Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

svermassen schreef:
pfuhu schreef:Gaan ze nooit doen. Stel u voor dat je gewoon van hun website hét bewijs kan downloaden dat hun net ondergedimensioneerd is en je daardoor spanningsproblemen hebt. Ze gaan het ook niet té gemakkelijk maken :)
En als je het zelf begint te loggen via de P1, dan gaan ze zeggen dat uw spel verkeerd uitleest.
Trouwens, betalen wij niet voor databeheer of zoiets :bang:
Open en transparent, das bij al die bedrijven hetzelfde probleem .
ALS het probleem zo groot is als hier iemand beweert, dan kan je perfect die P1Mon gebruiken om "op het juiste moment" (elke zondag als de zon schijnt tussen 11 & 12u ; elke weekdag na 22u; ...) een foto van je Digitale meter te maken. of een filmpje, waarbij je door het knopje wisselt tussen de waarden "L1 spanning / L2 spanning / L3 spanning / Verbruik / ..."
en dat dag na dag.

voor een eenmalige hickup kan je het inderdaad moeilijk zo doen, maar dat is ook niet aanleiding om zo'n werken aan te vragen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

heist_175 schreef:
honda4life schreef:
heist_175 schreef:Sinds ik het aan het meten ben, haal ik bijna elke dag meer dan 248V
En wat is het probleem juist?
Dat het gewoon teveel is :).
Fluvius erkent dat ook en gaat volgende/komende week een 2de interventie doen om het probleem van te hoge spanning te verhelpen.
Met zo'n spanning kunnen mijn PV's ook niet meer volledig terugleveren.
Fluvius is een paar dagen geleden geweest en heeft toegegeven dat er een probleem is.
Aangezien alle 3 de fases het probleem hebben, waarvan een nog groter probleem heeft (waar ik initieel op aangesloten was), zal de vermoedelijke oplossing het verlagen van de spanning in de kast zijn.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ook dat nog: bijna derde van huishoudens zal energiefactuur (licht) zien stijgen door capaciteitstarief

https://www.hln.be/binnenland/ook-dat-n ... ~abad28ff/
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Oud nieuws, maar "grappig" dat dit die premie van 100 euro ook meteen te niet zal doen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220201_97234045

Ik vind dat echt een bizarre keuze die Vlaanderen hier maakt. Overheid zegt natuurlijk dat parlement bepaalt, maar te pas en te onpas verschillen. Terwijl parlement en regering vaak gewoon identiek zijn in hun beslissingen.

Maarja, wanneer heeft een minister of staatssecretaris ooit al eens verantwoordelijkheid genomen de voorbij 10 jaar? Of het parlement zijn werk laten doen en dan louter uitvoeren zonder tussen te komen?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik blijf vinden dat demir een hypocriete tr*t is (zoals veel politiekers, i know).

- de vreg is een "onafhankelijke autoriteit" (ahem, vraag ik me af waarom we dan een overheid hebben, als er toch "autoriteiten" zijn die zaken bepalen?)

- zij voeren ineens een capaciteitstarief in op demir haar termijn... no problem (https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... te-bepalen) "de impact is niet te bepalen tot het er is" (zo kan ik ook politiek voeren..)

- dan wil ze het ineens uitstellen en zaken aanpassen "want ze is bezorgd" ? (https://www.hln.be/binnenland/ook-dat-n ... ~abad28ff/)

hypocriete tr*t is het enige wat ik over dat mens te zeggen heb.
ze zegt A, laat de storm wat gaan liggen, en zegt dan B... en dat ze zichzelf daarmee tegenspreekt, ach, dat weet toch niemand meer ?

oh, en ze wil zielig doen ook: "Groen wil van mij de zondebok maken voor haar beleid"
groen heeft in eeuwen al geen beleid gehad zonder dat de andere partijen er meer over te zeggen hadden?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Het is grappig hoe een groot deel van de bevolking zichzelf maar in de voeten blijft schieten door op NVA te stemmen. In ruil voor wat?
Ze leveren ook stuk voor de stuk de meest incompetente ministers die dit land ooit heeft gezien.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Splitter schreef:ik blijf vinden dat demir een hypocriete tr*t is (zoals veel politiekers, i know).

- de vreg is een "onafhankelijke autoriteit" (ahem, vraag ik me af waarom we dan een overheid hebben, als er toch "autoriteiten" zijn die zaken bepalen?)

- zij voeren ineens een capaciteitstarief in op demir haar termijn... no problem (https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... te-bepalen) "de impact is niet te bepalen tot het er is" (zo kan ik ook politiek voeren..)

- dan wil ze het ineens uitstellen en zaken aanpassen "want ze is bezorgd" ? (https://www.hln.be/binnenland/ook-dat-n ... ~abad28ff/)

hypocriete tr*t is het enige wat ik over dat mens te zeggen heb.
ze zegt A, laat de storm wat gaan liggen, en zegt dan B... en dat ze zichzelf daarmee tegenspreekt, ach, dat weet toch niemand meer ?

oh, en ze wil zielig doen ook: "Groen wil van mij de zondebok maken voor haar beleid"
groen heeft in eeuwen al geen beleid gehad zonder dat de andere partijen er meer over te zeggen hadden?
Het energiedebat staat in lichterlaaie.
Als in juni blijkt dat het nieuwe capaciteitstarief er inderdaad voor zal zorgen dat kleine gebruikers (lees: wie nu het meest problemen heeft om zijn facturen te betalen en daarom bewust heel weinig verbruikt) opeens 100€ extra gaan moeten bijbetalen en dat grote verbruikers hun verbruik zullen zien dalen...
Dan zou wel eens de NVA van Demir in het midden van de storm komen te staan.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Heeft iemand nu al cijfers wat een KW(piek) zou kosten op een maand én wat een KWh per stuk zou kosten aan distributie?
Nu kan ik er niks over zeggen. Enkel dat ik geregeld over de 10 KW(piek) ga en 15MWh afneem per jaar :|
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

het probleem is dat het eigenlijk gegarandeerd meer gaat kosten:

- je gaat moeten betalen voor het piekverbruik, maar de gemiddelde verbruiker kan enkel verbruiken smorgens en savonds (want werkt overdag)

dat kan je deels opvangen door nog extra geld te investeren, en bv te zorgen dat je wasmachine geladen is en op een timer staat bv....
maar dan moet je dus geld hebben voor die investering + ermee leven dat je was x uur nat in de machine zit + het risico dat je machine stukgaat en je vloer overstroomt terwijl je wegbent etc...

- de digitale meter is bewezen dat die "op sommige momenten, in sommige gevallen, voor sommige klanten" fout telt en tot het dubbele kan aanrekenen,
omdat die blijkbaar afhankelijk zijn van dat je mooi 50hz hebt op je binnenhuisinstallatie... net iets dat quasi elk modern toestel niet doet.

hoewel dat schijnt gebeterd te zijn, geeft iedereen betrokken wel toe dat het "zou kunnen" maar "verwaarloosbaar" is, hoe slim is je meter dan ?
en hoe verantwoord ben je als verantwoordelijke politieker dan om daar niet eerst bepaalde eisen aan te stellen voor je de mensen ertoe verplicht ?
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

misschien hier al in vraag gesteld, maar zal dag en nacht tarief wel intressant zijn. Mij piekvermogen ligt nu op 4.5.
Waarschijnlijk omdatik de zaterdag zondag alles doe dus droogkast vaatwas wasmachine strijkijzer kookplaat oven op het zelfde ogenblik aanligt.
Terwijl als gewoon tarief is alles meer gespreid kan zijn.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

proximusboyke schreef:misschien hier al in vraag gesteld, maar zal dag en nacht tarief wel intressant zijn. Mij piekvermogen ligt nu op 4.5.
Waarschijnlijk omdatik de zaterdag zondag alles doe dus droogkast vaatwas wasmachine strijkijzer kookplaat oven op het zelfde ogenblik aanligt.
Terwijl als gewoon tarief is alles meer gespreid kan zijn.
Vanaf capaciteitstarief verdwijnt het nachttarief voor piekvermogen. Je hebt dan nog enkel nachttarief op de elektriciteitsprijs.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik vind het erg stil qua communicatie wat betreft het capaciteitstarief qua tarieven.
Je gelooft toch niet dat de terugdraaiende tellers gespaard gaan blijven van de ene of de andere toeslag?
Dat is economisch toch niet haalbaar in deze situatie.

BTW verlaging... Ze zullen het wel elders uit ons zakken halen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

bollegijs schreef:Ook dat nog: bijna derde van huishoudens zal energiefactuur (licht) zien stijgen door capaciteitstarief

https://www.hln.be/binnenland/ook-dat-n ... ~abad28ff/
Tjiens, bij de goednieuwsshow van vorig jaar stond toch duidelijk dat slechts 10% een stijging ging kennen. Het is nog niet ingevoerd en het is al een derde. Tegen juli zal het zeker tweederde zijn die meer zal betalen :lol:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

Huidige tarieven:
https://www.vreg.be/sites/default/files ... -_elek.pdf

Capaciteitstarieven:
https://www.vreg.be/sites/default/files ... lek_ai.pdf

Concreet:
Huidig
Dag 0,0602379 per kWh
Nacht 0,0361427 per kWh

Capaciteitstarief met analoge meter
Vaste vergoeding: 103,67
Allday 0,0308895 per kWh (geen nachttarief meer)

Als je dus meer dan 3532 kWh op dagtarief gebruikt zal je goedkoper zijn met het capaciteitstarief

Capaciteitstarief met digitale meter
Vast per kWh piek 41,468338 (met een minimun van 2,5 kWh, wat overeen komt met de vaste vergoeding van analoge meter)
Allday 0,0096327 per kWh

Verbruik je meer dan 2048 kWh op dagtarief bv, zal het capaciteitstarief goedkoper zijn ALS je onder de 2,5 kWh piek blijft.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

mijn piek was 4.515 in januari 4.249 in december.
berbruik op jaarbassis 2021

piek 1063
dal 2255

de vraag die ik me altijd stel ga ik goedkoper blijven met piek en dal of enkel gewoon tarief zodat ik alles kan spreiden en dat mijn piekvermogen daalt.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Je kan dat simuleren: https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/

Volgens die simulatie zou ik 108 euro minder betalen dan vorig jaar (van 945 naar 837 euro aan nettarieven). Mijn gemiddelde maanpiek was net geen 8kW, heb uitschieters tot 9,6kW. Alleen een aantal lente en zomermaanden zitten onder de 7kW).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Mini-me
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2018, 16:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hoe kan het nu in godsnaam zijn dat er minimum 2,5kWh wordt aangerekend voor mensen met een digitale meter.
En dat dit voor de oude teller de 'flat fee' is? :bang:

Dus iedereen met een digitale meter is sowiese (terug) gekl**t.
Ik dacht dat iedere Belg gelijk is voor de wet?
Hopelijk maakt iemand (of een belangengroep) hier een zaakje van...

Plus, mensen die weinig verbruiken moeten meer betalen? Ook als je er in slaagt onder de 2,5kWh te blijven...

Wat zijn wij toch gezegend met een hele hoop 'prutsers' in dit ganse energiedossier (beginnend met de verkoop van de centrales, tot het oversubsidieren van de GSC, terugdraaiende tellen, dure gascentrales, en ga zo maar verder...)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mini-me schreef:Hoe kan het nu in godsnaam zijn dat er minimum 2,5kWh wordt aangerekend voor mensen met een digitale meter.
Omdat de meerderheid van de bevolking het verschil niet kent tussen kW en kWh, of tussen A en V.
Dan kan je hen alles wijsmaken, wat ook gebeurt (en niet enkel rond het capaciteitstarief).

En (zie hoger), sluipend wordt de boodschap veranderd: van 10% gaat meer betalen, naar fors meer.
En zo passeert deze achterlijke maatregel.
Niet achterlijk omdat het duurder zou/zal zijn. Wel achterlijk omdat het totaal verkeerde incentives geeft om het doel dat ze voor ogen hebben, te realiseren: belasting van het net verminderen/vermijden.

Dat doe je niet door kwartierpieken te belasten, op een compleet ontransparante hocus-pocus manier.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Vaganzza schreef:Je kan dat simuleren: https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/
...
op basis van een aantal veronderstellingen die in de simulatie worden gemaakt op vlak van eenheidsprijzen en tarieven.
ja, als je cijfers gaat verzinnen kan je het altijd interessant laten klinken natuurlijk
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Is er iemand die weet heeft van een publicatie (media, onderzoek,...) waar de financiële cijfers van Fluvius. Gebundeld en overzichtelijk?

Vraag mij dus af wat hun totale inkomsten zijn en hun productionele uitgaven.

En dan na productionele uitgaven, alle uitgaven die ze doen voor financiële investeringen die niet gericht zijn op het netwerk, uitgaven van dividenten,...


Kan al hun jaarverslagen doorpluizen, maar sorry, ik heb niet de economische achtergrond om daar mijn tijd in te steken.

Denk dat dat interessante cijfers kan opleveren, als ze dus niet al bestaan.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

Mini-me schreef:Hoe kan het nu in godsnaam zijn dat er minimum 2,5kWh wordt aangerekend voor mensen met een digitale meter.
En dat dit voor de oude teller de 'flat fee' is? :bang:

Dus iedereen met een digitale meter is sowiese (terug) gekl**t.
Ik dacht dat iedere Belg gelijk is voor de wet?
Hopelijk maakt iemand (of een belangengroep) hier een zaakje van...

Plus, mensen die weinig verbruiken moeten meer betalen? Ook als je er in slaagt onder de 2,5kWh te blijven...
Zie de prijzen hierboven. De flat free voor analoge teller voor capaciteitstarief is idd hetzelfde als 2,5 kWh.
Echter betalen ze meer per kWh verbruik dan mensen met een digitale meter.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

heist_175 schreef:Dat doe je niet door kwartierpieken te belasten, op een compleet ontransparante hocus-pocus manier.
Had je dan liever gehad dat ze het deden zoals in Nederland op uw aansluitingsvermogen ?
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

PeterP schreef: Had je dan liever gehad dat ze het deden zoals in Nederland op uw aansluitingsvermogen ?
Daar is wel lang sprake van geweest. Ik heb indertijd een paar vrienden aangeraden om een 3x25A aansluiting te nemen omdat er toen plannen waren om het vast recht daarop te baseren. Had ik dat toen geweten dan had ik hen wel aangeraden om 3x32 of 3x40 te nemen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Belgissschenaap schreef:Is er iemand die weet heeft van een publicatie (media, onderzoek,...) waar de financiële cijfers van Fluvius. Gebundeld en overzichtelijk?
Aandeelhoudersstructuur
- naar wie gaan de dividenden
- wie neemt de beslissingen

En de bestuurders:
(krijgen elk €2K-€4K vergoeding voor die post)
Afbeelding

https://over.fluvius.be/nl/thema/invest ... jfsprofiel
Afbeelding
Afbeelding

Boekhouding - halfjaarverslag 2021
https://over.fluvius.be/sites/fluvius/f ... 300621.pdf
€850 miljoen bijdragen van klanten (bederijven en particulieren)
€885mio opbrengst €878 kosten, dus 6,5mio operationele winst

Jaarverslag 2020
https://over.fluvius.be/sites/fluvius/f ... s-2020.pdf
€1,7miljard omzet
€14,6miljoen winst

De winst gaat trouwens volledig naar het afbetalen van financieringskosten: er staat voor miljarden aan schuld uit (als ik goed heb geteld 4,5miljard).

Bijna alle schulden staan bij niet-banken, dus vermoedelijk krijgen de aandeelhouders hun vergoeding via de financiering die ze ter beschikking gesteld hebben.
PeterP schreef:
heist_175 schreef:Dat doe je niet door kwartierpieken te belasten, op een compleet ontransparante hocus-pocus manier.
Had je dan liever gehad dat ze het deden zoals in Nederland op uw aansluitingsvermogen ?
Er zijn nog wel manieren om de netbelasting te beperken:
- stel alvast een API ter beschikking met "load" per segment
- vergoeding per piek en niet per-maand-waarin-de-piek-valt
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

In praktijk komt het erop neer dat de gemeenten de winst van Fluvius opstrijken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Dit capaciteitstarief gedoe zou een dezer dagen eens in een groot nieuws als Het Journaal enzo moeten komen, dan gaan er veel mensen zoiets hebben van: "En dat er ook nog bij !?" en dan komt er hopelijk wat meer druk...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Het gaat er nu over in het Vlaams Parlement en op 23/02 willen ze de makers van de studie met de VREG in 1 hoorzitting zetten, zodat de VREG dat direct zelf kan beantwoorden.

Zullen ze überhaupt wel afkomen, die van de VREG? Indien wel, dan zullen het wel holle antwoorden worden.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier met de simulatie 57 EUR per jaar extra dokken.
Gemiddelde piek zit rond 6 als ik 2021 bekijk.
Dus op zich valt de schade nog mee, maar het komt er weer bovenop.

Als we het naar onder krijgen zitten we ongeveer status-quo.
In januari en december eens proberen extra op te letten zitten we juist onder de 5.
Is allemaal doenbaar, maar constant aan denken natuurlijk.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

FF teruggescrold en vorig jaar kwam die stijging hier ook al eens ter sprake.
Als het hier geweten was, was het op de kabinetten toch normaliter ook al geweten toen?

Volgens mij een beetje paniekvoetbal vanuit de Vlareg...
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

bollegijs schreef:Ook dat nog: bijna derde van huishoudens zal energiefactuur (licht) zien stijgen door capaciteitstarief

https://www.hln.be/binnenland/ook-dat-n ... ~abad28ff/
Is idd oud nieuws maar de stijging die ze hier aangeven zijn veel lager dan de inschatting van vreg die ongetwijfeld zelf al heel conservatief waren. Volgens vreg gaat 60% vd bevolking max 10% meer betalen dan vandaag, 40% zou meer dan 10% meer moeten gaan betalen. Maw die 20-100e waarvan ze spreken is een habbekrats tov de realiteit.

Iemand schrijft hier dat hij met een piek van 6 kw amper meer moet gaan betalen, best wel vreemd wetende dat je als je dat elke maand zou hebben sowieso per maand meer dan 200€ gaat moeten betalen aan capaciteitstarief. Er wordt bovenop de grens van 625wh per kwartier 55€ aangerekend per schijf van 250w dat je daar over gaat.. Bij 6kwh piek kom je op 1.5kwh op een kwartier uit dus 4*55€ en als ik juist gelezen heb destijds komt dat nog btw bovenop. 21% uiteraard.

Tom

Tom
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

tom35 schreef:
bollegijs schreef:Ook dat nog: bijna derde van huishoudens zal energiefactuur (licht) zien stijgen door capaciteitstarief

https://www.hln.be/binnenland/ook-dat-n ... ~abad28ff/
Is idd oud nieuws maar de stijging die ze hier aangeven zijn veel lager dan de inschatting van vreg die ongetwijfeld zelf al heel conservatief waren. Volgens vreg gaat 60% vd bevolking max 10% meer betalen dan vandaag, 40% zou meer dan 10% meer moeten gaan betalen. Maw die 20-100e waarvan ze spreken is een habbekrats tov de realiteit.

Iemand schrijft hier dat hij met een piek van 6 kw amper meer moet gaan betalen, best wel vreemd wetende dat je als je dat elke maand zou hebben sowieso per maand meer dan 200€ gaat moeten betalen aan capaciteitstarief. Er wordt bovenop de grens van 625wh per kwartier 55€ aangerekend per schijf van 250w dat je daar over gaat.. Bij 6kwh piek kom je op 1.5kwh op een kwartier uit dus 4*55€ en als ik juist gelezen heb destijds komt dat nog btw bovenop. 21% uiteraard.

Tom

Tom
Beste Tom,

Gelieve te stoppen met uw verkeerde berekeningen. Ik vraag mij af of je dit doelbewust doet. Je bent op het zonstraal forum ook al gewezen op uw foute berekeningen.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

PeterP schreef: Gelieve te stoppen met uw verkeerde berekeningen. Ik vraag mij af of je dit doelbewust doet. Je bent op het zonstraal forum ook al gewezen op uw foute berekeningen.
of zijn berekening juist of fout is, laat ik in het midden (ik ga nu echt niet zoeken en rekenen)....
maar ik vraag me wel af of iemand -inclusief het vreg- eigenlijk al een juiste berekening kan maken?

heeft iemand uberhaupt al de benodigde -definitieve- cijfers (tijdstippen (per dag? week? maand? jaar? gemiddeldes?), kost per piek, min/max piek/verbruik, prijzen, ...) om een berekening te maken ?

want als dat niet zo is, is iedereen cijfers in de lucht aan het gooien en zijn al de berekeningen en beloftes -inclusief die van vreg, fluvius, overheid, ...) leugens en foute berekeningen.
en met dat dan in de media te steken, ook doelbewuste leugens dan.

zou er zoiets zijn als een collectieve motie tot wantrouwen vanuit de burgers tov de overheid, om die te laten vallen ?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Wat wel overduidelijk is: de energiefactuur is vandaag de dag al zo ontransparant dat het capaciteitstarief het helemaal een dikke schep ontransparanter maakt.

Ook het feit dat Fluvius het verkoopt als een sturing is in dit topic al helemaal met de grond gelijk gemaakt, vermits ze maar 1 piek nemen per maand en ze zelf geen real-time gegevens bezorgen. Hoe kan je nu sturen als je pas een dag later je gegevens van de meter kan zien?? Enige manier is investeren in bv een dongle om het wel in real-time te zien (weeral kosten).

Volgens mij moeten ze vanaf juli iedereen het voordeligste tarief geven: de kleine verbruikers nog op de huidige berekeningswijze en de grootverbruikers (+6kW), bv mensen met WP, al op het nieuwe tarief. Voor die groep is het altijd goedkoper.

Daarna kunnen ze nog bijsturen, maar alles blokkeren houdt weeral de nieuwe groene investeringen in het nadeel en het wordt tijd dat dit stopt.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

warpozio2 schreef:FF teruggescrold en vorig jaar kwam die stijging hier ook al eens ter sprake.
Als het hier geweten was, was het op de kabinetten toch normaliter ook al geweten toen?

Volgens mij een beetje paniekvoetbal vanuit de Vlareg...
Natuurlijk was het Vlaams Parlement en de Vlaamse Regering perfect op de hoogte.
Het is ook al meermaals in de pers geweest.

Ik denk dat de NVA & de VL regering nu gewoon schrik heeft van de beeldvorming.
Federaal brengen ze de energiefactuur €100 naar beneden, zodat die in Vlaanderen terug €100 kan stijgen met het capaciteitstarief. Veel slechter wordt de beeldvorming niet natuurlijk.
Zuhal Demir grijpt een min of meer drogreden (rapport UGent) aan om in te grijpen, hoewel zij perfect op de hoogte was van de maatregel.

Nu wordt de maatregel uitgesteld, hopelijk komt er een forse bijsturing.

@cijfers
Er zijn al digitale meters sinds enige tijd. Elke digitale meter geeft die cijfers weer.

Dit zijn mijn gegevens:

Code: Selecteer alles

2021/09	 0,9	kW
2021/10	2,5	kW
2021/11	3,5	kW
2021/12	4,0	kW
2022/01	3,7	kW
September en oktober zijn veel lager, omdat ik nog veel PV-stroom heb.

Afbeelding

edit: echte data wat ingekort voor de privacy, Fluvius leest namelijk mee - de echte data is tot 3 cijfers na de komma :)
Laatst gewijzigd door heist_175 op 03 feb 2022, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

PeterP schreef:
tom35 schreef:
bollegijs schreef:Ook dat nog: bijna derde van huishoudens zal energiefactuur (licht) zien stijgen door capaciteitstarief

https://www.hln.be/binnenland/ook-dat-n ... ~abad28ff/
Is idd oud nieuws maar de stijging die ze hier aangeven zijn veel lager dan de inschatting van vreg die ongetwijfeld zelf al heel conservatief waren. Volgens vreg gaat 60% vd bevolking max 10% meer betalen dan vandaag, 40% zou meer dan 10% meer moeten gaan betalen. Maw die 20-100e waarvan ze spreken is een habbekrats tov de realiteit.

Iemand schrijft hier dat hij met een piek van 6 kw amper meer moet gaan betalen, best wel vreemd wetende dat je als je dat elke maand zou hebben sowieso per maand meer dan 200€ gaat moeten betalen aan capaciteitstarief. Er wordt bovenop de grens van 625wh per kwartier 55€ aangerekend per schijf van 250w dat je daar over gaat.. Bij 6kwh piek kom je op 1.5kwh op een kwartier uit dus 4*55€ en als ik juist gelezen heb destijds komt dat nog btw bovenop. 21% uiteraard.

Tom

Tom
Beste Tom,

Gelieve te stoppen met uw verkeerde berekeningen. Ik vraag mij af of je dit doelbewust doet. Je bent op het zonstraal forum ook al gewezen op uw foute berekeningen.
Hoe worden ze dan wel berekend volgens u. Een deel van de meerkost zal gecompenseerd worden door lagere energiekost maar vreg heeft zelf al gemeld dat minstens 40% vd Vlamingen hun factuur met meer dan 10% zullen zien stijgen. Het is wel degelijk een basis van 2.5kwh omgerekend naar een kwartier en dan per kw een extra vergoeding op maandbasis.

Tom
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/
Hier kun je een simulatie maken en ga je zien dat de bedragen van 200€ per maand, die jij noemt, complete onzin en bangmakerij zijn.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een héél pak meer.

Afbeelding
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Schermafbeelding 2022-02-03 092514.jpg
Schermafbeelding 2022-02-03 092514.jpg (15.25 KiB) 288 keer bekeken
Een heel pak minder.
Ik ga niet ontkennen dat er mensen zijn die meer gaan betalen, maar er zijn er ook die minder gaan betalen. Dat heb je nu eenmaal als je de netkosten anders gaat verdelen en meer gaat baseren op de werkelijke gebruik van het net.
Wat mij vooral stoorde was de totaal uit de lucht gegrepen berekening van 200€/maand meerkost.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

PeterP schreef: Ik ga niet ontkennen dat er mensen zijn die meer gaan betalen, maar er zijn er ook die minder gaan betalen. Dat heb je nu eenmaal als je de netkosten (...) meer gaat baseren op de werkelijke gebruik van het net.
Maar dat gebeurt nu dus niet.
De maandan dat ik het net amper/niet gebruik, omdat ik volledig op PV draai, moet ik alsnog betalen.

Zie hierboven: piek van 0,85kW en ik moet alsnog betalen voor 2,5kW.
En over het factureren op basis van piek is ook nog wel wat af te dingen.

Dus zij die het net veel gebruiken, betalen minder.
Zij die het net minder/niet gebruiken, betalen meer.
Logisch... :roll:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

heist_175 schreef: Dus zij die het net veel gebruiken, betalen minder.
Zij die het net minder/niet gebruiken, betalen meer.
Logisch... :roll:
Er is wel degelijk een logica in te vinden: zij die veel verbruiken, spreiden sowieso meer hun verbruik. Velen doen hier uitschemeren alsof een hoger verbruik in gigantische extra pieken gebeurd. Dat is niet zo.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”