Joe de Mannen schreef:Geen incentive, daar ben ik nog niet zeker van, 1 hoge kwartierpiek en de rest van de maand alles afzetten want alles is ineens duurder.
J.
Voor de rest van die maand is het nettarief dan inderdaad even duur als die eenmalige piek.
Waarom je dan voor de rest van de maand alles zou afzetten begrijp ik echter niet. Jet betaalt het overige afgenomen vermogen dan toch aan de prijs van die hoogste piek, of je die piek verder nu afneemt of niet. Door alles af te zetten betaal je dus evengoed en evenveel als de lopende maand tegen dezelfde weerhouden piek vermogen af te nemen.
Besluit: voor die maand is er dus geen enkele incentive om minder dan de hoogste piek vermogen af te nemen.
Met dit klokkwartiertarief is er daarentegen wel een incentive om hoge vermogens te verdelen over 2 kwartieren want als je het een beetje slim aanpakt halveert dat dan het piektarief. Terwijl het technisch gezien voor het net niet uitmaakt of je dat zelfde vermogen over een klokkwartier afneemt of gespreid over meerdere kwartieren. Een kabel heeft geen klokgevoel.
Klopt, maar al je stroom is die maand sowieso duurder, toch ? dus 1 keer grote piek en je moet veel betalen, dus verminder je je verbruik tot de maand om is.
Nee zo werkt het niet.
Je moet om te beginnen een onderscheid maken tussen je verbruik (stroom die je afneemt van je energieleverancier = kWh) en het vermogen dat je van het net afneemt (rekening voor de netbeheerder = kW).
De verbruikte stroom in kWh wordt je volgens afgenomen hoeveelheid gefactureerd door je leverancier, dus x kWh X y c€. Hoe meer kWh je verbruikt hoe meer € je voor dat deel van de factuur zal betalen.
Het afgenomen vermogen wordt daar afzonderlijk gefactureerd. Nu is dat inderdaad nog berekend op de afgenomen kWh met als gevolg dat als je minder kWh verbruikt je evenredig minder netkosten zal betalen.
Vanaf het capaciteitstarief zal nog maar een klein deel (zo uit het blote hoofd een 20%, reken me dus niet af als ik er iets naast zit) van de netkosten afgerekend worden volgens je verbruikte kWh en in de orde van een 3 c€/kWh.
Maar eerst zal je een forfaitair tarief betalen (of je dit nu echt afneemt of niet maakt niet uit want het is een vaste kost) van 2.5 kW. Dus de factuur is daar 2,5 X c€/kW (de huidige indicatieve tarieven zijn in de orde van 50/12 € per kW maandpiek met een hoger tarief voor analoge meter en een lager tarief voor digitale meter).
Voor gebruikers met een analoge meter stopt het daar;
Heb je een digitale meter (op termijn dus iedereen) zal je voor je afgenomen vermogen voor iedere kW een extra bedrag betalen (ook zo iets van 50/12 per afgenomen kW). Met steeds een minimum van 2.5 kW (het forfait). De kW bepaald wordt door het hoogte klokkwartier van de lopende maand. Is dat bv 9 kW tijdens één klokkwartier van die lopende maand is dat (9 x 50)/12. Is dat lager dan 2.5 kW (je bent bv die maand op vakantie of het is een zomermaand en je hebt zonnepanelen) bedraagt de facturatie voor netvermogen (2.5 X 50)/12.
Het punt daarbij is dat het niet uitmaakt of dat gedurende één klokkwartier is of tijdens de lopende maand 24/7.
Eenmaal je gedurende 15 minuten in dezelfde maand bv. 9 kW hebt afgenomen is dat je basisnettarief voor die maand. Alle andere vermogens tot 9 kW bepalen dan het tarief niet meer. Neem je voor de rest van de maand dus 0 of 8.99 kW af, de rekening wordt vastgezet aan 9 kW.
Wat betreft het nettarief heeft voor de rest van je maand je vermogen beperken dus weinig zin. Je kan er hoogstens het vermogen berekend op de 20% kWh restwaarde aan ongeveer 3 c€/kWh mee beperken.
Hier gaat het volgens de simulatie omhoog alleszins, een 60 Euro ongeveer. Zelfs al stond er omgekeerd dat we gingen besparen, dan nog zou ik het niet geloven (met hun simulatie "wegvallen terugdraaiende teller" gingen we ook beter af zijn en het kost ons minstens 150 Euro meer, die simulatie hebben ze dan maar offline gehaald...). Allemaal te weinig om een batterij te verantwoorden helaas. Ik zou de simulatie nog eens moeten herdoen maar ipv de werkelijke cijfers eens zonder een piek.
Hier toont de simulatie ook een stijging aan. Dat komt omdat ik een kleine netverbruiker ben. Als kleine verbruiker kan ik het forfaitair tarief niet verminderen door meer kWh af te nemen (om het 20% deel berekend op kWh verbruik dat goedkoper is dan niet voldoende kan doorwegen op het totaal).
Het capaciteitstarief is er uiteraard niet zodat iedereen gaat besparen. Ze gaan zich niet in hun eigen vingers snijden. Als er onvoldoende middelen zijn om de netten te versterken gaan ze in totaliteit hun middelen niet gaan beperken.
Bij ongewijzigd gedrag zal een deel evenveel betalen een deel minder en een deel meer.
Moest iedereen zijn gedrag gaan aanpassen en minder vermogen gaan afnemen (en dus minder netkosten betalen) ga je zien dat het forfaitaire deel zal opgetrokken worden. Dat is nl. het doel van een vast tarief. Inkomsten verzekeren onafhankelijk van het gedrag van de consument.
Je kan alleen loskomen van een vast tarief door van die diensten geen gebruik meer te maken. Wat uiteraard slechts voor een minderheid haalbaar zal zijn.
Een thuisbatterij installeren op basis van TVT zal inderdaad maar voor een zeer kleine minderheid rendabel zijn. Daarvoor zijn de nettarieven en afgenomen elektriciteit nog te "goedkoop". Maar het kan wel je comfort verhogen. door bv. al minder pieken op het net te genereren zonder dat je de hele dag moet opletten wat je doet of laat of al ervaring op te doen wat je nog moet installeren om volledig van het net los te komen.
En dan doe je inderdaad niet aan korte termijn planning maar ben je bezig met een project op middellange termijn en kost de investering je in de beginfase geld. Zonder investeringen blijf je altijd ter plaatse trappelen en afhankelijk van de goodwill van derden.
De stroomprijs blijft hetzelfde (per kwh), enkel de piek per maand telt voor je jaargemiddelde voor het capaciteitstarief.
Deels correct. De piek wordt nl. inderdaad grotendeels berekend op het hoogste maandelijkse klokkwartier maar ook voor een klein deel op het lopende kWh verbruik. Vandaar dat voor grote verbruikers het nettarief relatief goedkoper zal zijn dan voor kleine verbruikers.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.