50 jaar geleden in de gloriedagen van "verboden CB gebruik" , gebruikte ik voor in de wagen met dipool(draad) antenne standaard in de voorruit (Oldsmobile Cutlass Supreme V8 , USA wagen), een antenne matcher die electronisch de juiste lengte aanduidde mits draaiknopje en rood lichtje indien O.K. , niet groter dan een luciferdoosje .Geen swr meter meer nodig, en geen zichtbare antenne op wagen ...on4bam schreef:Nerds gonna nerd....silentkiller schreef:Ik denk dat ik nu weet hoe sommige mensen zich voelen als ik over IT praat
Heel kort. Om te zenden heb je een antenne nodig. Afhankelijk van de frequentie heeft die antenne een zekere lengte. Eenvoudig te berekenen: 300/frequentie= golflengte. In mijn geval 7MHz = 42m.
Simpele antenne = halve golf dipool = 20m lang (rekening houden met verkortingsfactor ) dus 2*10m die ik net in onze kleine tuin kan plaatsen. Top=12m hoog, 2 benen schuin naar beneden (Inverted V).
Met de nanoVNA kan je een "sweep" doen tussen 2 frequenties en dan zie je grafisch op welke frequentie de antenne resonant is. Aangezien ik de antenne te lang maakte zag ik dat ze resonant was op een te lage frequentie, dus inkorten tot ze resonant was waar ik wou (7.1 KHz). In principe moet de lijn nog lager komen maar gezien de niet-ideale opstelling is dit het best mogelijke resultaat.
Meer info op het net....
Zou dat nu nog niet behulpzaam kunnen zijn , .... of te simpel