ygeffens schreef:Gisteren is de batterij geïnstalleerd, vandaag hebben ze ze vanop afstand geactiveerd.
Het eerste wat ik merk: zelfs nadat de zon onder is, gaat er nog een mini-hoeveelheid stroom naar het net (met DSMR reader de P1 poort uitlezen).
Dat varieert van 0 tot -25, met pieken tot -200.
Why ?
In de veronderstelling dat je zelf volledige toegang hebt tot je systeem, op welke waarde staat je nulbalans ingesteld?
Standaard is dat bij sommige systemen 50W en dan heb je altijd, ook bij voldoende capaciteit in de accu, een netafname.
Staat deze ingesteld op een omgekeerde waarde (hangt van het systeem af, de instelwaarden bij SMA en Victron zijn bv. juist omgekeerd) heb je een netinjectie.
Kijk dit dus eerst na. Ongeacht het verbruik van je woning verbruikt het systeem zelf uiteraard ook altijd energie.
Zelfs bij een ingestelde nulbalans met waarde "nul" zal je afhankelijk van het seizoen en de zonne-instraling kleine in- en uitgaande stromen hebben. Het systeem tracht immers de ingestelde waarde te behouden maaer dat is niet perfect. Er zit een zekere traagheid op de reactie.
Zeker bij lage capaciteit en wisselend afgenomen vermogen van grote verbruikers (denk bv. aan een WP of een oven) loopt de balans altijd iets achter.
In de praktijk zal je dus moeten experimenteren met het resultaat van de nulbalans. Maar dan nog zal het nooit een perfect evenwicht zijn.
Je zal dus moeten kiezen tussen per etmaal een kleine netafname of kleine netinjectie.
In de maanden december en januari kies ik bv. steeds voor een instelling met netafname (daar er toch netafname zal zijn) De overige maanden voor netinjectie (gezien er dan toch meer prodcutie dan verbruik is en ik beter altijd wat kan injecteren ipv eerst afnemen en he tnadien toch massaal te moeten injecteren).
Het is natuurlijk maar wat je zelf wenst te bereiken.
Wat betreft het volledig laden van de accu, dat hangt natuurlijk in de eerste plaats af of er een juiste balans is tussen productiecapaciteit, opslagcapaciteit en je verbruik.
Het opladen van de accu via het net, met uitzondering van het op peil houden van een minimale SOC, om het capaciteitstarief en eigen verbruik via de batterij te coveren zou ik onder de huidige omstandigheden niet aanraden. Toch niet wanneer je doel louter economisch van aard is.
Het zal je, met de huidige energieprijzen, meer kosten te verbruiken via het net en de accu dan rechtstreeks via het net.
Je mag niet vergeten dat energie, met als tussenstap een accu, tussen productie (panelen - net) en AC verbruikers nooit een 1:1 weg aflegt.
Afhankelijk van de configuratie van het systeem zit er tussen bron en eindafname een verlies van 15 tot 30%. Dat verlies betaal je, indien afname via net-accu, uiteraard ook.
Dat verschil zou alleen kunnen opgevangen worden met dynamische laadtarieven (waarbij op sommige tijdstippen de afnametarieven zeer laag moeten zijn). Maar dat is momenteel in Vlaanderen ook nog niet echt lonend. Er is nl. maar één aanbieder voor particulieren en deze vraagt een relatief hoge vaste kostprijs die je ook nog eerst moet zien weg te werken door veel te kunnen afnemen tegen bodemtarieven. Wanneer er binnenkort (?) een capaciteitstarief wordt ingevoerd werkt dat inzake dynamische tarieven ook weer contraproductief. Op korte tijd veel (goedkope) kWh binnenhalen kost dan immers meer extra betalend vermogen.
MClaeys schreef:Nu men vrouw voltijds gaat werken en er overdag dus minder vaak iemand thuis is zijn we opnieuw een batterij aan het overwegen, nog eens wat simuleren binnenkort.
Met de huidige energieprijzen en bij een normaal huishoudelijk verbruik zal het uiterst weinig voorkomen dat voor een huisgezin een thuisaccu economisch rendabel zal zijn. Wanneer dat het doel is zal je vlug uitgerekend zijn.
Ik weet uiteraard niet op welke basis en met welk doel je wenst te gaan simuleren.
Hou er bij de simulatie ook rekening mee dat eenmaal het capaciteitstarief van kracht wordt het prijsverschil tussen piek- en daltarief voor het netgedeelte verdwijnt.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.