heist_175 schreef:Ik denk dat collectief efficiënter kan, maar de vraag is niet of het kan of niet.
De vraag is hoe het georganiseerd gaat worden.
En dat zal niet op wijk of gemeenteniveau zijn, maar wel op niveau intercommunale. En dan weet je dat je gechareld bent. Dezelfde distributienetbeheerders dia via de VREG ons een achterlijk capaciteitstarief door de strot willen rammen, zouden dan plots inzitten met de burger?
Ach kom nou.
Gevolg: zij die het zich kunnen permitteren, nemen eigen maatregelen.
De achterblijvers betalen de volle pot, op de incompetentie van hun bestuurders.
En voor de goeie orde: ook de SPA zit en zat aan de knoppen, om dit energiebeleid mee op die manier vorm te geven.
@off grid
Volledig off-grid is nog te duur, maar kan technisch wel al wel.
Er zitten nog te veel haken en ogen aan, waardoor het op dit moment (financieel) nog niet interessant is.
Ik geloof ook dat het collectief kan en efficiënter is. Dat is het punt niet.Tenslotte heb ik ook jaren in collectief geleefd. Zelfs meer intensief dan velen zich nu nog kunnen voorstellen.
Alleen gebeurt het gewoon niet meer omdat er een paar besilst hebben dat, om hun goesting te krijgen, ze eerst alles willen laten verrotten om dan - door de schuld op de anderen te steken - hun punt te kunnen maken dat het niet meer werkt.
Ik ga heus niet werkeloos zitten toekijken tot ze hun punt gemaakt hebben.
Aan de believers om aan te tonen dat het wel anders kan.
Aan de non-believers om zelf maatregelen te nemen zodat ze niet langer moeten wakker liggen hoe en wanneer het dan wel georganiseerd zal worden.
Beschikbaarheid van basisenergie is voor mij een basisbehoefte. Dat moet zich - voor mij - dus financieel niet onvoorwaardelijk terugverdienen.
Doet het dat wel is dat gewoon een extraatje dat je weer in nieuwe technologie of bijkomend comfort kan investeren.
Ik ben al blij wanneer het in totaliteit niet meer kost dan ik er insteek. En zelfs dat is niet het geval. Voorlopig komt er netto nog meer uit dan ik er instak.
Wanneer ik een auto, fiets, badkamer, keuken,.... koop of een reis boek vraag ik me ook niet af wanneer die aankoop of investering zich gaat terugverdienen. Ik vraag me dan alleen af of er voldoende middelen voorhanden zijn om dat aan te kopen.
En dat zijn dan nog misbare (semi) luxeproducten. Nooit begrepen dat mensen zonder verpinken met geld smijten als het om hobby's en extra luxe gaat maar wanneer het om basisbehoeften gaat zich plots een ongeluk gaan rekenen om te kijken op hoeveel tijd de uitgave zich gaat terugverdienen.
Maar dat zal dan wel weer een denkfout van mij zijn.
Maar ik ben liever tijdig voorbereid dan plots tot het besef te moeten komen dat ik achter de feiten moet aanhollen.
Wanneer de massa in beweging komt ben je meestal te laat om het laaghangend fruit nog tijdig te kunnen plukken.
Ik heb ook nergens gezegd dat ik al volledig off grid ben. Ik ben semi off grid. Netkoppeling levert voorlopig netto nog meer voor- dan nadelen op. Maar als het moet is de stap naar off grid voorbereid en zonder veel wachttijd noch veel kosten vlug gezet.
En ik vind het, na aftrek van alle subsidies, best al betaalbaar. Gewoon een kwestie van goede planning en op het goede ogenblik instappen en als de tijd gekomen is tijdig vertrekken. Basisprincipe van iedere investering.
Wanneer je er zelf niets in ziet, om wat voor reden dan ook, dan moet je het uiteraard laten.
Ik ben de laatste om het te promoten. Hoe langer je onder de radar kan blijven hoe langer de voordelen duren. Wanneer de massa er opspingt wordt een voordeel al vlug een extra motivatie om te gaan uitmelken. Het is dus gewoon een kwestie van de massa voor te blijven en flexibel te blijven om tijdig genoeg van koers te veranderen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.