Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef:Iets dat je zelfs bij verplichting niet kan afdwingen of je moest overgaan tot gijzeling van je bevolking zoals Dizzy voorstelt en dan gaat het kot te klein zijn.

Daar sta je dan met een zak vol goesting om die 100% te halen. Zelfs duizend geeft toe dat het geen 100% is als je de randgevallen er uit filtert.
Je moet streven naar 100%, met alle mogelijke middelen.
Hoe hoger de vaccinatiegraad, hoe meer impact, heb je zelf al toegegeven.
10% meer vaccineren halveert de zorgbelasting… reken uit je winst…

Niet kunnen afdwingen, hahaha zo simpel als Bonjour.
KeuzeVakje bijmaken op de belastingbrief:
ik ben niet gevaccineerd en ga akkoord om 50.000 euro bij te betalen als jaarlijkse zorgbelasting.
Ik ben gevaccineerd of heb een medische uitzondering en voeg mijn bewijs van vaccinatie/uitzondering er bij en krijg 500 euro belastingvermindering.

Niet kunnen verplichten hahaha … :lol:
Haha, den Djoko dacht ook eens te gaan tennissen zonder vaccin.
Tegen zijn zip, Nadal grand slam koning …
Als ze den djoko nu ook nog Roland Garros door de neus boren zal em het wel beginnen snappen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef:De grofste fout is voorstellen alsof mensen gegijzeld worden door hen te vragen om een kleine moeite te doen die voordelig is voor henzelf en anderen.
Dizzy schreef:Dat dwing je af door de gevolgen van weigering bij de weigeraars te leggen. Iedereen kan nog altijd weigeren maar dan zal je wel moeten kiezen wat het je mag kosten (niet noodzakelijk financieel).
:roll: :roll:
Dizzy schreef:Ik denk niet dat er hier iemand is die pleit voor 100% vaccinatie of dit zelfs mogelijk acht.
duizend schreef:Je moet streven naar 100%, met alle mogelijke middelen.
duizend schreef:ik ben niet gevaccineerd en ga akkoord om 50.000 euro bij te betalen als jaarlijkse zorgbelasting.
Ik ben gevaccineerd of heb een medische uitzondering en voeg mijn bewijs van vaccinatie/uitzondering er bij en krijg 500 euro belastingvermindering.
Ik denk dat de paddo's in de afslag staan. :smash2:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:
Dizzy schreef:De grofste fout is voorstellen alsof mensen gegijzeld worden door hen te vragen om een kleine moeite te doen die voordelig is voor henzelf en anderen.
Dizzy schreef:Dat dwing je af door de gevolgen van weigering bij de weigeraars te leggen. Iedereen kan nog altijd weigeren maar dan zal je wel moeten kiezen wat het je mag kosten (niet noodzakelijk financieel).
Dizzy schreef:Ik denk niet dat er hier iemand is die pleit voor 100% vaccinatie of dit zelfs mogelijk acht.
duizend schreef:Je moet streven naar 100%, met alle mogelijke middelen.
Alé, de argumenten zijn op dan maar wat rollen met de ogen zonder verdere inbreng :lol:

De gevolgen van eigen keuzes aanvaarden is een gebruik dat zowat overal in de maatschappij toegepast wordt. Wordt de vervuiler gegijzeld bij de vervuiler betaalt? Wordt je gegijzeld als je een rijbewijs moet halen om te kunnen rijden? Wordt je gegijzeld als er controle is op snelheid op de openbare weg? Zij we gegijzeld door de regeling polio?

En Nederlands is voor sommigen toch op de terugweg. Streven naar is NIET 100%, het is wel hetzelfde als zo hoog mogelijk. Dat 100% niet haalbaar is door diverse redenen is zelfs al aangegeven, maar ja als je niets anders meer hebt buiten rologen.

Ik ben het wel oneens met duizend dat "met alle mogelijke middelen" men een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad moet behalen. Het doel heiligt de middelen niet maar er zijn dus genoeg middelen die wel degelijk werken, een skivakantie bijvoorbeeld. Denk niet dat je dat een gijzeling kan noemen :lol:

Ondertussen trekken jongeren naar het buitenland voor de boosterprik.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dizzy schreef: De gevolgen van eigen keuzes aanvaarden is een gebruik dat zowat overal in de maatschappij toegepast wordt.
Behalve in de zorg...
zat & tegen een boom gereden ? Geen probleem
Kettingroker en longkanker ? Geen probleem
Alcoholverslaving en nieuwe lever nodig ? Geen probleem
200kg en diabetes ? Geen probleem
Gezond, sportief en -65 en dat vaccin weigeren? De grootste misdadiger van't land
duizend
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: We hebben momenteel hoerenchance met een omicron die minder morbide is. Een kadooke van moeder natuur. Zelfs dat denk jij toe te schrijven aan de vaccins...
Ondertussen bij de echte wetenschappers … :lol:

Omikron is niet de milde variant waarvoor hij vaak versleten wordt. Dat staat te lezen in een artikel dat gisteren verscheen in het gerenommeerde medisch tijdschrift ‘The New England Journal of Medicine’. Meer nog: hij blijkt even ernstig te zijn als de oorspronkelijke Wuhanvariant en alfa, die ons gezondheidssysteem naar de rand van de afgrond brachten.

Jaja petrol, het is dus grotendeels toe te schrijven aan de vaccins …
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:
Dizzy schreef:De gevolgen van eigen keuzes aanvaarden is een gebruik dat zowat overal in de maatschappij toegepast wordt.
Behalve in de zorg...
zat & tegen een boom gereden ? Geen probleem
Kettingroker en longkanker ? Geen probleem
Alcoholverslaving en nieuwe lever nodig ? Geen probleem
200kg en diabetes ? Geen probleem
Gezond, sportief en -65 en dat vaccin weigeren? De grootste misdadiger van't land
Ik ben geen voorstander om een onderscheid in behandeling te maken in de zorg MAAR uw voorbeelden zijn niet goed. De gevolgen zijn in al deze gevallen wel degelijk voor degene die een ongezonde keuze maakte. Wie zat is en zijn wagen idne prak rijdt zal oa een probleem hebben met zijn autoverzekering en zijn bankrekening.

Longkanker zou ik niet direct geen probleem noemen. Ze behandelen je wel maar dat maakt niet dat je het haalt zonder gevolgen. Dat geldt ook voor leven met een nieuwe lever.

200kg? Dan zal je voorgesteld worden om ofwel uw etenswijze aan te passen maar nog eerder een ingreep als een maagverkleinging die ook niet geheel zonder risico is. Nadien zal je dan je manier van eten wel moeten aanpassen.

En dan de klapper, een dikke vette leugen herhalen. Weigeraars zijn geen misdadigers, ze mogen weigeren van mij MAAR dan wel met de gevolgen voor hen. Bedden vrijhouden en andere zorg uitstellen zou ik dus niet doen maar hen een behandeling weigeren zou ik nooit goedkeuren.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Alé, de argumenten zijn op dan maar wat rollen met de ogen zonder verdere inbreng :lol:
Ik confronteer je gewoon met je eigen tegenspraak. Dat de roloogjes dan pikken, tja..

Lees nog eens na hoeveel keer je mensen van leugens, fouten, verkeerd denken, een gebrek aan Nederlands, whataboutisme en nog van die vuiligheid beschuldigt, alleen dan nog maar op deze pagina in het forum, en dan nog mensen beschuldigen zonder argumenten te zitten? Kijk eens eerst in eigen boezem want echt iets substantieels heb ik je nog niet veel zien bijdragen aan het debat. Ik ga daar mijn tijd niet meer in steken. Denk wat je denkt te willen denken, het zal mij worst wezen. Ik heb het gehad met Dizzy.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Alé, de argumenten zijn op dan maar wat rollen met de ogen zonder verdere inbreng :lol:
Ik confronteer je gewoon met je eigen tegenspraak. Dat de roloogjes dan pikken, tja..

Lees nog eens na hoeveel keer je mensen van leugens, fouten, verkeerd denken, een gebrek aan Nederlands, whataboutisme en nog van die vuiligheid beschuldigt, alleen dan nog maar op deze pagina in het forum, en dan nog mensen beschuldigen zonder argumenten te zitten? Kijk eens eerst in eigen boezem want echt iets substantieels heb ik je nog niet veel zien bijdragen aan het debat. Ik ga daar mijn tijd niet meer in steken. Denk wat je denkt te willen denken, het zal mij worst wezen. Ik heb het gehad met Dizzy.
Welke tegenspraak denk je dan te zien? Heb je het over mensen consequent verantwoordelijkheid te laten opnemen voor hun keuzes of gaat het er om dat het verschil tussen "streven naar" en "100%" een werkpuntje is?

Beste petrol, als ik een term gebruik staat er telkens bij waarom. Als men liegt zal ik dat zeggen EN waarom, als men fouten maakt ook, als men het verschil tussen "minder" en "niet" vergeet, zal ik het hen herinneren, als men over andere dingen begint die er niets mee te maken hebben zal ik dat duiden met de daartoe geschikte term, whataboutisme. Dat is geen vuiligheid, dat is gewoon tonen welke "argumenten" anderen gebruiken en deze benoemen voor wat ze zijn en daarna weerleggen. Zijn mijn teksten dan nog niet lang genoeg?

Ik wil best ingaan op concrete gevallen van wat je nu allemaal beweert maar niets van toont, maar dan moet je wel zo eerlijk zijn om de kans te geven. Nu zijn het pas echt loze verwijten.

Alé, verwijten dat de ander niets substantieels bijdraagt aan het debat is uiteraard opbouwend bedoeld, zo maak je altijd indruk :lol:
Ik ben het oneens met bepaalde van uw standpunten in deze topic maar ik respecteer uw persoon en uw mening, ook in andere topics. Voor mij heeft een meningsverschil niets met personen te maken maar met ideeën. Ik ken u niet dus ik oordeel ook niet over u als mens, dat interesseert me hoegenaamd niet. Ik merk echter op dat telkens je in een hoekje zit je emotioneel begint te worden, dat is jammer.

Je bent ook niet verplicht om deel te nemen aan het debat als je daar geen tijd voor hebt. Ik wens u veel plezier met uw andere bezigheden net zoals ik u oprecht beterschap heb gewenst bij uw besmetting.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

De tweedeling die verondersteld wordt te ontstaan door heel de covid heisa doet hier mooi z'n werk! Proficiat! Verdeel en heers!

Laat het (voor mij) duidelijk zijn, ik werk in de gezondheidszorg en heb maar één conclusie: met het geld dat ze afgelopen 24 maanden hebben uitgegeven aan testen, PCR's, aankoop vaccins, aankoop boosters, media-campagnes, ontsmettingsalcohol, mondmaskers,... en daarbuiten nog te rekenen: verwerking van alle afval die al dat testen teweegbrengt (ik zag op een gemiddelde dag testen 120 paar handschoenen, 60 maal een test en al zijn verpakkingen (één test = 1 PET-fles aan plastiek, maar mag niet bij PMD), het heen en weer rijden naar firma's om testen te gaan doen, etc etc etc. Awel, met al dat geld hadden ze de ZORG heel erg kunnen uitbreiden hoor! Daarmee zou niet één, maar honderden ICU bedden kunnen bijgemaakt zijn! En mensen aanraden om buiten te gaan, zon, frisse lucht, etc....

Dit ganse beleid van de afgelopen 2 jaar is gewoon ZO FOUT gelopen, dat het beheer hiervan nu zelfs niet meer DURFT toe te geven dat het fout was en er alles aan doen om het maar te laten aanslepen, onder het mom van nieuwe varianten.

Het is OVER, GEDAAN, GATES CLOSED!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Eugh, ik snap uw bedoeling niet echt goed. Dus de overheid geeft overmatig geld uit en doet dat enkel en alleen om ons te verdelen?

Ik zal negeren dat dit dan een wereldwijd complot zou zijn waarbij overheden ineens wonderwel overeen zouden komen EN dat er geen verdeling was VOOR deze crisis.

Als overheden geld uitgeven is dat meestal omdat ze vrezen dat niets doen nog meer zou kosten. Een pandemie als deze is ongezien in onze tijden en het is dus logisch dat er fouten gemaakt werden, veel fouten en grote fouten. Zelf had ik dit ook niet zien aankomen en niet mogelijk geacht op deze schaal maar dat geldt voor de meeste onder ons. Als je de realiteit van de afgelopen tijd in een film zou steken een jaar VOOR de crisis had iedereen hem onrealistisch gevonden :lol:

Men heeft overal ter wereld diverse manieren geprobeerd om dit te stoppen maar geen enkele heeft echt goed genoeg gewerkt. Dat is niet omdat men teveel fouten maakte maar eerder omdat onze maatschappij gewoon niet voorzien is op iets van dergelijke schaal. De beste aanpak is de strengste waarbij contacten grotendeels beperkt worden maar ook dat is maar tijdelijk bruikbaar hebben we gemerkt. Nu heb je betogingen tegen een pasje of een mondmasker maar hoe lang denk je dat je mensen kan opsluiten?

En zelfs als men al het geld dat men in de aanpak heeft gestoken in zorg zou steken dan nog zou ze compleet onderuit gegaan zijn zonder maatregelen en vaccins. Vergeet ook niet dat heel veel zorg gewoon uitgesteld is, de weerslag daarvan moet nog komen.

Dus ja, achteraf is het goed om te kijken naar wat er goed en fout ging en om lessen te trekken en voor iedereen zullen daar andere speerpunten bij zitten. Dat zorg belangrijk is, is nu niet meer ter discussie, dat lijkt me al een grote verwezenlijking. Anderzijds is er toch enig bewustzijn ontstaan over besmettelijkheid en hygiëne. Ook telewerk is een blijver die nooit zo snel en uitgebreid zou ingevoerd zijn zonder de crisis.

Maar er zijn dus inderdaad ook veel fouten gebeurd. Te traag reageren, te snel lossen, te onduidelijk communiceren, de problemen in de scholen, het ontbreken van een eenheid van commando, ...

Al deze dingen moeten we proberen te verbeteren maar complottheorieën gaan achterna hollen zal ons niet dichter bij een betere samenleving brengen en nog veel minder de verdeeldheid bekampen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

bla,bla,bla...complot...bla,bla,bla...'t zijn egoisten...bla,bla,bla,...je maakt een denktfout...bla,bla,bla,...whataboutisme ....,bla,bla,bla

We kennen je standpunt ondertussen Dizzy, verder draag je imho niks bij in dit topic.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: We hebben momenteel hoerenchance met een omicron die minder morbide is. Een kadooke van moeder natuur. Zelfs dat denk jij toe te schrijven aan de vaccins...
Ondertussen bij de minder gevaccineerde USA … :lol:

Terwijl de omikronvariant in de meeste landen slechts een beperkte invloed heeft op de sterftecijfers, piekt het aantal coronadoden in de Verenigde Staten. Daar worden zelfs meer sterfgevallen geregistreerd dan tijdens het hoogtepunt van de deltavariant.
Daar houdt omikron wel lelijk huis, becijferde The New York Times: de variant kostte er al meer levens dan delta en benadert zelfs het aantal doden van vorige winter, toen er nog geen vaccins waren.

Hoe dat komt? Een en ander lijkt te maken te hebben met de vaccinatiegraad. 36 procent van de Amerikanen is namelijk niet volledig gevaccineerd – ter vergelijking: in bijvoorbeeld Australië is dat 20 procent, en in ons land 23 procent. Daarnaast ligt de vaccinatiegraad bij oudere, kwetsbare groepen veel lager. Van de 65-plussers is 12 procent niet volledig gevaccineerd, 43 procent van hen kreeg geen boostershot. Ter vergelijking: in het Verenigd Koninkrijk bedragen die percentages vier en negen procent.

Neenee petrol, omikron is even morbide als de rest
Jaja petrol, het is dus grotendeels toe te schrijven aan de vaccins …
Jaja petrol, de vaccins en de booster werkt wel degelijk zeer goed tegen omikron.
Jaja petrol, 100% vaccineren en boosteren is stap1 en is misschien al wel voldoende om met het virus te kunnen leven.
Jaja petrol verplichten is gemakkelijk, zelfs den Djokovic heeft dat the hard way geleerd. :lol:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Door naar de data te kijken voeg je volgens sommigen niets toe.
Als je de data systematisch negeert, wat voeg je dan toe :lol: ?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: Jaja petrol verplichten is gemakkelijk, zelfs den Djokovic heeft dat the hard way geleerd. :lol:
Die mens heeft al 2 keer een infectie opgelopen, mag jij me eens uitleggen wat het nut is om hem nog te vaccineren ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:bla,bla,bla...complot...bla,bla,bla...'t zijn egoisten...bla,bla,bla,...je maakt een denktfout...bla,bla,bla,...whataboutisme ....,bla,bla,bla

We kennen je standpunt ondertussen Dizzy, verder draag je imho niks bij in dit topic.
Een mooier compliment kan je niet krijgen in een discussie als de andere in pure wanhoop begint te krijsen... alsof dat wat bijdraagt aan de discussie.

Ik ga gewoon verder met het weerleggen van standpunten, complottheorieën, denkfouten met argumenten.
iceke schreef:Die mens heeft al 2 keer een infectie opgelopen, mag jij me eens uitleggen wat het nut is om hem nog te vaccineren ?
Eugh... een derde infectie?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

En had hij het nu echt opgelopen, of gewoon wat geprutst met de data enzo?
Ik volg sport niet, maar ik meen me een Duits artikel te herinneren :).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Een mooier compliment kan je niet krijgen in een discussie als de andere in pure wanhoop begint te krijsen... alsof dat wat bijdraagt aan de discussie.

Ik ga gewoon verder met het weerleggen van standpunten, complottheorieën, denkfouten met argumenten.
't was geen compliment, je brengt gewoon niks bij met uw mening.
Dizzy schreef: Eugh... een derde infectie?
Ja, natuurlijk, en dat gaat dat vaccin ook niet tegenhouden :bang:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:
duizend schreef: Jaja petrol verplichten is gemakkelijk, zelfs den Djokovic heeft dat the hard way geleerd. :lol:
Die mens heeft al 2 keer een infectie opgelopen, mag jij me eens uitleggen wat het nut is om hem nog te vaccineren ?
Wat een open goal :lol:

Een infectie helpt in dit voorbeeld dus duidelijk NIET om immuniteit op te bouwen.
Hij moet dus zeker gevaccineerd worden want de “natuurlijke” weg helpt bij hem niet.

Had hij gevaccineerd geweest was de kans op een tweede infectie veel kleiner.
Dus toch vaccineren om de kans op een derde, vierde, vijfde, infectie …. Alsnog Aanzienlijk te verminderen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Waarom ?
Blijkbaar was hij niet doodziek, waarom zou hij dan in hemelsnaam niet zelf mogen beslissen of hij dat vaccin wil of niet ?
Niemand stelt vragen bij het wel of niet vaccineren tegen influenza, waarom zouden we dat bij corona wel doen ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Omdat influenza het ziekenhuis niet overspoeld, in alle landen…
Omdat de zorg voor andere patiënten nog nooit opgeschort werd door influenza
Omdat influenza niet zorgt voor long influenza
Omdat influenza niet het ganse jaar door super actief is.
Omdat er met de COVID maatregelen vorig jaar geen influenza piek geweest is
Omdat influenza minder besmettelijk is

Kort van geheugen precies.

Owja, en omdat een zekere iceke hier altijd roept dat men besmettingen moet vermijden en immuniteit na besmetting dat is er duidelijk bij den djoko niet dus vaccineren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Het komt weer op hetzelfde neer. Djoko kan perfect voor zichzelf beslissen geen vaccin te nemen. Daar hangt echter aan vast dat hij niet kan spelen waar vaccinatie vereist is. Djoko wil echter beiden, geen vaccin en toch spelen oftewel een uitzondering op anderen met de gevolgen voor anderen en de voordelen voor hem.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: Een infectie helpt in dit voorbeeld dus duidelijk NIET om immuniteit op te bouwen.
Dat moet je direct in The Lancet of zo publiceren : "Immunoloog heeft nieuwe ontdekking gedaan die de immunologie op zijn kop zet."
Bedoel je nu dat zijn immuniteit niet opgebouwd is omdat hij een herinfectie heeft gehad en dat voorgaande infecties dus niet helpen tegen besmetting? Wat ga je dan zeggen over mensen die dubbel gevaccineerd en een booster hebben gehad en dan nog een doorbraakinfectie krijgen? Denk je nu echt dat die duizenden besmettingen per dag in de vijfde golf allemaal niet gevaccineerden zijn? Dat die vaccins bij die mensen dan ook geen immuniteit hebben opgebouwd? Gooi je de bescherming tegen de ziekte covid-19 nu over boord? Want dat was toch het belangrijkste volgens jou?
Ge draait hier dus letterlijk je kazak 180 graden. Het onderscheid tussen beschermen tegen transmissie en bescherming tegen de ziekte covid-19 misbruik je wanneer het je uitkomt.
En om op de essentie van die discussie terug te komen, het afdwingen van vaccinatie om die 100% te halen, heeft Djokovic zich dan toch laten vaccineren? Anders heeft heel die discussie tot niks geleid.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Bedoel je nu dat zijn immuniteit niet opgebouwd is omdat hij een herinfectie heeft gehad en dat voorgaande infecties dus niet helpen tegen besmetting? Wat ga je dan zeggen over mensen die dubbel gevaccineerd en een booster hebben gehad en dan nog een doorbraakinfectie krijgen? Denk je nu echt dat die duizenden besmettingen per dag in de vijfde golf allemaal niet gevaccineerden zijn? Dat die vaccins bij die mensen dan ook geen immuniteit hebben opgebouwd? Gooi je de bescherming tegen de ziekte covid-19 nu over boord? Want dat was toch het belangrijkste volgens jou?
Ge draait hier dus letterlijk je kazak 180 graden. Het onderscheid tussen beschermen tegen transmissie en bescherming tegen de ziekte covid-19 misbruik je wanneer het je uitkomt.
En om op de essentie van die discussie terug te komen, het afdwingen van vaccinatie om die 100% te halen, heeft Djokovic zich dan toch laten vaccineren? Anders heeft heel die discussie tot niks geleid.
Een boost van de weerstand door infectie is perfect mogelijk maar dat betekent niet dat je niet opnieuw besmet kan worden. Net zoals de vaccins geen 100% beschermen is dat ook zo voor een eerdere infectie. Punt is hoe groot deze kans is en of ze hoger of lager ligt als je al dan niet gevaccineerd bent.

Je kan perfect opnieuw besmet worden na eerdere infectie of zelfs na meerdere vaccinaties net omdat een kans blijft bestaan maar de waarschijnlijkheid afneemt. Zelfs met maar 1% kans op besmetting, kan je nog besmet raken maar die optie verkies je boven een kans van bvb 20%. Zoals in deze discussie al vaker is vergeleken gaat het om een gok of een Russische roulette, iedereen zal zo weinig mogelijk kogels in de kamers willen. Alé, iedereen die beseft dat kogels bestaan en dat je er niet gaat komen met gewoon gezond te zijn.

Djokovic hoeft zich niet te vaccineren want hij heeft niet deelgenomen, hij heeft het gevolg van zijn keuze dus zelf ondervonden. Het enige jammere is dat men zo lang gewacht heeft met deze eigenlijk simpele en logische beslissing.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Die beslissing is niet logisch..hij heeft antilichamen, hij heeft dus maw evenveel kans om besmet te geraken en of ziek te worden als iemand die gevaccineerd is.(en ook dat is niet 100% waar, hij heeft waarschijnlijk veel minder kans)
Vaccinatie is geen wondermiddel...vaccinatie geeft geen supper antilichamen, net zoals een natuurlijke besmetting dat ook niet doet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

De regels waren duidelijk vooraf. Meneer had geen zin in de regels en wou zijn goesting doen. Dat werd afgewezen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dat is uw mening, daar hebben we niks aan.....
De vraag was of het nog nut heeft om hem te vaccineren.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Hij heeft gefoefeld, met data etc.

Mmm... de regels.
Dat is niet zo helder als het lijkt.

De eerste rechtbank liet hem toe, omdat hij alle regels gevolgd had.
Waarop de federale minister alsnog tussen beide kwam en hem de toegang ontzegde. De rechtbank heeft nadien geoordeeld dat de minister binnen zijn bevoegdheid oppereerde. Maar dat was dus de discretionaire bevoegdheid van de minister en niet omdat de Serviër de regels geschonden had.

https://www.economist.com/asia/2022/01/ ... -precedent
First, he was granted a visa. Then, on January 6th, the conservative coalition government cancelled it, saying that he did not have an exemption to bypass Australia’s travel rules. A court overturned that decision on January 10th, so the government changed tack. Mr Djokovic had not broken any rules by flying to Australia, it conceded, but his presence in the country might “foster sentiment against vaccination”. Alex Hawke (pictured), the immigration minister, then revoked his visa on “health and good order grounds”.
Willekeur kan je op geen enkele manier of moment goedkeuren.
En dit is gewoon Middeleeuwse willekeur.
Most Australians cheered as the unvaccinated Serb was sent to the airport. According to one poll, 71% of them agreed that he should be deported.
But even those who were glad to see him go might have cause for concern about the way in which the case unfolded.
Ook al ben ik het niet eens met zijn antivax-onzin en zijn nationalistische haatstandpunten, het recht geldt voor iedereen.
Wappie of niet.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Don't know. Volgens https://www.nytimes.com/2022/01/12/worl ... ement.html had ie wel degelijk gelogen op z'n papieren. Of hij ze nu zelf invulde of niet is niet relevant, want hij is wel degene die uiteindelijk de verantwoordelijkheid draagt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Maar het was niet die leugen of dat gefoefel dat uiteindelijk maakte dat hij niet mocht tennissen.
Het was de willekeur van de Minister, die die mogelijkheid van de wetgever kreeg.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Je kan veel zeggen over de regels maar als je ze kent, en dat zou moeten voor iemand die leeft van zijn sport, dan moet je de regels volgen of de gevolgen dragen. Hij heeft een vragenlijst fout ingevuld en hij was aanwezig op diverse plaatsen met publiek na positieve test en in tegenspraak met zijn eigen antwoorden.

Dat heel wat Australiërs tevreden waren dat er geen uitzondering voor topsporters werd gemaakt, is niet middeleeuws. Hou er rekening mee dat heel wat Australiërs zelf niet eens het land binnen konden/mochten en lange quarantaineregels moesten respecteren. De regels zijn daar dus strenger dan hier en het is logisch dat je dat enkel kan doen als je ook consequent blijft bij de handhaving ervan. Djokovic had zich moeten laten vaccineren en al zeker geen foute verklaringen moeten afleggen, dan was hij welkom in Australië. De regering had geen voet om op te staan mocht hij de regels gevolgd hebben en eerlijk gecommuniceerd. Kortom, hij heeft gegokt en verloren. Game, set & match.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: En om op de essentie van die discussie terug te komen, het afdwingen van vaccinatie om die 100% te halen, heeft Djokovic zich dan toch laten vaccineren? Anders heeft heel die discussie tot niks geleid.
Als em Rolland Garros ook nog mist zal die spuit er rap insteken … :lol:
Met andere woorden:Hij denkt er dus over na om zich te vaccineren.
Dat is dus al een flinke stap dichterbij …

Net zoals alle antivax “helden” die nu dubbel plooien om te mogen gaan skiën.

Verplichten is easy… :lol:
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Waar krijgen ze hun pikeur niet of slecht verkocht? Juist in Brussel...
Waar dalen de besmettingen het hardst? Juist, in Brussel...
Van Gucht: 'Grootste daling besmettingen in Brussels Gewest, piek op 24 januari'
https://www.bruzz.be/gezondheid/van-guc ... 2022-02-04
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

timmermc schreef:Waar dalen de besmettingen het hardst? Juist, in Brussel...
Tja, ze zijn allemaal al besmet ondertussen zeker ?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: Vaccinatie is geen wondermiddel...vaccinatie geeft geen supper antilichamen, net zoals een natuurlijke besmetting dat ook niet doet.
Voila. En daar hebben we heel de oeverloze litanie achteraf (heel mijn bijdrage wordt zelfs integraal in quote gezet) niet voor nodig. Je gaat na een infectie wel een bredere immuniteit krijgen omdat je over heel de range van eiwitten van het virus een reactie ziet, terwijl dat dat voor de vaccins een eiwit betreft van een virus dat zo goed als niet meer bestaat.
De enige rede waarom een voorgaande besmetting niet of nauwelijks in rekening wordt gebracht is omdat een vaccinatie redelijk simpel en gemakkelijk aan te tonen is. Voor een voorgaande infectie is een serologisch onderzoek nodig en dat kost meer, zowel in moeite als geld.

Mochten we iedereen beoordelen op basis van een serologische screening in plaats van op zijn vaccinatiestatus denk ik dat er veel mensen grote ogen gaan optrekken.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dat gaat nog wel ff duren voor dat in de gazetten staat natuurlijk, er moet eerst nog een pak vaccins verkocht worden voor ze daar over gaan beginnen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Je kan veel zeggen over de regels maar als je ze kent, en dat zou moeten voor iemand die leeft van zijn sport, dan moet je de regels volgen of de gevolgen dragen. Hij heeft een vragenlijst fout ingevuld en hij was aanwezig op diverse plaatsen met publiek na positieve test en in tegenspraak met zijn eigen antwoorden.
Dat klopt, maar dat was niet de reden om hem het land uit te wijzen.
De reden om hem het land uit te wijzen was de willekeur van de minister.
Dat heel wat Australiërs tevreden waren dat er geen uitzondering voor topsporters werd gemaakt, is niet middeleeuws.
Er werd ook geen uitzondering gemaakt, dat had de eerste rechtbank zo beoordeeld en geoordeeld.
Djokovic had zich moeten laten vaccineren en al zeker geen foute verklaringen moeten afleggen, dan was hij welkom in Australië.
Toch niet.
De regering/minister oordeelde dat hij "een gevaar vormde", zo subjectief als iets.
De rechtbank kon nadien niet anders dan concluderen dat de minister opereerde binnen wat de wet toelaat. De wet is slecht.
De regering had geen voet om op te staan mocht hij de regels gevolgd hebben en eerlijk gecommuniceerd.
Toch wel.
Hij had de regels gerespecteerd (al had hij gefoefeld, daar niet van), zo verkreeg hij zijn visum en zo heeft de eerste rechtbank geoordeeld dat zijn visum nog steeds geldig was.
Omdat de regering doorhad dat die strategie "hij heeft de regels niet gevolgd" geen succes zou hebben, en veranderde dan de strategie. Niet meer op al dan niet regels volgen, wel op het discretionair recht van de minister.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Je gaat na een infectie wel een bredere immuniteit krijgen blabla blabla
Die bredere immuniteit heeft dan zeer goed gewerkt voor den Djoko en alle antivaxers die al hun tweede besmetting zitten hebben … NOT

En natuurlijk wordt hier weer een kanjer van een denkfout gemaakt… ten nadele van de werking van de vaccins natuurlijk, afkraken zullen we.

Een besmetting een jaar geleden werkt qua immuniteit vandaag totaal niet meer, 2 vaccins en een booster zes maand later daarentegen werken vandaag nog uitstekend.

En dan het ironische van de zaak is dat de petrol en iceke steeds in koor roepen dat je besmettingen moet voorkomen. Tja, dus een besmetting oplopen om daarna “beschermd” te zijn, dat moeten we dan vermijden hè … dus weer is vaccineren stap 1
iceke
Elite Poster
Elite Poster

yup, jij maakt die denkfout, natuurlijk helpt die immuniteit nog wel na een jaar....tegen ernsig ziekteverloop. niet tegen besmetting.

Ik zal het voor u ff schetsen en dan mag jij dat ff zelf reflecteren op je eigen omgeving.

Voor elke 1000 man die je kent belanden er jaarlijks 5 met of aan covid in het ziekenhuis(ernstig verloop dus)
Ten eerste hebben we nooit geweten of het met of aan covid was, maar uit de laatste cijfers van sciencano mogen we aannemen dat het grootste deel dus aan en niet met covid was
Ten tweede weten we dat 4 van die 5 onderliggende aandoeningen hadden of 75+ was (de zwakkeren in onze samenleving)

4 van de 5 zijn een vogel voor de kat, 1 had je dus effectief uit het az kunnen houden (of niet & was dat diegene met covid & niet aan, de kans is in ieder geval groter dan bij die andere 4)...

Als je die 4 eerste uit het AZ wil houden = het van alle belang om de besmettingen zo laag mogelijk te houden, als je die laatste uit het az wil houden = totale vaccinatie nuttig.

En nu mag jij mij nog eens vertellen hoe 100% vaccinatie de ziekenhuisopnames gaat halveren :bang: :bang: :bang:
Vaccineer de zwakkeren in onze samenleving, laat de rest gewoon covid oplopen...zeker nu met omikron.

[youtube]B2qSrcq-Jz0[/youtube]
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Er waren redenen genoeg om djoko te weigeren en die redenen heeft hij zelf veroorzaakt. De beslissing van de minister werd bevestigd door een rechtbank als zijnde geldig, ik zou dat geen willekeur noemen. Willekeur zou zijn als de rechter een munt opwierp om tot zijn besluit te komen.

Voor de mensen die het land niet in mochten of in strenge quarantaine zaten was een toelating van iemand die ostentatief de regels niet wil volgen en erover liegt een regelrechte belediging. Er is geen betere manier om een draagvlak voor een beleid te ondergraven door mensen die er hun voeten aan vegen hun zin te laten doen. Dat is ook een onderdeel van het oordeel, Djoko vond het niet enkel genoeg om met de regels de vloer aan te vegen en zijn verklaringen aan te passen telkens de onwaarheden boven kwamen, hij moest ook nog eens wat stemming maken rond het beleid. Een voorbeeldfunctie heeft ook enkele gevolgen en daar had hij best eerder aan gedacht. Hij is een tennisspeler en moest zich met zijn wedstrijden bezig houden. Opnieuw heeft hij de overheid de wapens geboden om hem te sanctioneren. Om het in tennistermen te zeggen, hij heeft een paar matchballen teveel weggeven :lol:

Je kan argumenteren of djoko al dan niet een (direct) gevaar vormde maar ik kan me voorstellen dat de rechter oordeelde dat de ondergraving van de belangrijke regels inzake gezondheid tijdens een pandemie als voldoende beschouwd wordt ter verdediging van het algemeen belang. Heel kort samengevat was het oordeel dat de gemeenschap belangrijker was dan een individu die wat komt sporten en niet het minste respect toont voor wat aan de rest gevraagd wordt. Je kan subjectief oordelen dat de wet slecht is maar het is wel de democratisch tot stand gekomen wet en die dient iedereen te volgen of de gevolgen ervan te dragen.

Mr Djoko had zich moeten houden aan de regels zonder gefoefel, wat komen tennissen en een berg geld gaan opstrijken en dan was er geen vuiltje aan de lucht. Djoko dacht echter dat het tijd was om een statement te maken en politiek erin te betrekken, hij heeft gespeeld en verloren want op en naast het tennisveld is nog iets anders.

@topic: ik vind het altijd een beetje huiveringwekkend als men spreekt over mensen als vogels voor de kat. Dat kan kloppen voor hun gezondheidstoestand maar ik gooi die vogels toch liever niet direct naar de kat.

Een andere zwakte in de argumentatie pro natuurlijke bescherming via besmetting is dat ze frontaal botst met het hameren op... vermijden van besmettingen. Je kan enkel zonder vaccin een natuurlijke bescherming opbouwen als je besmet raakt, als je echter besmetting vermijdt kan er dus ook geen natuurlijke bescherming zijn. Dit botst ook nog eens met de insinuaties dat ongevaccineerden voorzichtiger zouden zijn. Als dat zo zou zijn dan zorgt dit logischerwijze voor minder natuurlijke bescherming.

Daar komt nog bij dat de meest ernstige gevallen een bovenmatig aantal ongevaccineerden betreft. Indien de natuurlijke bescherming zo goed zou zijn dan was dit niet het geval. Ook zijn er herbesmettingen bij ongevaccineerden wat opnieuw wijst dat de natuurlijke bescherming ook niet onfeilbaar is.

Kortom, natuurlijke bescherming is positief voor mensen die er weinig gevolgen van ondervinden maar ze is nog beter bij vaccinatie. Het feit dat we echter niet weten wat de gevolgen gaan zijn per individu is het een pure gok. Indien deze "strategie" zou gevolgd worden door een grote groep zou dit onvermijdelijk de zorg onder enorme druk zetten. Het is dus een mooie theorie die in de praktijk echter niet werkt of niet te verkiezen is.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:
Kortom, natuurlijke bescherming is positief voor mensen die er weinig gevolgen van ondervinden maar ze is nog beter bij vaccinatie.
Nee, ze is niet nog beter bij vaccinatie...daar zijn ze ondertussen al lang uit
Dizzy schreef: Het feit dat we echter niet weten wat de gevolgen gaan zijn per individu is het een pure gok. Indien deze "strategie" zou gevolgd worden door een grote groep zou dit onvermijdelijk de zorg onder enorme druk zetten. Het is dus een mooie theorie die in de praktijk echter niet werkt of niet te verkiezen is.
En toch kiest Denemarken, om nu net dat te doen...de beste leerling in de Europese klas laat alle maatregelen los...raar he? Of zou Denemarken met hun intensieve test strategie en een pak minder doden tot gevolg, nu ineens gek geworden zijn ?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”