cadsite schreef:Avenger 2.0 schreef:
Maar voor woon/werk verkeer, kids aan school afhalen en shoppen zit je met het probleem dat iedereen op hetzelfde moment er eentje wilt en je op bepaalde momenten lange wachtrijen krijgt.
Dat was inderdaad waar ik op doelde toen ik zei dat het merendeel van de mensen werken van pakweg 8 tot 17u.
Er zouden daarvoor zoveel deelauto's moeten zijn dat er massa's stil staan tussen 9 en 16u wat dan weer het hele verdienmodel om zeep zou helpen.
De doelstelling lijkt mij dan ook om zuiniger om te springen met beschikbare middelen (grondstoffen, milieu, arbeid,...)
Als er niet wordt aangepast zal dat inderdaad niet werken. Maar als je volledig of gedeeltelijk via dit principe werkt kan je het vraag & aanbod principe laten werken en de kost dynamisch maken. Bijvoorbeeld zoals de digitale meter in de toekomst.
Je kan tarieferen op ogenblikkelijk verbruik, totaal verbruik per periode, ogenblikkelijk verbruik door de massa (max piekbelasting).
En daarop gaan er dus mensen die dat kunnen kleine aanpassingen doen in hun verbruik. Misschien zijn het dan niet de ouders die hun kids afhalen maar de gepensioneerden die dan gelijktijdig naar de winkel willen. (Dat willen we al lang niet ? :') )
Losstaande zijn er veel van mening dat een elektrische fiets bezitten wel een toekomst heeft. Wel zo'n fiets heeft wat nadelen en je moet jezelf ook goed beschermen omdat je op een labiel toestel zit. Een auto en al zeker een recente weegt 1000kg+ en vaak nog een pak meer, is gemaakt voor 1000km te rijden en kan snelheden aan van 1 t.e.m. 180km/u. Sommige hebben nog permanent een extra bank en een gigantische koffer.
Het vervoersmiddel wordt aangekocht voor alle use cases te ondersteunen over een periode van 5-20 jaar en wordt vaak nog doorgegeven.
Stel dat je nu toch wel enig comfort wilt hebben, want in België comfortabel fietsen is ook maar enkele maanden of dagen per jaar mogelijk?
Je zou ook anders kunnen denken en heel licht energiezuinig en geïsoleerde voertuigen kunnen bedenken. Waarom geen fietsachtig toestel maken met 3-4 wielen en afgesloten compartiment voor 2-5 personen. Een werkingssnelheid heeft van 1-50km/u en afhankelijk van de mogelijkheden een beperkte radius van 50-100km/u en inzetten op snelladers.
Kan ik daarmee naar Frankrijk? Nee
Kan ik daarmee naar het containerpark? Nee
Kan ik daarmee naar mijn werk? Misschien
Kan ik daarmee naar de winkel? Ja
Kan ik daarmee lokaal afspreken of naar de sportschool? Ja
Kan ik daarmee de kinderen afhalen? Ja
Kan ik daarmee naar een andere terminal voor ander vervoer zoals de trein/bus? Ja
Dus mogelijks, zelfs zonder dit concept zelfrijzend te maken of via deelabonnement, kan dit best realiseerbaar zijn.
Je verbruikt minder grondstoffen in de opbouw, makkelijker te recycleren afhankelijk het model, eenvoudig te onderhouden, minder energie voor vervoer, compacter te bouwen, kan veiliger worden afhankelijk van de regelgeving errond.
Vandaag zou het met de huidige technologie toch mogelijk moeten zijn om gestandaardiseerde modellen op de markt te brengen die we zo 20 jaar+ op de baan kunnen houden met minimale verspilling. En dit zou heel betaalbaar kunnen zijn. Er is minder technologie en materiaal nodig dan bij reguliere auto's. De verzekering kan goedkoper, de belasting om infrastructuur is minder,...
Pre Covid reed ik vaak alleen in mijn 1700kg wegende wagen met 5 zitplaatsen en gigantische koffer naar Brussel voor de welbekende redenen (woon ook op den 'buiten'). Maar besefte wel dat dat complete waanzin was en onnodige. Zeker als ik dan aan een gemiddelde snelheid van 20km/u 45 km naar Brussel toefte in een walm van diesel.
En dan heeft mijn vrouw ook nog een gelijkaardige situatie, al durft die wel is met elektro fiets. Ze zou dit eigenlijk altijd willen maar dat is met ons klimaat niet helemaal realistisch.
Voor ons zouden we best willen beginnen om 1 zo'n wagen.in te ruilen voor zo'n alternatief gezien het niet al ons huidige noden zou oplossen. Maar op grote schaal zou dit best een verbetering kunnen betekenen. Later als onze andere use cases alternatieven hebben kunnen we dan helemaal switchen.
Mijn enigste use case die ik eventueel moet opgeven is mijn oldtimer.
//Edit
Tja, als je in een wei gaat wonen, ishet niet onlogisch dat de rest van de maatschappij niet wil opdraaien om aan die wei openbaar vervoer aan te bieden.
Het is dus onlogisch om dicht bij je familie te blijven wonen?
Van mij moet een maatschappij ook niet groeien of middelen gebruiken vanaf die wei... Iedereen beschermt zijn cultuur en leefwereld, zo zal ik de mijne ook verdedigen binnen de grenzen van de huidige maatschappij.
Je kan dit op een miljoen verschillende manieren bekijken en er zal altijd een reden te vinden zijn waarom iemand iets doet... Anders deed men dit niet uit vrije wil.
Een vraag is welke vrijheid wij als samenleving willen opofferen voor het gemene goed. Tot voor kort was milieu niet echt een parameter hierin.
Maar een gemiddelde stadsbewoner is veel vervuilender als bijvoorbeeld mijn oma die op den buiten woont. En dat durf ik echt met zekerheid zeggen.