3 x de wasmachine gebruikt én de batterij opgeladen van 5% naar 75%
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Was ook al eens aan't nadenken, maar:Avenger 2.0 schreef:Met de stijgende energieprijzen wordt een thuisbatterij misschien toch nog interessant.
Momenteel nog een 3-jarig vast contract, maar moesten de energieprijzen dan nog hoog zijn ga ik mij waarschijnlijk ook deze investering doen.
Weet je al of deze overweg kan met het capaciteitstarief (als in energie leveren om de piek te drukken)?
Net niet.Belgissschenaap schreef:Meestal installeer je meer dan 1 batterij. En als die in parallel zijn (meestal aangewezen) dan verdubbel je dus die capaciteit.
Voor 12kwh batterij, heb je meestal 3 of 4 batterijen. Dus 4 maal die maximale laad en ontlaadcapaciteit. Plus min wat efficiëntie natuurlijk
Ok, dan klopt mijn info niet. Nogmaals: ik ben nog maar aan't oriënteren (heb zelfs momenteel nog geen zonnepanelen), heb nog geen echte offertes/voorstellen gevraagd. Dat vind ik trouwens best moeilijk, er zijn 100-den aanbieders lijkt het wel. Als iemand een betrouwbare partij weet in west-limburg hoor ik 't graagMClaeys schreef:Huh, de meeste dat ze hier kwamen voorstellen hadden 5kW ontladen dacht ik.
De twee snelste fiches even uit mailbox gevist (op de derde stond de specificatie er niet bij):
LG Chem:
- RESU3.3: 3.0kW (peak 3.3)
- RESU6.5: 4.2kW (peak 4.6)
- RESU10: 5.0kW (peak 7.0)
- RESU13: 5.0kW (peak 7.0, 11.0 backup mode)
(peak = 3s)
Huawei:
- LUNA2000-5-S0: 2.5kW (peak 3.5)
- LUNA2000-10-S0: 5kW (peak 7.0)
- LUNA2000-15-S0: 5kW (peak 7.0)
(peak is 10s)
Ervaring is dezelfde bij grote of kleine bedrijven.R2D2 schreef:Dat is ook mijn vraag: wat zijn betrouwbare installateurs?
Joe de Mannen schreef:hoe groot zijn die dingen
Batterij en omvormer mogen niet al te ver van elkaar staan, verder maakt het niet uit.en waar geraak je ze kwijt
Hangt of staat deze? Want hier kan hij enkel staan, dat gaat blijkbaar ook niet met elk model helaas. Welk model? (kan ik waarschijnlijk wel in een eerdere post terugvinden in een ander topic)heist_175 schreef:mijn batterij heeft een footprint van 65x26cm en dan hangt de hoogte af van hoeveel modules je pakt: 17cm per module (mijne is dus 85cm hoog)
Ik had er een die bij hoog en laag beweerde dat we naar dag en nacht tarief moesten overschakelen of de backup-mode van de batterij zou s'nachts niet werkenheist_175 schreef:Die sales kende het verschil tussen kWh, kW en parallel/serieel niet.
No worries, was zeker geen verwijt. Ik wist na enkele offertes ook niet meer waar kruipen (nog niet) en we hebben uiteindelijk beslist nog niet te kiezen voor een batterij. Het is een grote kost en ik ken er niet genoeg van om dat zomaar even neer te leggen. Ik kon ook in geen enkele berekening opmaken of we uit de kosten zouden komen, op de offertes van de meeste was dat wel heeeeel rooskleurig.NickG schreef:Nogmaals: ik ben nog maar aan't oriënteren (heb zelfs momenteel nog geen zonnepanelen), heb nog geen echte offertes/voorstellen gevraagd. Dat vind ik trouwens best moeilijk, er zijn 100-den aanbieders lijkt het wel. Als iemand een betrouwbare partij weet in west-limburg hoor ik 't graag
Kan ook hangen, maar weegt (12,5kWh) 150kg, dat kan beter op de grond staanMClaeys schreef:Hangt of staat deze? Want hier kan hij enkel staan, dat gaat blijkbaar ook niet met elk model helaas. Welk model? (kan ik waarschijnlijk wel in een eerdere post terugvinden in een ander topic)heist_175 schreef:mijn batterij heeft een footprint van 65x26cm en dan hangt de hoogte af van hoeveel modules je pakt: 17cm per module (mijne is dus 85cm hoog)
Om de batterij ook als backup te kunnen gebruiken (als het net uitvalt), moest de installateur aanpassingen doen aan de zekeringkast (extra modules etc). De meerkost van €500 ex BTW vonden wij dat niet waard.de batterij had niet eens backup mogelijkheid, als de stroom af ligt, de batterij ook... (of toch voor zover ik de technische fiche begreep).
Dat is wel héél relativerend.De grootte van uw zonnepanelen installatie afstemmen op uw verbruik is simpelweg onmogelijk omdat het verbruik en de productie haast nooit samen vallen. De grootte van uw installatie is dus volledig persoonlijk en heeft als enige limiet de grootte van uw dak.
Rijk zal je er zeker niet van worden, maar je krijgt er alvast "iets" voor ("borrelnootjes").De stroom die je injecteert op het net die schenk je niet weg maar daar krijg je een injectievergoeding voor. Die injectievergoeding dekt ruimschoots uw productiekost. Op dit moment kan je zelfs woekerwinsten maken
Met enkel nachtverbruik is de "range" veel te beperkt. Je hebt de mogelijkheid om een zonnige dag te laten compenseren voor een grijze dag.Een batterij kan rendabel zijn maar dan zal de grootte van uw batterij zeer goed moeten afgestemd zijn op uw nachtverbruik
Tegen de prijs dat ge ze op het net zet staat dat vrijwel gelijk aan wegschenken. Ik ben benieuwd waar die woekerwinsten zitten.PeterP schreef:- De stroom die je injecteert op het net die schenk je niet weg maar daar krijg je een injectievergoeding voor. Die injectievergoeding dekt ruimschoots uw productiekost. Op dit moment kan je zelfs woekerwinsten maken.
Niet elke batterij kan dat blijkbaar.heist_175 schreef:Kan ook hangen, maar weegt (12,5kWh) 150kg, dat kan beter op de grond staan
Maar dus ook niks hebben voor volgende nacht. Is er een mogelijkheid voor pieken op te vangen op zo momenten? Dat het systeem overdag langzaam bijlaad van het net als er weinig of geen zon is om s'avonds een piek op te vangen?heist_175 schreef:Vermoedelijk zal de batterij het nog trekken tot 15u deze namiddag.
Dat is voorzien (in de parameters).MClaeys schreef:Maar dus ook niks hebben voor volgende nacht. Is er een mogelijkheid voor pieken op te vangen op zo momenten? Dat het systeem overdag langzaam bijlaad van het net als er weinig of geen zon is om s'avonds een piek op te vangen?heist_175 schreef:Vermoedelijk zal de batterij het nog trekken tot 15u deze namiddag.
Als de omvormer natuurlijk niet afgeschakeld wordt wegens overproductie in de buurt...PeterP schreef:En overproduktie in de zomer is geen probleem want je krijgt er een deftige injectievergoeding voor.
In mijn simulaties negeerde ik de injectievergoeding.NickG schreef: Ik vind het allessinds met zoveel variablen relatief moeilijk om in te schatten wat de terugverdientijd is van de verschillende configuraties.
Het is ook best moeilijk, en een exacte berekening ga je nooit kunnen maken aangezien de prijzen en regelgeving steeds wijzigen.NickG schreef:Als de omvormer natuurlijk niet afgeschakeld wordt wegens overproductie in de buurt...PeterP schreef:En overproduktie in de zomer is geen probleem want je krijgt er een deftige injectievergoeding voor.
Ik vind het allessinds met zoveel variablen relatief moeilijk om in te schatten wat de terugverdientijd is van de verschillende configuraties.
Ik kan max 25kWp aan PV leggen.PeterP schreef:Weet ook dat je niet altijd beperkt bent tot 10kVA op een 3-fasige aansluiting. Mits een gratis netstudie door Fluvius kan je tot 25kVa gaan. Groter kan ook maar dan is de netstudie niet meer gratis en dan ga je al een mega dak moeten hebben.
Mijn bedoeling is niet in de eerste plaat om zoveel mogelijk elektriciteit van mijn PV's te gebruiken, maar wel om zo weinig mogelijk stroom aan te kopen. En dat plafonneert op de berekening die ik hierboven gaf.Ik versta echt het verband niet tussen de hoeveelheid panelen die je legt en je jaarlijkse elektriciteitsverbruik. Wat ik wel weet is dat hoe meer elektriciteit je produceert, hoe groter de kans dat je zelf ook wat van je productie kan verbruiken.
Deze had ik idd over het hoofd gezien. Enig idee wat de eventuele nadelige of positieve gevolgen zijn indien je producent word ?Ik kan max 25kWp aan PV leggen.
Ik meende begrepen te hebben dat een omvormer van meer dan 10kVA u meteen "degradeert" tot producent met alle gevolgen vandien.
Begrijp ik het goed dat je dan nog liever uw productie beperkt dan dat je deze injecteert en er een schappelijke prijs voor krijgt ?heist_175 schreef: Tegen dat er een EV is, overweeg ik om op mijn 5kVA omvormer tot 8kWp te leggen (het maximum volgens de installateur).
En dan een bijkomende omvormer met 5-8kWp aan PV, met een module die de totale export naar het net beperkt tot 5kW. Zo raakt "mijn" fase nooit "overbelast", of niet meer dan nu.
Ik mag die 2de omvormer niet eens aansluiten.PeterP schreef:Begrijp ik het goed dat je dan nog liever uw productie beperkt dan dat je deze injecteert en er een schappelijke prijs voor krijgt ?
Mijn omvormer & batterij is maar 1F, geen idee hoe je dat dan regelt. Misschien is het een optie om een 2de omvormer van 5kW op een andere fase te hangen?Zou een ombouw naar 3-fasen dan toch niet beter zijn ?
Er ligt hier 40kVA op het dak van de firma van mijn vrouw. Enige verschil is dat injectie en verbruik al jaren apart wordt afgerekend via meters die de data dagelijks doorsturen.Ik meende begrepen te hebben dat een omvormer van meer dan 10kVA u meteen "degradeert" tot producent met alle gevolgen vandien.heist_175 schreef:Ik veronderstel dat je dan leveringscontracten moet afsluiten met Fluvius enzo, zoals een "echte" producent (Lampiris etc).
Die moeten bv elke dag melden hoeveel ze de volgende dag(en) gaan produceren.
Daar ga ik me niet mee bezig houden.
Dat melden en ze komen het wel effe aanpassen is ver van de werkelijkheid, dat kan jaren duren, en intussen zit ge er wel mee.PeterP schreef:Indien er in de zomer bij overproductie afgeschakeld word dien je gewoon contact op te nemen met Fluvius die dan op transformatorniveau aanpassingen zal doen zodat dit niet meer gebeurd.