef:Maar die mail werkte voor de MAC-passtrough instelling niet, na de instelling ook niet. Dus daar ligt het niet aan.
Zover was ik al...
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Er is een firewall actief. Maar wat is er dan plots anders dan de vorige modem, want er is in tussentijd niets aangepast in de router.
De vorige modem was een CV7160E.
De vorige modem was een CV7160E.
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Ze gebruiken mails naar een eigen mail provider (naam ben ik kwijt), naar gmail, naar iCloud, en naar Telenet... Niets werkt.
Is het dit wat je bedoelt?
Op 4G of éénder wel ander netwerk werkt het wel, dus ik vermoed dat we het niet in de clients moeten zoeken.
Ik ben geen specialist op dat gebied, ik probeer logisch te denken. Na het vervangen van de modem werkt het niet meer.
Zou het niet kunnen dat ze iets hebben vergeten te configureren?
Is het dit wat je bedoelt?
Op 4G of éénder wel ander netwerk werkt het wel, dus ik vermoed dat we het niet in de clients moeten zoeken.
Ik ben geen specialist op dat gebied, ik probeer logisch te denken. Na het vervangen van de modem werkt het niet meer.
Zou het niet kunnen dat ze iets hebben vergeten te configureren?
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Ik kijk of ik een error afdruk te pakken kan krijgen.
Over die ping en telnet, ben ik niet zo van op de hoogte.
Ik heb even de router vergeleken met die van mij. Ik heb dezelfde configuratie, zelfde modem, zelfde router., hier werkt wel alles.
Alles is identiek behalve IPV6 bij hem ingeschakeld. Bij hem dus ook af gezet, je weet maar nooit.... Maar dat verandert niets.
Edit> ik weet niet of het van belang is, hij is een 'business' klant. Maakt dat iets uit?
Edit> de error luidt als volgt (op een iPhone):
E-mail versturen mislukt
De verbinding met de uitgaande server 'mail.xxx.be' is mislukt. (xxx is uiteraard een naam...)
Extra uitgaande e-mailservers kunnen voor e-mailaccounts worden geconfigureerd in instellingen onder 'Mail'>'Accounts'.
Ter info: ophalen van mail gaat ook niet.
Over die ping en telnet, ben ik niet zo van op de hoogte.
Ik heb even de router vergeleken met die van mij. Ik heb dezelfde configuratie, zelfde modem, zelfde router., hier werkt wel alles.
Alles is identiek behalve IPV6 bij hem ingeschakeld. Bij hem dus ook af gezet, je weet maar nooit.... Maar dat verandert niets.
Edit> ik weet niet of het van belang is, hij is een 'business' klant. Maakt dat iets uit?
Edit> de error luidt als volgt (op een iPhone):
E-mail versturen mislukt
De verbinding met de uitgaande server 'mail.xxx.be' is mislukt. (xxx is uiteraard een naam...)
Extra uitgaande e-mailservers kunnen voor e-mailaccounts worden geconfigureerd in instellingen onder 'Mail'>'Accounts'.
Ter info: ophalen van mail gaat ook niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Bij mij ook een E- router geplaatst al van in den beginne dat ze beschikbaar waren. Ik was vooral blij dat ik van die brakke wifi van telenet modems verlost was.
Ik heb ooit een analoog probleem gehad qua verbinding, enkel met google-servers. Alles werkte behalve gmail, youtube, etc. - allen google-toepassingen. Ook het herinstalleren van een tablet na een reset naar fabrieksinstellingen, lukte niet.
Dag nadien is een technieker de E-router komen vervangen en ... alles werkte als een fluitje van een cent.
Verder, de E- router in combinatie met een AX8000 van Netgear en zeer tevreden.
Nu ssl, duidt toch op een probleem met een certificaat? Kan uw vriend de e-mail accounts niet verwijderen en helemaal opnieuw instellen?
De router opnieuw opstarten na 30 seconden à een minuut zonder stroom, is ook al gebeurd?
Ik heb ooit ook een E-router weten flippen bij een buur, finaal omdat een firmware upgrade van TN niet goed verteerd was ...
Persoonlijk zou ik de account vanaf 'scratch' opnieuw instellen en toch even naar TN bellen om deze issue te melden, zeker als zakelijke klant. Ook kunnen 'aborted orders' bij Telenet zelf voor zeer rare toestanden zorgen ...
Voorlopig blijft het dus gissen maar een foutenrapport zou inderdaad wel helpen om iets meer duidelijkheid te verschaffen.
Ik heb ooit een analoog probleem gehad qua verbinding, enkel met google-servers. Alles werkte behalve gmail, youtube, etc. - allen google-toepassingen. Ook het herinstalleren van een tablet na een reset naar fabrieksinstellingen, lukte niet.
Dag nadien is een technieker de E-router komen vervangen en ... alles werkte als een fluitje van een cent.
Verder, de E- router in combinatie met een AX8000 van Netgear en zeer tevreden.
Nu ssl, duidt toch op een probleem met een certificaat? Kan uw vriend de e-mail accounts niet verwijderen en helemaal opnieuw instellen?
De router opnieuw opstarten na 30 seconden à een minuut zonder stroom, is ook al gebeurd?
Ik heb ooit ook een E-router weten flippen bij een buur, finaal omdat een firmware upgrade van TN niet goed verteerd was ...
Persoonlijk zou ik de account vanaf 'scratch' opnieuw instellen en toch even naar TN bellen om deze issue te melden, zeker als zakelijke klant. Ook kunnen 'aborted orders' bij Telenet zelf voor zeer rare toestanden zorgen ...
Voorlopig blijft het dus gissen maar een foutenrapport zou inderdaad wel helpen om iets meer duidelijkheid te verschaffen.
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Dat lijkt me toch vreemd, want ze werken met verschillende certificaten/mail adressen, of hoe zit dat.
Zouden die opeens allemaal problemen geven op alle toestellen?
Zouden die opeens allemaal problemen geven op alle toestellen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Tja, ik heb al geleerd dat je niets mag uitsluiten maar over welke certificaten gaat het?
Ik zou echt proberen de email accounts te verwijderen van één toestel en ze nadien opnieuw configureren. Dat zou mijn eerste probeersel zijn.
Uw vriend moet toch weten welke certificaten / welk certificaat hij gebruikt ... ? Ik vrees dat je wat concreter moet zijn.
In principe kunnen certificaten niet struikelen over IPV6. Dus die optie hoef je niet op de E-router uit te schakelen.
Hier ook wat meer info over beveiligingscertificaten:
https://www.one.com/nl/website-beveilig ... ertificaat
Ik zou echt proberen de email accounts te verwijderen van één toestel en ze nadien opnieuw configureren. Dat zou mijn eerste probeersel zijn.
Uw vriend moet toch weten welke certificaten / welk certificaat hij gebruikt ... ? Ik vrees dat je wat concreter moet zijn.
In principe kunnen certificaten niet struikelen over IPV6. Dus die optie hoef je niet op de E-router uit te schakelen.
Hier ook wat meer info over beveiligingscertificaten:
https://www.one.com/nl/website-beveilig ... ertificaat
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Die IPV6 is inderdaad niet het probleem want na het uitschakelen was het probleem er nog steeds.
Neem het mij nu niet kwalijk, want ik weet zelf ook niet veel van 'certificaten' voor Windows.
Voor mezelf stel ik gewoon mijn mail accounts in zoals aanbevolen volgens de richtlijnen die ik op internet of bij mijn providers vind.. Ik heb nooit op 'certificaten' gelet, en dat gaat altijd goed.
Bij GMAIL wordt er zelfs nooit iets gezegd over 'certificaten'.
Ik zou niet eens weten welke certificaten ik heb of gebruik, mijn kennis weet dat eveneens niet.
Neem het mij nu niet kwalijk, want ik weet zelf ook niet veel van 'certificaten' voor Windows.
Voor mezelf stel ik gewoon mijn mail accounts in zoals aanbevolen volgens de richtlijnen die ik op internet of bij mijn providers vind.. Ik heb nooit op 'certificaten' gelet, en dat gaat altijd goed.
Bij GMAIL wordt er zelfs nooit iets gezegd over 'certificaten'.
Ik zou niet eens weten welke certificaten ik heb of gebruik, mijn kennis weet dat eveneens niet.
- Garpenlov
- Premium Member
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 50 keer
Misschien een domme suggestie,
Maar heb je beide Erouter en eigen router al eens herstart na de bridge in te stellen?
Ik raad echt eens aan om een laptopje rechtstreeks in de Erouter te steken. Dan weet je direct waar het probleem ligt.
Maar heb je beide Erouter en eigen router al eens herstart na de bridge in te stellen?
Ik raad echt eens aan om een laptopje rechtstreeks in de Erouter te steken. Dan weet je direct waar het probleem ligt.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Ja, de herstart is al enkele keren gedaan, van modem en eigen router.
Er zit nog een switch tussen modem en eigen router voor de TV's, zo was dat vroeger met de vorige modem noodzakelijk. Nu niet meer als je maar 2 of 3 TV's hebt.
Ik heb nog niet de kans gehad, maar ik ga mijn eigen laptop eens rechtstreeks op één van de (gele) netwerkpoorten van de modem hangen en kijken of dat gaat.
Als dat met mijn laptop ook niet gaat, gaan we er niet veel aan kunnen doen, Mijn 5 accounts (allemaal verschillende providers) werken overal. Dat heeft dan niet veel zin om die mail accounts opnieuw te installeren.
Er zit nog een switch tussen modem en eigen router voor de TV's, zo was dat vroeger met de vorige modem noodzakelijk. Nu niet meer als je maar 2 of 3 TV's hebt.
Ik heb nog niet de kans gehad, maar ik ga mijn eigen laptop eens rechtstreeks op één van de (gele) netwerkpoorten van de modem hangen en kijken of dat gaat.
Als dat met mijn laptop ook niet gaat, gaan we er niet veel aan kunnen doen, Mijn 5 accounts (allemaal verschillende providers) werken overal. Dat heeft dan niet veel zin om die mail accounts opnieuw te installeren.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Als je email accounts op andere lokaties wel werken met jouw laptop, dan heeft het inderdaad niet veel zin deze volledig te verwijderen en opnieuw in te stellen.
Je kan eens proberen de laptop rechtstreeks aan te sluiten op de E-router en dan zien of je email ontvant en kunt vezenden. Zo ja, dan is er een probleem met je eigen netwerk of m.a.w. de aansluiting van je eigen router op de TN- E-router of de configuratie van je eigen router.
Heb je al eens geprobeerd de eigen router in te stellen als gewoon access point ipv. als router? Dit impliceert dat je stopt met "brigden" van de E-router naar de eigen router.
Ik zou
1. de bridgefunctie op de E-router van TN eens uitschakelen
2. desnoods na een reset van de TN- modem naar fabrieksinstellingen >>> wel zien dat je je login gegevens nog hebt uiteraard in dit geval
3. de eigen router eveneens eens resetten
4. tenslotte de eigen router aansluiten op de TN modem en gewoon in zijn interface / configuratiescherm een optie zoeken om deze te configureren als access point. Is meestal ergens een vinkje aanduiden "instellen of gebruiken als AP".
Zo heb ik ook al bij heel wat mensen problemen opgelost.
Niet dat dit de definitieve constellatie hoeft te zijn maar het kan al veel leren over ...
Je kan eens proberen de laptop rechtstreeks aan te sluiten op de E-router en dan zien of je email ontvant en kunt vezenden. Zo ja, dan is er een probleem met je eigen netwerk of m.a.w. de aansluiting van je eigen router op de TN- E-router of de configuratie van je eigen router.
Heb je al eens geprobeerd de eigen router in te stellen als gewoon access point ipv. als router? Dit impliceert dat je stopt met "brigden" van de E-router naar de eigen router.
Ik zou
1. de bridgefunctie op de E-router van TN eens uitschakelen
2. desnoods na een reset van de TN- modem naar fabrieksinstellingen >>> wel zien dat je je login gegevens nog hebt uiteraard in dit geval
3. de eigen router eveneens eens resetten
4. tenslotte de eigen router aansluiten op de TN modem en gewoon in zijn interface / configuratiescherm een optie zoeken om deze te configureren als access point. Is meestal ergens een vinkje aanduiden "instellen of gebruiken als AP".
Zo heb ik ook al bij heel wat mensen problemen opgelost.
Niet dat dit de definitieve constellatie hoeft te zijn maar het kan al veel leren over ...
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Ik ben er wat laat mee, maar ondertussen is het opgelost.
Uiteindelijk was het alleen bij de mail provider een probleem. Hun beveiliging stond zeer kritisch, wat maakte dat er na enkele aanmeldpogingen werd overgegaan tot blokkeren van account.
Waarschijnlijk is er op korte tijd te vaak ingelogd om te testen.
Uiteindelijk was het alleen bij de mail provider een probleem. Hun beveiliging stond zeer kritisch, wat maakte dat er na enkele aanmeldpogingen werd overgegaan tot blokkeren van account.
Waarschijnlijk is er op korte tijd te vaak ingelogd om te testen.