Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer
Provider

petrol242 schreef: Al twee jaar klaag ik aan wat jij zegt dat ik zou moeten weten. De damage control die je weer op tafel zwiert van "Flatten the curve" is niet de manier om een pandemie onder controle te krijgen. Dat zou ondertussen toch ook wel duidelijk mogen zijn!

Het feit dat we met hoge besmettingen zitten en een relatief rustige situatie in de hospitalen is bijna volledig toe te schrijven aan de aard van omicron.
Neen, het is te wijten aan de goede werking van de huidige vaccins tegen omikron.
Het grootste deel dat op intensieve komt is immers niet gevaccineerd of geboosterd.

The curve kan alleen flat worden bij quasi 100% vaccinatie.
Dat voortschrijdend inzicht moeten we ondertussen toch al hebben.
De laatste 10% vaccineren geeft 50% minder bezetting in de ziekenhuizen, dat feit kennen we ook al lang.

Morgen start de testcase in Denemarken, misschien zijn de huidige vaccins wel straf genoeg om met 90% vaccinatie alles open te zwieren, we zullen zien.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer
Provider

petrol242 schreef:Niet muggenziften hé 1207. Je weet goed genoeg welke vragen ik stel. Ik zal ze aan jou ook stellen. Waarom is massaal en collectief vaccineren evident ?
omdat je dit terug ziet in de ziekenhuiscijfers
10% is neit gevaccineerd en deze groep vertegenwoordigt 30 tot 40% vd ziekenhuisopnames, inclusief ic en sterftecijfer..
zo individueel is het dus blijkbaar niet.
Het feit dat we met hoge besmettingen zitten en een relatief rustige situatie in de hospitalen is bijna volledig toe te schrijven aan de aard van omicron.
en opnieuw beweer/suggereer/insinueer je dus dat vaccins geen invloed hebben? Je kraakt het opnieuw af omdat ...
Altijd maar terug blijven hameren op die vaccinatiegraad blijft onzinnig,
als wetenschapper zou je het concept empirie moeten kennen. 10% ongevaccineerden is goed voor 40% vd covid-patenten op ic.
Ook dat is nu net een zwakte in een vaccinatiestrategie die nog sterker is geworden toen bleek dat twee prikken niet genoeg gingen zijn...
risicogroepen gaan elk jaar hun griepprik halen. Het is niet ideaal maar een zwakte vh vaccin? of een bewijs dat het vaccin zou falen en nutteloos is?
Of bewijs dat elke prik zwakker is als de vorige prik een jaar eerder?
Dat is niet iets dat ik denk, dat is gewoon een feit. Dat heb ik ook al van in het begin proberen duidelijk te maken. Maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden omdat het anders als afkraken wordt weg gezet.
je staaft nergens je beweringen, je googelt chique woorden alsof je een kenner bent.
Voor maart 2020 had je uiteraard nog nooit van spike-eiwit of Mrna gehoord.
De booster is op een totale bevolking bij 56% gezet
hoeveel procent vd bevolking gaat jaarlijks om zijn boostergriepspuit?
het is maar hoe je een herhalingsspuit noemt en ook hier zal alles evolueren.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer
Provider

1207 schreef:zo individueel is het dus blijkbaar niet.
Ge zijt rond de pot aan het draaien. Onze afweer is wel degelijk een individuele zaak. Ook Dizzy heeft dat al aangegeven en je komt met hospitalisatiecijfers af.
1207 schreef:en opnieuw beweer/suggereer/insinueer je dus dat vaccins geen invloed hebben? Je kraakt het opnieuw af omdat ...
Kan jij eigenlijk begrijpend lezen? Het onderzoek waar ik naar verwees ging over de mogelijke impact van de morbiditeit van omicron op de koers van de pandemie waarin twee scenario's onderzocht zijn. Omdat je dat niet kan of wil lezen zal ik het nog eens herhalen. Dat onderzoek gaat dus helemaal niet over de efficiëntie van vaccins! Misschien maar goed dat iemand af en toe voor jou de goochelwoordjes probeert te verklaren maar het gaat er blijkbaar echt niet in.
Ik zal de vraag anders formuleren. Wat is volgens jou de rede waarom omicron minder morbide is dan pakweg delta? Daar gaat het dus over en dat is de vraag die de onderzoekers zich gesteld hebben.
1207 schreef:als wetenschapper zou je het concept empirie moeten kennen. 10% ongevaccineerden is goed voor 40% vd covid-patenten op ic.
Dat gaat dan over pakweg 150 mensen in gans België? 0.0014% van de Belgen...
1207 schreef:risicogroepen gaan elk jaar hun griepprik halen.
Duidelijk dat je het concept van de griepprik dan niet begrijpt. De jaarlijkse griepprik is telkens een cocktail van zo'n 5000 virusstammen, terwijl het bij SARS-CoV-2 over 1 virus gaat met varianten, maar waarbij de samenstelling van het vaccin niet gewijzigd is! Totaal niet te vergelijken met elkaar. Ook dat is al herhaaldelijk aan bod gekomen, dus is het mij niet duidelijk waarom je daar steeds weer mee afkomt.
1207 schreef:Voor maart 2020 had je uiteraard nog nooit van spike-eiwit of Mrna gehoord.
Heb je echt geen argumenten meer over? Kan je het niet hebben dat iemand in de materie gestudeerd heeft? Kan je het niet hebben dat je het niet begrijpt? Dat is dan jouw probleem en niet dat van mij. En dan verwacht men dat men beleefd moet blijven op het forum.
1207 schreef:hoeveel procent vd bevolking gaat jaarlijks om zijn boostergriepspuit?
De jaarlijkse griepspuit is geen booster! Het feit dat je dat zelfs nog niet snapt, maar tegelijkertijd wil je je wel in de discussie gooien? Weet je wel hoe belachelijk dat overkomt?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Ik heb een goed jobke voor u 1207... journalist bij de standaard :angel:

Vandaag kopt die met
Met drie prikken ligt sterftekans 5 tot 17 keer lager
en wat blijkt dan een paar zinnen verder :

Sciensano benadrukt dat hun cijfers niet gebruikt kunnen worden om de doeltreffendheid van de vaccins te berekenen, omdat ze geen rekening houden met de ­onderliggende gezondheidsrisico’s van gevaccineerden en niet-gevaccineerden.

owja, en het ging voor alle duidelijkheid over de sterftekans van 85+ers
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer
Provider

petrol242 schreef:Van die discussie over vrijheid heb ik mijn buik meer dan vol Dizzy want die eenzijdige visie klopt al lang langs geen kanten meer. Het woord vrijheid in de mond nemen en tegelijk het CST verdedigen kan er bij mij totaal niet in.
Omdat vrijheid niet absoluut is. Dat was altijd al zo dus daar heeft deze crisis eigenlijk niets mee te maken. Je bent vrij TOT uw keuzes de vrijheid van anderen gaan schaden. Het principe dat keuzes ook gevolgen inhouden en dat die gevolgen eerlijkheidshalve gedragen worden door degene die de keuze maakt is ook al zo oud als de geschiedenis. Mensen die hun zin willen doen en de gevolgen weigeren hebben echter ook altijd bestaan.
petrol242 schreef:Egoïsten en idioten heb je in alle lagen en groepen van de bevolking, dus neen, ik blijf weigeren mensen in vakjes op te delen, zeker als het over vaccinatie gaat. Je begint in je laatste paragraaf schoorvoetend toe te geven dat mensen ook vaccins laten zetten uit puur egoïsme. Dat is 180° draaien tegenover maanden terug? Weet je nog wat je antwoordde toen ik zei dat de overgrote meerderheid de vaccins voor zich zelf liet zetten? Om niet ziek te worden en/of niet uitgesloten te worden? Puur zelfbehoud, wat menselijk is.
Helemaal niets schoorvoetend, UITERAARD zitten er bij de gevaccineerden ook egoïsten, anders zou de wereld een pak mooier zijn gezien de vaccinatiegraad. Egoïsme is ook een menselijke eigenschap die ergens ook een nut heeft, nl zelfbescherming. Elke mens is dus ergens wat egoïstisch, daarom dat bvb communisme totaal niet werkt en nooit zal werken. Mensen hebben van nature een soort zelfbeschermingsreflex/angst. Dat is ook de verklaring van de afkeer van verandering. Verandering betekent onbekende zaken en dus onbekende risico's. We zijn geprogrammeerd om risico's te vermijden.

Opnieuw maak je echter een paar denkfouten door bochten af te snijden en enkel uw deelinterpretatie als het hele verhaal te zien. Naast de egoïstische reflex heeft de mens echter ook hersenen in zijn kop gekregen, sommigen meer dan anderen en beter ontwikkeld bij sommigen maar soit, iedereen kan een zekere logica volgen. Individuele vrijheden kunnen daarom met rede aan de kant geschoven worden omdat collectieve vrijheden in gevaar komen.

De mens is ook een sociaal wezen en heel weinigen onder ons kunnen echt alleen leven. Heel onze samenleving (what's in a name) gaat over samenwerken en interactie. We hebben dus elkaar nodig en daarvoor moet je dus concessies doen en dus soms eigenbelang even aan de kant schuiven. Dit levert bovendien immense voordelen op dus eigenlijk is het eigenbelang negeren soms ook voordelig individueel als we op langere termijn kijken. Dus je kan je laten vaccineren om ZOWEL persoonlijke als collectieve belangen. Sommigen zien bvb in dat de zorg iets is dat je liever niet laat instorten, dat je bvb een kanker kan krijgen en dat je dan liever hebt dat er nog plaats is, dat er nog artsen zijn die u kunnen behandelen op tijd, dat je de collectieve schuld liever niet onnodig opdrijft, dat jongeren niet gebaat zijn bij ingrijpende en lange negatieve invloed op hun opleiding, het verlies van duizenden familieleden, de economsiche schade, het verlies van inkomen, het verlies van jobs, het ontberen van cultuur, enz enz enz enz...

Kijken we nu naar de vaccinatie dan kan je inderdaad voor jezelf besluiten dat je geen vaccin wil. Dat is ook perfect mogelijk en je bent dus vrij om daarvoor te kiezen voor jezelf. Vermits die keuze ook gevolgen heeft voor anderen kan de samenleving ook maatregelen nemen om zich te beschermen tegen die gevolgen en dat kan inperking van bepaalde mogelijkheden betekenen. Als individu weeg je af of de persoonlijke keuze opweegt tegenover de gevolgen. Wil je die gevolgen niet dan kan je je laten vaccineren, wil je de vaccinatie niet dan moet je de gevolgen aanvaarden.

Nu komen we op het punt waar ik de term asociaal en egoïsme gebruik. Mensen die WEL de vrijheid willen om zelf te kiezen maar de gevolgen enkel willen afschuiven op anderen ipv ze zelf te dragen zijn niet sociaal noch met het algemeen belang bezig. Ze kiezen enkel en alleen voor het (twijfelachtig) eigen belang. Dan kijkt men nog raar op dat de overgrote meerderheid, die wel doet wat er gevraagd wordt in het algemeen belang, er genoeg van krijgt. Kortom de omgekeerde wereld. Wie lid wil zijn van de club, volgt de regels van de club, point final.
petrol242 schreef:Nee, ik zit helemaal niet fout. Die grens tussen preventief en curatief is heel vaag geworden sinds de vaccins niet meer afdoend beschermen tegen besmetting zoals we in het begin dachten. Op het ogenblik dat ze enkel nog de symptomen bestrijden zijn ze wel degelijk naar de curatieve kant opgeschoven. Het zijn nog altijd covid-19 vaccins voor alle duidelijkheid. Ook hier klopt dan ook heel de theorie van vrijheid al lang niet meer, zeker met een variant als omicron.
Foute woordkeuze opnieuw, wat is niet afdoend? Je zegt herhaaldelijk dat wel elke besmetting moeten proberen voorkomen maar de besmettingen die vaccinatie voorkomen zijn ineens van geen tel, niet consequent. Het klopt dat dit deel afgenomen is maar opnieuw afnemen is niet gelijk aan nul. Vaccinatie is dus een onderdeel van uw wens om besmettingen te voorkomen. Bovendien gaat het niet enkel om preventie maar ook om veel andere voordelen.

Het ogenblik dat je beschrijft is nog niet gekomen dus geef je eigenlijk toe dat de praktijk van vrijheid ook hier nog altijd geldt. Dat zal ze daarna ook nog doen want deze theorie is gewoon praktijk in onze maatschappij. Wil je meedoen in een samenleving dan moet je ook bijdragen aan de samenleving. Enkel de positieve kanten willen en de negatieve afschuiven op anderen zal NOOIT aanvaard worden en dat is maar goed en rechtvaardig.

@iceke: je hebt het artikel selectief gelezen want naast de cijfers van Sciensano heeft men ook gekeken naar cijfers uit het UK waar men wel rekening gehouden heeft met deze opmerking en het resultaat is... gelijklopend.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer
Provider

Grmbl, ik heb het opnieuw vlaggen. Na de delta half november zal het nu de omikron zijn. Van de delta niets geweten. Nu toch al van vrijdag vrij ziek...

Voor alle duidelijkheid, ik ben nog niet geboosterd (was gepland voor morgen :roll: )
Mijn vrouw wel, maar die heeft het al zitten van woensdag. Sinds zaterdagnamiddag geraakt ze weer wat uit haar bed.
Dus uit eigen ervaring nu maakt de booster weinig verschil
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef:
@iceke: je hebt het artikel selectief gelezen want naast de cijfers van Sciensano heeft men ook gekeken naar cijfers uit het UK waar men wel rekening gehouden heeft met deze opmerking en het resultaat is... gelijklopend.
Selectief ? Ik lees dat een journalist conclusies trekt uit data van Sciensano waarvan Sciensano uitdrukkelijk schrijft dat dat te kort door den bocht is.
Van dat Engels onderzoek lees ik nergens iets in heel dat artikel.
We hebben dus 1 bron wel en 1 bron niet..en dat is dus hoofdpagina nieuws...
Ze hadden natuurlijk ook kunnen schrijven dat het geen hol uitmaakt, die boosterprik voor -65 jarigen...ook uit datzelfde artikel trouwens.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:
Provider

In het kader van andere (bloed)onderzoeken bleek het mogelijk ook eens te kijken of ik al (recent?) besmet ben geweest en of het vaccin heeft gepakt:
INFECTIEUZE SEROLOGIE
---------------------

Indicatie anti-SARS-CoV-2 serologie serologische status
Indicatie anti-SARS-CoV-2 serologie Beoordeling oude infectie (cfr. Sciensano)

Anti-SARS-CoV-2 IgG (S) Positief (Ratio: 48.55)

< 1.00 : negatief
>= 1.00 : positief

Analyse met Vidas (anti-S).

Anti-SARS-CoV-2 Al (NCP) Negatief

< 1.0 : negatief
>= 1.0 : positief

Analyse met e801 (Roche).
Anti-NCP antistoffen worden niet aangemaakt na vaccinatie, enkel na een
natuurlijk doorgemaakte infectie.
Zo dat weten we nu ook weer (onze kinderen hebben mij dus al niet kunnen aansteken toen ze Corona hadden). Maar beter zo. Vaccin lijkt ook wel iets gedaan te hebben :)
Ik wist trouwens niet dat je dit zo eenvoudig kon laten testen (als je al een vaccin hebt gehad). Dus bij deze aan geïnteresseerden, zie hierboven en vraag het eens aan de arts als het interessant zou zijn :)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:
Dizzy schreef:@iceke: je hebt het artikel selectief gelezen want naast de cijfers van Sciensano heeft men ook gekeken naar cijfers uit het UK waar men wel rekening gehouden heeft met deze opmerking en het resultaat is... gelijklopend.
Selectief ? Ik lees dat een journalist conclusies trekt uit data van Sciensano waarvan Sciensano uitdrukkelijk schrijft dat dat te kort door den bocht is.
Van dat Engels onderzoek lees ik nergens iets in heel dat artikel.
We hebben dus 1 bron wel en 1 bron niet..en dat is dus hoofdpagina nieuws...
Dit staat er nog altijd te lezen in de krant (online versie).
Maar de cijfers stroken wel met de bevindingen van het ­Engelse gezondheidsagentschap UKHSA, waar ze die wel in ­rekening nemen.
...
Het vaccin maakt wel een verschil in de besmettingskans. Die ligt bij diegenen met drie prikken de helft lager.
Het was ook geen voorpaginanieuws maar op pagina 7.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dan zal het wel over deze gegaan zijn :
https://www.gov.uk/government/news/boos ... th-omicron

Zo moeilijk is dat toch niet ? Bronvermelding...of ben ik nu verkeerd ?

Dus wat weten we dan ? Dat mensen boven de 50 of met een verhoogd risico zich maar beter latgen vaccineren en boosteren ?
Alsof dat al niet lang bekend was :bang: :bang: :bang:

Dit is imho iets helemaal anders dan "Met drie prikken ligt sterftekans 5 tot 17 keer lager"
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Dizzy schrijft ...Je bent vrij TOT uw keuzes de vrijheid van anderen...

En omgekeerd uiteraard :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

petrol242 schreef:
1207 schreef:als wetenschapper zou je het concept empirie moeten kennen. 10% ongevaccineerden is goed voor 40% vd covid-patenten op ic.
Dat gaat dan over pakweg 150 mensen in gans België? 0.0014% van de Belgen...
Neen, het gaat over het halveren van de IC bezetting, door 10% van de Belgen bijkomend te vaccineren. En dat zijn er trouwens meer dan 150 …

Het antwoord op je vraag “waarom 100% vaccineren”
Het antwoord op je vraag “werken de vaccins ”
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Marius Gilbert had toch een opmerking over het CST. “Het grootste deel van de besmettingen gebeurt thuis, op het werk en op school. Dat zijn plekken die ontsnappen aan het CST. Dus het nut ervan is zeer beperkt en nog altijd niet aangetoond”, aldus Gilbert. “Maar wat natuurlijk wel een bewezen voordeel is, is dat het een middel is om aan te zetten tot vaccinatie.”
En daarmee is alles gezegd over gans dat cst-gedrocht... Het bewijst en beschermt niets of niemand. Het pusht enkel richting vaccins en vaccinatie (of herstel) is ook het enige waar het rekening mee houdt. Wederom de test gedaan. Mijn vrouw is positief sinds woensdag. Gisteren heb ik haar cst eens gescand. Alles in orde! Kun je dat nu geloven? Ze IS positief, maar 2 vaccins + booster gehad, dus alles ok!
Hoe slecht ben je eigenlijk bezig als je denkt om uw volk te moeten overtuigen met dwangmaatregelen?
Dat zorgt alleen voor meer tegengas. Zorg voor correcte informatie, stel uw informatie bij als blijkt dat je verkeerd was. Informeer opnieuw, speel het eerlijk. Zorg er voor dat charlatans effectief in hun blootje komen te staan door echte argumenten. Maar heb dan ook respect voor mensen die goed geïnformeerd een keuze maken. Acht uw bevolking naar waarde en houdt de 'waarheid' niet in pacht
1207
Elite Poster
Elite Poster
Provider

woutervh schreef: Hoe slecht ben je eigenlijk bezig als je denkt om uw volk te moeten overtuigen met dwangmaatregelen? t
strafrecht en processen zijn geen dwangmaatregelen?
wordt onze vriend De Pauw niet gedwongen om vrouwen gerust te laten?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Polio is al zo lang verplicht, inclusief strafrechterlijke vervolging als je het vaccin niet laat toedienen.
De (gespeelde) verontwaardiging is grappig :).
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gespeelde verontwaardiging? Ik ben het gewoon beu van na 2 jaar nog steeds het gevoel te hebben van als kleuter behandeld te worden. Al van het begin van de pandemie mis ik uitleg en duiding. 'neem de vaccins of je mag niet meer op restaurant' is nu eenmaal geen uitleg. En ja, herhaal maar jullie riedeltje over gedeelde verantwoordelijkheid en zo. Welnu, wij zijn gevaccineerd en positief (Opnieuw). Heb er dus weinig boodschap aan. Besef nu eens dat jullie argumenten vervagen met de maanden... Ik ben nog steeds niet tegen vaccinatie trouwens, maar je moet wel durven een kat een kat noemen.
Vandaag een video bekeken van die dokter John Campbell. Heerlijk verhelderend. Na 2 jaar eindelijk een rustige, duidelijke uitleg bij cijfers. Geen halve gare wappiepraat. Gewoon wat sommige mensen (waaronder ik) missen in deze tijd

Disclaimer: video ging over waarom omikron ba2 de ba1 gaat verdringen. Heel mooie uitleg met voorhanden data. Ik sta dus niet in voor wat die mens nog allemaal zou mogen verkondigd hebben
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

NuKeM schreef:Ik wist trouwens niet dat je dit zo eenvoudig kon laten testen
Ja dat kan omdat de vaccins enkel een afweer opwekken tegen één target, het S-eiwit. Zal wel één of andere ELISA analyse zijn geweest. Gezien er bij jou geen anti lichamen gedetecteerd zijn tegen het N-eiwit is je afweer eenzijdig vanuit vaccinatie opgewekt en heb je dus geen infectie gehad. En ik gebruik bewust het woord éénzijdig :wink:
NCP is het N-eiwit oftewel het NucleoCapside Proteïne. Dat zit rond het m-RNA van het virus om dat in te kapselen. Het is ook één van de doeleiwitten voor de ontwikkeling van een volgende generatie vaccins. Hoe meer targets hoe minder vaccins hinder ondervinden van varianten... maar dat is hier al eens uitgelegd.
1207 schreef:wordt onze vriend De Pauw niet gedwongen om vrouwen gerust te laten?
Allez, het wordt hier beter met den dag. Er is nog geen verplichting en we zijn al processen aan het voeren... En dan die vergelijking?
heist_175 schreef:Polio is al zo lang verplicht, inclusief strafrechterlijke vervolging als je het vaccin niet laat toedienen.
Ja, die strafrechterlijke vervolging kennen we. 90% van de klachten wordt geseponeerd. De rest komt er met een boete van af en daarmee is de prik nog steeds niet gezet want de rechter kan geen vaccinatie opleggen. En mensen kunnen geen twee keer voor hetzelfde gestraft worden. Case closed. Ik wil het zien gebeuren in de ordegrootte van corona hoe je justitie gaat bemannen om het af te dwingen. Veel succes.
woutervh schreef:Ik ben nog steeds niet tegen vaccinatie trouwens, maar je moet wel durven een kat een kat noemen.
Ik ken het gevoel...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

't is idd vrij eenvoudig om dat te laten testen
Afbeelding
Test is betalend trouwens... ik kan u ondertussen uit eigen ondervinding vrij zeker zeggen dat die pcr-tests niet liegen als ze negatief zijn :angel:

Ach,ach die verplichting gaat hetelfde worden als met Polio, paar keer de wijkagent voor mijn gesloten deur & daarna vertikaal geclasseerd.
Ik vraag me trouwens af wat ze gaan verplichten ? Een vaccin tegen een virus dat al tig keer gemuteerd is ? Gaan we dan wel mogen kiezen welk vaccin ? Bij de huisarts ? 't gaat nog grappig worden als ze dat erdoor krijgen (niet dat ik denk dat dat de komende jaren ook echt gaat gebeuren)

petrol242 schreef:
woutervh schreef:Ik ben nog steeds niet tegen vaccinatie trouwens, maar je moet wel durven een kat een kat noemen.
Ik ken het gevoel...
Ik denk dat er meer en meer dat gevoel gaan krijgen...den booster loopt al niet meer zo heet & nieuws over de -12 jarigen is ook al zeer schaars aan't worden.
woutervh schreef: Disclaimer: video ging over waarom omikron ba2 de ba1 gaat verdringen. Heel mooie uitleg met voorhanden data. Ik sta dus niet in voor wat die mens nog allemaal zou mogen verkondigd hebben
Je moet toch niet met alles eens zijn met een ander zijn menig ?
John Campbell = imho het kanaal bij uitstek om antwoorden te krijgen op uw vragen...De controverse rond sommige van zijn video's zijn gewoon uit z"n context getrokken. Soit, ik snap het wel, hij gaat die onderwerpen niet uit de weg itt tot de gazetten & het beleid.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Ik heb dit hier niet eerder weten passeren: een documentaire over De Spaanse Griep

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/la-grippe- ... espagnole/
nog beschikbaar tot 27/02/2021
Toen Europa in 1918 nog volop verwikkeld was in de Groote Oorlog, raasde een bijzonder virulente griep over de vijf continenten. De ziekte werd ten onrechte de Spaanse Griep genoemd.

De plaag woedt maar liefst 18 maanden lang en maakt tussen de 50 en 100 miljoen doden, voor ze in de vergetelheid raakt.

Nu de mensheid opnieuw in de greep van een gezondheidscrisis is: welke lessen kunnen we leren van deze veel minder bekende tragedie, die eigenlijk de moeder aller pandemieën was?

Documentaire van Paul Le Grouyer.
Grappig hoe dezelfde zaken als nu opduiken:
- minimaliseren
- mondmaskers
- kwakzalverij
- protesten tegen maatregelen
- verschillende golven, met een milde zomer (en dito "hoop" dat het voorbij is)

Wat is er wel anders:
- er is nu onnoemlijk veel data vrij beschikbaar, hoewel wappies complotten zien
- er zijn nu vaccins, toen niet
- medische wetenschap staat wel wat verder dan toen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Denemarken laat alle maatregelen los.

De opheffing van de maatregelen komt er op een moment dat Denemarken tussen de 33.000 en 47.000 nieuwe besmettingen per dag optekent - een cijfer dat merkelijk hoger ligt dan voordien en dit door de hoge besmettingsgraad van omikron. De hoge besmettingsgraad veroorzaakt echter geen zware druk op de ziekenhuizen.

Dat komt door de hoge vaccinatiegraad in het Scandinavische land.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Provider

woutervh schreef:Gespeelde verontwaardiging? Ik ben het gewoon beu van na 2 jaar nog steeds het gevoel te hebben van als kleuter behandeld te worden.
daarin hebt ge gelijk
Al van het begin van de pandemie mis ik uitleg en duiding. 'neem de vaccins of je mag niet meer op restaurant' is nu eenmaal geen uitleg.
klopt eveneens
Welnu, wij zijn gevaccineerd en positief (Opnieuw). Heb er dus weinig boodschap aan. Besef nu eens dat jullie argumenten vervagen met de maanden... Ik ben nog steeds niet tegen vaccinatie trouwens, maar je moet wel durven een kat een kat noemen.
dat vaccinatie geen 100% weerkt en dus niet alle besmettingen tegenhouden of dat er zelfs gevaccineerde mensen overlijden weten we ook al een kleine 300 pagina's.
dat is net de reden waarom petrol en iceke zich zo tegen vaccins verzetten. het werkt geen 100% dus zijn ze de facto eigenlijk overbodig en nutteloos.
zeggen ze niet letterlijk maar dit insinueren ze al honderden pagina's. Vaak dan onderbouwd met wetnschappelijk mooi klinkende woordjes, netjes op wikipedia opgezocht. woordjes die ze neit kennen, snappen, correct kunnen interpreteren, ...

bekijk de docu over de Spaanse griep
daar heeft men in 1e instantie inderdaad dat gedaan wat ontkenners willen, mikken op groepsimmuniteit.
het virus bestond niet, oorlogsgewijs mocht de moraal niet aangetast worden ...

Ik ga die mens ne keer bekijken
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

1207 schreef:daar heeft men in 1e instantie inderdaad dat gedaan wat ontkenners willen, mikken op groepsimmuniteit.
En die groepsimmuniteit ga je tegen SARS-CoV-2 en Covid-19 wel krijgen denk je?
1207 schreef:dat is net de reden waarom petrol en iceke zich zo tegen vaccins verzetten. het werkt geen 100% dus zijn ze de facto eigenlijk overbodig en nutteloos.
Hoe hopeloos ben je nu om een argumentum ad hominem te gebruiken en dan nog durven schrijven dat 'het' zo nu niet letterlijk gezegd wordt. Gij hebt helemaal niet begrepen wat ik over de vaccins en vooral ook over de vaccinatiestrategie denk. Nergens, maar dan ook nergens schrijf ik dat 'de vaccins' nutteloos en overbodig zijn. Die mist zit al lang in uw kopke en blijkt maar niet te willen optrekken.
Het gaat veel verder dan 'het werkt' of 'het werkt niet'. Of het gezeik van dat niets 100% werkt. Het gaat er ook over of de proporties van een strategie in verhouding staan met het resultaat dat geboekt wordt. In een nooit geziene besmettingsgolf, een positiviteitsratio van tegen de 50% en een Rt-waarde die dit jaar nog geen enkele keer onder de 1 heeft gezeten wordt je als vaccinafkraker bestempeld als je durft beweren dat de vaccins de pandemie niet tegen houden. En dat zijn dan nog de besmettingen waar we weet van hebben. De enige chance die we nu hebben is een lagere morbiditeit van de huidige variant en er zijn er zelfs dat ook aan de vaccins toewijzen. Over verheerlijking gesproken! Spijtig dat de vaccins het IQ van de bevolking niet optrekken...
Ik kan er ook niet aan doen dat de vaccins misbruikt zijn voor het CST en hierdoor een ontwrichte en gepolariseerde maatschappij hebben veroorzaakt, bewijze ook dit forum. En nu kan je terug gaan kwaken dat ik de vaccins nutteloos en overbodig vind.
1207 schreef:Vaak dan onderbouwd met wetnschappelijk mooi klinkende woordjes, netjes op wikipedia opgezocht. woordjes die ze neit kennen, snappen, correct kunnen interpreteren, ...
Ik heb daar wikipedia niet voor nodig. Ik ga zo nu en dan wel eens in mijn cursussen moleculaire biologie en microbiologie kijken, maar dat doe ik ook zonder het forum en ja, biochemie heb ik ook nog in mijn handen gehad. Ik weet wel degelijk waar ik over praat als het op dat niveau komt en ik hoop dat sommigen er iets aan hebben. Dus het zal mij een bal jeuken of je dan mee bent of niet want je snapt het blijkbaar niet en vooral je apprecieert het niet.
iceke schreef:Ai, ai, ai, wat nu ?
De skivakantie moet kunnen doorgaan hé. Ik heb net nog het misbruik neer geschreven...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

petrol242 schreef:De enige chance die we nu hebben is een lagere morbiditeit van de huidige variant en er zijn er zelfs dat ook aan de vaccins toewijzen.
Zoals 1207 al meermaals aangehaald heeft, hier zijn we weer met de vaccin bashing, en weer heeft de petrol het “niet letterlijk gezegd”

Enkele Posts hoger had onze petrol het nog over onderzoeken van twee scenario’s.
Nu staat het ineens al vast dat het 1 scenario is … en wordt het tweede in het belachelijke getrokken, waarschijnlijk om een door Petrol gefantaseerde “wetenschappelijke” reden.

QED …
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het gaat over één onderzoek door de wetenschapper (en zijn team) die omicron in kaart heeft gebracht toen het voor het eerst opdook in ZA. Waarom je dat in het meervoud zet is me duister. In het betreffende onderzoek wordt er wel degelijk over twee scenario's uitgegaan. Dat komt dus niet van mij wat je daar ook bij wil fantaseren. Jij bent diegene die in vitro resultaten uit het onderzoek in twijfel trekt, "waarschijnlijk om een door Petrol gefantaseerde “wetenschappelijke” reden" dus kom met een tegenargument af. Ik wacht.

Maar het non argument is dat je petrol niet kunt uitstaan met als gevolg dat wat jij dus uit je nek lult totaal irrelevant is en op niks gebaseerd is.
Ik zal aan duizend dan ook de vraag stellen : Is de morbiditeit van omicron lager dan die van pakweg delta, en hoe komt dat? Het is dezelfde vraag waar het onderzoek mee gestart is.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Komaan Petrol, je kan toch niet ontkennen dat Denemarken met hun 2% hogere vaccinatiegraad het een pak beter doet dan Belgie...
Het is vrij duidelijk dat DAT de oplossing is van heel het probleem :angel: Daar heb je echt geen peer reviewed studies of moeilijke woorden voor nodig...zwijg en laat u boosteren, 't maakt echt niet uit hoor of je al een infectie gehad hebt of niet, luister nu toch eens naar mij, naar 1207, naar Duizend en naar onze regering, we zie daar echt geen graten in, in die massavaccinatie :angel:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik ken geen enkel land met een lage vaccinatiegraad dat uit de problemen geraakt.
De petrol en Iceke kennen die landen uiteraard wel.
Of wacht even ik ken dat land ook: fantasialand.

Ze geven beide soms al eens toe dat vaccineren helpt.

Ik wil de “wetenschappelijke” uitleg wel eens horen dat 90% vaccineren beter helpt dan 100% vaccineren.
We weten alvast dat de ziekenhuisbezetting zou halveren met 100%
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

duizend schreef: Ik wil de “wetenschappelijke” uitleg wel eens horen dat 90% vaccineren beter helpt dan 100% vaccineren.
Ik denk dat je spoken ziet. Wie heeft dat ooit beweerd?
duizend schreef:Of wacht even ik ken dat land ook: fantasialand.
Ik ken dat ook. Een land waar 100% vaccinatiegraad heerst en men geen last heeft van de pandemie. Dream on.
Laatst gewijzigd door petrol242 01 feb 2022, 19:21, in totaal 1 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer
Provider

Met louter "100% vaccineren" is er inderdaad nog geen enkel land uit de problemen geraakt (cfr. Gibraltar).
Daarvoor is wel wat meer nodig (zoals in Nieuw-Zeeland).

Los van het feit dat al die pagadders (<5 jaar) vaccineren overal op weerstand stuit.
"100% vaccinatie" is sowieso irreëel.
Jep, het fantasialand van duzend.
En daar loopt hij al maanden over te toeteren.
Grootspraak... met een klein portie gezond verstand.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer
Provider

Na de grote golven die we gisteren hier op zee hebben gehad, denk ik dat 'Duizend' een schietgebedje doet voor een nieuw corona golfje.
Dan kan hij het luidkeels uitschreeuwen: 'Ziede, 'k heb het voorspeld als er geen 100% vaccinatiegraad is.

Helaas gaat hij, hoezeer hij ook als vaccinjunkie de dramatiek van een FVDB en SVG aanbidt, dit onmogelijk kunnen bereiken.
Of is het zijn strategie om ook zuigelingen, Poverello armen en andere huidskleuren te overtuigen van het nut om nu al samen met hem, aan te schuiven in de rij voor een nummer 3, 4, 5..

Duidelijk is hij niet op de hoogte van onze multiculturele samenleving en is hij nooit verder gekomen dan de gemeentegrens in Herstappe.
Intussen schept hij er genoegen in, sommige forumleden en anderen te overstelpen/overtuigen met weinig ter zake doende argumenten van zijn grote gelijk. Waarom verdiept hij zich niet meer in wat wetenschappelijk materiaal, je bent nooit te oud om wat bij te schaven.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vandaag in DS (paywall) een artikel over de nieuwe variant BA.2 en een Deense studie hierover:
Niet-gevaccineerde huisgenoten hadden al de hoogste kans om corona op te lopen zodra het virus het gezin binnensluipt. Bij BA.2 verdubbelt die kans nog eens. ­
Uit de Deense studie blijkt ook dat een niet-gevaccineerde persoon BA.2 ruim 2,5 keer vaker doorgeeft dan BA.1. Wie gevaccineerd is of al eens besmet raakte,blijkt de subvariant circa 40 procent minder vaak door te geven.
Tot onze verbazing stelden we een verminderde overdraagbaarheid vast bij gevaccineerden.
Als naast ziekenhuisopname en IC ook de besmettingen nog harder beïnvloed worden door vaccinatie dan zal men hier logischerwijze pro vaccinatie opschuiven of gaat men weer een ander excuus bedenken :lol:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Provider

petrol242 schreef:
duizend schreef: Ik wil de “wetenschappelijke” uitleg wel eens horen dat 90% vaccineren beter helpt dan 100% vaccineren.
Ik denk dat je spoken ziet. Wie heeft dat ooit beweerd?
Dus je bent dan volledig akkoord dat 100% vaccineren beter helpt dan 90% vaccineren.
Ordon schreef:
Met louter "100% vaccineren" is er inderdaad nog geen enkel land uit de problemen geraakt.

Los van het feit dat al die pagadders (<5 jaar) vaccineren overal op weerstand stuit.
"100% vaccinatie" is sowieso irreëel.
Oh, welk land is al 100% gevaccineerd en geboosterd en nog niet uit de problemen?
Ben echt benieuwd, en kom weer niet af met Gibraltar hè. :lol:

Vandaar dat ik steeds zeg dat 100% vaccineren stap 1 is.

En ook al een paar keer uitgelegd dat 100% betekent “al wie vaccineerbaar is” dus geen personen die medisch niet mogen gevaccineerd worden en eventueel een minimumleeftijd hanteren, al lijkt vijf me al te oud.

En dan nog Gibraltar gaan vergelijken met nieuw Zeeland.
Mannekes toch, daar moet je echt een wetenschapper voor zijn. :lol:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

duizend schreef:Dus je bent dan volledig akkoord dat 100% vaccineren beter helpt dan 90% vaccineren.
Ik denk niet dat het veel verschil gaat maken. We kunnen nog zo veel wensen en beter vinden, het gaat ons niet veel verder helpen. We hebben momenteel hoerenchance met een omicron die minder morbide is. Een kadooke van moeder natuur. Zelfs dat denk jij toe te schrijven aan de vaccins... En als je enkel naar het beschermen tegen besmetting kijkt is het al helemaal niet meer aan de orde.
duizend schreef:Vandaar dat ik steeds zeg dat 100% vaccineren stap 1 is.
En hoe ga je dat verwezenlijken? Verplichten? Elke prik? Ook de derde, vierde, vijfde, zesde,...? En hoe ga je een verplichting afdwingen? Repressief? Justitie zal lachen... Met de booster halen we nog geen 60% meer. Is het geen 57% momenteel? Zelfs politiek is daar al geen consensus meer als we naar de booster voor 12 to 18-jarigen kijken.
Veel succes zeg ik dan.
Mag ik vragen waarom Gibraltar geen representatief voorbeeld is voor jou?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

petrol242 schreef:
duizend schreef:Dus je bent dan volledig akkoord dat 100% vaccineren beter helpt dan 90% vaccineren.
Ik denk niet dat het veel verschil gaat maken. We kunnen nog zo veel wensen en beter vinden, het gaat ons niet veel verder helpen. We hebben momenteel hoerenchance met een omicron die minder morbide is. Een kadooke van moeder natuur. Zelfs dat denk jij toe te schrijven aan de vaccins... En als je enkel naar het beschermen tegen besmetting kijkt is het al helemaal niet meer aan de orde.
Wat is een verschil? Ik vind elk mensenleven een verschil en niet enkel als het om eigen familie gaat. 10% meer vaccineren zou wel degelijk een verschil maken want minder mensen ernstig ziek en dus minder ernstige gevolgen. Ook vermijd je meer ziekenhuisopnames en spaar je dus de zorg waardoor weer andere zieken sneller een kans krijgen op een behandeling. Daar komen nog eens de economische kosten bij. Niet veel verder helpen durf ik dus betwijfelen.

En als de cijfers uit Denemarken bevestigd worden dan is ook besmetting nog altijd een pluspunt van de vaccins maar dit komt enkel bovenop de hierboven genoemde onmiskenbare voordelen.
petrol242 schreef:
duizend schreef:Vandaar dat ik steeds zeg dat 100% vaccineren stap 1 is.
En hoe ga je dat verwezenlijken? Verplichten? Elke prik? Ook de derde, vierde, vijfde, zesde,...? En hoe ga je een verplichting afdwingen? Repressief? Justitie zal lachen... Met de booster halen we nog geen 60% meer. Is het geen 57% momenteel? Zelfs politiek is daar al geen consensus meer als we naar de booster voor 12 to 18-jarigen kijken.
Dat dwing je af door de gevolgen van weigering bij de weigeraars te leggen. Iedereen kan nog altijd weigeren maar dan zal je wel moeten kiezen wat het je mag kosten (niet noodzakelijk financieel). Ik zou ook niet minachtend doen over medicamenten die vaak enkel mogen dromen van percentages als 57%. Dat er politiek geen consensus is... is eigen aan de politiek, zeker de Belgische. Het enige waar wel consensus over is, is dat wij het mogen betalen :lol:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: Wat is een verschil? Ik vind elk mensenleven een verschil en niet enkel als het om eigen familie gaat. 10% meer vaccineren zou wel degelijk een verschil maken want minder mensen ernstig ziek en dus minder ernstige gevolgen. Ook vermijd je meer ziekenhuisopnames en spaar je dus de zorg waardoor weer andere zieken sneller een kans krijgen op een behandeling. Daar komen nog eens de economische kosten bij. Niet veel verder helpen durf ik dus betwijfelen.
Nee, dat mag ieder voor zich uitmaken...
Maar als je dan toch "winst" wil maken dan is het vrij simpel om te kijken wie er in het az ligt, +75% heeft onderliggende aandoeningen... een gezondere bevolking = minder ziekenhuisopnames. En daar kan politiek ook iets aan gedaan worden, in de eerste plaats door er voor te zorgen dat er minder rommel verkocht wordt in de supermarkten.
Ik ga echt niet om die spuit omdat het az vol ligt met mensen die dat perfect konden vermijden als ze hun levensstijl een beetje aangepast hadden.
Dizzy schreef: En als de cijfers uit Denemarken bevestigd worden dan is ook besmetting nog altijd een pluspunt van de vaccins maar dit komt enkel bovenop de hierboven genoemde onmiskenbare voordelen.
Dat = den theorie, in de praktijk zie je dat gevaccineerden meer kans hebben om besmet te geraken tov van niet-gevaccineerde
1207
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef: Dat = den theorie, in de praktijk zie je dat gevaccineerden meer kans hebben om besmet te geraken tov van niet-gevaccineerde
waar dit dan vandaan komt?

Soit, als niemand nog ziek wordt of sterft aan dit virus dan mogen alle 7 miljard mensen tegelijk besmet zijn, dan maakt het niet meer uit
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

1207 schreef: waar dit dan vandaan komt?
Van hier bv.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220201_95134692
1207 schreef: Soit, als niemand nog ziek wordt of sterft aan dit virus dan mogen alle 7 miljard mensen tegelijk besmet zijn, dan maakt het niet meer uit
Natuurlijk maakt het dan nog uit...
Vandaag een telefoontje gekregen van een vriend dat zijn vader vandaag overleden was met covid, hij had nier & leverkanker maar covid was den druppel.
En dat is dus het grote probleem, je gaat mensen niet uit het az houden met 100% vaccinatie. We hebben dit vanaf dag 1 verkeerd aangepakt imho en daar gaan we nog héél lang de gevolgen van dragen.
Soit, belangerijke dingen
[youtube]vYDk29ZKbQE[/youtube]
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:
Dizzy schreef:Wat is een verschil? Ik vind elk mensenleven een verschil en niet enkel als het om eigen familie gaat. 10% meer vaccineren zou wel degelijk een verschil maken want minder mensen ernstig ziek en dus minder ernstige gevolgen. Ook vermijd je meer ziekenhuisopnames en spaar je dus de zorg waardoor weer andere zieken sneller een kans krijgen op een behandeling. Daar komen nog eens de economische kosten bij. Niet veel verder helpen durf ik dus betwijfelen.
Nee, dat mag ieder voor zich uitmaken...
Maar als je dan toch "winst" wil maken dan is het vrij simpel om te kijken wie er in het az ligt, +75% heeft onderliggende aandoeningen... een gezondere bevolking = minder ziekenhuisopnames. En daar kan politiek ook iets aan gedaan worden, in de eerste plaats door er voor te zorgen dat er minder rommel verkocht wordt in de supermarkten.
Ik ga echt niet om die spuit omdat het az vol ligt met mensen die dat perfect konden vermijden als ze hun levensstijl een beetje aangepast hadden.
Leuke poging om met een whataboutisme eronderuit te muizen :lol:

Iedereen mag inderdaad zelf uitmaken of je nog wenst op te draaien voor mensen die door hun keuzes anderen opzadelen met de gevolgen.

De ziekenhuizen hebben inderdaad veel mensen met andere aandoeningen EN met overmatig ongevaccineerden. Trouwens dat argument speelt geen rol want de ongevaccineerden kunnen even goed een onderliggende aandoening hebben of ongezond leven. Doen alsof ziekten niet bestaan of dat je onsterfelijk bent is ook niet zo erg gezond ,sommigen hebben dat helaas al ontdekt.

Het ergste is dat je niet ziet dat uw laatste zin PERFECT past bij ongevaccineerden. Zij hadden door hun keuze de kansen op hun verblijf in het ziekenhuis kunnen verminderen, maar nee, lekker afschuiven en de schuld dan maar op mensen met andere ziekten steken. Het grofste is nog dat andere ziekten uitgesteld behandeld worden door hen.
iceke schreef:Dat = den theorie, in de praktijk zie je dat gevaccineerden meer kans hebben om besmet te geraken tov van niet-gevaccineerde
8% meer is niet in verhouding tot het aantal gevaccineerden/niet gevaccineerden. Bovendien blaas je nu je eigen argument dat gezonde mensen geen probleem zouden hebben uit het water want jongeren zijn veelal gezonder en hebben veel minder onderliggende aandoeningen. Dit bewijst gewoon dat iedereen kan getroffen worden, ook dus mensen die zweren bij testen en opsporing en het vermijden van contacten, ze worden soms zelf besmet. Net omdat iedereen getroffen kan worden gebruik je best voor iedereen ook de beste bescherming.

Je kan geloven dat uw huis nooit zal afbranden en dat je dus geen brandverzekering nodig hebt. Anderen doen dan weer alsof een brand hen voor andere branden zou beschermen. Dat is echter gewoon onzin.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik vraag mij af waarom debat te voeren over iets dat je nooit of te nooit zal bereiken, wat de beperkte voordelen ook zijn, zeker bij een variant die een pak minder morbide is. Iets dat je zelfs bij verplichting niet kan afdwingen of je moest overgaan tot gijzeling van je bevolking zoals Dizzy voorstelt en dan gaat het kot te klein zijn.

Tegelijk zien we dat het Europees geneesmiddelen agentschap en de Hoge Raad van Volksgezondheid op de rem gaan staan voor de goedkeuring van de booster bij jongeren. Er is te weinig wetenschappelijke informatie om te bepalen of het wel nuttig is, en dat zijn niet mijn eigen woorden voor alle duidelijkheid. Probleem dat zich dan voor doet is dat jongeren niet op skivakantie kunnen vertrekken. Kom zelf maar tot de conclusie wat het nut dan wel is van die booster...
Daar sta je dan met een zak vol goesting om die 100% te halen. Zelfs duizend geeft toe dat het geen 100% is als je de randgevallen er uit filtert.

Wanneer er ooit een goedgekeurd en veel stabieler, breed werkend vaccin op de markt zou komen, dat langwerkend op meerdere targets actief is en dus ook besmettingen drastisch kan beperken (iets dat al in 2002 bestond maar op miraculeuze wijze van de aardbol is verdwenen), zal ik mee staan aanschuiven voor een volgende prik. Maar voor dit circus pas ik en hou ik het op mijn dubbele vaccinatie en mijn infectie eind verleden jaar.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider

petrol242 schreef:Ik vraag mij af waarom debat te voeren over iets dat je nooit of te nooit zal bereiken, wat de beperkte voordelen ook zijn, zeker bij een variant die een pak minder morbide is. Iets dat je zelfs bij verplichting niet kan afdwingen of je moest overgaan tot gijzeling van je bevolking zoals Dizzy voorstelt en dan gaat het kot te klein zijn.
Mooi voorbeeld van hoe gemakkelijk men een aantal denkfouten in een paar zinnen kan smokkelen en waarom dat je de kritiek krijgt te minimaliseren. De "beperkte" voordelen zijn mensenlevens, uitgespaarde miserie, financiële en commerciële problemen, psychische problemen,...

De grootste variant momenteel is minder morbide, dat klopt nog, al de rest is onzin. Minder <> NIET, kortom elke dag sterven er oa nog een schoolbus vol mensen. Bovendien zal dit helaas niet de laatste variant zijn. Het is dus vingerdik kijken.

De grofste fout is voorstellen alsof mensen gegijzeld worden door hen te vragen om een kleine moeite te doen die voordelig is voor henzelf en anderen. Is de term gijzeling niet eerder omgekeerd van toepassing? Was deze crisis niet minder erg als iedereen zich vanaf het begin had gevaccineerd? Het antwoord is al aangetoond maar hier zijn er nog altijd mensen die denken dat er minder vuur zou zijn als we maar minder hard blussen :roll:

Ik denk niet dat er hier iemand is die pleit voor 100% vaccinatie of dit zelfs mogelijk acht. Je zal altijd mensen hebben die ofwel geen vaccin mogen krijgen, mensen waarop het nog niet getest is en mensen die gewoon weigeren. Dat is voor mij (voor de zoveelste keer) geen probleem, de laatste groep moet echter wel de gevolgen niet op anderen afschuiven DAT is alles wat ik zeg. Iets heel anders dan een emotionele wanhoopskreet als gijzeling.

Wat blijkt uit dat gedoe met die booster voor jongeren is dat sommigen de gekste bezwaren opperen om het niet te doen... tot ze willen gaan skiën. Dan glijden de bezwaren van hen af als stonden ze op skilatten. :lol:

En er is een vaccin dat al op meer dan 4 varianten een gunstige invloed heeft, inclusief besmettingen maar dat wordt hier nog altijd geminimaliseerd door enkelen. ja, we gaan vooral testen en afstand houden... tot ze zelf besmet zijn en dan nog verkondigen ze dit als het evangelie. Nogmaals een goede raad om niet te kijken naar wat mensen zeggen maar naar wat ze doen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”