stybola schreef:
Maar een bijkomende vraag. Had je met die stops laadstress? Momenten waarbij er geen file mocht voorkomen om niet stil te staan?
Benieuwd naar, ik stop vaak tijdens het rijden dus een EV zou niet erg zijn voor mij, telkens wat inpluggen en koffietje drinken, beentjes strekken,...
Eigenlijk was dat net de bedoeling van die 2 trips : aantonen dat je met een EV prima op reis kan gaan zonder schrik te hebben. Laadstress heb ik dus nooit gehad. Het is natuurlijk wel eens voorgevallen dat het op t nippertje was, maar op zich geen noemenswaardige problemen.
Op de Frankrijk trip heb ik bijvoorbeeld meegemaakt dat een bepaalde laadpaal mijn laadkaart niet wou aanvaarden. En daar sta je dan met 5% nog te gaan. Dus de eerstvolgende afrit van de autostrade gegaan en daar dan maar een trage laadpaal bezocht ipv een snellader. Tip : veel "E. Leclerc" winkels hebben wel één of meerdere trage (22kW) laadpalen. Dus zeker te combineren met een winkelbezoek (eten/drinken kopen) te doen.
In Spanje (Zaragoza) hetzelfde : toegekomen aan het hotel, inchecken, bagage naar de kamer doen en dan even laden in een ondergrondse parking nabij. In die parking zou er, volgens de app, een laadpaal aanwezig moeten zijn. Helaas die nergens gevonden. En daar sta je dan met nog 10km op de teller. Gewoon zuinig rijden tot een andere ondergrondse parking. Ook daar noppes. Dus dan maar geladen aan de plaatselijke McDo. Achteraf bleek dat een bedrijf al die locaties ging aandoen en ze dus wat voorbarig waren geweest met deze reeds op "actief" te zetten.
Tijdens de trip naar Noorwegen heb ik niks noemenswaardig meegemaakt. Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden zijn zeer goed uitgerust qua snellaadinfrastructuur. Wel heb ik daar gebruik gemaakt van kleine laadstops, bijvoorbeeld in Leeuwarden heb ik 5 minuten geladen omdat ik Groningen net niet ging halen anders.
Ik ben ook wel wat van hetzelfde principe als jij overigens : niet alleen rijden, maar ook elke 3u (maximaal) even stoppen. Naar verkeersveiligheid alleen toe zeker aan te raden. Die Opel kon trouwens 100kW binnen halen bij het snelladen, dus daar had ik een ander probleem : de wagen was sneller klaar met laden dan ik met eten soms
@TheCeet : Blet staat ook op t lijstje, met name het meer!
@Dizzy : Interessant, je bezoek na de oorlog daar! Moet vrij indrukwekkend geweest zijn. Bedankt voor Dubrovnik, Split en Zadar overigens, ga ik zeker eens bekijken wat er te doen is aldaar!